Εταιρική Κουλτούρα – Ο άγνωστος ή, ο κρυμμένος παράγοντας Χ, στην Επιχείρηση;
Μου προτάθηκε από τον Διευθυντή Σύνταξης του περιοδικού και φίλο Βλάση Αμανατίδη, να γράψω ένα άρθρο σχετικά με τις Επιχειρήσεις. Δέχθηκα – με ευχαρίστηση – την πρόταση αλλά και την πρόκληση, για την επιλογή του θέματος, ειδικά στις μέρες μας.
Σύμβουλος Επιχειρήσεων – Coach (AC Accredited)
www.linkedin.com/in/dimitrisioannidis/
akernar8@otenet.gr
Από την καριέρα μου στο Marketing, Επικοινωνία & HR και την τελευταία δεκαετία ως Σύμβουλος Επιχειρήσεων & Coach, ξεχώρισα ένα Θέμα/Σημείο αναφοράς, ως καταλυτικό για την επιτυχή πορεία μίας Εταιρίας και των Στελεχών της : την ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ!
Μία λατινική λέξη (σημαίνει καλλιέργεια) και «πολυφορεμένη» τελευταία στις ελληνικές επιχειρήσεις. Παρακάτω προσπαθώ να οριοθετήσω – με Q & A’s – την έννοια, χωρίς «ακαδημαϊσμούς».
Τι σημαίνει Εταιρική Κουλτούρα; Είναι η νοοτροπία που υπάρχει σε μία Επιχείρηση; Όχι μόνο. Εκπορεύεται από την εταιρική ηγεσία; Κυρίως, αλλά όχι 100%!
Επέλεξα τέσσερεις ορισμούς με ξεχωριστό ύφος, που την περιγράφουν:
- Η συγκολλητική ουσία που συνδέει ανθρώπους και διαδικασίες σε μία επιχείρηση
- Το DNA της επιχείρησης, αόρατο στο γυμνό μάτι, αλλά αποφασιστικής σημασίας στη διαμόρφωση του εργασιακού περιβάλλοντος
- Ένα σύνολο κοινών κανόνων, πεποιθήσεων και συμπεριφορών που υπαγορεύουν πως δρουν και αλληλεπιδρούν οι άνθρωποι μέσα σε ένα εταιρικό περιβάλλον»
- Ο τρόπος που γίνονται τα πράγματα εδώ μέσα
“Culture is what you do when no one is looking”
Υπάρχει μία Κουλτούρα; Μπορεί να κυριαρχεί μία, αλλά μπορεί να υπάρχουν συγχρόνως και υποκουλτούρες με διαφορετικά στοιχεία, που τροφοδοτούν ή «σαμποτάρουν» την κυρίαρχη. Επίσης υπάρχουν διαφορετικές κατηγορίες Κουλτούρας (οργανωσιακή, ιεραρχίας, «φυλής», αγοράς, κ.α.) που προσδιορίζονται από την κυρίαρχη. Τέλος, μία Κουλτούρα μπορεί να είναι υγιής, τοξική, δημιουργική, καινοτόμος, κ.ο.κ.
Πως και που «βρίσκουμε» την Κουλτούρα μίας Εταιρίας; Αν και η μέτρησή της, είναι αντικείμενο ειδικής έρευνας (Culture Survey), εντούτοις υπάρχουν τομείς-«σημάδια» που δίνουν μία πρώτη εικόνα της Εταιρικής Κουλτούρας. Αναφέρω οκτώ κρίσιμους τομείς :
- Βαθμός «απόστασης» διοίκησης – εργαζομένων
- Σύνδεση Εταιρικού Σκοπού και Αξιών, οριζόντια & κάθετα στην Εταιρία
- Ποιότητα ανατροφοδότησης (feedback), σε όλα τα επίπεδα
- Είδη-τρόποι και ποιότητα Εσωτερικής Επικοινωνίας
- Ανοχή/επιβράβευση συμπεριφορών και δράσεων του Ανθρώπινου δυναμικού
- Ομαδικότητα/Ατομικότητα
- Βαθμός Συνεργασίας Ομάδων, Τμημάτων, Στελεχών
- Δυνατότητες Μάθησης, Επιμόρφωσης, Βελτίωσης
Η Εταιρική Κουλτούρα μπορεί να αποτυπωθεί; Η Κουλτούρα μίας Επιχείρησης, υπάρχει και δρα, ανεξάρτητα αν έχει αποτυπωθεί. Μπορεί να φαίνεται κρυμμένη, ή να είναι άγνωστη ακόμα και στην Διοίκηση της Εταιρίας, αλλά ισχύει και αλληλεπιδρά θετικά ή αρνητικά σε όλες τις λειτουργίες της : από την Στρατηγική, τις Πωλήσεις και τα Logistics, έως το Marketing και την Επικοινωνία. Σαφώς λοιπόν, μπορεί και πρέπει να αποτυπωθεί ξεκάθαρα, μετά από μελέτη, ώστε να προσδώσει στην Επιχείρηση μεγαλύτερη ομοιογένεια, συντονισμό και αποτελεσματικότητα, με τελικό σκοπό την εύρυθμη ανάπτυξή της, ειδικά στις δύσκολες εποχές που ζούμε.
Αν λοιπόν ως Επιχειρηματίας ή Στέλεχος, θέλετε να διερευνήσετε τι είδους και ποιότητας Κουλτούρα έχετε στην Εταιρία σας και κυρίως κατά πόσο βοηθάει ή όχι στην ανάπτυξή της, αναρωτηθείτε καταρχήν «…πως γίνονται τα πράγματα εδώ μέσα;». Θα έχετε κάνει ήδη το 1ο βήμα!