Ένας Security Manager σε ΙΕΠΥΑ εκπαιδεύει επιχειρησιακούς επόπτες ασφαλείας
H εκπαίδευση των νεοπροαχθέντων εποπτών (ή και αρχιφυλάκων) της ειδικότητας 1, που μπορούμε να ονομάζουμε First Line Security Managers σύμφωνα με Π.Ε.Π. (Ειδικότητα 1: Ιδιωτικό Προσωπικό Παροχής Υπηρεσιών Ασφαλείας Σταθερών Φυλάξεων) είναι κομβικής σημασίας.
Εισαγωγή
Η παρούσα εργασία αποτελεί περίληψη της όλης προσπάθειας, αφού το πρωτογενές υλικό όλων των σπουδαστών είναι ικανού αριθμού σελίδων.
Στην παρ. 1δ του άρθρου 4 του ν.2518/1997 (Α 164), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 4 του ν.3707/2008 (Α 209) αναφέρεται ότι υποχρέωση των ΙΕΠΥΑ είναι να «εκπαιδεύουν το απασχολούμενο προσωπικό ασφαλείας ανάλογα με τα καθήκοντα που τους ανατίθενται». Ψήγματα οδηγιών ανευρίσκουμε, στα εδ. «στ», «ζ» της ιδίας παραγράφου, αλλά και στην παράγραφο 2, του ιδίου άρθρου.
Η υπόθεση εργασίας μας λοιπόν, αφορά στην εκπαίδευση νεοπροαχθέντων εποπτών (ή και αρχιφυλάκων) της ειδικότητας 1, εφεξής First Line Security Managers,του Π.Ε.Π. (Ειδικότητα 1: Ιδιωτικό Προσωπικό Παροχής Υπηρεσιών Ασφαλείας Σταθερών Φυλάξεων).
Αφού πρόκειται για την εκπαίδευση των προαναφερθέντων, σημαίνει ότι η εκπαίδευση του διακυβεύματος αφορά στο 2ο Επίπεδο Επαγγελματικής Ιεραρχίας. Για το συγκεκριμένο επίπεδο υφίσταται η «επιπλέον» Κύρια Επαγγελματική Λειτουργία 7, η οποία προβλέπεται από το Π.Ε.Π. Για τον/την First Line Security Manager του θέματός μας, προϋποτίθενται και ισχύουν οι τρεις κύριες επαγγελματικές λειτουργίες της ειδικότητας 1, που αναφέρονται ως ΚΕΛ 1, ΚΕΛ 2, ΚΕΛ 3 στο Π.Ε.Π. (σελ.24-26, Π.Ε.Π.).
Οι κατευθύνσεις
Οι γενικές κατευθύνσεις του επαγγελματικού πλαισίου των First Line Security Managers, ομαδοποιημένες σε επιμέρους επαγγελματικές λειτουργίες, συνθέτουν την Κύρια Επαγγελματική Λειτουργία υπ’ αριθ. 7, σύμφωνα πάντα με το Π.Ε.Π. (Β. σελ.26-27, Π.Ε.Π ). Σύμφωνα με αυτήν, ο/η First Line Security Manager εποπτεύει και διαχειρίζεται την εύρυθμη λειτουργία του τομέα ευθύνης του/της και του προσωπικού που απασχολείται σ’ αυτόν.
Το θέμα είχε απασχολήσει τους ειδικούς της Νότιας Αφρικής, επειδή διέκριναν τη συμβολή της περιστασιακής πρόληψης του security, στην περιστολή της εξαιρετικά βαρείας εγκληματικότητας που αντιμετώπιζαν. Συνακόλουθα, το 1983 ο McKENZIE και άλλοι ερευνητές (Piet STEYN στο ”Security Forum” σελ.76, έκδοση Πανεπιστημίου UNISA, 1999), κατέληξαν σε μία καθαρή διάκριση όσον αφορά στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης του ιδιωτικού προσωπικού ασφάλειας, που την κατέταξαν σε τρεις κατηγορίες:
. Εκπαίδευση επιχειρησιακού προσωπικού, βασική και προηγμένη.
. Εκπαίδευση των managers ασφαλείας πρώτης γραμμής (επόπτες, αρχιφύλακες).
. Εκπαίδευση υψηλόβαθμων managers ιδιωτικής ασφάλειας, στους οποίους υπάγονται και οι σύμβουλοι ασφάλειας Επιχειρήσεων και Οργανισμών.
Ειδικά στις σημερινές συνθήκες στενότητας πόρων η εκπαίδευση είναι μία σοβαρή διεργασία. Παράγοντες είναι οι ίδιοι οι εκπαιδευόμενοι, οι εκπαιδευτές, το εκπαιδευτικό αντικείμενο που περιλαμβάνει και τις τάσεις, σύμφωνα με τις εξελίξεις στον κλάδο και στην κοινωνία, το εκπαιδευτικό υλικό, η στρατηγική της εκπαίδευσης και οι τεχνικές της – και όλα αυτά μέσα στο πλαίσιο της στενότητας πόρων. Συνεπώς και ειδικά για τον τελευταίο παράγοντα, απαιτείται να γίνει μία εκπαίδευση με περιορισμένους πόρους που αναγκαστικά θα μειώσει το ωρολόγιο πρόγραμμα, χωρίς όμως να εμφανιστούν φαινόμενα ανεπάρκειας, με συνακόλουθο την εκπαίδευση να αναλωθεί σε ένα επίχρισμα επιμόρφωσης. Σημασία λοιπόν, κατά την έκφραση του επιβλέποντος την παρούσα, του διδάσκοντος Κου Σπύρου Κυριακάκη, έχει μία δυναμοποίηση της γνώσης (1).
Η Εκπαίδευση
Για την περίπτωσή μας, που αφορά το δεύτερο επίπεδο της διάκρισης του McKENZIE (2) θα γινόταν ένας συνδυασμός δύο στρατηγικών: Πρώτα της εκπαίδευσης στο διδακτήριο (Εκπαίδευση Εκτός Πεδίου Εργασίας) και στη συνέχεια εκπαίδευση στο Πεδίο Εργασίας. Συγκεκριμένα, για τις δύο εκπαιδεύσεις προβλέπονται τα εξής:
Η Εκπαίδευση Εκτός Πεδίου Εργασίας. Διεξάγεται σε περιβάλλον αίθουσας διδασκαλίας (παραδοσιακή εκπαίδευση) και για λόγους πληρότητας της αναφοράς διευκρινίζουμε ότι μία τέτοια στρατηγική (εκτός πεδίου εργασίας) περιλαμβάνει και την εξ αποστάσεως – τηρουμένων όμως κάποιων παραδοχών για την τελευταία. Η περίπτωση αυτή όμως δεν αφορά στην υπόθεση της παρούσας εργασίας. Το είδος αυτό της εκπαίδευσης (εκτός πεδίου εργασίας) σημαίνει ότι γίνεται μακράν του πεδίου των καθηκόντων. Συνεπώς μπορούμε να πούμε ότι πρόκειται για εκπαιδευτική δραστηριότητα όχι σε πραγματικές καταστάσεις, αλλά σε καταστάσεις που υπήρξαν πραγματικές στο παρελθόν και που τις φέρνουμε ως παραδείγματα. Με άλλα λόγια, πρόκειται για προσομοίωση.
Η Εκπαίδευση στο πεδίο εργασίας. Γίνεται στις πραγματικές συνθήκες, στο καθημερινό εργασιακό περιβάλλον, σε σύνδεση με τα καθήκοντα και η μάθηση γίνεται πράττοντας. Υπάρχουν τέσσερις τακτικές: Της φροντιστηριακής ιδιαίτερης – λέγεται και συμβουλευτική, της κυκλικής υπό στενή εποπτεία, του πολλαπλού μάνατζμεντ και της μαθητείας.
Η διαφορά των δύο στρατηγικών εκπαίδευσης σύγκειται στα ακόλουθα.
Η Εκπαίδευση Εκτός Πεδίου Εργασίας:
. Έχει περιορισμένα χρονικά όρια. Οι πιέσεις των εργασιακών αναγκών δεν επιτρέπουν απουσία από την εργασία για μεγάλες χρονικές περιόδους.
. Δεν δίνει την ευχέρεια παρακολούθησης της καθημερινής επαγγελματικής πορείας.
. Δίνει την ευκαιρία μάθησης νέων θεωριών, πρακτικών, εξελίξεων. Γνώσεων δηλαδή που δεν είναι εύκολα προσιτές σε εργασιακό περιβάλλον. (Ο ευρύτερος ομόκεντρος κύκλος που λέγαμε).
H μάθηση επί του πεδίου είναι:
. Περιορισμένη στα αναγκαία. Το όλο κλίμα δεν δίνει την άνεση του εμπλουτισμού.
. ”Κομμένη και ραμμένη” στις πραγματικές καταστάσεις.
Περιεχόμενο και διεξαγωγή της εκπαίδευσης (syllabus).
Λαμβάνεται υπόψη το πλαίσιο της Κύριας Επαγγελματικής Λειτουργίας, που είναι η εποπτεία και η διαχείριση της εύρυθμης λειτουργίας του τομέα ευθύνης του και του προσωπικού που απασχολείται σ’ αυτόν. Η μέθοδος που επιλέχθηκε από εμάς είναι αυτή της διεξαγωγής σε τρεις κύκλους: Διδακτήριο – Πεδίο εργασίας – Διδακτήριο.
Το πεδίο εργασίας σύμφωνα με τα σχετικά συμβόλαια της ΙΕΠΥΑ, δυνατόν να είναι σε: Πρεσβεία, πολυκατάστημα, πάρκο αγορών, θεραπευτήριο, εγκαταστάσεις μέσων σταθερής τροχιάς, εγκαταστάσεις φιλοξενίας, αθλητική εγκατάσταση, «μαρίνα», λιμενική εγκατάσταση, αεροπορική (ειδικά για τις δύο τελευταίες θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα να έχει προηγηθεί μία σχετική εκπαίδευση των απαιτήσεων του ISPS code και του ΕΚΑΠΑ αντίστοιχα, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες κατευθύνσεις του σημείου 18, παρ.2, του Κώδικα ISPS για τις λιμενικές εγκαταστάσεις αλλά και τα ειδικά σχολεία air security και aviation security για επόπτες, που διοργανώνει η ΣΠΟΑ. Το θέμα των εποπτών/ομαδαρχών φροντιστών ασφαλείας εμπορικών πλοίων, υπό ελληνική σημαία ή ακόμη και MO.D.U. είναι ιδιαίτερο και αφορά μόνο στις εταιρείες εκείνες που δραστηριοποιούνται στο σχετικό πεδίο δραστηριότητας (21 σχετικές εταιρείες με έδρα τη χώρα μας, μέχρι την 1η Φεβρουαρίου 2013).
Η υποτιθέμενη εκπαίδευση διεξάγεται εκτός πεδίου εργασίας (οργανωμένο διδακτήριο) αλλά και στο πεδίο εργασίας με μία συνδυασμένη τακτική Φροντιστηριακής Ιδιαίτερης, που λέγεται και συμβουλευτική, της κυκλικής υπό στενή εποπτεία και του πολλαπλού μάνατζμεντ.
Α’ Κύκλος (Εντός Οργανωμένου διδακτηρίου). Υποτίθεται ότι γνωρίζουμε τα μορφωτικά χαρακτηριστικά των εκπαιδευομένων μας, τις ανάγκες τους και έχουμε μεριμνήσει για την καταλληλότητα του διδακτηρίου, τον εξοπλισμό του, το εκπαιδευτικό υλικό και τα βοηθήματα. Πρώτο αντικείμενό μας η ανανεωτική εκπαίδευση πάνω στα καθήκοντα των φυλάκων, ΚΕΛ. 1,2 και 3. Στη συνέχεια θα ενσκήπταμε στο σκληρό πυρήνα της Κύριας Επαγγελματικής Λειτουργίας 7 που απαιτεί από τον/την 1st line security manager να εποπτεύει και διαχειρίζεται την εύρυθμη λειτουργία του τομέα ευθύνης του και του προσωπικού που απασχολείται σ’ αυτόν. Επομένως κάνουμε λόγο για τα λεγόμενα «key supervisory tasks». Η εκπαίδευση αυτή θα διεξαγόταν μέσα στο διδακτήριο, διότι εμείς ως προϊστάμενοι θα κάναμε «τη μύηση» στην εμπλοκή της προαγωγής τους με τα οράματά τους.
Τα εκπαιδευτικά αντικείμενα στη φάση αυτή (κύκλο), είναι:
α. Η αποστολή και η πολιτική της εταιρείας.
β. Το υφιστάμενο νομικό σύστημα και ο Κώδικας επαγγελματικής δεοντολογίας, επιχειρησιακού προσωπικού και security managers, οιουδήποτε επιπέδου. Επίσης τα συστήματα πολιτικών και διαδικασιών, τεχνολογικό, φυσικής ασφάλειας, πληροφοριών.
γ. Οι πελάτες και οι σχετικές συμβάσεις καθώς και το τι περιμένει η εταιρεία (ΙΕΠΥΑ) από το επιχειρησιακό προσωπικό ασφαλείας. Ανάλυση του κόστους απώλειας πελάτη και το λεγόμενο «customer service matrix».
δ. Ο διατιθέμενος εξοπλισμός ατομικής προστασίας και ασφάλειας για το προσωπικό.
ε. Η τεχνική σύνταξης μιας πλήρους έκθεσης μετά από ένα περιστατικό.
στ. Ο τρόπος σύνταξης ενός ενημερωτικού ή εισηγητικού σημειώματος. Ενθάρρυνση για τη σύνταξη εισηγήσεων.
ζ. Οι τρόποι χειρισμού πληροφοριών και η αξία της εμπιστευτικότητας.
η. Τεχνικές μετάδοσης στο υπό την ευθύνη τους προσωπικό, της γνώσης του να προστατεύουν τα επαγγελματικά μυστικά της ΙΕΠΥΑ αλλά και του πελάτη, εκτελώντας τα καθήκοντα ασφαλείας security.
θ. Η προστασία των συνταγματικών δικαιωμάτων και η σημασία του άρθρου 25 του Ελληνικού Συντάγματος 1975/1986/2001.
ι. Η αξία του σωστού time-management και οι τρόποι διαχείρισης του stress.
ια. Η αποτελεσματική διαπροσωπική επικοινωνία και η επίλυση συγκρουσιακών καταστάσεων (στρατηγικές) και προβλημάτων.
ιβ. Τεχνικές ενημερώσεων και εκπαίδευσης του επιχειρησιακού προσωπικού.
ιγ. Tρόπος, που θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό (τεχνική Jim Meisenheimer). (3)
ιδ. Τεχνικές ανάπτυξης απόδοσης του προσωπικού (οδηγίες Ralf Stayer και Lee Thayer, Πανεπιστημίου Wiskonsin, ΗΠΑ). (4)
ιε. Χειρισμός άγνωστων προβλημάτων και εύρεση λύσεων με νέες ιδέες (τεχνική του Bob Eberle, 1971). (5)
ιστ. Κύριες και βοηθητικές λειτουργίες του security management και οι αρχές που ισχύουν στο security management και στο security managing.
ιζ. Χειρισμός θεμάτων συνεργασίας, ιδίως με τις Αρχές.
ιη. Ανταπόκριση σε κάθε είδους περιστατικά, ακόμη και χωρίς προειδοποίηση, σε στενή συνεργασία με το επιχειρησιακό προσωπικό. Αλγόριθμος βηματισμού, επικοινωνία.
ιθ. Θέματα ελέγχου καλής απόδοσης προσωπικού. Αξιολογήσεις.
κ. Βασικά θέματα Κ.Π.Δ. (να μπορούν να δώσουν μία πλήρη μαρτυρική κατάθεση, καθώς και τα σχετικά με το άρθρο 275 του ιδίου Κώδικα. Επίσης βασικά θέματα του Γενικού Μέρους Π.Κ. και το λεγόμενο mind των εγκλημάτων εκείνων που παρουσιάζουν πάγιο χαρακτήρα, θα λέγαμε, στην παροχή ιδιωτικών υπηρεσιών ασφαλείας.
κα. Συμπεριφορά και δράση επί του πεδίου. Θα μάθουν να βρίσκονται σε στενή συναδελφική συνεργασία με το επιχειρησιακό προσωπικό βάσης της ιδιωτικής ασφάλειας.
Συγκεκριμένα, να:
. Τους υποκινούν προκειμένου να βελτιώσουν την απόδοσή τους.
. Τους ενημερώνουν για την απόδοσή τους. Να συνδέουν την απόδοση με τον αντίκτυπό της. (Π.χ. "Μπράβο", "Συγχαρητήρια"). Σε περίπτωση μη ικανοποιητικής απόδοσης, να δείχνουν το σωστό τρόπο εκτέλεσης, λέγοντας ότι το συγκεκριμένο καθήκον "είναι πράγματι δύσκολο". Στη συνέχεια εμψυχώνουν τον/ τη συγκεκριμένο / νη υπάλληλο.
. Λύνουν επιχειρησιακά προβλήματα επί του πεδίου.
. Θεραπεύουν τις ανάγκες του προσωπικού που εποπτεύουν. Αυτές έχουν να κάνουν με τον εξοπλισμό και με τις συνθήκες εργασίας.
. Εμπλέκουν τις προσωπικές τους επιδιώξεις (του επιχειρησιακού προσωπικού βάσης) με τις απαιτήσεις εργασίας του Οργανισμού.
. Αναβαθμίζουν με συμβουλές τους τρόπους επικοινωνίας με τους άλλους συναδέλφους τους.
. Ενημερώνουν για τα καθήκοντα ασφαλείας και για τις απαιτήσεις της κάθε θέσης.
. Ανιχνεύουν τις ιδιαίτερες επιδόσεις του κάθε ενός από τα μέλη των ομάδων τους και να τα αναδεικνύουν ως επαγγελματίες.
. Προτείνουν για εκπαιδεύσεις. Σημειώνεται ότι οι εκπαιδεύσεις δεν είναι ο σκοπός, αλλά μέρος της διαδικασίας διαρκούς ανάπτυξης του επιχειρησιακού προσωπικού.
Β’ Κύκλος (Πεδίο εργασίας). Ο Β΄ Κύκλος της εκπαίδευσης θα είναι επί του πεδίου.
Θα γίνει «Φροντιστηριακή Ιδιαίτερη» (συμβουλευτική) κυκλικής υπό στενή εποπτεία, στο χώρο του πελάτη. (Εφόσον επιτρέπεται από τη φύση των φυλασσομένων εγκαταστάσεων, π.χ. Πρεσβεία). Εκεί θα γίνει και η συμβουλευτική εκπαίδευση που θα συνδράμει στην κατανόηση των ευαισθησιών του φυλασσόμενου. Θα χρησιμοποιηθεί η τεχνική του πολλαπλού μάνατζμεντ. Επίσκεψη δηλαδή σε κάθε τμήμα υπό στενή εποπτεία, όπου οι εκάστοτε προϊστάμενοι θα τους ενημερώσουν για το κάθε τμήμα, κοινοποιώντας όσα επιτρέπεται να κοινοποιηθούν.
Στους χώρους των πελατών θα μάθουν για τις ιδιαιτερότητες του κάθε χώρου, την επισκεψιμότητα, αν πρόκειται για χώρο προσιτό στο κοινό (π.χ. πολυκατάστημα, πάρκο αγορών) ή αν πρόκειται για αθλητική εγκατάσταση, για τα προαπαιτούμενα λειτουργίας της και ό,τι αφορά στην προστασία μεγάλου κοινού. Θα τους επιδειχθούν τα μέσα τεχνικής ασφάλειας, το κέντρο ελέγχου και οι διάφοροι συναγερμοί, τα πυροσβεστικά μέσα, τα σχέδια εκκένωσης, οι χώροι συγκέντρωσης, το ιστορικό από πλευράς γεγονότων ασφαλείας και θα ενισχύσουμε τη σχέση με τους συνδέσμους της εταιρείας του πελάτη ή του Οργανισμού με την ΙΕΠΥΑ. Θα αναπτυχθεί θέμα σχετικά με την ύπαρξη κουλτούρας ασφαλείας στους προστατευόμενους χώρους και στα πρόσωπα που δραστηριοποιούνται σε αυτούς.
Μετά την εκπαίδευση στο πεδίο εργασίας, η εκπαίδευση θα συνεχιστεί στο οργανωμένο διδακτήριο, ως τρίτος κύκλος.
Γ’ Κύκλος(Εντός Οργανωμένου διδακτηρίου).Το αντικείμενό μας αυτή τη φορά θα είναι η εκπαίδευση με αυστηρή προσήλωση στο Π.Ε.Π. και όσον αφορά στο επίπεδο 2, επαγγελματικής ιεραρχίας ειδικότητας 1.
Η συνοπτική περιγραφή της Κύριας επαγγελματικής λειτουργίας αλλά και της Επιμέρους Επαγγελματικής Λειτουργίας 7.1. περί εποπτείας του πεδίου ευθύνης, θα περιλαμβάνει εκτός των όσων παρατέθηκαν, Α’ Κύκλο (εντός Οργανωμένου διδακτηρίου) και τη λεπτομερή εποπτεία των διαδικασιών καθημερινότητας από πλευράς απειλών ασφαλείας αλλά και ασφάλειας και υγιεινής στην εργασία (Επαγγελματική Εργασία 7.1.1. και Επαγγελματική Εργασία 7.1.5.). Θα αποβαίνουν ερευνητικοί από ιδία πρωτοβουλία για πληροφορίες σε σχέση με απειλές κατά του τομέα ευθύνης τους, αλλά και με ενημέρωση επί νέων απαιτήσεων και ειδικών οδηγιών (Επαγγελματική Εργασία 7.1.2.). Παράλληλα θα φροντίζει για την τήρηση των υποχρεώσεων του προσωπικού ασφαλείας, όπως υπαγορεύονται από τη νομοθεσία και τις Αποφάσεις (Υ.Α. και Κ.Υ.Α.) αλλά και την εποπτεία για τυχόν παραβάσεις παρεκκλινόντων μέσα στο χώρο εργασίας. (Επαγγελματική Εργασία 7.1.3.). Θα επιτηρεί τα μέτρα ασφαλείας και τις αλγοριθμικές διαδικασίες εφαρμογής τους, αξιολογώντας την αποτελεσματικότητά τους και κάνοντας διορθώσεις σε συνεννόηση με τον προϊστάμενό του (Επαγγελματική Εργασία 7.1.4.). Για την επιμέρους Επαγγελματική Λειτουργία 7.2. και όσον αφορά στη χαμηλή απόδοση της ομάδας του (Επαγγελματική Εργασία 7.2.1.) θα γίνει λόγος για την εφαρμογή στρατηγικών διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού (Επαγγελματική Εργασία 7.2.6.), την ανάγκη επέμβασής του σε θέματα κάλυψης και αντικατάστασης των θέσεων εργασίας που μένουν κενές λόγω υπηρεσιακών προβλημάτων, ασθένειας του προσωπικού, καθώς και από οποιαδήποτε άλλη αιτία (Επαγγελματική Εργασία 7.2.5.). Επίσης για ό,τι αφορά στην καταχώρηση των ωρών υπηρεσίας στις προβλεπόμενες καταστάσεις αλλά και κάθε άλλο θέμα προσωπικού, που θα το διαχειρίζεται επιτελικά και γραμματειακά με τις αρχές που αναφέραμε στον πρώτο κύκλο (Επαγγελματική Εργασία 7.2.4.). Με βάση τις γνώσεις που δόθηκαν από τον πρώτο κύκλο σε σχέση με την επίλυση προβλημάτων, που πολλές φορές αρχίζουν με παράπονα, θα δράσει κάνοντας και τις ανάλογες συστάσεις, φροντίζοντας ο ίδιος ή η ίδια να αποτελεί παράδειγμα και να εντυπωσιάζει με τις γνώσεις, την ευστροφία, τη δικαιοσύνη και τη μετριοπαθή διάθεση (Επαγγελματική Εργασία 7.2.3.). Με το ίδιο τρόπο θα φροντίζει τα της ατομικής ακεραιότητας του κάθε μέλους του επιχειρησιακού προσωπικού (Επαγγελματική Εργασία 7.2.2.).
Η Επιμέρους Επαγγελματική Λειτουργία 7.3. αφορά στη διαχείριση των περιστατικών ασφαλείας του τομέα ευθύνης των 1st line security managers. Βασικό θέμα – και αυτό θα τονισθεί ιδιαίτερα – είναι η ανάπτυξη στενών σχέσεων συνεργασίας με τους «συμμάχους» του. Δηλαδή με τις Αρχές (Επαγγελματική Εργασία 7.3.5.). Συνακόλουθα, υποκινούνται στο να διαχειρίζονται αποτελεσματικά το οποιοδήποτε περιστατικό ασφαλείας στην καθημερινότητα του security managing, με στόχο πάντα την ασφάλεια των προσώπων, το σεβασμό των δικαιωμάτων τους και τον περιορισμό των απωλειών, γνωρίζοντας ότι ο λεγόμενος τρίτος κύκλος προστασίας, ο πληροφοριακός, είναι αυτός που πολλές φορές θα προσανατολίσει σε λύσεις σε θέματα απειλών κατά προσώπων ή εγκαταστάσεων (Σχετ. οι Επαγγελματικές Εργασίες 7.3.1. και 7.3.2.). Θα τους επισημανθεί η σημαντικότητα της βοήθειας στη συγκέντρωση πληροφοριών από αυτόπτες μάρτυρες συμβάντων και γεγονότων, στην εξασφάλιση φυσικών στοιχείων μίας υπόθεσης και στην παροχή δεδομένων του συστήματος επιτήρησης κλειστού κυκλώματος, ως αποδεικτικά στοιχεία εγκληματικών πράξεων και παράνομων ενεργειών (Επαγγελματικές Εργασίες 7.3.3. και 7.3.4.).
Τέλος, θα γίνει ενημέρωση για τα σχέδια ασφαλείας και για θέματα όπως την αναγνώριση χωρίς προκαταλήψεις μοντέλων συμπεριφοράς ατόμων, που μπορεί να απειλήσουν την ασφάλεια αλλά και τους τρόπους που χρησιμοποιούν για να παρακάμψουν τα μέσα ασφαλείας. Σε κάθε κύκλο εκπαίδευσης θα τους τονίζεται η σημασία της ανάπτυξής των ως επαγγελματιών, η ποιοτική ανάπτυξη των επαγγελματικών και συναδελφικών σχέσεων και η αναζήτηση ευκαιριών δια βίου μάθησης, διότι ελλοχεύει πάντα ένας εχθρός, που λέγεται t/2 . Ημιζωή. Δηλαδή απαξίωση των γνώσεων μετά από κάποιο χρόνο. ( Σχετ. Επαγγελματικές Εργασίες 7.3.6. και 7.3.7.). Ο τρίτος κύκλος θα κλείσει με την αξιολόγηση της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού υλικού και της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς επίσης και με την αξιολόγηση των εκπαιδευομένων.
Επιλεγόμενα
Η εκπαίδευση όμως δεν σημαίνει ότι τους έχει καταστήσει πλήρως ικανούς για τη θέση 1st line security manager. Η εκπαίδευση που διαπραγματευθήκαμε θα συνεχιστεί με ένα monitoring. Ανάληψη δράσης, υπό επίβλεψη. Με μία φορά το χρόνο, το αργότερο, να προετοιμάζεται μία άλλη εκπαιδευτική μέθοδος, με το λεγόμενο Team Development όλων των 1st Line Security Managers, που αποτελεί τακτική της στρατηγικής ανάπτυξης του Οργανισμού. Δηλαδή της ΙΕΠΥΑ. Με πρώτο ερώτημα στη σύνοδο αυτή «Τι δε μη δέον, ουκ ετελέσθη».
ΕΠΕΞΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ-ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ
(1). Δυναμοποίηση = Όρος δανεισμένος από δύναμη που διαθέτει το ομοιοπαθητικό φάρμακο με διαδοχικές αραιώσεις. Στο εκπαιδευτικό επίπεδο, αυτό που «αραιώνεται» είναι ο χρόνος. Η σημαντικότητα μετατίθεται στη «δραστική ουσία» της γνώσης, στον τρόπο που θα μεταδοθεί (λίαν ελκυστικά), στην υποκίνηση του εκπαιδευομένου ώστε να τον κάνουμε να αισθανθεί σπουδαίος με το νέο τρόπο που θα του πούμε να σκέφτεται και να αποβεί ζητητικός στη γνώση – κατά την έκφραση του Πλάτωνα, αλλά και στον τρόπο που θα ενσωματώσει στην παλιά γνώση τα αποτελέσματα των όσων αναζητά. Πρέπει να ληφθούν υπόψη:
α. Τα εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά των εκπαιδευομένων για να αποφύγουμε αστοχίες.
β. Η φύση και ο βαθμός προηγούμενης σχετικής γνώσης των εκπαιδευομένων.
γ. Η φύση του εκπαιδευτικού αντικειμένου, η διάρκεια και η «δραστικότητα («ως μετέπειτα διάρκειας» στους αποφοίτους του προγράμματος). δ
δ. Η βεβαιότητα ότι το εκπαιδευτικό υλικό είναι similimum με τα παραπάνω. Διότι στην εκπαίδευση ισχύει η βασική αρχή της ομοιοθεραπευτικής ιατρικής "similia similibus curentur" (το όμοιο θα θεραπεύει το όμοιο). Επομένως γίνεται λόγος για το επίπεδο proving του εκπαιδευτικού υλικού).
(2). «Security Forum» Β΄ έτους σπουδών Security Management, Πανεπιστημίου, UNISA, επιμέλεια G.T. Preez, σελ.77.
(3). «Security as a Service Function», G. BUTCHER, UNISA,1996, σελ. 19-22.
(4). Όπως προηγ. σημείωση.
(5). «Interpersonal Skills». Sonja Swanepoel,Technikon, Pretoria,1998, σελ. 86-87 .
.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. BIGGE Morris: «Θεωρίες Μάθησης Για Εκπαιδευτικούς». Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ, Αθήνα.
2.BUTCHER G.: «Security as a Service Function», UNISA,1996.
3. HOLMBERG Borje: «Εκπαίδευση εξ Αποστάσεως – Θεωρία και Πράξη» μτφ. Ρούντυ ΠΑΓΙΔΑ, επιμ. Σπύρος ΠΑΝΕΤΣΟΣ, εκδ. ΕΛΛΗΝ του Εκδοτικού Ομίλου ΙΩΝ, Αθήνα, 2002.
4. ΚΟΚΚΟΣ Α., ΛΙΟΝΑΡΑΚΗΣ Α.: «Ανοικτή Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση-Σχέσεις Διδασκόντων-Διδασκομένων», τ. Β’ Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο-Πάτρα, 1998.
5. ΚΟΚΚΟΣ Α., ΛΙΟΝΑΡΑΚΗΣ Α., ΜΑΤΡΑΛΗΣ Χ., ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Χ.: «Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση-Το εκπαιδευτικό υλικό και οι νέες τεχνολογίες», τόμος Γ’, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα, 1998, 1999.
6. ΚΥΡΙΑΚΑΚΗΣ Σ.: «Security. Αποτελεσματικός Εκπαιδευτής, με το μοντέλο NADLER.» 2008. Αναθεωρημένο, 2012.
7. ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΗΣ Ιωάννης: «Παραδόσεις Παιδαγωγικής Ψυχολογίας», 4η Έκδοση, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, Αθήνα.
8. NOYE Didier και PIVETEAU Jacques: «Πρακτικός Οδηγός του Εκπαιδευτή», μτφ. Ελευθερία ΖΕΗ. Σειρά: «Βιβλία για την Εκπαίδευση Ενηλίκων». Επιστημονικός Υπεύθυνος Σειράς Αλέξης ΚΟΚΚΟΣ. Εκδόσεις: ”μεταίχμιο”, Αθήνα, Φεβρουάριος 1999.
9. PREEZ G.T.: «Security Forum» Β΄ έτους σπουδών Security Management, Πανεπιστημίου, UNISA.
10. «Q 13 – Quality in thirteen questions»: European Police College (CEPOL), 2004.
11. SWANEPOEL Sonja: «Interpersonal Skills», Technikon, Pretoria,1998.
12. «Υπηρεσίες φύλαξης φυσικών προσώπων και ιδιοκτησιών», Επαγγελματικό Περίγραμμα. Ε.ΚΕ.ΠΙΣ.