Η Ψυχολογία και Επικοινωνία στην Ασφάλεια!
Πολλές φορές μέσα από τις σελίδες του περιοδικού, αλλά και τις εκδηλώσεις που διοργανώνουμε, έχουμε επισημάνει τον πολύπλευρο ρόλο και την ευρύτητα των γνωστικών αντικειμένων των επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στο τομέα της ασφάλειας, είτε ως ανώτερα στελέχη που καθοδηγούν ανθρώπους στο πεδίο, είτε ως επιχειρησιακό προσωπικό βάσης, είτε ακόμα και ως επαγγελματίες στο τομέα των τεχνολογικών έργων συστημάτων ασφάλειας.
Μέσα σε αυτόν τον πολύπλευρο ρόλο μπορούμε να πούμε ότι η διαχείριση της ψυχολογίας αλλά και η ικανότητα επικοινωνίας έχει κομβική σημασία! Οι άνθρωποι που έχουν την ευθύνη της ασφάλειας και προστασίας άλλων ανθρώπων, εγκαταστάσεων και περιουσιών για να είναι αποτελεσματικοί και αποδοτικοί χρειάζεται να έχουν στοιχειώδεις γνώσεις, ίσως καλύτερα ικανότητες βέλτιστης ψυχολογικής διαχείρισης αλλά και αποτελεσματικής επικοινωνίας . Με τον όρο “διαχείριση της ψυχολογίας” περιλαμβάνουμε σίγουρα και την προσωπική διαχείριση που ο καθένας επαγγελματίας θα πρέπει να προσπαθεί να εφαρμόζει για τον εαυτό του σε καταστάσεις που μπορεί να χαρακτηριστούν δύσκολές. Η αντιμετώπιση περιστατικών όπως η δημιουργία πανικού έπειτα από μια φυσική ή τεχνική καταστροφή, η αντιμετώπιση ανθρώπων με ακραία συμπεριφορά στο πεδίο ευθύνης φύλαξης, η παρουσία σε μια βίαιη κατάσταση ή ακόμα και η ανακάλυψη κάποιου που πραγματοποιεί μια κλοπή σε ένα εμπορικό κατάστημα απαιτεί σίγουρα από τον επαγγελματία της ασφάλειας να έχει την κατάλληλη ψυχολογική προετοιμασία προκειμένου να αντιμετωπίσει όλα αυτά τα περιστατικά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Επίσης, οι άνθρωπο της ασφάλειας είναι πολύ πιθανόν να χρειαστούν να διαχειριστούν και τη ψυχολογία άλλων ατόμων που βρίσκονται στο πεδίο της ευθύνης τους πάλι σε κάποιες ακραίες καταστάσεις, επικοινωνώντας μαζί τους.
Τις ίδιες απαιτήσεις βέλτιστης ψυχολογικής διαχείρισης και επικοινωνίας, έχουν και οι χειριστές των κεντρικών σταθμών λήψης και διαχείρισης σημάτων συναγερμού και εικόνας αλλά όλοι όσοι υλοποιούν τεχνολογικά έργα με συστήματα ασφάλειας προκειμένου να αντιμετωπίσουν με το καλύτερο δυνατό τρόπο τις ανάγκες και τις απαιτήσεις των πελατών τους.
Πολλοί μπορούν να αναρωτηθούν… “ μα θα κάνει ο επαγγελματίας φύλακας ή ο Security leader τον ψυχολόγο στον εαυτό του ή τους άλλους”. Η απάντηση είναι όχι φυσικά! Δεν έχει την επιστημονική επάρκεια για αυτό. Μπορεί όμως με κάποιες βασικές γνώσεις και κάποια συγκεκριμένα μοντέλα που θα ακολουθήσει να ανταπεξέλθει όταν χρειαστεί.
Για αυτό είναι αδήριτη ανάγκη σε όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα που γίνονται για τους ανθρώπους της ασφάλειας, είτε αυτά που ορίζονται από τους κανονισμούς για την έκδοση άδειας εργασίας του προσωπικού ασφάλειας, είτε τα ενδοεταιρικά σεμινάρια να περιλαμβάνουν στην ύλη τους βασικές γνώσεις ψυχολογικής διαχείρισης.
Βλάσης Αμανατίδης