Σύγχρονη Πειρατεία & MARITIME SECURITY
Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο της πειρατείας στα πλοία, με έξαρση σε όσα πλοία επιχειρούν να περάσουν τα στενά του Aden και τον Ινδικό ωκεανό. Το θράσος των πειρατών έχει φτάσει μέχρι του σημείου να επιτίθενται σε ελλιμενισμένα πλοία, όπως έγινε πρόσφατα στο νότιο λιμάνι του Ομάν, το Salalah, στο οποίο κατόρθωσαν να καταλάβουν ένα πλοίο και να πάρουν ομήρους το πλήρωμά του ή και να επιτίθενται σε πλοία που πλέουν ακόμη και 600 ναυτικά μίλια μακριά από την ακτή!
Διεθνή Στατιστικά Στοιχεία
Ετησίως καταγράφονται πλέον των 500 επιθέσεων σε πλοία με σκοπό την πειρατεία και την καταβολή λύτρων. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, το πρώτο τρίμηνο του 2011 κατεγράφησαν 142 επιθέσεις πειρατών σε εμπορικά πλοία, οι 97 από τις οποίες σημειώθηκαν ανοιχτά της Σομαλίας. Το ίδιο χρονικό διάστημα το 2010, είχαν σημειωθεί 67 επιθέσεις. Oι επιθέσεις στα πλοία αυξάνονται με ρυθμό 20% ετησίως και η ζημιά στην παγκόσμια οικονομία από το φαινόμενο της πειρατείας στοιχίζει 7-12 δισ. δολάρια το χρόνο. Αυτός είναι και ο λόγος που γύρω από την πειρατεία έχει ανθίσει η παροχή υπηρεσιών ασφαλείας, είτε με τη μορφή της επανδρωμένης φύλαξης των πλοίων (security) είτε ακόμη και με τη σύσταση ειδικών εταιρειών διαπραγματεύσεων (negotiation) του ύψους των λύτρων που θα καταβληθούν. Το εύρος των παρεχόμενων υπηρεσιών φτάνει μέχρι του σημείου της παράδοσης των λύτρων στους πειρατές, με ελικόπτερα, στα οποία επιβαίνουν οι ιδιώτες διαπραγματευτές.
Η Πειρατεία
Οι σύγχρονοι πειρατές είναι εξοπλισμένου με RPG’s και επιδιώκουν την κατάληψη του πλοίου και την ομηρία του πληρώματος με σκοπό τα λύτρα. Αρκετές φορές οι πειρατές χρησιμοποιούν εμπορικά πλοία που έχουν καταλάβει, ως μέσο προσέγγισης σε άλλα πλοία προκειμένου να επιτύχουν ευκολότερα τη νέα πειρατεία.
Μέτρα – Τρόποι Αντιμετώπισης
Οι συνεχιζόμενες πειρατικές επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στον Ινδικό Ωκεανό – και ειδικότερα στα ανοιχτά των ακτών της Σομαλίας, οδηγούν τις κυβερνήσεις όλων των εμπλεκόμενων χωρών σε αναζητήσεις τρόπων αντιμετώπισης του φαινόμενου. Ως πρώτο μέτρο αντιμετώπισης κατά της πειρατείας αποφασίστηκε η σύσταση ειδικής ευρωπαϊκής μονάδας του πολεμικού ναυτικού, η European Navy Force (EUNAVFOR), η οποία συνοδεύει τα πλοία σε κομβόι όταν αυτά διασχίζουν τον κόλπο του Aden. Παρά τις όποιες προσπάθειες η ανεξέλεγκτη δράση των πειρατών στην περιοχή συνεχίζεται, μιας και το συγκεκριμένο πρόβλημα δεν είναι πρόβλημα επιβίωσης των πειρατών, αλλά πρόβλημα πολιτικής απόφασης.
Διεθνής Νομοθεσία I.M.O. (International Maritime Organization)
Η νομοθεσία και σε αυτήν την περίπτωση είναι αναχρονιστική, μιας και σύμφωνα με τη νομοθεσία όλων των ευρωπαϊκών κρατών αλλά και τον Ι.Μ.Ο. (International Maritime Organization) η οπλοκατοχή στα πλοία απαγορεύεται. Επιτρέπεται μόνο η κατοχή τεσσάρων πιστολιών από τον καπετάνιο του πλοίου, τα οποία ενδεχόμενα να χρησιμοποιούταν στο παρελθόν για καταστολή στάσης του πληρώματος. Με τη μετεξέλιξη της εγκληματικότητας όμως, τα τέσσερα πιστόλια δεν φτάνουν ώστε να αποτρέψουν μία επίθεση πειρατών.
Το σίγουρο είναι πως απαιτείται η εκ βάθρων αναθεώρηση του νόμου και η αναζήτηση λύσης του προβλήματος με τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών, μιας και η μέχρι σήμερα εμπειρία έχει αποδείξει πως. όσο αυξάνεις τη δράση, τόσο θα αυξάνεται και η αντίδραση. Με λίγα λόγια, εάν τα εμπορικά πλοία εξοπλιστούν με βαρύ οπλισμό, οι επιτιθέμενοι θα μεταβάλουν και αυτοί τους τρόπους και τα μέσα της επίθεσης και το πρόβλημα θα διαιωνίζεται – και αυτή τη φορά με ανθρώπινα θύματα. Με αυτήν την άποψη συντάσσονται και οι Ενώσεις των εργαζομένων στα πλοία, οι οποίες ζητούν να μην επιτραπεί η χρήση όπλων στα πλοία, διότι θα υπάρξουν ανθρώπινα θύματα – και έχουν δίκιο.
INSURANCE COMPANIES
Ορθώς λοιπόν οι ασφαλιστικοί Οργανισμοί που καλύπτουν τον κίνδυνο της πειρατείας απαγορεύουν την ένοπλη συνοδεία των πλοίων και επιβάλλουν τη λήψη ήπιων μέσων αντιμετώπισης του φαινόμενου με τη χρήση τεχνολογικών βοηθημάτων, όπως μεταλλικές ηλεκτροφόρες σερπαντίνες στα πλαϊνά του πλοίου, τα Water Jet, αλλά και το LRAD (Long Ranger Acoustic Devices), το οποίο αποτελεί αποτελεσματικό εργαλείο στα χέρια ενός εκπαιδευμένου χειριστή-άνδρα ασφαλείας (εικόνα 1).
MAN SECURITY SERVICES
Η παρουσία ανδρών ασφαλείας σε κάθε πλοίο είναι επιβεβλημένη, μιας και αυτοί αποτελούν την αιχμή του δόρατος εναντίον όποιου επιβουλευθεί την ομηρία του πληρώματος και την κατάληψη του πλοίου. Η ομάδα ασφαλείας ενεργεί κάτω από τις οδηγίες του επικεφαλής της και υπό τις ειδικότερες οδηγίες της ασφαλιστικής εταιρείας, της πλοιοκτήτριας εταιρείας και του καπετάνιου.
Maritime Unarmed Security
Η αρχική εκπαίδευση των ανδρών ασφαλείας του τμήματος Maritime Security του Ομίλου SECURITY FORCES, γίνεται από τα στελέχη του, τα οποία είναι μέλη της Ι.Τ.Ο.Τ.Α. (International Tactical Officers Training Association) ειδικά εκπαιδευμένα στο maritime security στο Chicago. Η συνεχής μετεκπαίδευση των ανδρών ασφαλείας του SECURITY FORCES, αποτελεί βασική προϋπόθεση ύπαρξης της δραστηριότητάς τους. Όλοι οι άνδρες ασφαλείας του SECURITY FORCES διακρίνονται για την πειθαρχία τους και την ομαδικότητα που πρέπει να έχουν για την ορθή αντιμετώπιση του φαινόμενου της πειρατείας.
Η αρχική εκπαίδευση των ανδρών ασφαλείας του SECURITY FORCES αφορά στη full contact battle, θεωρία και πιστοποίηση του I.S.P.S. Code, καθώς και στη χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών των μέσων ασφαλείας που είναι εξοπλισμένα τα πλοία. Οι άνδρες ασφαλείας του SECURITY FORCES φέρουν ατομικά μέσα προστασίας (ανάλογα με την επικινδυνότητα του φορτίου, την ύπαρξη πληροφοριών περί επικείμενης επίθεσης, τις χώρες διέλευσης του πλοίου), δορυφορικά τηλέφωνα με GPS και επικοινωνούν συνεχώς με το επιχειρησιακό κέντρο του SECURITY FORCES.
Maritime Armed Security
Στην περίπτωση που η πλοιοκτήτρια εταιρεία επιθυμεί την ένοπλη συνοδεία του πλοίου σύμφωνα με τις τελευταίες οδηγίες του Maritime Safety Committee (M.S.C.) του Ι.Μ.Ο. (International Maritime Organization), το SECURITY FORCES αναλαμβάνει να αποστείλει στο πλοίο άνδρες ασφαλείας με εκπαίδευση επάνω στη full contact battle, στη θεωρία και πιστοποίηση του I.S.P.S. Code καθώς και στη χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών των μέσων ασφαλείας που είναι εξοπλισμένα τα πλοία. Επιπλέον αυτοί οι άνδρες ασφαλείας θα είναι ειδικά εκπαιδευμένοι στη χρήση των όπλων τα οποία θα βρίσκονται νόμιμα στο πλοίο, εξασφαλίζοντας τη ζωή του πληρώματος και των περιουσιακών στοιχείων του πλοίου.
RISK ASSESSMENT ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ
Στην περίπτωση αυτή (ένοπλη συνοδεία) το SECURITY FORCES σε συνεργασία με τα στελέχη της A&K Risk Μanagement Consulting GROUP www.ak-riskmanagment.gr, μέσα από μια πολυετή συνεργασία με την πλοιοκτήτρια εταιρεία αναλαμβάνει εντελώς ΔΩΡΕΑΝ το Risk assessment για κάθε πλοίο ξεχωριστά, όπως οι οδηγίες του Maritime Safety Committee (M.S.C.) και του Ι.Μ.Ο. (International Maritime Organization) επιβάλλουν.
PIRACY INTELLIGENCE by I.T.R.R.
Η διαφορά του SECURITY FORCES από τις υπόλοιπες εταιρείες παροχής υπηρεσιών maritime security, εδράζεται στην υποστήριξη των πελατών του με 24ωρη αναφορά πληροφοριών επικείμενης επίθεσης στο πλοίο. Το SECURITY FORCES έχει το πλεονέκτημα ως μέλος του A&K Risk Μanagement Consulting GROUP www.ak-riskmanagment.gr – αποκλειστικός αντιπρόσωπος του I.T.R.R. (Institute Terrorism Research and Response) www.terrorresponse.org για τα Βαλκάνια – να μπορεί να παρέχει με ένα μικρό μηνιαίο κόστος, έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση στις ναυτιλιακές εταιρείες περί επικείμενου συμβάντος κατά της ασφάλειας του πλοίου, με μηνιαία αναφορά ή ακόμη και με 24ωρη υποστήριξη. Η A&K Risk Μanagement Consulting www.ak-riskmanagment.gr μπορεί να παρέχει τις υπηρεσίες της (Piracy Intelligence by I.T.R.R.) απευθείας σε ναυτιλιακές εταιρείες ή και σε άλλες εταιρείες που παρέχουν maritime security.
Εκπαίδευση του πληρώματος του πλοίου
Παράλληλα με τη σύναψη της συνεργασίας με πλοιοκτήτρια εταιρεία, το SECURITY FORCES αναλαμβάνει και την εκπαίδευση του πληρώματος του πλοίου αναφορικά με τον τρόπο αντίδρασής του, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τη λήξη της επίθεσης. Επιπλέον εκπαιδεύει το πλήρωμα του πλοίου για τον τρόπο αντίδρασής του σε κατάσταση ομηρίας.
Εκπαίδευση του πληρώματος του πλοίου κατά I.S.P.S. Code
Επιπρόσθετα, το SECURITY FORCES αναλαμβάνει μέσω πιστοποιημένου εκπαιδευτικού Οργανισμού να παρέχει την εκπαίδευση και πιστοποίηση του πληρώματος του πλοίου σύμφωνα με όσα επιβάλει ο I.S.P.S. Code. Η εκπαίδευση αυτή γίνεται στη διάρκεια του ταξιδιού του πλοίου με τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών (πλατφόρμα εκπαίδευσης) και με τη λήξη της τα μέλη του πληρώματος δίνουν εξετάσεις και πιστοποιούνται από διεθνή φορέα πιστοποίησης.
LRAD
Το SECURITY FORCES έχει υιοθετήσει ως ήπιο αλλά πλήρως αποτελεσματικό μέσο αντιμετώπισης της πειρατείας το LRAD www.LRADX.COM. Ακόμη ένα λοιπόν σημείο που κάνει τη διαφορά στις παρεχόμενες υπηρεσίες του SECURITY FORCES είναι η ΔΩΡΕΑΝ εγκατάσταση (μέσα από ευέλικτα χρηματοδοτικά προγράμματα) μέχρι 2 LRAD σε κάθε πλοίο (αμφίπλευρα), ο χειρισμός των οποίων θα γίνεται από τους εκπαιδευμένους άνδρες του. Η παροχή αυτή είναι δυνατό να υλοποιηθεί μέσα από ένα 5ετές συμβόλαιο με τον πελάτη (ναυτιλιακή εταιρεία) του οποίου θα έχει αναλάβει την ασφάλεια.
¶γγελος Αγραφιώτης
Special Cases Consultant
www.ak-riskmanagment.gr
A.S.I.S. Aegean Chapter (243) Chairman (American Society for Industrial Security)
www.asis.com.gr
Member of I.T.O.T.A. (International Tactical Officers Training Association)
www.itota.us
Official Smith & Wesson Academy Instinctive Point Shooting Instructor
www.smith-wesson.com