Εκπαιδεύσεις με βάση ένα “SMART” σχέδιο
Γεώργιος Κεραμιδάς
PST/CEO
Η PST, ιδρύθηκε από τον υπογράφοντα μετά τη διαπίστωση – ύστερα από μακροχρόνιες συνεργασίες και ζυμώσεις – ότι η επένδυση στην εκπαίδευση, επιμόρφωση και κατάρτιση, στον τομέα της παροχής ιδιωτικών υπηρεσιών ασφαλείας, μπορεί να αποδειχτεί σημαντικότερη σε περιόδους οικονομικών δυσχερειών και κρίσης. Μάλιστα κατά γενική ομολογία, οι τομείς αυτοί, (εκπαίδευση, συνεχιζόμενη επιμόρφωση),είναι οι πλέον φιλικοί προς την ανάπτυξη. Ιδίως σήμερα, που γίνεται λόγος για τη Βιομηχανία της Ιδιωτικής Ασφάλειας, η οποία ήδη αναπτύσσεται πολυσχιδώς, με καταιγιστική εμπλοκή της Τεχνολογίας Πληροφοριών και Επικοινωνιών. Παράλληλα στηρίζεται τόσο στην ένταση κεφαλαίου όσο και στην ένταση εργασίας. Ιδιαίτερα υφίστανται εξόχως σημαντικές απαιτήσεις στην πρόληψη των κινδύνων, εξειδικεύσεις και παράλληλα παρατηρείται, αλματώδης ανάπτυξη, σχετικών σπουδών, σε ένα πλαίσιο δια βίου μάθησης και συνεχιζόμενης επιμόρφωσης και κατάρτισης. Στις ΙΕΠΥΑ, αναπτύσσεται η τάση συγχωνεύσεων και ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, φθάνει δε μέχρι και της εμπλοκής κρατών. Οι εργαζόμενοι σε όλον τον πλανήτη, ξεπερνούν τα 20 εκατομμύρια. Ειδικά τα στελέχη, είναι πτυχιούχοι και μεγάλος αριθμός τους με μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές. Εκδίδονται ειδικά επαγγελματικά και επιστημονικά έντυπα, καθώς και ηλεκτρονικές journals, ενώ υφίσταται μεγάλη κινητικότητα σχετικών ιστότοπων. Οι διάφορες έρευνες δείχνουν αύξηση ποιοτικού επιπέδου προσωπικού, αυξητικές αναπτυξιακές τάσεις και μέλλον εργασιών, «σίγουρο». Υφίστανται όμως φθοροποιές παρεκκλίσεις, που έχουν επισημανθεί σε σχετικά συνέδρια, ανά τον κόσμο και σε μελέτες – αναφορές.
Οι καταστάσεις αυτές, ξεκίνησαν από την «οπτική» των ΙΕΠΥΑ, για μεγιστοποίηση οφέλους, από τις ευκαιρίες, με συνακόλουθη επίπτωση, στο να παραγνωρισθούν βασικά ουσιαστικά σημεία της φύσης του «Security».
Με συνελκόμενο τη διαμόρφωση μιας στρεβλής κατάστασης, τη μη κολακευτική εικόνα, την εκμετάλλευση του προσωπικού, την ανυπαρξία αυτοεκτίμησης των εργαζομένων και τη μη επαρκή απόδοση. Κρίθηκε λοιπόν απαραίτητη η επίσπευση της ίδρυσης της PST. Για να προσφέρει κάτι καινούργιο επειδή τα πάντα είναι θέμα παιδείας. Ιδιαίτερα, μέσα στις συνθήκες της παγκοσμιοποίησης, που συνεχίζει να φέρνει την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Χώρα μας, αντιμέτωπες με νέες προκλήσεις, μέσα σε ένα γοργά μεταβαλλόμενο και στενά αλληλεξαρτώμενο κόσμο. Ο τελευταίος χαρακτηρίζεται από οξύ ανταγωνισμό των επιχειρήσεων του κάθε κλάδου αλλά και από την ανάδυση της διττής αποστολής-κοινωνικής και οικονομικής – της εκπαίδευσης και για το συγκεκριμένο επάγγελμα.
Ο εργαζόμενος στην παροχή ιδιωτικών υπηρεσιών ασφαλείας, προκειμένου «να τα βγάλει πέρα», στο άμεσο μέλλον, θα χρειασθεί ένα ευρύ φάσμα ικανοτήτων για να προσαρμοστεί με ευελιξία στις αλλαγές, που πλησιάζουν. Μάλιστα επισημάνθηκε και από τους ειδικούς της Ε.Ε. για την παγκοσμιοποίηση και καθορίσθηκε ένα Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς, με βασικούς στόχους ο πρώτος, των οποίων, προσδιορίστηκε ως κατάλογος απαιτουμένων ικανοτήτων, για την προσωπική και επαγγελματική, ολοκλήρωση και ανάπτυξη του προσωπικού ασφαλείας και την ενεργό ιδιότητά τους ως πολίτες. Ξεκινήσαμε λοιπόν, τη διάνοιξη ενός νέου πεδίου δραστηριότητας στην εκπαίδευση και με βάση τις αρχές του Management και της εκπαίδευσης ενηλίκων. Πρώτα καταλογοποιήσαμε τις απαιτούμενες ικανότητες, ενός σύγχρονου ανθρώπου που είναι εργαζόμενος, στην παροχή ιδιωτικών υπηρεσιών ασφαλείας. Τις ανιχνεύσαμε ως δεξιότητες και στάσεις στην επικοινωνία, στις απαιτούμενες γνώσεις ανά τομέα του επαγγέλματος και στη μεταγνωστική ικανότητα, (learning to learn), στην πρωτοβουλία και ακόμη στην επιχειρηματικότητα. Για ανταπόκριση στις μεταβολές καταστάσεων ασφαλείας, σε ένα συνεχώς προς το πιο πολύπλοκο, εξελισσόμενο κόσμο και σκοπεύοντας όχι μόνο στη τη διατήρηση της εργασίας σας αλλά και στην επαγγελματική σας, άνοδο.
Καταστάσεις δηλαδή, που τα όριά τους συγχέονται και απαιτούν ειδικές εκπαιδεύσεις και επιμορφώσεις αλλά με βάση ένα σχέδιο. Ένα σχέδιο έξυπνο, (SMART), που για την περίπτωσή μας, ταιριάζουν και τα αρχικά της λέξης. Specific (Ειδικό μέχρι λεπτομέρειας), Measurable (Μετρήσιμο), Achievable (Επιτεύξιμο), Realistic (Ρεαλιστικό), Time Based Orientated. (Στηριζόμενο σε χρονοδιάγραμμα).
Με βάση την παραπάνω οπτική και ύστερα από σχεδιασμό με πρωτοτυπία και καινοτομία αλλά και με υπόψη το κοινωνικό κριτήριο, (τα πολύ προσιτά από πλευράς κόστους, προγράμματα), προσφέρει η PST, τις επιμορφώσεις ασφαλείας, φροντίζοντας να κτίζει και το φάκελο, των προσερχόμενων στην PST, για εκπαίδευση και συμβουλεύοντάς τους παράλληλα, ως έμπιστοι συνάδελφοι.
Η PST, έχοντας ήδη δραστηριοποιηθεί στην παροχή εκπαιδευτικών ευκαιριών, δια βίου μάθησης, έχει αναπτύξει συνεργασίες με επιφανείς Οργανισμούς όπως το Ινστιτούτο Έρευνας Αμερικανικών και Ευρωπαϊκών Σπουδών (RIEAS), του οποίου ο επικεφαλής, ο διεθνής διακεκριμένος Dr. John NOMIKOS, είναι και διδάσκων, σε ειδικά προγράμματα της PST, με Πρωτοβουλίες για την επιστημονική ανάπτυξη του Security Management, όπως η RoiforRoi (Risk Observers International for Return on Investment) και διαθέτοντας εξαιρετικούς εκπαιδευτές επί του πεδίου της πρακτικής εκπαίδευσης, σε επιμορφωτικά προγράμματα όπως:
- VIP security & protection, σε επίπεδο προηγμένο και απαιτητικό.
- Modes Operandi ειδικών εγκλημάτων, χρήσιμων για την αναγνώριση πρόδρομων σημείων ιδίως από τους Team Leaders, ώστε να ενεργήσουν προληπτικά και σε συνεργασία με τη δημόσια δύναμη.
- Επιμορφώσεις ανωτέρων στελεχών ΙΕΠΥΑ (Επιτελικές-Επιχειρησιακές Επιμορφώσεις).
- Ανάπτυξη και των οκτώ (8), Σχεδίων Ασφαλείας, με τις κατευθύνσεις και των βάσει αυτών, Προγραμμάτων Ασφαλείας, με τις καλύτερες πρακτικές (security managing).
- Ανάπτυξη και των εννέα ( 9) , Σχεδίων Ασφαλείας Πληροφοριών και Ερευνών και των αντιστοιχούντων Προγραμμάτων, (Business Intelligence & Marketing Counter Espionage Managing).
- Εκπαίδευση «κλασικών έργων ασφαλείας» (security), με τροποποίηση του Αυστραλιανού Μοντέλου, κατάλληλου για τις σύγχρονες απαιτήσεις, για στατικές και περιπολούσες φυλάξεις, σε ορυχεία, κτιριακά συμπλέγματα γραφείων, κτιριακά συμπλέγματα υπεραγορών, εργοστασίων, λιμένων, αερολιμένων, υδατοδρομίων, μαρίνων, νοσηλευτικά ιδρύματα, χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς.
Το σπουδαιότερο είναι, ότι οι συνεργάτες μας έχουν εμπειρία διεθνή σε όλα τα ανωτέρω, έχουν εκθέσει τα συμπεράσματά τους, με πολλές δημοσιεύσεις, σε Ελλάδα και Εξωτερικό και έχουν αναγνωριστεί ως εκπαιδευτές επί του πεδίου, όπου λειτουργούν ως διευκολυντές, (facilitators), της μάθησης με συγκεκριμένα αποτελέσματα μαθησιακά και ικανοτήτων. Μάλιστα είμαστε οι πρώτοι, που στην εκπαίδευση χρησιμοποιήσαμε, εκτός άλλων μοντέλων και το μοντέλο των κριτικών γεγονότων, γνωστότερο ως NADLER, που πρωτοεφαρμόσθηκε στην Ελλάδα, από τον Κο Σπύρο Κυριακάκη.