Κλοπές σε εμπορικά καταστήματα
Ένα αρνητικό αποτέλεσμα της υπάρχουσας οικονομικής κρίσης στη χώρα μας είναι η αύξηση των κλοπών σε πολυκαταστήματα. Στη Γερμανία αντίστοιχα, κατά την οικονομική κρίση τα τελευταία χρόνια, οι αριθμοί καταδεικνύουν ζημιά εννιά δισεκατομμυρίων ευρώ, από τα οποία τα τέσσερα δισεκατομμύρια προήλθαν από το ίδιο το προσωπικό.
Αν λάβουμε υπόψη τη γνώμη έμπειρων υπαλλήλων ασφαλείας, που συνήθως αποτελούνται από τους μυστικούς ντέντεκτιβ πολυκαταστημάτων, ο κάθε δεύτερος πελάτης που επισκέπτεται ένα κατάστημα σκέφτηκε να κλέψει, ο κάθε τέταρτος επιδίωξε να κλέψει χωρίς να ολοκληρώσει την κλοπή και ο κάθε δέκατος ολοκλήρωσε κάποια στιγμή την κλοπή του ενός προϊόντος, έστω για μία μοναδική φορά.
Όσον αφορά το προφίλ του κλέφτη, υπάρχουν δύο: Οι επαγγελματίες και οι μη επαγγελματίες. Στους μη επαγγελματίες δυστυχώς δεν μπορεί να δοθεί κάποιο συγκεκριμένο προφίλ. Η εμπειρία έχει δείξει ότι κλοπές σε εμπορικά καταστήματα μπορούν να προέλθουν από όλες τις κοινωνικές ομάδες και από όλες τις ηλικίες. Αυτοί όμως συνήθως, αν υπάρχει σωστός τρόπος δράσης του προσωπικού ασφαλείας, μπορούν να εντοπιστούν αργά ή γρήγορα. Συνήθως προδίδονται από τον εμφανή τρόπο συμπεριφοράς τους κατά την πράξη τους. Οι επαγγελματίες τηρούν συγκεκριμένο τρόπο δράσης και είναι πολύ πιο δύσκολο να εντοπιστούν. Δεν επισκέπτονται πάντα το ίδιο κατάστημα, δεν δρουν μόνοι τους και εκτελούν την κλοπή σε ελάχιστο χρόνο. Συνήθως ήδη γνωρίζουν πού βρίσκονται τα προϊόντα που επιθυμούν να κλέψουν και με ποιο τρόπο είναι ασφαλισμένα κατά κλοπών, από πριν. Αυτοί μπαίνουν μέσα στο κατάστημα συνήθως όταν είναι γεμάτο από πελάτες, κατευθύνονται κατευθείαν στο προϊόν και μόλις το έχουν στην κατοχή τους, φεύγουν αμέσως. Ο μέσος χρόνος αναμονής τους στο κατάστημα είναι πέντε λεπτά. Δεν δρουν ποτέ μόνοι τους. Τους συναντάμε να επιχειρούν σε ομάδες, χωρίς όμως να δείχνουν κάποια αγχώδη συμπεριφορά.
Η αντίδραση από τα πολυκαταστήματα σε τέτοιου είδους κλοπές είναι συνήθως η μίσθωση ιδιωτικών εταιρειών παροχής ασφάλειας, που με διάφορους τρόπους αποτρέπουν τις κλοπές. Οι εταιρείες αυτές μπορούν όμως μόνο με ένα σύνολο διαδικασιών και μέτρων να δρουν αποτελεσματικά σε εμπορικά κέντρα και πολυκαταστήματα.
Αυτά είναι συνήθως τα εξής:
- Η δράση των λεγόμενων μυστικών ντετέκτιβ.
- Σύγχρονα τεχνολογικά μέσα.
- Παρουσία ένστολων υπάλληλων ασφαλείας.
- Εκπαίδευση και συνεργασία του προσωπικού του πολυκαταστήματος (πωλητές κτλ).
- Συνεχής έλεγχος των μέτρων ασφαλείας από ειδικούς σύμβουλους.
Η δράση των μυστικών ντετέκτιβ είναι η πιο παραδοσιακή μέθοδος στον τομέα της ασφάλειας. Παλαιότερα, που δεν είχαν στη διάθεσή τους οι μυστικοί τη σημερινή σύγχρονη τεχνολογία, επικεντρώνονταν στην άριστη διαίσθησή τους, όπως και στο καλό μάτι τους. Έπρεπε να περιφέρονται πολλές ώρες στο πολυκατάστημα και παράλληλα να παίζουν το ρόλο του πελάτη, έτσι ώστε να μην εντοπίσει ένας κλέφτης την πραγματική τους ιδιότητα, αλλά και παράλληλα να παρακολουθούν τους πελάτες με πολύ διακριτικό τρόπο, έτσι ώστε να εντοπίσουν τον κάθε επίδοξο «κλέφτη». Συνήθως ψάχνανε τη βελόνα στο άχυρο. Ήταν πολύ λίγοι αυτοί οι οποίοι μπορούσαν αποτελεσματικά να εργαστούν ως μυστικοί. Δεν είναι μυστικό ότι πολύ καλούς μυστικούς αποτελούν οι γυναίκες που εργάζονται σε αυτόν τον τομέα, που λόγω της γυναικείας διαίσθησης που έχουν ως χάρισμα από τη φύση τους, εντοπίζουν πολλές κλοπές.
Με τη σημερινή σύγχρονη τεχνολογία όμως, έχει διευκολυνθεί πολύ η εργασία των μυστικών. Τα περισσότερα πολυκαταστήματα σήμερα διαθέτουν ένα Control Room όπου χειρίζονται συστήματα κλειστών κυκλωμάτων παρακολούθησης. Αποτελεσματικό μέσο είναι και οι κάμερες παρακολούθησης Dome, με τις οποίες μπορεί ένας μυστικός να παρακολουθεί με λεπτομέρεια από απόσταση έναν ύποπτο, χωρίς αυτός να αντιλαμβάνεται τίποτα. Συνήθως, σε ένα πολυκατάστημα περιφέρονται δύο με τρεις μυστικοί μέσα στο κατάστημα και ένας με δύο μυστικοί βρίσκονται στο Control Room και επικοινωνούν μεταξύ τους. Η επικοινωνία παλαιότερα γινόταν μέσω ασύρματου. Πλέον η επικοινωνία γίνεται με κινητά τηλέφωνα, που δεν είναι τόσο εμφανή. Μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι με τη χρήση της τεχνολογίας αυτής οι μυστικοί αποκαλύπτουν 70% περισσότερες κλοπές.
Ένα σημαντικό ρόλο παίζει η παρουσία ένστολων υπάλληλων ασφαλείας.
Η αλήθεια όμως είναι ότι μόνο η παρουσία των ένστολων δεν αποτρέπει έναν κλέφτη να επιδιώξει να αφαιρέσει προϊόντα από το κατάστημα. Συνήθως συναντάμε τους ένστολους στην είσοδο, στην έξοδο καθώς και στα ταμεία των καταστημάτων.
Ο ρόλος τους επικεντρώνεται περισσότερο στην εντόπιση υπόπτων κατά την είσοδό τους στο κατάστημα, στην τήρηση διαδικασιών από τους πελάτες με στόχο την αποτροπή κλοπών, καθώς και στην υποστήριξη των μυστικών συναδέλφων τους κατά τη σύλληψη ενός κλέφτη που επιδιώκει να δραπετεύσει από το κατάστημα με κλεμμένα προϊόντα.
Η συνεργασία του προσωπικού του πολυκαταστήματος (πωλητές, ταμίες κτλ) με το προσωπικό ασφάλειας, χει φέρει πολλές φορές θετικά αποτελέσματα σχετικά με την αποτροπή κλοπών. Είκοσι μάτια βλέπουν περισσότερο από δέκα, λέγεται και είναι πολύ σωστό. Η ευαισθητοποίηση του προσωπικού είναι μια σημαντική παράμετρος προκειμένου να συμμετέχει στην εντόπιση υπόπτων. Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε εδώ είναι ότι οι υπάλληλοι του καταστήματος επικεντρώνονται στη δική τους εργασία, έτσι ώστε να μη μπορούν πάντα να αντιλαμβάνονται κλοπές. Εδώ παίζει σημαντικό ρόλο η εκπαίδευση του προσωπικού αυτού από τους μυστικούς. Είναι γνωστό ότι τα ίδια καταστήματα εκπαιδεύουν το προσωπικό τους από έμπειρους μυστικούς, μέσω διαφόρων σεμιναρίων, για να εξασφαλίσουν τη συνεργασία τους.
Πολλά καταστήματα στο εξωτερικό μισθώνουν σύμβουλους σε θέματα ασφαλείας για να ελέγχουν κατά πόσο αποτελεσματικά είναι τα μέτρα ασφαλείας τους.
Αυτοί επισκέπτονται τα καταστήματα και αναλαμβάνουν το ρόλο του κλέφτη. Προσπαθούν να «κλέψουν» διάφορα προϊόντα από το κατάστημα, έτσι ώστε να εντοπίσουν κενά στην ασφάλεια του καταστήματος και να παρθούν ύστερα ανάλογα μέτρα. Αυτός ο συνεχής έλεγχος των μέτρων ασφαλείας έχει ως αποτέλεσμα τη συνεχή βελτίωση των μέτρων. Η τήρηση των αναφερόμενων συντελεστών προϋποθέτει όμως συντονισμό και καλή συνεργασία για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά. Δυστυχώς όμως όλα αυτά τα μέτρα ασφαλείας δεν δίνουν 100% ασφάλεια κατά των κλοπών. Δυσκολεύουν κατά μεγάλο ποσοστό τη δράση των κλεφτών, με αποτέλεσμα αυτοί να κατευθύνονται σε καταστήματα όπου τα μέτρα ασφαλείας είναι περιορισμένα.
Ένα είναι το μόνο σίγουρο. Όσο αυξάνονται οι αριθμοί των κλοπών, τόσο θα πρέπει να αυξάνεται και ο επαγγελματισμός ιδιωτικών εταιρειών παροχής ασφάλειας.
Του Κωνσταντίνου Σταμούλη
Επιχειρησιακός Διευθυντής της γερμανικής εταιρείας
TACTICAL CONSULTING INTERNATIONAL
stamoulis@tac-consulting.com . www.tac-consulting.com