Ικανό προσωπικό – προηγμένη τεχνολογία η… δικλείδα για την Ασφάλεια στο Retail
Η ασφάλεια των εργαζομένων, των πελατών και των προϊόντων στα καταστήματα λιανικής και τους μεγάλους εμπορικούς χώρους δεν αποτελεί επιλογή, αλλά αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση για την ομαλή και επικερδή λειτουργία ενός εμπορικού χώρου.
Παράλληλα η τεχνολογία μπαίνει μέρα με τη μέρα στη ζωή μας αλλάζοντας ταχύτατα τον τρόπο και τις διαδικασίες σε όλους σχεδόν του κλάδους δραστηριοποίησης. Τέλος, οι επιπλοκές στις φυσικές συναλλαγές που έφερε η πρόσφατη πανδημία κατέστησαν την ασφάλεια του χώρου βασικό συστατικό, ακόμη και για την ύπαρξή του, ενώ άνοιξαν τον δρόμο για την είσοδο νέων τεχνολογιών που μέχρι τώρα αντιμετωπίζονταν με σκεπτικισμό.
Για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις νέες αυτές προκλήσεις, η βιομηχανίας της ασφάλειας χρειάζεται ένα καταρτισμένο και έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό στα θέματα ασφάλειας, το οποίο όμως θα διαθέτει και θα αξιοποιεί στο έπακρο τις δυνατότητες της σύγχρονης τεχνολογίας, που του παρέχονται σήμερα.
Η ΕSA Security Solutions προστατεύει τα μεγαλύτερα ονόματα στο χώρο του λιανεμπορίου, παρέχοντας επανδρωμένες υπηρεσίες στατικής φύλαξης και ολοκληρωμένες τεχνολογικές λύσεις συστημάτων ασφαλείας. Σε αυτούς τους πελάτες συγκαταλέγεται και η LAMDA DEVELOPMENT, για την οποία η ESA παρέχει υπηρεσίες στατικών και εποχούμενων φυλάξεων και επάνδρωσης των Επιχειρησιακών Κέντρων Ασφαλείας όπως του εμπορικού και ψυχαγωγικού κέντρου, «Golden Hall» και άλλων αντίστοιχων εμπορικών κέντρων.
Ο Γιάννης Φαρμάκης, Contract Manager στην ESA Security Solutions, εξηγεί πώς η συνεργασία ανθρωπίνων και τεχνολογικών πόρων μπορεί να κάνει τη διαφορά τόσο στην αποτροπή των κινδύνων, όσο και στην εύρυθμη λειτουργία των εμπορικών χώρων και καταστημάτων.
Ποιες είναι οι βασικότερες απαιτήσεις-ανάγκες ασφάλειας σε εμπορικά κέντρα, πολυκαταστήματα και δίκτυα λιανικής πώλησης σήμερα με βάση τη δική σας εμπειρία;
Κοινός τόπος στις απαιτήσεις των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου από το προσωπικό παροχής υπηρεσιών ασφαλείας αποτελεί η εξυπηρέτηση του κοινού.
Εν γένει -είτε με την πρόληψη, είτε με την αντιμετώπιση συμβάντων- απώτερος στόχος μας είναι η συνέχεια της εύρυθμης και απρόσκοπτης λειτουργίας τους, χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο το brand και η εικόνα του πελάτη μας.
Οι ανάγκες των επιχειρήσεων λιανικής -από τα μεμονωμένα καταστήματα, τα πολυκαταστήματα, τα επώνυμα δίκτυα λιανικής έως τα μεγάλα εμπορικά κέντρα, ανοικτού ή κλειστού τύπου- αναφορικά με την ασφάλεια (security and safety) αντιμετωπίζουν παραπλήσιους κινδύνους με, διαφορετικές, όμως, πιθανότητες εμφάνισης.
Ο περιορισμός των απωλειών από μικροκλοπές ή κλοπές αποτελεί πάντα βασική προτεραιότητα των supermarkets και των εμπορικών καταστημάτων, παράλληλα με την προστασία εργαζομένων και πελατών από ατυχήματα ή εγκληματικές πράξεις.
Ακόμη και στην περίπτωση πολύ σοβαρών συμβάντων, όπως ενδεχομένως τρομοκρατική ενέργεια, αυτοκτονία ή ένοπλη ληστεία, κρίσιμη είναι η έγκαιρη, ψύχραιμη και όσο είναι δυνατόν διακριτική διαχείρισή τους από την Ομάδα Ασφαλείας.
Ποια είναι η βέλτιστη στρατηγική και η μεθοδολογία για την αποτελεσματικότερη κάλυψη αυτών των απαιτήσεων με βάση τον ανθρώπινο παράγοντα;
Όπως ισχύει σε όλες τις εγκαταστάσεις, έτσι και στους εμπορικούς χώρους, τα σχέδια ασφάλειας που βασίζονται σε μελέτες τρωτότητας, τα σχέδια εκκένωσης-διαφυγής, τα σενάρια αντιμετώπισης έκτακτων περιστατικών, τα σχέδια πυρασφάλειας και τα πρωτόκολλα επικοινωνίας αποτελούν βασικά εργαλεία για την πρόληψη απωλειών και κινδύνων, καθώς και για τον συντονισμό των εμπλεκόμενων μερών την ώρα της κρίσης.
Αυτό που κάνει τη διαφορά όμως είναι η υψηλή επισκεψιμότητά τους, η παρουσία μεγάλου αριθμού ατόμων που σαφώς δεν είναι, ούτε και οφείλουν άλλωστε να είναι, εκπαιδευμένοι σε έκτακτα συμβάντα. Σε αυτές τις περιπτώσεις η εκπαίδευση και η εμπειρία της ομάδας ασφαλείας και η παράλληλη υποστήριξή της από τον κατάλληλο εξοπλισμό και συστήματα κάνει τη διαφορά.
Η πλειοψηφία των εμπορικών καταστημάτων, πολυκαταστημάτων και εμπορικών κέντρων επιλέγει τουλάχιστον την ύπαρξη ένστολου προσωπικού ασφαλείας στις εισόδους – εξόδους, στα ταμεία, στους χώρους στάθμευσης, τροφοδοσίας κτλ. Η βασική αυτή ομάδα όμως μεγιστοποιεί την αποτελεσματικότητα της όταν πλαισιώνεται από συστήματα ασφαλείας νέας τεχνολογίας και φιλοσοφίας. Η συνολική διαχείριση ενός συμβάντος από το κατάλληλα εξοπλισμένο control room είναι αυτό που διαφοροποιεί το χθες από το αύριο.
Πόσο χρήσιμη είναι η ειδική εκπαίδευση του προσωπικού ασφάλειας που εργάζεται σε αυτούς τους χώρους, για τη φύλαξη των χώρων και την αποτροπή κλοπών αλλά και για τη συμβολή τους σε μια έκτακτη ανάγκη (πυρκαγιά, έκρηξη κ.λπ.) όπου μπορεί να χρειαστεί εκκένωση χώρου και καθοδήγηση των ανθρώπων;
Αρχικά, στη βασική εκπαίδευση περιλαμβάνονται η Πυρασφάλεια και οι Πρώτες Βοήθειες & CPR. Για τους χώρους αυτούς ιδιαίτερα σημαντική είναι και η εκπαίδευση αναφορικά με τη διαχείριση πλήθους και την εξυπηρέτηση του κοινού.
Λόγω του μεγάλου αριθμού ατόμων όμως, που επισκέπτονται καθημερινά τα εμπορικά καταστήματα και τα εμπορικά κέντρα, η συχνότητα αντιμετώπισης περιστατικών αδιαθεσίας, από απλή έως σοβαρή, είναι υψηλή οπότε και εμείς εστιάζουμε στην αντιμετώπιση καθημερινών αναγκών των επισκεπτών με επαγγελματισμό και γνώση ώστε να αισθάνονται σιγουριά. Η διαχείριση τέτοιων ενδεχομένως ασήμαντων περιστατικών με ανθρώπινο πρόσωπο και γνώση αποτελούν συστατικό της φήμης του πελάτη. Το ξέρουμε και κάνουμε ότι καλύτερο για να συμβάλουμε θετικά σε αυτήν.
Σε ένα δεύτερο επίπεδο, η κινησιολογία υπόπτου, η διαχείριση ύποπτης συμπεριφοράς και ο εντοπισμός ύποπτων αντικειμένων είναι εκπαιδεύσεις που φροντίζουμε να παρέχουμε, ώστε να μειώνονται οι κίνδυνοι και οι απώλειες.
Για όλα τα ανωτέρω, γίνονται συστηματικές ασκήσεις, έτσι ώστε το προσωπικό να είναι πάντοτε σε εγρήγορση και ετοιμότητα αντιμετώπισης περιστατικών ακόμη και κατά τη διάρκεια της εργασίας.
Πόσο σημαντική είναι η επένδυση και αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών για την κάλυψη όλων των αναγκών ασφάλειας στους εμπορικούς χώρους;
Στις ημέρες μας γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα τα όρια μεταξύ του ανθρώπινου παράγοντα και του τεχνολογικού εξοπλισμού. Ο συνδυασμός τους είναι το ζητούμενο ώστε, τα συμβάντα να προλαμβάνονται παρά να αντιμετωπίζονται όσο είναι δυνατόν. Με γνώμονα αυτό, η ESA σχεδιάζει και εφαρμόζει ολοκληρωμένες λύσεις ασφαλείας, χρησιμοποιώντας ευρεία γκάμα τεχνολογικών μέσων:
- Αντιδιαρρηκτικά Συστήματα, τα οποία συνδέονται και επιτηρούνται από το Κέντρο Λήψης και Διαχείρισης Συμβάντων της ESA Security Solutions, σε 24ωρη βάση
- Κλειστά Κυκλώματα Τηλεόρασης, ενισχυμένα με νέας τεχνολογίας λογικά συστήματα που επεξεργάζονται και αντιλαμβάνονται την εικόνα αναδεικνύοντας πιθανά προβλήματα
- Συστήματα Ελέγχου Πρόσβασης, καθώς η καταγραφή και ανάκτηση δεδομένων διακίνησης ατόμων αποτελεί βασικό στοιχείο των ενοποιημένων λύσεων ασφαλείας
- Ολοκληρωμένα συστήματα πυρανίχνευσης, κατάσβεσης και ανίχνευσης τοξικών και εκρηκτικών αερίων, κατάλληλα για την ανίχνευση και σηματοδότηση πυρκαγιάς ή διαρροής αερίων, καθώς και για την κατάσβεση πυρκαγιάς σε πρώιμο στάδιο
- Κεντρικά συστήματα επεξεργασίας δεδομένων και συντονισμένης αντίδρασης.
Smart Cash
Η ασφάλεια των συναλλαγών έχει κεντρικό ρόλο στη στρατηγική των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την εφαρμογή προηγμένων τεχνολογιών στα υπάρχοντα συστήματα των επιχειρήσεων, ώστε να διασφαλίζεται υψηλό επίπεδο ασφάλειας και προστασίας δεδομένων.
Η ESA Security Solutions προσφέρει την καινοτόμα και ολοκληρωμένη λύση διαχείρισης μετρητών, Smart Cash, η οποία εξοικονομεί χρόνο και λειτουργικό κόστος και αυξάνει το συνολικό επίπεδο ασφάλειας σε κάθε επιχείρηση λιανικής.
Το Smart Cash περιλαμβάνει 5 επιμέρους συστατικά:
- τον εξοπλισμό, δηλαδή τις ειδικές συσκευές τελευταίας τεχνολογίας για την κατάθεση των μετρητών
- «έξυπνο» λογισμικό, το οποίο, κάνει την online κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό και δίνει διάφορα cash report
- ολοκληρωμένο serviceκαι Help Desk, το οποίο εποπτεύει τη λειτουργία της λύσης όλο το 24ωρο
- πλήρη ασφαλιστική κάλυψη των χρημάτων από τους Lloyd’s of London και, τέλος
- υπηρεσία αποσυμφόρησης της συσκευής στο κατάστημα και μεταφοράς των μετρητών στην τράπεζα