Η Ενσυναίσθηση στο τομέα της Ασφάλειας
Ολοένα και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, γράφεται, αναλύεται και χρησιμοποιείται η λέξη της ενσυναίσθησης – η αγγλόφωνη μετάφραση του όρου «ενσυναίσθηση» είναι η λέξη «empathy» – η έννοια της οποίας αποτελεί πεδίο αρκετών συζητήσεων σε πολλές πτυχές της κοινωνικής μας ζωής και όχι μόνο.
θέλοντας να απλοποιήσουμε όσο είναι εφικτό την απόδοση του όρου, θα λέγαμε ότι είναι η ικανότητα να βάζουμε τον εαυτό μας στη θέση των άλλων και να ανταποκρινόμαστε ανάλογα. Αποτελεί μια δεξιότητα, η οποία ναι μεν πηγάζει από τη συναισθηματική νοημοσύνη του καθενός, αλλά είναι και κάτι το οποίο καλλιεργείται και αναπτύσσεται με το χρόνο.
Πως όμως μπορούμε να συσχετίσουμε την έννοια της ενσυναίσθησης με το επαγγελματικό γίγνεσθαι, την επιχειρηματικότητα … και ιδιαίτερα το χώρο της Ασφάλειας!
Αν έπρεπε να επιλέξουμε κάποιους επαγγελματικούς τομείς, όπου όπου η τέχνη της ενσυναίσθησης, με την έννοια της ακρόασης και βαθιάς κατανόησης, μπορεί να βρει εφαρμογή, ο ένας σίγουρα θα ήταν ο τομέας της ιατρικής και ο άλλος της ασφάλειας.
Είμαστε για παράδειγμα εταιρία, που εμπορεύεται λύσεις ασφάλειας ή υλοποιεί αντίστοιχα έργα εγκατάστασης συστημάτων. Πόσες φορές αναρωτιόμαστε τι χρειάζονται πραγματικά οι πελάτες μας, από τη στιγμή που οι πελάτες αυτοί βασίζονται σε εμάς προκειμένου να δημιουργήσουν συνθήκες ασφάλειας, για αυτούς, τις οικογένειες τους, την περιουσία τους, τη δουλειά τους. Πολλές φορές μάλιστα, αυτό μπορεί να συμβαίνει έπειτα από κάποιο δυσάρεστο περιστατικό παραβίασης που δημιουργεί ένα έντονο συναισθηματικό φορτίο.
Ως επιχειρηματίες και επαγγελματίες λοιπόν στο τομέα των υπηρεσιών και προϊόντων στο τομέα της ασφάλειας, θα πρέπει τις περισσότερες φορές να βγάζουμε το «καπέλο» του επιχειρηματία και να «μπούμε στα παπούτσια» του τελικού πελάτη ή και συνεργάτη μας. Να κατανοήσουμε πραγματικά τις ανάγκες του και να έρθουμε στη θέση του όταν μας ζητάει ποιότητα, αξιοπιστία, ειλικρίνεια, φιλική εξυπηρέτηση και γενικότερα καλή υποστήριξη σε κόστος που αντικειμενικά μπορεί και αξίζει να καλύψει. Ειδικά ο χώρος της ασφάλειας, δεν προσφέρεται για “στυγνή” και “’άκαμπτη” προσέγγιση του πελάτη, αλλά για μια απόλυτα ευέλικτη αντιμετώπιση, προσαρμοσμένη πλήρως στις απαιτήσεις, στις συνθήκες, την ιδιοσυγκρασία και την εκάστοτε συναισθηματική θέση του πελάτη. Είναι πολύ σημαντικό, στον τομέα της ασφάλειας να κατανοήσουμε τους φόβους και τις ανησυχίες των ανθρώπων που μας καλούν και μας εμπιστεύονται, όσο και αν κάποιες φορές μας φανούν μη λογικές.
Εξίσου πάρα πολύ σημαντική είναι και η ενσυναίσθηση στη διοίκηση και διαχείριση του προσωπικού ασφάλειας, είτε στις ΙΕΠΥΑ είτε στα in-house τμήματα των επιχειρήσεων. Το να μπορεί όποιος έχει αυτή την ευθύνη, να συναισθάνεται τους εργαζόμενους σε αυτό το χώρο, κατανοώντας πραγματικά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει στην άσκηση των καθηκόντων του, ενίοτε τις χαμηλές αμοιβές ή και τα ιδιαίτερα και προσωπικά θέματα που μπορεί να αντιμετωπίζει, θα τον βοηθήσει να ανταποκριθεί καλύτερα στο ρόλο του, να επιλύσει τα όποια θέματα υπάρχουν και να μεγιστοποιήσει την απόδοση τους.
Επίσης το ίδιο το προσωπικό ασφάλειας – ειδικά όσοι εργάζονται σε χώρους που απαιτείται επικοινωνία με άλλους ανθρώπους – θα πρέπει να έχει εξασκηθεί σε μέγιστο βαθμό στη τέχνη της ενσυναίσθησης, προκειμένου να αφομοιώνει με το καλύτερο δυνατό τρόπο την ψυχική διάθεση των ανθρώπων με τους οποίους έρχεται σε επαφή προσπαθώντας να τους καθοδηγήσει ή να διαχειριστεί έκτακτες καταστάσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Η ενσυναίσθηση σε πολλές εκφάνσεις του τομέα της ασφάλειας προϋποθέτει θέληση, υπομονή και χρόνο και βασίζεται στην κοινωνικοποίηση και τη διαρκή επικοινωνία, είναι όμως σίγουρο ότι μπορεί να χτίσει στέρεες σχέσεις εμπιστοσύνης και να αποτελέσει κομβικό παράγοντα δημιουργίας και ανάπτυξης.
Βλάσης Αμανατίδης