Ευρωπαϊκές Εξελίξεις στο Security
Το αντικείμενο του παρόντος, είχε προαναγγελθεί από το όμοιο, με τίτλο «Security. Η “σκανδάλη” ενεργοποίησης της Δημόσιας Δύναμης. Η θέση του Συμβουλίου της Ευρώπης και των εθνικών νομοθεσιών. Οι αλλαγές που έρχονται».
Toυ Σπυρίδωνος Μιχ. Κυριακάκη
Short Term Security Senior Executive, Security Management tutor και ε. τ μέλος του Ακαδημαϊκού Επιτελείου, Hellenic MPSOTC/ Επικεφαλής Ασφαλείας και Προγραμμάτων Επιμόρφωσης Security Management & Managing στο Ελληνικό Ινστιτούτο Διαχείρισης Κρίσεων Και Καταστροφών/ Εκπαιδευτής BECCA (Business Espionage Controls and Counter Measures Association)/Συγγραφέας και εισηγητής διεθνώς (μαζί με τον κ. Αν.Γερασιμάτο) της «Στρατηγικής στην Private Security Industry».
Σημαντικές διαβουλεύσεις για το μέλλον του κλάδου
Την 21 Νοεμβρίου, 2023, το Υπουργείο Εσωτερικών του Βελγίου, υλοποίησε, ευφυώς, την πρώτη Ευρωπαϊκή «Στρογγυλή Τράπεζα», για την ασφάλεια, που προσφέρεται από ιδιώτες.Η διοργάνωση απαίτησε μεγάλη προετοιμασία, δεδομένου ότι είναι το δεύτερο μείζον θέμα, που η βελγική προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, θα κάνει τα πάντα για να «γράψει ιστορία».
Το πρώτο σημαντικό βήμα, είναι να «κλείσει» το νέο σύμφωνο για τη μετανάστευση και το άσυλο, όπως δήλωσε ο Βέλγος πρωθυπουργός Αλεξάντερ Ντε Κρόο. Πληροφοριακά αναφέρεται ότι, η μετανάστευση και το άσυλο κινούνται σε δύο άξονες.
- Στον κανονισμό για τη διαδικασία ασύλου. Με αυτόν, θα θεσπίζεται μια κοινή διαδικασία σε ολόκληρη την ΕΕ, την οποία θα πρέπει να ακολουθούν τα κράτη μέλη στις περιπτώσεις, που άνθρωποι ζητούν, διεθνή προστασία.
- Στον κανονισμό για τη διαχείριση της μετανάστευσης, που αναμένεται να αντικαταστήσει, τον ισχύοντα κανονισμό 604/2013 (Κανονισμός του Δουβλίνου). Οι νέοι κανόνες θα συνδυάζουν την υποχρεωτική αλληλεγγύη με ευελιξία για τα κράτη μέλη, όσον αφορά την επιλογή των επιμέρους συνεισφορών τους, ενώ θα προτείνεται ένας νέος μηχανισμός αλληλεγγύης, ο οποίος θα είναι απλός και λειτουργικός. Ο νέος κανονισμός, θα εξορθολογήσει τους κανόνες και θα συντομεύει τις προθεσμίες.
Το δεύτερο σημαντικό βήμα, που αφορά εμάς, είναι η προετοιμασία και η συγκρότηση της «Στραγγυλής Τράπεζας», για τη ασφάλεια, που παρέχεται από ιδιώτες. Στην «Στρογγυλή Τράπεζα» δόθηκε πανευρωπαϊκός χαρακτήρας και τα κράτη μέλη της Ε.Ε, απέστειλαν στη συγκεκριμένη σύνοδο, αντιπροσωπείες των ρυθμιστικών αρχών τους.
Βαρύνουσα ήταν η συμμετοχή εκπροσώπων της «Confédération Europenne des Servicrs de Securite» («CoESS»/ «Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Υπηρεσιών Ασφαλείας» à https://www.coess.org/ ). Σημειώνεται ότι στην «CoESS» εκπροσωπούνται 45 χιλιάδες εταιρείες παροχής ιδιωτικών υπηρεσιών ασφαλείας (ΙΕΠΥΑ(, 23 εθνικές ενώσεις από 17 ευρωπαϊκές χώρες- μέλη και άνω των δύο εκατομμυρίων εργαζομένων ως Private Security Guards (Officers).
7 ημέρες πιο μπροστά (14 Νοεμβρίου, 2023), Η «CoESS» διεξήγε την συγκρότηση διαβούλευσης των οργανώσεων των κοινωνικών εταίρων της ΕΕ (CoESS, EFCI, FSE, EFFAT, UNI Europa).
Σημειώνονται διευκρινιστικά ότι :
- EFCI είναι η European Federation of Cleaning Industries (Ιδρύθηκε το 1988, στις Βρυξέλλες-Βέλγιο)
- FSE, είναι η Ομοσπονδία Φοιτητών (Federation Syndicale Etudiante / Student Union Federation)
- EFFAT είναι η European Federation of Food, Agriculture, and Tourism Trade Unions, όπου εκπροσωπούνται 116 εθνικές ενώσεις
- UNI Europa. Είναι η «φωνή» επτά εκατομμυρίων ενώσεων εργαζομένων, μαζί με 272 εθνικές εργατικές ενώσεις, από 50 χώρες, που αφορούν την εκπροσώπηση των τομέων, που συγκροτούν την «σπονδυλική στήλη» της οικονομικής και της κοινωνικής ζωής στην Ευρώπη.
Προβληματισμός για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων
Εξετάσθηκαν, με ιδιαίτερη προσοχή, οι υπηρεσίες, που παρέχονται με συμβάσεις, στους τομείς της ασφάλειας (από ΙΕΠΥΑ κ.α. υπηρεσίες ιδιωτών, φυλάξεις, ιδιωτικές έρευνες κ.α. ), της καθαριότητας και της τροφοδοσίας. Συζητήθηκε η τρέχουσα κατάσταση των διατάξεων της ΕΕ, για τις δημόσιες συμβάσεις, τον αντίκτυπό τους στους ανωτέρω τομείς και πιθανούς τρόπους βελτίωσης για το μέλλον.
Περισσότεροι από 60 εκπροσωπήσεις από διαφορετικές χώρες της ΕΕ, συγκεντρώθηκαν για να εξετάσουν και να αναπτύξουν προβληματισμούς για την εξεύρεση λύσεων, την αλλαγή του υπάρχοντος συστήματος, που θα είναι προς το συμφέρον των εργαζομένων, στους συγκεκριμένους τομείς. Ακολούθησε μια σειρά από μεμονωμένες πρωτοβουλίες ανά τομέα για συζήτηση και πρόταση συγκεκριμένων λύσεων για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση των ελλείψεων της ισχύουσας νομοθεσίας της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις, π.χ. οι κοινωνικοί εταίροι της Ε.Ε. για τις Υπηρεσίες Παροχής Ιδιωτικών Υπηρεσιών Ασφαλείας. CoESS και UNI Europa, έχουν ήδη εγκρίνει μια αντίστοιχη κοινή δήλωση που ζητά την αναθεώρηση της Οδηγίας του 2022, για την υπερβολική εξάρτηση των δημόσιων προσφορών ή προσφορών μεγαλοϊδιοκτητών εταιρειών, από τη χαμηλότερη τιμή ως κυρίαρχο κριτήριο ανάθεσης στους δημόσιους ή και όχι, διαγωνισμούς.
Η ευρωβουλευτής Marie-Pierre Vedrenne («Renew Europe»), μέλος των Επιτροπών Διεθνούς Εμπορίου και Απασχόλησης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, επεσήμανε τον ρόλο των δημοσίων συμβάσεων ως μοχλού για βιώσιμη ανάπτυξη, εμπνευσμένη από τις ίδιες αρχές, στη βάση των ευρωπαϊκών κοινωνικών και οικονομικών, μοντέλων και στη στρατηγική σημασία του, στο πλαίσιο της διεθνούς τοποθέτησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο πλαίσιο αυτό, η προμήθεια υπηρεσιών έντασης εργασίας (Security, Cleaning κ.α.), περικλείει την ίδια στρατηγική διάσταση με την αγορά αγαθών ή την κατασκευή έργων, ενώ συμβάλλει περαιτέρω σε μια πιο δίκαιη και ευημερούσα κοινωνία. Για το λόγο αυτό, υπογραμμίστηκε η ανάγκη να αντιμετωπιστούν γρήγορα οι κύριες προκλήσεις, που συνδέονται με την εφαρμογή της οδηγίας, συμπεριλαμβανομένης, της αναθεώρησης, της υπερβολικής εξάρτησης των δημόσιων προσφορών, από τη χαμηλότερη τιμή, στους δημόσιους διαγωνισμούς και της έλλειψης μηχανισμών παρακολούθησης από αναθέτουσες αρχές.
Εκ μέρους της CoESS, ο Eduardo Cobas (2ος Αντιπρόεδρος και Πρόεδρος της Επιτροπής Κοινωνικού Διαλόγου της CoESS) και ο Alexander Frank (Επικεφαλής Υποθέσεων ΕΕ) τόνισαν το στρατηγικό ζήτημα της παροχής υπηρεσιών ασφαλείας σε σχέση με τις διατάξεις για τις δημόσιες συμβάσεις για μια βασική υπηρεσία όπως η παροχή υπηρεσιών ασφαλείας, από ιδιώτες. Τόνισαν ότι η ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ συστήνει και κανονίζει διά μέσου του κάθε εθνικού δικαίου, ώστε οι δημόσιοι φορείς να μην αναθέτουν προσφορές με βάση μόνο τη χαμηλότερη τιμή, χωρίς να λαβαίνουν σοβαρά και λειτουργικά, υπόψη κοινωνικά και επαγγελματικά κριτήρια.
Στις ΙΕΠΥΑ, οι οποίες παρέχουν ουσιαστική υπηρεσία και υποβοηθούν τη δημόσια ασφάλεια συνολικά, αυτό δίνει κίνητρο για έναν αγώνα προς τα πάνω επηρεάζοντας τελικά την ασφάλεια των ευρωπαίων πολιτών. Ως εκ τούτου, ζητήθηκε αναθεώρηση του πλαισίου, που θα καθιστά υποχρεωτική τη συμμόρφωση με τις Συλλογικές Συμβάσεις και η οποία παρέχει στους προμηθευτές μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου για την εφαρμογή κριτηρίων ποιότητας στην ανάθεση των συμβάσεων. Να μην αγνοούνται δηλαδή, τα κοινωνικά και επαγγελματικά κριτήρια, που θα αποτελέσουν και τα ελατήρια, για την ανάπτυξη της Private Security Industry, τον σχηματισμό προσδοκιών των εργαζομένων και σε συνθήκη επιλογής της Private Security Industry, ως πεδίο σταδιοδρομίας και θα προκαλέσει επενδύσεις σε σπουδές και επιμορφώσεις.
Καθορίστηκαν 3 στρατηγικές προτεραιότητες δράσης:
- Ασφαλές περιβάλλον με την αντιμετώπιση των εξελισσόμενων απειλών.
- Προστασία των Ευρωπαίων από την τρομοκρατία και το οργανωμένο έγκλημα
- Ισχυρό οικοσύστημα ασφάλειας, που θα προστατεύονται ολα τα βιοτικά στοιχεία και οι μεταξύ τους συνολικές αλληλεπιδράσεις.
Η βελγική Προεδρία, προτίθεται ακόμη, να συζητήσει διάφορα θέματα, όπως η βελτίωση της νομοθεσίας, οι δημόσιες και άλλες προμήθειες, η αντιμετώπιση των ελλείψεων εργατικού δυναμικού, οι δημόσιο-ιδιωτικές εταιρικές σχέσεις, η οδηγία CER (Critical Entities Resilience Directive) ιδιαίτερα σημαντική για το Security και η ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, που απαιτεί η οδηγία για την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων CER.
Έμφαση στη συλλογικότητα
Τα παραπάνω αποτελούν προανάκρουσμα των εξελίξεων, που θα εμφανισθούν και ιδίως των όσων αναφέρονται ακολουθως .
Σχεδιάζεται δηλαδή, η δημιουργία ενός Κεντρικού Συλλογικού οργάνου των Private Military and Security Companies και ιδιωτικών ερευνών και συναφών, με πρόσκληση προς όλες τις χώρες. Είδος Αρχηγείου, όπως το Αρχηγείο του ΝΑΤΟ, στις Βρυξέλλες.
Θα λειτουργεί με κεντρικά όργανα, δηλαδή Συμβούλιο, Γραφείο Γενικού Γραμματέα, Διεύθυνση Δικαστικού, Διεύθυνση Ασφαλείας. Η τελευταία, θα περιλαμβάνει το τμήμα Ασφάλειας εγκαταστάσεων. Τα στρατηγικά, επιχειρησιακά, τακτικά θέματα, θα εξετάζονται, από επιτροπές αντιπροσώπων, των μελών. Ορισμένες από της κύριες επιτροπές θα αφορούν, στη διαχείριση παραπόνων, στις συνεργασίες των ΙΕΠΥΑ και ΙΕΠΣΥΑ με τους επωφελούμενους, από τις υπηρεσίες τους. Θα εξετάζονται επίσης, τα κύρια σημεία και οι τάσεις στη Βιομηχανική – Οικονομική Κατασκοπεία, τα κύρια σημεία και οι τάσεις στην Τρομοκρατία, τις ΙΕΠΣΥΑ (Ιδιωτικές Εταιρείες Παροχής Στρατιωτικών Υπηρεσιών και Ασφαλείας ή Private Military Security Contractors/ PMSCs ) σε ευαίσθητες γεωγραφικές ζώνες, δράσεις για την προστασία αξίας του ανθρώπου και δικαιωμάτων του, την Ασφάλεια και Υψηλή τεχνολογία – Ιδιωτικές έρευνες και τη Βιομηχανική- Οικονομική Κατασκοπία και τα λεγόμενα ενεργά μέτρα του marketing warfare.
Σε μία πιο σφαιρική συνεξέταση, η Confédération Européenne des Services de Sécurité – Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Υπηρεσιών Ασφαλείας – https://www.coess.org/ , έκανε ένα συλλογικό γενναίο βήμα για τη βελτίωση της ασφάλειας, που παρέχεται από ιδιώτες, αλλά και για το οικονομικό και κοινωνικό STATUS των Security Officers In House, ΙΕΠΥΑ, ΙΕΠΣΥΑ, Confidentiality Security Officers και Ιδιωτικών Ερευνητών.
Τα παραπάνω ανακοινώθηκαν ως επιλεγόμενα, από τον συντάκτη του παρόντος άρθρου, στο Hellenic MPSOTC. την τελευταία ημέρα των μαθημάτων (6 Δεκεμβρίου, 2023) του διαδικτυακού εκπαιδευτικού προγράμματος Security Management in Situational Prevention,