Η μοτοσικλέτα και ο ρόλος της στην προστασία υψηλών προσώπων
Η μοτοσικλέτα αν χρησιμοποιηθεί σωστά μπορεί να αποτελέσει ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των υπευθύνων ασφαλείας. Η δυνατότητα που έχει να καλύπτει ταυτόχρονα πολλούς ρόλους, την καθιστά ένα πολύ σημαντικό συστατικό ενός επιτυχημένου συστήματος ασφαλείας.
ΦΟΥΚΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
Γενικός Διευθυντής
SARISA P.C.S.S.
Αποκλειστικός αντιπρόσωπος I.S.A. ltd
www.sarisaservices.gr
chfoukas@sarisaservices.gr
Στην Ελλάδα μπορεί να συναντήσει κανείς πολλά τραγελαφικά και παράδοξα, ένα από αυτά, που μάλιστα συναντάται πολύ συχνά, μου έδωσε το έναυσμα για τη δημιουργία του παρόντος άρθρου. Σκοπός του άρθρου είναι να καταδείξει τη λάθος χρήση της μοτοσικλέτας στην συνοδεία υψηλών προσώπων, αλλά και να υπογραμμίσει τον ρόλο και την σημασία της σε ένα ευρύτερο σύστημα ασφαλείας.
Όπως σαφώς θα καταλάβατε έναυσμα για το παρόν είναι η ερασιτεχνική, ανεύθυνη και αντιεπαγγελματική εικόνα ενός πολυτελούς αυτοκινήτου, ακολουθούμενο από μία μοτοσικλέτα (ενίοτε & περισσότερες) μεγάλου κυβισμού.
Ο ρόλος της μοτοσυκλέτας σε ένα σύστημα ασφαλείας
Η μοτοσικλέτα, ρητά και κατηγορηματικά, έχει θέση μόνο σε μεσαίες και μεγάλες ομάδες ασφαλείας. Δηλαδή, ομάδες ασφαλείας που αποτελούνται το λιγότερο από δύο αυτοκίνητα και τέσσερεις άνδρες ασφαλείας και πιο συγκεκριμένα από το όχημα του VIP με τον οδηγό και τον προσωποφύλακα 1 και το συνοδευτικό αυτοκίνητο με τον οδηγό και τον προσωποφύλακα 2.
Ο ρόλος της μοτοσικλέτας είναι λοιπόν καθαρά επικουρικός και το κύριο αντικείμενο του μοτοσικλετιστή-προσωποφύλακα είναι οι πληροφορίες και η αντιπαρακολούθηση, χωρίς να αποκλείονται βέβαια και άλλοι ρόλοι, όπως του προπομπού και του συνοδού, αλλά μόνο σε ειδικές περιπτώσεις. Η προσαρμοστικότητα είναι άλλωστε το κλειδί για ένα αποτελεσματικό σύστημα ασφαλείας και για έναν πραγματικά ασφαλή VIP. Πιο συγκεκριμένα, τα βασικά καθήκοντα του μοτοσικλετιστή-προσωποφύλακα είναι η ασφάλιση επικίνδυνων σημείων (bottlenecks) από τα οποία θα περάσει ο VIP, ο έλεγχος επικίνδυνων ζωνών, η συνεχής ροή πληροφοριών στον επικεφαλής της ομάδας ασφαλείας, καθώς και η επιθεώρηση και ασφάλιση σημείων-χώρων άφιξης του επισήμου. Για να μπορεί η μοτοσικλέτα να ανταποκριθεί με επιτυχία στον ρόλο της στο σύστημα ασφαλείας, είναι απαραίτητα πέραν από τον σωστό σχεδιασμό, η σωστή επιλογή της μοτοσικλέτας, ο κατάλληλος εξοπλισμός μοτοσικλέτας και αναβάτη, καθώς και η ειδική εκπαίδευση του μοτοσικλετιστή-προσωποφύλακα.
Είδος μοτοσικλέτας, εξοπλισμός, εκπαίδευση μοτοσικλετιστή-προσωποφύλακα
Επιλογή μοτοσικλέτας ασφαλείας. Ο καταλληλότερος τύπος μοτοσικλέτας ασφαλείας είναι αυτός της κατηγορίας των mega on-off και αυτό γιατί συνδυάζουν μια σειρά πλεονεκτημάτων με κυριότερα, την δυνατότητα κίνησης σε πολλαπλά πεδία (άσφαλτο & χώμα), την όρθια και άνετη θέση οδήγησης, την δυνατότητα υπερπήδησης εμποδίων όπως νησίδες και πεζοδρόμια, την μεγάλη ευελιξία (κόψιμο τιμονιού), την μεγάλη αυτονομία, την δυνατότητα φορτώματος και μεταφοράς εξοπλισμού, καθώς επίσης και την μεγάλη γκάμα διαθέσιμων αξεσουάρ (λόγω του ταξιδιωτικού τους προσανατολισμού). Η μοτοσικλέτα ασφαλείας θα πρέπει να είναι μεγάλου κυβισμού, να έχει ικανή ροπή και ιπποδύναμη, καλή γεωμετρία και φρένα με ABS.Ενδεικτικά αναφέρω κάποια μοντέλα μοτοσικλετών που μπορούν να ανταποκριθούν στις συγκεκριμένες απαιτήσεις: BMW R 1200 GS, HONDA XL 1000V VARADERO & CROSSTOURER 1200, KTM 1190 ADVENTURE, SUZUKI DL 1000 V-STROM, YAMAHA XT 1200Z SUPER TENERE & TRIUMPH TIGER 1200 EXPLORER
Εξοπλισμός μοτοσικλέτας. Στον εξοπλισμό μιας μοτοσικλέτας για συνοδεία ασφαλείας πρέπει να περιλαμβάνονται : Βαλίτσες (κεντρική & πλαϊνές), καθώς & βαλίτσα ρεζερβουάρ (tank bag) για εύκολη πρόσβαση σε εξοπλισμό – Φάρος & σειρήνα (εφόσον υπάρχει η σχετική άδεια) – Προβολείς – Βάση στήριξης εξοπλισμού στο κόκπιτ & στο τιμόνι – Ψηλή ζελατίνα – Κάγκελα – Διπλό σταντ – Πρίζα 12V (για φόρτιση ηλεκτρονικών συσκευών, ασυρμάτου κλπ)
¶λλα απαραίτητα είδη & εξοπλισμός : Μεγάλη συλλογή Α’ βοηθειών – Μικρός πυροσβεστήρας – Νερό & ξηρά τροφή (πχ ενεργειακές μπάρες) – Εφεδρική συλλογή με αδιάβροχα (μπουφάν, παντελόνι, γκέτες) – Εφεδρικές μπαταρίες φακών, ασυρμάτου & κινητού τηλεφώνου – Καλώδια εκκίνησης κινητήρα – Αλεξίσφαιρη κουβέρτα – Συλλογή επισκευής ελαστικών
Εξοπλισμός αναβάτη:
. Ανοιγόμενο κράνος με αλεξήλια-φιμέ μεμβράνη και ενσωματωμένο σύστημα ακουστικών & μικροφώνου, με Multipoint Bluetooth (για σύνδεση με κινητό τηλέφωνο, ασύρματο & GPS)
. Αδιάβροχα μπουφάν & παντελόνι, με προστατευτικά (αγκώνων, ώμων, γονάτων)
. Αδιάβροχες μπότες μοτοσικλέτας (υπάρχουν επίσης αρκετές επιλογές σε τακτικά άρβυλα)
. Γάντια αδιάβροχα, με καλή αίσθηση για χειρισμό ατομικού οπλισμού κλπ, και με ακροδάχτυλα που δίνουν την δυνατότητα χειρισμού οθονών αφής
. Τσαντάκι μηρού, για την μεταφορά του απαραίτητων προσωπικών ειδών & εξοπλισμού
Ο μοτοσικλετιστής-προσωποφύλακας, θα φέρει επίσης όλο τον τυπικό εξοπλισμό προσωποφύλακα, όπως: Εσωτερικό αλεξίσφαιρο, ατομικός οπλισμός, ασύρματος, φακός, πολυεργαλείο, μαχαίρι κλπ.
Εκπαίδευση μοτοσικλετιστή-προσωποφύλακα
Ο μοτοσικλετιστής-προσωποφύλακας πέρα από τις βασικές δεξιότητες, καθώς και την βασική εκπαίδευση προσωποφύλακα, θα πρέπει να έχει μεγάλη εμπειρία στην οδήγηση μοτοσικλετών μεγάλου κυβισμού, καθώς επίσης θα πρέπει να παρακολουθήσει ειδικά σχολεία ασφαλούς οδήγησης μοτοσικλέτας. Θα πρέπει επίσης να εκπαιδευτεί-εξασκηθεί στην χρήση του ατομικού του οπλισμού σε συνάρτηση με την μοτοσικλέτα.
Η λάθος χρήση της μοτοσικλέτας ως κύριο συνοδευτικό όχημα
Θα αναφερθώ συνοπτικά στους λόγους για τους οποίους έχει αναπτυχθεί αυτό το φαινόμενο και στην συνέχεια θα αναπτύξω τους λόγους για τους οποίους είναι λάθος.
Ελληνική πρωτοτυπία. Όπως ανέφερα και στην αρχή του άρθρου, η συνοδεία VIP από μοτοσικλέτα είναι δυστυχώς ο κανόνας στην χώρα μας. Το χαμηλό κόστος είναι η βασικότερη αιτία, αφού η αγορά η συντήρηση και η χρήση μιας συνοδευτικής μοτοσικλέτας είναι σημαντικά χαμηλότερη, από εκείνη ενός συνοδευτικού αυτοκινήτου. Η απασχόληση μικρότερου αριθμού προσωποφυλάκων, και ότι αυτό συνεπάγεται από πλευράς κόστους. Στις περισσότερες περιπτώσεις ο επίσημος οδηγεί μόνος του το αυτοκίνητό του, σε κάποιες υπάρχει οδηγός, ενώ σε ελάχιστες περιπτώσεις υπάρχει οδηγός και προσωποφύλακας στο διπλανό κάθισμα. Οι κλιματολογικές συνθήκες στην χώρα μας επιτρέπουν την κίνηση της μοτοσικλέτας σχεδόν όλο τον χρόνο.
Εντυπωσιασμός-εικόνα. Κάποιοι, δυστυχώς αρκετοί, χρησιμοποιούν την προσωπική ασφάλεια καθαρά για λόγους επίδειξής, κατά συνέπεια προτιμούν ένα προσωποφύλακα με μοτοσικλέτα που να φαίνεται, παρά ένα αφανή προσωποφύλακα στο αυτοκίνητό τους. Ο ερασιτεχνισμός και η έλλειψη σωστά εκπαιδευμένων υπευθύνων ασφαλείας και προσωποφυλάκων στον χώρο, είναι ένας από τους βασικούς λόγους όπου στόχοι υψηλού ρίσκου, με δυνατότητα και διάθεση να επενδύσουν τα απαραίτητα ποσά για την ασφάλειά τους, έχουν βασίσει εν μέρει, ή ακόμα χειρότερα εξ ολοκλήρου, την ασφάλειά τους σε συνοδούς μοτοσικλετιστές.
Γιατί είναι λάθος; Η μοτοσικλέτα δεν μπορεί να αποτελέσει το κύριο συνοδευτικό όχημα, γιατί απλούστατα, ο οδηγός της είναι απόλυτα εκτεθειμένος, αφού η μοτοσικλέτα δεν προσφέρει κανενός είδους παθητική ασφάλεια. Έτσι, ένας απλός εμβολισμός με οποιουδήποτε τύπου και μεγέθους τετράτροχο θα θέσει άμεσα εκτός μάχης τον αναβάτη, αφήνοντας παράλληλα τον VIP απροστάτευτο. Πέρα από τον εμβολισμό και τα ατυχήματα, ο μοτοσικλετιστής-προσωποφύλακας είναι ευάλωτος και σε ενδεχόμενα πυρά, ενώ εν κινήσει είναι απολύτως αδύνατη η χρήση του ατομικού του οπλισμού (τύποι που οδηγούν μηχανή & πυροβολούν υπάρχουν μόνο στον κινηματογράφο). Η λύση του συνεπιβάτη, που θεωρητικά μπορεί να πυροβολεί ενώ η μοτοσικλέτα βρίσκεται εν κινήσει, εμπνεόμενη αρχικά από τις ειδικές δυνάμεις του στρατού, και στην συνέχεια από την πολυδιαφημισμένη και πανταχού παρούσα ΔΙΑΣ, είναι εξίσου άστοχη, καθώς η βεβαιότητα του εμβολισμού παραμένει (εξάλλου στις περιπτώσεις των Ε.Δ. & της ΔΙΑΣ, που προανέφερα, το αντικείμενο είναι τελείως διαφορετικό από την προστασία υψηλών προσώπων).