Personal Branding – Πάρτε την εργασιακή σας εξέλιξη, στα …χέρια σας!
Σε προηγούμενα άρθρα, αρκετές φορές περιέγραψα – συνοπτικά λόγω χώρου – σημαντικά χαρακτηριστικά που απαιτούνται στο εργασιακό περιβάλλον, όπως η σωστή Κουλτούρα, η Ενσυναίσθηση, η Ανατροφοδότηση, κ.α. Πάντα όμως η περιγραφή γινόταν από τη θέση του Συμβούλου, ως προτεινόμενες στρατηγικές & πρακτικές προς τις επιχειρήσεις, τους Εργαζομένους και τα Στελέχη, αλλά και τους Ηγέτες τους.
Αυτή την φορά επέλεξα να πάρω τη θέση του Εργαζόμενου και να προσπαθήσω να περιγράψω πώς θα δημιουργήσει-καλλιεργήσει θετικά την μοναδική επαγγελματική του ταυτότητα – Personal Branding – μέσα στην Επιχείρηση που εργάζεται. Επειδή το θέμα είναι «τεράστιο», θα το αναπτύξω συνοπτικά, σε δύο άρθρα.
Tου Δημήτρη Ιωαννίδη
Σύμβουλος Επιχειρήσεων – Coach (AC Accredited)
akernar8@otenet.gr – mob.: 6945101036
www.linkedin.com/in/dimitrisioannidis/
«…δεν περίμενα να μου φερθεί έτσι η εταιρία…», «…νόμιζα ότι θα αναγνωρίσουν τη προσφορά μου τόσα χρόνια και θα έπαιρνα την προαγωγή…».
Να δύο προτάσεις που τις έχω ακούσει πολλές φορές – η θεώρησή μου είναι ξεκάθαρη: Τι έκανα και τι δεν έκανα ΕΓΩ, ως εργαζόμενος, για να έχω αυτό το αποτέλεσμα; Πως λειτούργησα στην Εταιρία; Προώθησα τις δεξιότητές μου; Βελτίωσα τις αδυναμίες μου; Συνεισέφερα αποτελεσματικά σε συνεργασία με Συναδέλφους και με Ομάδες;
Με μία πρόταση : πόσο και πως καλλιέργησα θετικά την επαγγελματική μου ταυτότητα, το λεγόμενο “Personal Branding” μου;
Αν έκανα όλα τα παραπάνω, σε ικανοποιητικό βαθμό, τότε νιώθω ισορροπημένος, έχω την αυτοπεποίθηση – και κυρίως την αυτοεκτίμηση – να προχωρήσω παραπέρα, όπου και αν είναι αυτό…!
Αν όχι;
Έχει διαπιστωθεί από κοινωνικές έρευνες (και εμπειρικά), ότι ο «μέσος» Έλληνας/ίδα Πολίτης – Εργαζόμενος/η (σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές κοινωνίες) έχει – στην πλειοψηφία του – ένα εργασιακό mentalite του τύπου «…αυτός είμαι, δουλεύω με αυτά τα χαρακτηριστικά που επιλέχθηκα και …περιμένω τις απολαβές, τα προνόμια, κ.α.».
Δεν είναι καθόλου έτσι! Ζούμε σε έναν εξαιρετικά ευμετάβλητο περιβάλλον, όπου «όλα αλλάζουν εδώ κάτω με ορμή» (που έλεγε και ο Δ. Σαββόπουλος). Τεχνολογίες, συμπεριφορές και τάσεις, επαναπροσδιορίζονται και διαμορφώνονται ταχύτατα χωρίς «προειδοποίηση», απαιτώντας επανατοποθέτηση και προσαρμογή. Η λέξη «σταθερότητα», πρέπει να βγει από το λεξιλόγιο και την πρακτική μας. Αυτή είναι η πραγματικότητα και στο επαγγελματικό περιβάλλον.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν την πορεία προς ένα δυνατό και στιβαρό Personal Branding, ορίζοντας τους δύο κύριους τομείς που χρειάζεται να δώσουμε σημασία και οι οποίοι διαμορφώνουν κρίσιμα την επαγγελματική μας ταυτότητα, δίνοντας και αρχικές προτάσεις για την αξιοποίησή τους : Δεξιότητες και Επαγγελματική Συνεργασία/ Συμπεριφορά.
Σε αυτό το άρθρο θα αναπτύξουμε τις Δεξιότητες.
Ως Δεξιότητες, αναφερόμαστε κυρίως στις soft skills – «μαλακές/οριζόντιες» δεξιότητες, και λιγότερο στις hard skills – «σκληρές/κάθετες» που αφορούν τις πρακτικές επαγγελματικές μας γνώσεις. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του WEF (Future of Jobs – Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ – 2023) οι ζητούμενες δεξιότητες σήμερα, αλλά και τα επόμενα πέντε χρόνια, με σειρά σημαντικότητας είναι :
- Αναλυτική σκέψη
- Δημιουργική σκέψη (με τάση να καταλάβει την 1η θέση τα επόμενα χρόνια)
- Ανθεκτικότητα/προσαρμοστικότητα και «ευκινησία» (agility)
- Αυτογνωσία & κίνητρα
- Περιέργεια και τάση για συνεχή μάθηση
- Τεχνολ. γραμματισμός-Tech literacy (κατανόηση/χρήση/διαχείριση τεχνολογίας)
- Αξιοπιστία και προσοχή στη λεπτομέρεια
- Ενσυναίσθηση και Ενεργητική ακρόαση
- Ηγεσία
- Ποιοτικός έλεγχος (προσοχή σε λεπτομέρειες/επίλυση προβλημάτων, αποτελεσματικότητα)
Σημείωση : από τις παραπάνω ζητούμενες δεξιότητες, μόνο η 6η – τεχνολογικός Γραμματισμός, αφορά Hard skill!
Ε, εντάξει δεν μπορούμε να έχουμε σε όλες τις δεξιότητες 10/10, ούτε καν 8/10! Αλλά μπορούμε να θέσουμε βήματα-στάδια ώστε να τις προσεγγίσουμε/αναγνωρίσουμε/ ενδυναμώσουμε/προωθήσουμε, ως εξής:
1ο στάδιο – να αναρωτηθούμε συγκεκριμένα, σε ποιες είμαστε δυνατοί, σε ποιες αδύναμοι και σε ποιο βαθμό – από το 1 έως το 10 – τις εκτιμούμε… Αν δεν μπορούμε να κάνουμε μόνοι μας την αυτοαξιολόγηση, ας ζητήσουμε βοήθεια είτε εσωτερικά στην εταιρία (Συνάδελφοι, HR dpt, Προϊστάμενοι), είτε «εξωτερικά» (Ειδικοί Σύμβουλοι HR, Coach, κ.α.).
Αφού ολοκληρώσουμε την αυτοαξιολόγηση, χρειάζεται, ως 2ο στάδιο ένα matching correlation (μία σχετική σύνδεση δηλαδή) με τα ζητούμενα/κουλτούρα του εργασιακού περιβάλλοντος που βρισκόμαστε (πάλι με τη βοήθεια του προϊσταμένου μας, του τμήματος HR, ακόμα και των συναδέλφων μας), αφού η κάθε Εταιρία – εξ’ αντικειμένου και Κουλτούρας – δίνει σημασία ή απαιτεί κάποιες δεξιότητες περισσότερο από άλλες…
Το 3ο στάδιο, προφανώς, είναι η προσπάθεια για ανάπτυξη/καλλιέργεια εκείνων των δεξιοτήτων που είναι πολύ χαμηλά. Με ποιους τρόπους; Με ατομική επιμόρφωση (υπάρχουν και σχετικά courses στο διαδίκτυο) ή με εταιρική π.χ. αιτώντας εκπαίδευση/ επιμόρφωση από την εταιρία (σεμινάρια, coaching).
Το 4ο στάδιο (παράλληλο με τα άλλα) είναι η συνεχής προώθηση και έκθεση των δεξιοτήτων μας, στο επαγγελματικό περιβάλλον. Να μερικές πρώτες ενέργειες: τεστάρισμα σε εργασίες/projects, ανάληψη σχετικών πρωτοβουλιών/ευθυνών, ζήτηση αλλαγής/ εμπλουτισμού καθηκόντων, κ.ο.κ. To 5o στάδιο είναι η παρακολούθηση της πορείας μας, βάσει των στόχων που έχουμε θέσει χρονικά και ποιοτικά, ώστε να αξιολογήσουμε την πρόοδό μας και να επανατοποθετηθούμε, αν χρειάζεται.
Κλείνω αυτή την 1η ενότητα-άρθρο, με την κατάρριψη ενός… μύθου: «μα καλά, όλα αυτά…μαθαίνονται;», Η απάντηση είναι ξεκάθαρα ΝΑΙ, με την υποσημείωση – τουλάχιστον σε ικανοποιητικό βαθμό και με μία χρονική διάρκεια, ότι βελτιώνονται σίγουρα!
Θα ακολουθήσει και 2ο μέρος…