Μια εναλλακτική προσέγγιση “αυτοοργάνωσης” στον τομέα της Ασφάλειας
Κάθε πόλη και ΙΕΠΥΑΦ (Ιδιωτική Εταιρεία Παροχής Υπηρεσιών Ασφάλειας Μονάδων Φιλοξενίας) κάθε Πόλη – Λιμάνι και ΙΕΠΥΘΑ (Ιδιωτική Εταιρεία Παροχής Υπηρεσιών Θαλάσσιας Ασφάλειας) και κάθε Κοινοτικός Οικισμός και ΠΣΑΠ (Πολιτιστικός Σύλλογος Ανάπτυξης και Προστασίας)
Των : Ουρανίας ΤΣΙΧΛΑΚΗ CCO, Αρχισυντονίστριας Ασφαλείας σε «Δομή Προσωρινής Φιλοξενίας Αιτούντων Άσυλο – Κόρινθος», μέλους του Εθελοντικού Διασωστικού Σώματος Κορίνθου «ΠΗΓΑΣΟΣ» (1) & Ιωάννη ΣΩΤΗΡΙΟΥ, Ειδικού Private Safety και Security Industry, Εκπαιδευτή Ενηλίκων και μέλους του Εθελοντικού Διασωστικού Σώματος Κορίνθου «ΠΗΓΑΣΟΣ» (2)
Για το παρόν υποκινηθήκαμε έμμεσα, από δύο δασκάλους μας. Ο πρώτος σύστηνε την «αυτοοργάνωση σε καιρούς χαλεπούς…». Ο δεύτερος μας είχε μιλήσει παραβολικά, κοινοποιώντας μας ως σύσταση και καλύτερη πρακτική, στην ανταπόκρισή μας σε μεγάλες δυσκολίες και κρίσιμες καταστάσεις. Να ανταποκρινόμαστε όπως οι παλαιότεροι πιλότοι αεροσκαφών: «Καιρός κακός;; Τότε …Κεφάλι μέσα και όργανα…»
Το θέμα μας το επεξεργαστήκαμε και το συζητήσαμε, τους μήνες του καλοκαιριού του 2024. Επειδή είμαστε «αιχμάλωτοι της πραγματικότητας» και με βάση αυτήν πρέπει να πορευόμαστε να αγωνιζόμαστε, να δημιουργούμε όραμα αλλά και να προσπαθήσουμε να χαράξουμε το αποτύπωμά μας, μέσα στην τωρινή πραγματικότητα. Το ζήτημα το αντιμετωπίσαμε με μαθηματική προοπτική, ιστορικές αναδρομές και έρευνα παραδοσιακή αλλά και με τη βοήθεια Internet/ Wikipedia, αλλά και συνεργασίες.
Συνακόλουθα, αναπτύχθηκε το παρακάτω πλάνο
- Τι δεδομένα έχουμε :
- Πολλές καταστροφές ανά την Ελλάδα από «Acts of God»…ελάχιστο δείγμα από την ειδησεογραφία, που αντανακλά στις περισσότερες των περιπτώσεων: «…Οι γειτονιές των Άνω Βριλησσίων θύμιζαν σκηνικό εμφυλίου πολέμου στο Σαράγιεβο. Πολίτες ανήμποροι, χωρίς κατευθύνσεις … έτρεχαν δεξιά και αριστερά, προσπαθώντας με τενεκέδες και κάποιες μάνικες να αναχαιτίσουν το κακό….»
- Δύσκολη διαβίωση οικονομικά ανάμεσα σε πλήθος απειλών και φόβων αλλά και απειλών ενός μεγάλου πολέμου
Η ατμομηχανή της ανάπτυξης της οικονομίας στην Ελλάδα έχει αποδειχτεί ότι είναι «δύο σε ένα», η Ναυτιλία και ο Τουρισμός. Βασικό μέγεθος και για τα δύο, η ασφάλεια Safety και Security
- Ποια τα Ζητούμενα:
- Η προστασία της ζωής και της υγείας, αλλά και της περιουσίας των προσώπων, η προστασία χλωρίδας, πανίδας και περιβάλλοντος γενικότερα..
- «Το θάρρος της Τσέπης» του κάθε ανθρώπου για την αντιμετώπιση των καθημερινών αναγκών, των αυξήσεων, της χρείας φαρμάκων, την αξιοπρεπή αντιμετώπιση σοβαρών θεμάτων υγείας…
- Η συνισταμένη των παραπάνω για την ανάπτυξη της Χώρας, με την στήριξη της οικονομίας από την «Αιχμή του Οικονομικού Δόρατος» τη Ναυτιλία και τον Τουρισμό
- Με ποιο τρόπο μπορεί να γίνει:
Πως δια μέσου της προστασίας θα επιτευχθεί η ανάπτυξη, προς οικονομικό όφελος, ευημερία του κόσμου, που περιλαμβάνει και την εξάλειψη ή τουλάχιστον τον περιορισμό της ανασφάλειας, ώστε να ξεφύγει από τη ζοφερή κατάσταση που βρίσκεται τώρα.
- Η έμμεση προσέγγιση:
Εμείς δεν είμαστε πολιτικοί επιστήμονες, κοινωνιολόγοι ούτε κοινωνικοί παθολόγοι ούτε δημόσιος φορέας ή Αρχή, για να προτείνουμε συγκεκριμένα μέτρα με περιβλήματα σιγουριάς, που θέλουν οι πολιτικοί, για να νομοθετήσουν. Εμείς ως εκ της θέσης μας, μπορούμε να υποβάλουμε μόνο εισηγήσεις στο πλαίσιο δημοσίευσης ή αρθρογραφίας για τακτική δράσης. Υιοθετήσαμε λοιπόν, το νόημα της ανάρτησης στο FaceBook, του Koυ Spyridon Michail (28 Αυγούστου, 2024) για το ρόλο, που μπορούν να παίξουν, οι πολιτιστικοί σύλλογοι
- Ποια προβλήματα υπάρχουν:
Ώστε να αντιμετωπισθούν και να προσπαθήσουμε την επιτυχία υλοποίησης των ζητούμενων. Βασικό πρόβλημα που εντοπίσαμε, είναι η «αντίσταση στο νέο και στην αλλαγή» …συνεπώς χρειάζεται ,μια έμμεση προσέγγιση…
Εξετάζοντας ιστορικά στοιχεία μικρών (στην αρχή) κοινοτήτων, που επιδίωκαν να επιβιώσουν και να διαιωνισθούν, βρήκαμε ότι με τον σκοπό να προστατευτούν από φαινόμενα διάλυσης, θέσπισαν υποχρεωτικούς κανόνες συμπεριφοράς με τιμωρίες να επιβάλλονται για την τήρησή τους. Χωρίς να το διδαχθούν υιοθέτησαν τις αρχές οργάνωσης και της πειθαρχίας, που είναι και Αρχές του σύγχρονου Management αλλά και του Security και Safety Management..
Οι αρχέγονες μικρές ομάδες , που σταδιακά εξελίχθηκαν, όπως οι αυτόχθονες της Αμερικής (Ινδιάνοι), οι Σουλιώτες, οι Γκούρκας, οι Κοζάκοι, οι Βεδουίνοι, αλλά και οι Ισραηλίτες των «κιμπούζιμ» (πληθυντικός του Κιμπούτς) καθώς και άλλοι, αναδείχτηκαν σε συνειδητές κοινότητες, με χαρακτηριστικό το τοπικό τους χρώμα και με κύρια έργα την κτηνοτροφία, την γεωργία όπου το γεωγραφικό στοιχείο την ευνοούσε αλλά και κύρια το μέλημα της άμυνας της κοινότητας, για καταστάσεις αντιμετώπισης φυσικών κινδύνων, επιδρομών ζώων αλλά και κακόβουλων γειτόνων ή περιφερόμενων πλιατσικολόγων
Η αξία της δομημένης και «σφιχτής» δομής, στρατιωτικού χαρακτήρα αποδείχτηκε σωτήρια, για την επιβίωση και «φάρμακο» κατά των απειλών που μπορεί να προέρχονται από τα λεγόμενα «9 Ρ»(People, Premises, Products, Procedures, Polis, Politics/ Politicians, Polemos, Physical Phenomena, Pandemics)
Ανάγλυφο παράδειγμα η «Λοχίτιδα» στην αρχαία Ρώμη…Η «Λοχίτιδα» ήταν η συνέλευση όλων των υπό τα όπλα πολιτών, πατρικίων και πληβείων. Οι αποφάσεις της παίρνονταν κατά λόχους. Η σταδιακή συμβολή της «Λοχίτιδας», στη ευημερία και στο μεγαλείο της Ρώμης, υπήρξε καίρια.
Μία κοινωνία γεννιέται «ab ovo» και αναπτύσσεται όπως ένας ζωντανός οργανισμός. Με την ίδια σειρά, μπορεί να επιτευχθεί η προστασία, η ασφάλεια και η ευημερία, με φορέα που έχει συγκροτηθεί και οραματίζεται την ποιότητα στη ζωή και στην ευημερία για την τοπική κοινωνία.
Συμπεράσματα – Προτάσεις
Τέτοιος φορέας μπορεί να είναι ο πολιτιστικός σύλλογος. Σκοπός κάθε πολιτιστικού συλλόγου είναι η συνειδητή ανάπτυξη της ποιότητας της ζωής των κατοίκων της τοπικής κοινότητας. Με οργανώσεις εκδηλώσεων κεφιού («γλέντια») θεατρικές παραστάσεις και άλλα θεάματα, μάθηση πρώτων βοηθειών, διαλέξεις από γεωπόνους σχετικά με τις τοπικές καλλιέργειών , τμήματα κατά ηλικίες εκμάθησης χωρών κ.α. Υπάρχει δηλαδή «έδαφος» πρόσθεσης κάποιων επιπλέον δραστηριοτήτων σύμφωνα και με το κάθε καταστατικό και με θέματα από την επικαιρότητα π.χ. Εθελοντισμός και αξία του, Ανταπόκριση σε έκτακτα συμβάντα, Πυρασφάλεια και Πυροπροστασία, κίνδυνοι υγείας σε μαζικές συγκεντρώσεις, συλλογικά μέτρα πρόληψης με οργάνωση περιπολιών των κατοίκων, θέματα ασφάλειας Security και Safety, Οδική συμπεριφορά, ατυχήματα στο σπίτι, στην καθημερινότητα. Στην θάλασσα, …
Σύμφωνα με φιλοσόφους (Στωικοί) και θεωρητικούς της Διοίκησης Επιχειρήσεων (Ανρί Φαγιόλ, Πήτερ Ντράκερ κ. α.) η Ασφάλεια είναι πρώτιστο μέλημα. Επομένως. για τους πολύ ζωτικούς τομείς της Ναυτιλίας και του Τουρισμού θα χρειάζονταν εξειδικευμένες ΙΕΠΥΑ, που θα κάλυπταν όλες τις πτυχές της ασφάλειας, μεταξύ των οποίων προστασία από κυβερνοεπιθέσεις, οικονομική κατασκοπία και ενεργά μέτρα (Active Measures).
Δηλαδή, σε κάθε πόλη και ΙΕΠΥΑΦ (Ιδιωτική Εταιρεία Παροχής Υπηρεσιών Ασφάλειας Μονάδων Φιλοξενίας) και σε κάθε Πόλη – Λιμάνι και ΙΕΠΥΘΑ (Ιδιωτική Εταιρεία Παροχής Υπηρεσιών Θαλάσσιας Ασφάλειας).Η τελευταία θα συμπεριλαμβάνει και την παροχή υπηρεσιών ασφαλείας του Νόμου 4058/2012 – Παροχή υπηρεσιών από ένοπλους ιδιώτες φρουρούς. Οι εν λόγω ΙΕΠΥΘΑ θα έχουν και αρμοδιότητα για παραποτάμιες και για παραλίμνιες οικονομικές δραστηριότητες, όπως ιχθυοκαλλιέργειες κ. α. Επίσης την ασφάλεια λιμενικών εγκαταστάσεων σε συνεργασία με τους βοηθούς του ΥΑΛΕ αλλά και ναυτιλιακών γραφείων και εγκαταστάσεων, απομακρυσμένων από την ευρύτερη λιμενική περιοχή.
Όσον αφορά στους Πολιτιστικούς Συλλόγους άτυπα θα μπορούσαμε να τους θεωρούμε ως ΠΣΑΠ (Πολιτιστικοί Σύλλογοι Ανάπτυξης και Προστασίας). Ένα επιπλέον βήμα μπορεί να αφορά στον σχεδιασμό περαιτέρω συμβολής τους και στην οικονομική ανάπτυξη, προς όφελος των κατοίκων.
Και το μοντέλο αυτό να υιοθετηθεί για μικρά βιομηχανικά προϊόντα αλλά και ακόμη και για είδη διεξαγωγής υπηρεσίας, (στρατιωτική και αστυνομική χρήση) αλλά και επιπλέον για Μέσα Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ). Ο συντονισμός των ενεργειών θα γίνεται από τους Δήμους, με το Μάνατζμεντ να το έχουν οι Περιφερειακές Ενότητες και οι Περιφέρειες και τον έλεγχο τα αρμόδια Υπουργεία (Οικονομικών, Βιομηχανίας -Ενέργειας- Τεχνολογίας )»
Το πρόβλημα της αντίστασης στην αλλαγή μπορεί να ξεπεραστεί με αληθινή απλή, λογική και cost free ενημέρωση και παράλληλη εθελοντική προσφορά αφού θα έχουν γίνει ελκυστικές ενημερώσεις και με βάρος στην μετασχηματιζόμενη γνώση.
Ουρανία Τσιχλάκη CCO (Certified Confidentiality Officer/ Business Espionage Controls and Countermeasures Association/BECCA – Washington D.C.), Πιστοποιημένη ως Στέλεχος Ασφαλείας Προσώπων και Υποδομών (Δημόσιο ΙΕΚ Αγ. Δημητρίου-ΕΟΠΠΕΠ), Απογεγραμμένη Ναυτικός (Κατεύθυνσης Πλοιάρχων), τ. στέλεχος ασφαλείας διεθνούς φήμης πολιτιστικού κέντρου και μεγάλων Resorts, εκπαιδεύτρια ΛΑΕΚ/ ΟΑΕΔ, με επιπλέον σπουδές στα ναυτιλιακά (Δημόσιο ΙΕΚ Πειραιά) και στη διοίκηση τουριστικών μονάδων (ΕΚΠΑ και Mediterranean College)
Συγγραφέως δημοσιευμένων άρθρων (Περιοδικά «Εσύ ο ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ» και «Security Manager», καθώς και «BECCA Journal»)
Ιωάννης Σωτηρίου, Διεθνές Στέλεχος της Private Security Industry, (Ελλάδα – Κύπρο- Μεγάλη Βρετανία) Εθελοντής Πυροσβέστης
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ – ΠΗΓΕΣ
- Ph. PURPURA – Σπ. ΚΥΡΙΑΚΑΚΗΣ : «Security» εκδόσεις «ΙΩΝ», Αθήνα, 2005
- Internet/ Wikipedia και FB
- https://www.lawspot.gr/nomikes-plirofories/nomothesia/n4058-2012/arthro-1-nomos-4058-2012-parohi-ypiresion-apo-enoploys
- Ηλεκτρονικό Βιβλίο è èhttps://karapanagos.blogspot.com/2019/02/blog-posthtml?spref=fb&fbclid=IwAR2pB2B5JpCQT-sUepW8FwxL26GLw3aX05URfagNXjMZf5smg7zIthbsK00 è è«Προς Θάλατταν και… από Λίμνη Κίμπου, (Μπουκαβού) προς Ρουάντα». Σπυρίδωνος. Μιχ. ΚΥΡΙΑΚΑΚΗ.
- Συζητήσεις με Δ.Σ. Πολιτιστικών Συλλόγων