Η συνεργασία ιδιωτών και δημοσίου αποτελεί μονόδρομο για την Ελλάδα
Οι συγχρονίες προκλήσεις σχετικά με τα έργα ασφάλειας, εστιάζοντας σε λιμένες και αεροδρόμια, η συνεργατική προοπτική δημόσιου και ιδιωτικού αλλά και το ορόσημο των 30 χρόνων σταθερής παρουσίας της ICTS στην Ελλάδα, αποτέλεσαν τα βασική σημεία της συνέντευξης που μας παραχώρησε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ICTSHellas και Περιφερειακός Διευθυντής της ICTSEurope στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, Παναγιώτης Καμπούρογλου.
Συνέντευξη με τον κο Παναγιώτη Καμπούρογλου
Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ICTSHellas και Περιφερειακός Διευθυντής της ICTSEurope στη Νοτιοανατολική Ευρώπη
Κύριε Καμπούρογλου, θα θέλαμε αρχικά να αξιοποιήσουμε την εμπειρία σας και την μεγάλη τεχνογνωσία που έχει η ICTS Hellas στο τομέα της ασφάλειας και να μας αναφέρετε τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο τομέας ειδικά σε σχέση με το τουρισμό, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως οι έντονες πιέσεις των μεταναστευτικών ροών;
Η Ελλάδα είναι χώρα τουριστική, επομένως η ασφάλεια των τουριστικών υποδομών είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία της. Οι αρνητικές επιπτώσεις στον τουρισμό από τα τρομοκρατικά χτυπήματα σε Αίγυπτο, Τουρκία αλλά και Γαλλία είναι εντυπωσιακά. Επίσης, ο κλάδος του Τουρισμού είναι πλήρως διεθνοποιημένος και η Ελλάδα βρίσκεται σε άμεσο ανταγωνισμό με την Ισπανία, την Πορτογαλία και άλλες χώρες που προσπαθούν να αποσπάσουν μερίδιο της αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι το επίπεδο υπηρεσιών και εξυπηρέτησης στα ελληνικά αεροδρόμια και λιμάνια πρέπει να είναι αντίστοιχο με το καλύτερο των ανταγωνιστών μας. Θεωρώ ότι η ιδιωτικοποίηση των αερολιμένων και των λιμένων είναι ένα τεράστιο βήμα προς ένα πιο ανταγωνιστικό ελληνικό προϊόν. Η μεταναστευτική πίεση που ασκείται στη Χώρα μας έχει ήδη σημαντικές επιπτώσεις στον τουρισμό. Είναι ένα σύνθετο πρόβλημα, ένα ευρωπαϊκό και διεθνές πρόβλημα ,που για να επιλυθεί χρειάζεται διεθνή συνεργασία και ιδιαίτερη τεχνογνωσία. Αυτό που μπορεί να κάνει η χώρα μας είναι να υλοποιήσει στο ακέραιο τους κανόνες ασφαλείας των ευρωπαϊκών κανονισμών και του λεγόμενου κώδικα ISPS στα λιμάνια καθώς και να ακολουθήσει τις εκάστοτε βέλτιστες πρακτικές. Εδώ έχουμε δουλειά ακόμα!
Πως λοιπόν η ICTS Hellas αντιμετωπίζει αυτές τις προκλήσεις και καλύπτει τις σύγχρονες απαιτήσεις ασφάλειας στα ελληνικά λιμάνια ;
Ως μέλος του ομίλου ICTS Europe έχουμε διεθνή εμπειρία και τεχνογνωσία την οποία και θέτουμε στη διάθεση των λιμενικών αρχών. Στην Ελλάδα μέχρι σήμερα έχουμε εκπονήσει – μαζί με συνεργάτες μας – 30 σχέδια ασφαλείας λιμένων, θέτουμε τους Υπεύθυνους Ασφαλείας ή τους Αναπληρωτές τους σε 9 Λιμένες, παρέχουμε υπηρεσίες ασφαλείας σε 14 λιμένες και 2 μαρίνες ενώ σε 4 λιμένες έχουμε εγκαταστήσει ειδικά εκπαιδευμένους σκύλους για τη διενέργεια ελέγχων για εντοπισμό εκρηκτικών ή παράτυπων μεταναστών. Βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή με τις Αρχές Λιμένων και τις τοπικές κοινωνίες για την εκπόνηση roadmap με στόχο την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Πρόσφατα, ολοκληρώσαμε ένα σπουδαίο έργο στα Χανιά, μάλιστα σε χρόνο ρεκόρ 2 μηνών, για ένα σύγχρονο λιμάνι που θα εξυπηρετεί την κρουαζιέρα με βάση τον Κώδικα ISPS. Σε λίγους μήνες το λιμάνι έφτασε στη 10η θέση από πλευράς κίνησης κρουαζιέρας στην Ελλάδα και πλέον γίνεται προορισμός από μόνο του. Αυτή είναι η προστιθέμενη αξία που προσφέρει η συνεργασία με την ICTS, και είναι απολύτως μετρήσιμη.
Πάμε λίγο στο εξίσου κομβικό και ευαίσθητο πεδίο των αερομεταφορών. Ποιες εξελίξεις αυτή τη στιγμή έχουν επιφέρει οι πρόσφατες τρομοκρατικές επιθέσεις σε ευρωπαϊκά αεροδρόμια στο τομέα των μέτρων ασφάλειας και ποια θεωρείτε εσείς ως βέλτιστη πρακτική για την ενίσχυση της ασφάλειας;
Το επίπεδο ασφάλειας αερομεταφορών στην Ευρώπη είναι γενικά καλό. Είμαστε σε ένα στάδιο ωρίμανσης και αναζήτησης ενός νέου συστήματος ελέγχων, πιο φιλικού προς τον επιβάτη. Καθώς ο αριθμός των επιβατών προβλέπεται το 2030 να είναι διπλάσιος του σημερινού, γίνεται εύκολα κατανοητό ότι το σημερινό σύστημα ασφαλείας αερομεταφορών έχει φτάσει τα όριά του. Οι νέες τεχνολογίες ελέγχων αλλά και η πιο στενή συνεργασία των Αρχών πρόληψης και καταπολέμησης της τρομοκρατίας και των Υπηρεσιών Πολιτικής Αεροπορίες είναι η λύση για περισσότερη ασφάλεια και καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών στο εγγύς μέλλον. Με άλλα λόγια δεν χρειαζόμαστε περισσότερους κανόνες αλλά καλύτερη συνεργασία και υλοποίηση των υφισταμένων!
Γνωρίζουμε ότι εδώ και πολλά χρόνια, η ICTS παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα, αναλαμβάνει σημαντικά έργα ασφάλειας στα αεροδρόμια σε όλα τα στάδια των διαδικασιών. Με ποιο τρόπο η εταιρία αναπτύσσεται σε αυτό το χώρο και πως επιτυγχάνει να ανταποκρίνεται στις αυξημένες ανάγκες του ιδιαίτερα αυτού κρίσιμου τομέα;
Πράγματι, αναπτυχθήκαμε στις παγκόσμιες αγορές μαζί με τις αερομεταφορές. Έτσι ξεκινήσαμε και στην Ελλάδα, με την PAN-AM, TWA κ.α. στο Ελληνικό, περάσαμε στο Ελευθέριος Βενιζέλος και μετά στα Κρατικά Αεροδρόμια της ΥΠΑ. Σήμερα είμαστε σε πάνω από 30 σημεία στην Ελλάδα με περίπου 900 επαγγελματίες στο δικό μας payroll. Το 2015 αναπτυχθήκαμε κατά 44% σε περίοδο κρίσης ενώ είμαστε η μόνη εταιρεία του κλάδου στην Ελλάδα – βάσει των δημοσιευμένων στοιχείων της ICAP – με ένα rating Α+ στη χρηματοοικονομική μας αξιοπιστία. Οι πελάτες μας αξιολογούν τις υπηρεσίες μας με 3,90 με άριστα το 4! Επομένως, η αξιοπιστία και η αριστεία των ανθρώπων της ICTS μας βοηθούν να αναπτυχθεί η εταιρεία μέσα στην κρίση.
Τα λιμάνια και τα αεροδρόμια είναι τα δυο βασικά πεδία όπου λειτουργεί το συνεργατικό μοντέλο ασφάλειας μεταξύ δημοσίου και ιδιωτών. Θα μπορούσε η συνέργεια μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα ασφάλειας να επεκταθεί και σε άλλους τομείς και κάτω από ποιες συνθήκες μπορεί να γίνει αυτό; Τι δείχνει η διεθνής εμπειρία ;
Η συνεργασία ιδιωτών και δημοσίου αποτελεί μονόδρομο για την Ελλάδα. Οι ιδιώτες θα πρέπει να καταβάλουν τα αναγκαία κεφάλαια και την απαραίτητη τεχνογνωσία καθώς φέρουν το οικονομικό ρίσκο της επένδυσης. Από την άλλη, το Κράτος οφείλει να θεσπίζει κανόνες λειτουργίας και να παρακολουθεί στενά την υλοποίησή ενώ εισπράττει συγκεκριμένα ποσά για την παραχώρηση καθώς και φόρους. Επέρχεται κατά κανόνα ανάπτυξη του ΑΕΠ, βελτιώνεται η ανταγωνιστικότητα της Χώρας και ο πολίτης απολαμβάνει καλύτερο προϊόν. Το μοντέλο αυτό λειτουργεί στην Ευρώπη παντού με πολύ καλά αποτελέσματα. Τα συγκεκριμένα οφέλη τα έχουμε βιώσει στην Ελλάδα με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και είμαι πεπεισμένος ότι θα τα βιώσουμε σύντομα και με την ανάθεση των 14 αερολιμένων στη Fraport αλλά και του ΟΛΠ στην Cosco! Υπάρχουν πολλά projects λιμένων, αερολιμένων, μαρίνων και άλλων κρίσιμων εγκαταστάσεων που είναι στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ που μπορούν – εφ’ όσον αναπτυχθούν σωστά – να φέρουν οφέλη στη Χώρα.
Σίγουρα λοιπόν, για να αναπτυχθεί περισσότερο ο τομέας των ιδιωτικών υπηρεσιών ασφάλειας στη χώρα μας απαιτείται να αναβαθμιστεί η ποιότητα των υπηρεσιών και των λύσεων που προσφέρουν αυτές. Ποια είναι τα βήματα που μπορεί να οδηγήσουν προς σε αυτή τη κατεύθυνση και να εξαλειφθούν οι οποίες παθογένειες υπάρχουν ;
H κρίση έχει φέρει σημαντικές ανατροπές στην αγορά. Από τη μια αποχωρούν μεγάλοι παίκτες, από την άλλη υπάρχει μεγάλη ζήτηση για ποιοτικές υπηρεσίες. Δύο παραμέτρους βλέπω ως σημαντικούς για τις μελλοντικές εξελίξεις: η πρώτη είναι ο ίδιος ο Πελάτης και τα κριτήρια που θέτει. Τα κρίσιμα ερωτήματα για τους Πελάτες και τα στελέχη Προμηθειών είναι: πόσο σημαντική είναι η ασφάλεια των εγκαταστάσεών μου, της ομαλής λειτουργίας της εταιρείας και των ανθρώπων που δουλεύουν σε αυτές; Πόσα θέλω να δαπανήσω για να επιτύχω ένα καλό επίπεδο ασφάλειας; Ποια είναι η προστιθέμενη αξία για την εταιρεία μου από ένα ικανοποιητικό επίπεδο ασφάλειας;
Η δεύτερη παράμετρος είναι το Κράτος: θέλω να επιβάλω fair play για όλες τις εταιρείες υπηρεσιών ασφαλείας; Επιβάλλω πρόστιμα σε αυτές που δεν λειτουργούν σύννομα και δεν τηρούν την εργατική νομοθεσία; Προχωρώ ως Κράτος σε ανάκληση αδειών εταιρειών που ζουν εις βάρος του κοινωνικού συνόλου και καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό; Και τέλος ιδιαίτερα κρίσιμο για εμάς: πόσο γρήγορα αδειοδοτείται από το Κράτος ένας δυνητικός υπάλληλος ασφαλείας και με τι κόστος; Σήμερα, η διάρκεια εκπαίδευσης και πιστοποίησης ενός μελλοντικού υπαλλήλου ανέρχεται σε 8 μήνες τουλάχιστον, το κόστος είναι πάνω από 500 Ευρώ και, για τους κατοίκους της Επαρχίας, δημιουργούνται επιπλέον έξοδα ταξιδίου για τις πόλεις που μπορεί να δώσει εξετάσεις.
Αυτά τα ερωτήματα χρήζουν διεξοδικού διαλόγου και βελτιωτικών ενεργειών. Ο τομέας της ασφάλειας είναι ένας παραγωγικός και καινοτόμος τομέας που δημιουργεί θέσεις εργασίας, προσθέτει αξία στις επιχειρήσεις και συμβάλλει στην ανάπτυξη του τουριστικού μας προϊόντος!
Η ICTS Hellas είναι κοντά στο να γιορτάσει τα 30 χρόνια παρουσίας της στην Ελληνική Αγορά. Τι σηματοδοτεί για εσάς αυτή η επέτειος για τη μέχρι τώρα πορεία της εταιρίας αλλά και για τις προοπτικές που ανοίγονται το επόμενο διάστημα;
Το 2017 είναι πράγματι χρονιά ορόσημο για την ICTS. Είναι η μόνη εταιρεία στην Ελλάδα που παραμένει με το ίδιο όνομα στην αγορά και στο ίδιο segment για 30 χρόνια! Είμαστε μια πολύ ανθρωποκεντρική εταιρεία που οι αξίες της εμπεριέχονται στο ακρωνύμιο ICTS, δηλαδή Innovation, Commitment, Teamwork, Sustainability. Επενδύουμε στους ανθρώπους μας, στις δεξιότητές τους, στην εξέλιξή τους μέσα στην εταιρεία, στην τεχνολογία και στην καινοτομία. Φέτος βραβευτήκαμε με χρυσό βραβείο για την τεχνολογία στους Ανθρώπινους Πόρους, ενώ η κοινωνική εταιρική μας ευθύνη αποτελεί βασικό πυλώνα των υπηρεσιών μας. Ετοιμαζόμαστε να αναπτυχθούμε σε τομείς που δεν είμαστε τόσο δυνατοί, η γεωγραφική μας εξάπλωση πλέον βοηθά σε αυτό. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους εργαζόμενους της ICTS για την αγάπη τους προς την εταιρεία και το πάθος τους για τελειότητα. Μας κάνουν όλους καθημερινά υπερήφανους και είναι ενεργά μέλη της Ελλάδας που πασχίζουμε να αναπτύξουμε!