Νέα υπερσύγχρονα συστήματα ασφαλείας αποκτά η ΕΛ.ΑΣ.
Από τα δορυφορικά ΄΄βαλιτσάκια΄΄ και τους σαρωτές πινακίδων, μέχρι το νέο ηλεκτρονικό στρατηγείο και το σύστημα police on line, συντίθεται το νέο υπερσύγχρονο ΄΄οπλοστάσιο΄΄ της ΕΛ.ΑΣ. στη μάχη κατά της εγκληματικότητας, αλλά και στη βελτίωση της διαχείρισης κρίσεων.
Δορυφορικοί καταγραφείς συμβάντων, που θα ρίχνονται σε τόπους κρίσεων με αλεξίπτωτα. Δημιουργία ειδικού ηλεκτρονικού στρατηγείου με έδρα τον 6ο όροφο του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης, το οποίο θα διασυνδέεται με όλες τις αστυνομικές – και όχι μόνο – υπηρεσίες. Ηλεκτρονικοί σαρωτές πινακίδων οχημάτων, που θα εντοπίζουν κλεμμένα οχήματα ή ορισμένα που ετοιμάζονται να χρησιμοποιηθούν για τρομοκρατικές επιθέσεις. Δημιουργία πανελλαδικού δικτύου φωνής δεδομένων και συστήματος ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, σύμφωνα με το σύστημα ΄΄Police on Line΄΄. Ειδικά λογισμικά ανάλυσης πληροφοριών, που θα ενταχθούν στο σύστημα επικοινωνιών της ΕΛ.ΑΣ. Αυτές είναι ορισμένες από τις νέες τεχνολογίες που θα χρησιμοποιεί η ΕΛ.ΑΣ., αλλά και όλες οι υπηρεσίες που σχετίζονται με τη διαχείριση κρίσεων για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών.
Το ΄΄Security Manager΄΄ αποκαλύπτει τα νέα βήματα των δυνάμεων ασφαλείας προς το μέλλον και τα σύγχρονα συστήματα που αποκτώνται, με πλήρη διακριτικότητα
Το σύστημα των «flyaway» κεραιών.
Πρόκειται για ένα σύστημα που χρησιμοποιήθηκε ΄΄πειραματικά΄΄ πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004, για τις ανάγκες των ασκήσεων ΄΄Olympic Guardian΄΄ και άλλες. Με το σύστημα αυτό μεταδίδονται εικόνες μέσω δορυφόρου, από χώρους όπου εκδηλώνονται κρίσεις ή υπάρχουν έκτακτα συμβάντα (εικόνα1). Το υπουργείο Δημόσιας Τάξης προχώρησε τους τελευταίους μήνες με απόλυτη διακριτικότητα στην αγορά 15 ΄΄κεραιών – δεκτών΄΄, συνολικού κόστους περίπου 260.000 ευρώ. Αυτές οι κεραίες-δέκτες θα τοποθετούνται σε βαλίτσες, που θα μεταφέρονται οδικώς ή αεροπορικώς στο χώρο των συμβάντων, με ταχύτατες διαδικασίες προκειμένου να δίνεται το συντομότερο δυνατόν εικόνα στο αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. ή στους μηχανισμούς της πολιτικής προστασίας. Ακόμη προβλέπεται ότι σε περιπτώσεις ανάγκης, τα ΄΄βαλιτσάκια΄΄ με τις κεραίες – δέκτες, να ρίχνονται στον τόπο ΄΄υψηλού ενδιαφέροντος΄΄ ακόμη και με αλεξίπτωτα, από τα ελικόπτερα της ΕΛ.ΑΣ. που σπεύδουν επιτόπου. Με αυτές τις αντένες υπάρχει δυνατότητα ΄΄εστίασης΄΄ δορυφόρων σε συγκεκριμένες περιοχές για τη μεταφορά ζωντανής εικόνας στα στρατηγεία της ΕΛ.ΑΣ., προκειμένου να λαμβάνονται κρίσιμες αποφάσεις για τον τρόπο αντιμετώπισης του περιστατικού, εστίασης του ενδιαφέροντος, κατανομής των αστυνομικών δυνάμεων κ.λπ. Μάλιστα, υπάρχει ειδική συμφωνία για τη μεταφορά – σε ειδική διασφαλισμένη συχνότητα – αυτών των δορυφορικών δεδομένων. Η προμήθεια αυτή διεκπεραιώθηκε από τη Διεύθυνση Διαχείρισης Κρίσεων, που αποτελεί ουσιαστικά μεταολυμπιακό δημιούργημα για την εκμετάλλευση της επονομαζόμενης ολυμπιακής τεχνογνωσίας στην αντιμετώπιση ασύμμετρων απειλών κ.λπ. Η απόφαση για την προμήθεια του συγκεκριμένου συστήματος κρίθηκε επιτακτική μετά από το περιστατικό του πνιγμού επτά ανθρώπων στο Λούσιο ποταμό, τον προηγούμενο Ιούνιο, οπότε διαπιστώθηκε ότι οι ενέργειες των αστυνομικών και των πυροσβεστών των ομάδων διάσωσης γίνονταν στα ΄΄τυφλά΄΄, χωρίς να έχει δηλαδή το αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. και οι άλλες κρίσιμες υπηρεσίες, εικόνα του συμβάντος. Η προμήθεια αυτή κρίθηκε επιτακτική ύστερα από τις καταστροφές στις πυρκαγιές της Πελοποννήσου και της Εύβοιας, όπου και πάλι η παρέμβαση της ΕΛ.ΑΣ. και της Πυροσβεστικής γίνονταν στα τυφλά και με βάση τις περιγραφές των αξιωματικών που υπήρχαν επιτόπου. Τώρα όμως, η ΕΛ.ΑΣ. θα αποκτήσει το δικό της ΄΄κανάλι΄΄ μετάδοσης εικόνας.
Το Ηλεκτρονικό Στρατηγείο της ΕΛ.ΑΣ.
Η ΕΛ.ΑΣ. στη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων είχε δημιουργήσει το περιώνυμο Ολυμπιακό Κέντρο Πληροφοριών. Επρόκειτο για ένα υπερσύγχρονο επιχειρησιακό κέντρο, που είχε εικόνα από χιλιάδες κάμερες και υποστήριζε επικοινωνία μέσω του συστήματος Tetra, με όλες τις αστυνομικές δυνάμεις. Όμως, το επιχειρησιακό αυτό κέντρο αποδείχθηκε στην πορεία προβληματικό. Και αυτό, γιατί η χρήση των καμερών ΄΄κόλλησε΄΄ σε ορισμένες αποφάσεις της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Ακόμη, ένα τμήμα αυτού του Κέντρου απενεργοποιήθηκε λόγω των προβλημάτων στο σύστημα C4I και στην υπογραφή του πρωτοκόλλου σύμβασής του. Επιπλέον, το ΄΄πεδίο ελέγχου΄΄ του Ολυμπιακού Κέντρου Ασφαλείας είναι μόνο η Αττική. Έτσι λοιπόν, τους τελευταίους μήνες και με απόλυτη μυστικότητα ο αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ. κος Αναστάσιος Δημοσχάκης, σε συνεννόηση με τους συνεργάτες του, προχώρησαν στην κατασκευή ενός νέου υπερσύγχρονου επιχειρησιακού κέντρου στον 6ο όροφο του κτιρίου του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης στη λεωφόρο Κατεχάκη, δίπλα από το γραφείο του κου Δημοσχάκη. Αυτό το επιχειρησιακό κέντρο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά και σε περιορισμένη χρήση και μόνο, για τις ανάγκες της ΕΛ.ΑΣ. στην περίπτωση των πυρκαγιών του Αυγούστου στην Πελοπόννησο και την Εύβοια. Το επιχειρησιακό κέντρο έχει τη δυνατότητα τηλεδιασκέψεων με όλους τους στρατηγούς της ΕΛ.ΑΣ. σε όλη την επικράτεια, με αυτόματη κλήση μέσω συστημάτων κινητής τηλεφωνίας, σε όλους τους αστυνομικούς διευθυντές της χώρας, ενώ παράλληλα έχει τη δυνατότητα σύνδεσης με όλες τις Τράπεζες Δεδομένων της ΕΛ.ΑΣ. και των διεθνών αστυνομικών αρχών. Ακόμη, έχει τη δυνατότητα επαφής με άλλες υπηρεσίες (Πυροσβεστική, ΕΚΑΒ, Νομαρχίες κ.λπ.). Επιπλέον, όταν τεθούν σε λειτουργία τα προαναφερόμενα δορυφορικά συστήματα και άλλα τμήματα του συστήματος C4I θα διασυνδεθούν με το ίδιο επιχειρησιακό κέντρο. Είναι μάλιστα ιδιαίτερα πιθανόν, αυτό το επιχειρησιακό κέντρο να μετεξελιχθεί σε ΄΄στρατηγείο΄΄ του ενοποιημένου μηχανισμού προστασίας σε περίπτωση φυσικών καταστροφών, αν εφαρμοσθεί το σχέδιο για δημιουργία ΄΄υπεραρχηγείου΄΄, με υπεραρχηγό τον κο Δημοσχάκη, μόλις φύγει από την ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ. και με υφισταμένους του τους αρχηγούς της ΕΛ.ΑΣ., της Πυροσβεστικής, του Λιμενικού κ.λπ.
Το σύστημα΄΄Police On Line΄΄
To σύστημα ΄΄Police On Line΄΄ με συνολικό προϋπολογισμό 27 εκατ. ευρώ, είναι το σύστημα ΄΄κλειδί΄΄ που θα διαθέτει η ΕΛ.ΑΣ. για τον περιορισμό της εγκληματικότητας, αλλά και για την εξυπηρέτηση των πολιτών στα αστυνομικά τμήματα. To έργο αυτό περιλαμβάνει την επέκταση σε όλες τις αστυνομικές υπηρεσίες του πανελλήνιου δικτύου Πληροφορικής της ΕΛ.ΑΣ., τη δημιουργία πανελλαδικού δικτύου φωνής-δεδομένων, την προμήθεια κεντρικών και περιφερειακών συστημάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών και την καθιέρωση της επονομαζόμενης ηλεκτρονικής αλληλογραφίας. Πιο απλά, με το σύστημα αυτό, κάθε αστυνομικό τμήμα και κάθε αστυνομικός ακόμη και στην πιο μακρινή περιοχή της χώρας, θα μπορούν να διασυνδέονται με κεντρικές τράπεζες δεδομένων για να διαπιστώνουν τις ποινικές ΄΄εμπλοκές΄΄ κάποιου προσαχθέντα, συλληφθέντα ή υπόπτου. Θα μπορεί να στέλνει τη φωτογραφία του, τα δακτυλικά αποτυπώματά του ή άλλο ΄΄εγκληματολογικού΄΄ ενδιαφέροντος υλικό και αμέσως να αρχίζει αυτοματοποιημένη διασταύρωση στοιχείων. Ακόμη θα υπάρχει δυνατότητα ενοποιημένου συστήματος επικοινωνιών, με τη δημιουργία ασφαλούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μεταξύ των αστυνομικών υπηρεσιών. Επιπλέον, με το ίδιο σύστημα θα υπάρχει δυνατότητα καταχώρησης σε κεντρικό σύστημα της ΕΛ.ΑΣ. από τις περιφερειακές υπηρεσίες, ακόμη και των πλέον μικρών συμβάντων σε τοπικό επίπεδο, ώστε αμέσως να συνεκτιμώνται όλα τα περιστατικά σε κρίσιμες υποθέσεις. Και αυτό, γιατί μέχρι τώρα η πληροφόρηση των κεντρικών υπηρεσιών και κυρίως του αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. για τη δράση κακοποιών ή υπόπτων για συμμετοχή σε εγκληματικές ή τρομοκρατικές ενέργειες, ήταν αποσπασματική και ΄΄χειροκίνητη΄΄.
Και όπως λένε ενδεικτικά υψηλόβαθμοι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ., ΄΄οι αστυνομικοί δεν θα ανταλλάσσουν ούτε ένα χαρτί. Όλα θα είναι καταχωρισμένα σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές.΄΄.
Ήδη με το Police On Line έχουν διασυνδεθεί μέχρι σήμερα 1200 αστυνομικές υπηρεσίες σε όλη τη χώρα και έχουν εγκατασταθεί 6500 ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Απομένουν για να ενταχθούν στο σύστημα 387 αστυνομικές υπηρεσίες. Επιπλέον, με αυτήν την ηλεκτρονική καταγραφή των συμβάντων θα υπάρχει καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, διότι θα μπορούν να παρακολουθούν την πορεία των αιτημάτων τους, αφού θα υπάρχει μηχανογράφηση του βιβλίου αδικημάτων και συμβάντων.
Οι ηλεκτρονικοί σαρωτές πινακίδων οχημάτων.
Η ΕΛ.ΑΣ. θα αποκτήσει επίσης μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου 2007, τριάντα ηλεκτρονικούς σαρωτές πινακίδων οχημάτων για να εντοπίζει κλεμμένα Ι.Χ., φορτηγά και μοτοσικλέτες. Σύμφωνα με το σχεδιασμό της ηγεσίας της ΕΛ.ΑΣ., οι σαρωτές αυτοί που αποκτώνται από ιταλική εταιρεία, θα τοποθετούνται σε περιπολικά της ΕΛ.ΑΣ. τα οποία θα κινούνται σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, αλλά και σε σημεία «στόχους» του επαρχιακού και εθνικού δικτύου κ.λπ. Η συγκεκριμένη προμήθεια κρίθηκε επιβεβλημένη ύστερα από τη διαπίστωση ότι στην Ελλάδα υπάρχει ραγδαία αύξηση οχημάτων αλλά και σειράς σοβαρών εγκληματικών επιθέσεων, που πραγματοποιούνται με κλεμμένα αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες κ.λπ. Μετά από συνεργασία της ΕΛ.ΑΣ. με ξένες διωκτικές αρχές, έχει διαπιστωθεί ότι η χρήση των ηλεκτρονικών συστημάτων αναγνώρισης των πινακίδων επιφέρει μείωση των κλοπών Ι.Χ. κατά 20% τουλάχιστον, αλλά και αποτροπή εγκληματικών ενεργειών και κυρίως τρομοκρατικών επιθέσεων με κλεμμένα οχήματα και πινακίδες. Ακόμη, υπάρχει ειδική μελέτη ώστε στους ελέγχους οδηγών και επιβατών κλεμμένων οχημάτων να αποφεύγονται επικίνδυνες καταδιώξεις και αιματηρές συμπλοκές, αφού οι ελεγχόμενοι πιθανόν να προσπαθούν να αποφύγουν τη σύλληψή τους.
Η ΕΛ.ΑΣ. λοιπόν αποκτά με τη σειρά της σύστημα ηλεκτρονικής αναγνώρισης πινακίδων οχημάτων (Αutomatic Number Plate Recognition – ANPR), που έχει τη δυνατότητα "ανάγνωσης" των πινακίδων μέχρι και του αριθμού 15.000. Το σύστημα αυτό έχει τη δυνατότητα να "διαβάζει" και να σαρώνει τις πινακίδες των οχημάτων, ακόμη κι αν αυτά τρέχουν με ταχύτητες 160-170 χιλιομέτρων, σε τρεις λωρίδες κυκλοφορίας. Το σύστημα συνδέεται ηλεκτρονικά με τη βάση δεδομένων κλεμμένων οχημάτων και πινακίδων που έχει δημιουργήσει η ΕΛ.ΑΣ. και αν εντοπισθεί κλεμμένο αυτοκίνητο ή πινακίδα, κτυπά ΄΄κόκκινο συναγερμό΄΄. Το σύστημα έχει τη δυνατότητα φωτογράφησης του ελεγχόμενου αυτοκινήτου. Παρόμοια συστήματα έχουν τοποθετηθεί στο Ενωμένο Βασίλειο, στις ΗΠΑ, στην Ιταλία και αλλού.
Το σύστημα που αποκτά η ΕΛ.ΑΣ. ύστερα από πολύμηνες διαπραγματεύσεις και εξετάσεις προσφορών, αγοράσθηκε από ιταλική εταιρεία με έδρα τη Γένοβα. Είχαν προηγηθεί επιδείξεις Ιταλών αξιωματικών σε Έλληνες συναδέλφους τους. Οι σαρωτές πινακίδων αναμένεται να τοποθετηθούν σε διάφορα σημεία των δρόμων Αντιρρίου-Ιωαννίνων, Θεσσαλονίκης-Ευζώνων, που χρησιμοποιούνται κυρίως από διακινητές ναρκωτικών, λαθρομεταναστών κ.ο.κ., προκειμένου έτσι να κτυπηθεί ο συγκεκριμένος λαθρεμπορικός άξονας, που είναι εξαιρετικά δύσκολο να ελεγχθεί με τεχνικά μέσα. Επιπλέον, τα περιπολικά με αυτούς τους σαρωτές θα κινούνται σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και αλλού. Φυσικά, κύριο ενδιαφέρον είναι να υπάρξει αποτροπή τρομοκρατικής επίθεσης, με τη σάρωση Ι.Χ. ή μοτοσικλετών .
Τα νέα συστήματα του C4I
Εντός των επόμενων μηνών αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία τα επτά πληροφοριακά υποσυστήματα CDSS του συστήματος C4I, το οποίο παρέλαβε επισήμως το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης στις 29 Μαρτίου 2007, μετά από πολυετείς επίπονες διαπραγματεύσεις. Τα συστήματα αυτά έχουν τη δυνατότητα να διασυνδέουν και να ενοποιούν τις δράσεις όλων των σωμάτων ασφαλείας και των φορέων προστασίας, σε περίπτωση έκτακτων συμβάντων. Τα συστήματα αυτά δημιουργούν κατάλληλους ηλεκτρονικούς χάρτες, που απεικονίζουν κατά περίπτωση τους «πόρους» των φορέων, διαθέτουν ηλεκτρονικούς αναλυτές πληροφοριών που προέρχονται από ανοικτές και κλειστές πηγές (ΜΜΕ, Ιντερνετ, βάσεις δεδομένων της ΕΛ.ΑΣ., της ΕΥΠ και άλλων). Επιπλέον, εντός των επόμενων μηνών θα δημιουργηθεί νέο σχέδιο για τη διασπορά σε δημόσιες υπηρεσίες, κυβερνητικά κτίρια, αστυνομικά τμήματα, δρόμους και ό,τι άλλο ήθελε προκύψει, των 1000 περίπου καμερών του συστήματος C4I. Επιπλέον, αναμένεται και βελτίωση του επικοινωνιακού συστήματος "Tetra", συνολικού κόστους 115 εκ ευρώ. Η αγορά του συστήματος αποδείχθηκε προβληματική, αφού η αρμόδια Επιτροπή είχε εντοπίσει 24 προβληματικά σημεία στη λειτουργία του Tetra – και ανάμεσα σε αυτά εντόπιζε «τρύπες» στην κάλυψη των συχνοτήτων, προβλήματα με την εξάντληση των μπαταριών των υπηρεσιακών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών κ.λπ. Όμως τελικά το σύστημα παρελήφθη μετά από ουσιαστική παρέμβαση του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και δεσμεύσεις της εταιρείας για τη βελτίωσή του.