Εγχειρίδιο Διαχείρισης Κρίσεων: Το Λειτουργικό μέρος και τα Παράγωγα Σχέδια
Στο προηγούμενο τεύχος μας, κάναμε λόγο για το «Θεμελιώδες» τμήμα του Εγχειριδίου ή του Εξελιγμένου Σχεδίου Διαχείρισης Κρίσεων. Σήμερα θα συζητήσουμε τη δομή του Λειτουργικού του Μέρους. Του Β΄ Μέρους. Πρόκειται για το μέρος των «παράγωγων σχεδίων» για τα οποία κάναμε λόγο στην αρχή των παρουσιάσεων, για το σχεδιασμό. Δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένας Κανονισμός Ασφαλείας.
Το Β΄ Μέρος, το ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ, δηλαδή τα Παράγωγα Σχέδια του εγχειριδίου διαχείρισης κρίσεων, αποτελεί ένα Σύστημα Καλύτερων Πρακτικών και για αυτόν ακριβώς το λόγο αποτελεί το θεμέλιο του Συστήματος Υποστήριξης Αποφάσεων της διαχειριστικής ομάδας της κρίσης (ΟΔΚ).
Κάθε περίσταση που απαιτεί και ένα παράγωγο σχέδιο πρέπει για ευκολία να αποτελεί ξεχωριστό Κεφάλαιο του Λειτουργικού Μέρους. Για τον ίδιο λόγο καλό είναι να ομαδοποιείται σε κάποια ενότητα. Π.χ. η περίπτωση Φημολογίας εντάσσεται στην Ενότητα «Κρίση σχετικά με την επιχειρηματική δραστηριότητα».
Στο Β΄ Μέρος προσαρτώνται επιπλέον και τα άλλα δύο μέρη τα οποία αναφέρθηκαν στο προηγούμενο τεύχος. Το Αξιολογικό – Αποτιμητικό Μέρος και αυτό των Παραρτημάτων, προκειμένου να αποφύγουμε την πολυδιάσπαση του σχεδίου και την έκτασή του. Είναι επίσης βασικό να υπενθυμίσουμε τις σχετικές εξουσιοδοτήσεις σύνταξης των παράγωγων σχεδίων, καθώς και αυτές παρέχονται από το Κεφάλαιο Πέντε /Ενότητα 4 του Master plan και φυσικά από το εδ.η, της παρ.1, του άρθρου 1, του Ν.3707/2008.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1. Κρίση σχετική με την επιχειρηματική δραστηριότητα
Φημολογία, Παράπονα, Αιτήματα, Απεργία, Κρίση
- Φημολογία
Προληπτικές ενέργειες: Το Τμήμα/ Γραφείο Ασφαλείας προσπαθεί συνεχώς να αναπτύσσει δίκτυα συνεργασιών – πληροφοριών ώστε να είναι σε θέση να προλάβει καταστάσεις ή να διαγνώσει τα πρόδρομα σημεία φημολογίας ή αρνητικών σχολίων. Αυτά ξεκινούν με διάθεση ειρωνείας και με υπονοούμενα και μπορεί να αφορούν το βαθμό αξιοπιστίας της επιχείρησης, τον κύκλο εργασιών κ.ά.
Αντιμετώπιση: Κάθε εργαζόμενος/ εργαζόμενη στην επιχείρηση έχει την ευθύνη της αναφοράς στη Διεύθυνση ή στο Τμήμα/ Γραφείο Ασφαλείας, για οτιδήποτε υποπέσει στην αντίληψή του/της, έστω και εξ ακοής, σχετικά με φήμες, συκοφαντικές αναφορές, σχόλια αντιδεοντολογικής στάσης της εταιρείας κ.λπ., που ενδέχεται να θίξουν την υπόληψη και το κύρος της εταιρείας και τα οποία μπορεί να προέρχονται από οποιονδήποτε (άτομα, κοινωνικές ομάδες, ΜΜΕ κ.λπ.). Η ευθύνη αυτή ως υποχρέωση, μπορεί να είναι και συμβατική. Ο Security Manager ερευνά το θέμα και αν η κατάσταση είναι «εν τω γίγνεσθαι», π.χ. από πελάτη και εντός των χώρων της επιχείρησης, ο Security Manager επιλαμβάνεται και προσπαθεί να λήξει κάθε περαιτέρω σχόλιο.
Στη συνέχεια εξετάζει και αναλύει όλους τους παράγοντες της φημολογίας, όπως κίνητρα του πελάτη, αιτίες από πλευράς της επιχείρησης, αφορμή που δόθηκε κ.λπ.
Ακολούθως υποβάλλει σχετική αναφορά στο Δ.Σ. με προτάσεις βελτίωσης των καταστάσεων που δημιούργησαν το πρόβλημα, ενώ ενημερώνεται ο Νομικός Σύμβουλος της εταιρείας. - Παράπονα
Αυτά αναλύονται «από μέσα προς τα έξω». Δηλαδή εξετάζονται τα επιμέρους στοιχεία του (κάθε) παραπόνου. Στη συνέχεια και με βάση τις αναλύσεις, επεκτείνουμε την έρευνα προς σχετιζόμενα γεγονότα και στοιχεία έστω και αμυδρά, πάντοτε με τις επιφυλάξεις του Ν.2472/97. Ενημερώνεται ο Νομικός Σύμβουλος και αν απαιτηθεί, οι Αρχές και η ασφαλιστική εταιρεία. Γίνεται αποτίμηση συνεπειών.
Εξετάζεται η διακοπή της τυχόν διαφημιστικής μας καμπάνιας. Ορίζεται εκπρόσωπος επικοινωνίας της εταιρείας, που καθορίζει και τα επικοινωνιακά εργαλεία. - Εξωτερικά Αιτήματα
Από πελάτες, ΜΜΕ, Αρχές. Αρμόδιος είναι ο εκπρόσωπος επικοινωνίας της εταιρείας. Στα αιτήματα που προέρχονται από πελάτες και ΜΜΕ παραμένουμε ψύχραιμοι, επικεντρωνόμαστε στο σκληρό πυρήνα του αιτήματος χωρίς σχόλια και κριτικές, αλλά και χωρίς να θεωρούμε ακριβείς τις πληροφορίες που αναβλύζουν από το αίτημα. Ζητάμε πλήρη στοιχεία επικοινωνίας. Στα αιτήματα από τις Αρχές επεμβαίνει ο Security Manager ο οποίος έχει ήδη αναπτύξει στενές σχέσεις με τις Αρχές, με τις οποίες συνεργάζεται αρμονικά.
δ. Απεργία με ταυτόχρονη διαμαρτυρία και εκδηλώσεις αλληλεγγύης, που μπορούν να οδηγήσουν σε απόπειρες κατάληψης των χώρων και αποκλεισμό προσβάσεων και αναχωρήσεων. Η απεργία είναι δικαίωμα (άρθρο 23 Συντάγματος, παράγραφος 2), όπως και η συνάθροιση σε δημόσιο χώρο μπροστά από την επιχείρηση, στο πλαίσιο όμως του άρθρου 11 του Συντάγματος. Εμείς αναφερόμαστε στην περίπτωση παρέκκλισης της κατάστασης. Τότε:- Εκκενώνονται οι χώροι περιμέτρου. Οι εργαζόμενοι παίρνουν μαζί τους τα προσωπικά τους αντικείμενα, περιλαμβανομένων και των φαρμάκων.
- Το προσωπικό στα φυλάκια δεν αντιδρά στις προκλήσεις.
- Ενδιαφερόμαστε για τους συγκεντρωμένους ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες. Στείλτε κάποια άτομα με νερό και αναψυκτικά όταν ο καιρός είναι ζεστός και ροφήματα σε ημέρες με χαμηλή θερμοκρασία.
- Ασφαλίζουμε σημαντικά αρχεία και έγγραφα αποτυπωμένα σε ηλεκτρονική μορφή ή σε hard copy, καθώς και χρήματα, αξίες, πολύτιμα αντικείμενα. Ορίζουμε ομάδα ασφαλείας για αυτά.
- Ειδοποιείται η ΟΔΚ.
- Η δημοσιότητα επηρεάζει τη διαπραγματευτική θέση μας, σε περίπτωση αποκλεισμού των εγκαταστάσεών μας.
- Προετοιμάζουμε ανακοινώσεις σε περίπτωση που λόγω της διατάραξης συνέβη κάποιο ατύχημα.
- Σε περίπτωση όπου η κατάσταση εξελίσσεται σε κρίση ορίζουμε ως διαμεσολαβητή ένα τρίτο πρόσωπο κοινά αποδεκτού κύρους. Από ανύποπτο χρόνο έχουμε επιλέξει ένα αριθμό τέτοιων προσώπων και έχουμε αναπτύξει σχέσεις συνεργασίας μαζί τους.
- Αν ανάψει φωτιά μπροστά στις εγκαταστάσεις μας – π.χ. με χρήση ελαστικών αυτοκινήτων – ειδοποιούμε την Πυροσβεστική Υπηρεσία.
ε. Κρίση σχετικά με την επιχειρηματική δραστηριότητα, σε παρατεταμένη περίοδο κρίσης
Ενέργειες:
. Επανεξέταση της κατάστασης. Η ΟΔΚ αναλύει την κατάσταση και εκτιμά ποιο είναι το βασικό πρόβλημα. Τι, Πού, Πώς, Γιατί.
. Εξασφάλιση νομικής υποστήριξης.
. Ιστορικό με παρόμοια περιστατικά, στην επιχείρησή μας, σε ομοειδείς επιχειρήσεις, ακόμη και στο εξωτερικό.
. Ιδέες, σχεδιασμός, εφαρμογή.
. Καθορισμός εργαλείων επικοινωνίας. Δελτία Τύπου, Συνέντευξη Τύπου.
. Προσδιορισμός και ενεργοποίηση συμμάχων.
. Αν υπάρχει ενδεχόμενο διεθνών προεκτάσεων, ενεργοποίηση του κλαδικού οργάνου.
. Εξέταση αντίληψης κοινής γνώμης.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2η. Κρίση σχετική με προσωπικό και πελάτες.
Τροχαίο ατύχημα, Πρόβλημα Υγείας σε αριθμό εργαζομένων και πελατών.
α. Τροχαίο Ατύχημα (Οχήματος της Εταιρείας ).
Ενημερώνεται άμεσα το Τμήμα/ Γραφείο Ασφαλείας το οποίο αποστέλλει άμεσα ένα μέλος του προσωπικού ασφαλείας στον τόπο του συμβάντος, μέχρι να διενεργήσει αυτοψία η Τροχαία. Ταυτόχρονα ενημερώνει τη Διεύθυνση Προσωπικού (Η.R), το ΕΚΑΒ, (αν υπάρχουν σοβαροί τραυματισμοί), το Νομικό Σύμβουλο, την αρμόδια υπηρεσία Τροχαίας (περίπτωση τραυματισμού), καθώς και την ασφαλιστική εταιρεία. Σε άμεση συνεργασία με το Γραφείο Κίνησης Οχημάτων και τη Διεύθυνση Προσωπικού, αποστέλλει άλλο όχημα για τη μεταφορά των επιβατών στον προορισμό τους.
β. Προβλήματα υγείας μέλους του προσωπικού ή συνεργάτη στους χώρους των εγκαταστάσεών μας ή πελάτη ή σε αριθμό πελατών ή απώλεια ζωής ατόμου.
Η επιχείρηση ή ο Οργανισμός ως τόπος συνύπαρξης μεγάλου αριθμού ατόμων με οποιαδήποτε ιδιότητα (μέλη προσωπικού, προμηθευτές, εξωτερικοί συνεργάτες, πελάτες) και ιδίως όταν πρόκειται για χώρο συγκέντρωσης μεγάλου κοινού, όπως πολυχώροι στυλ πάρκων, πολυκαταστήματα, αθλητικές εγκαταστάσεις, εγκαταστάσεις φιλοξενίας, εκπαιδευτήρια κ.ά., σε συνδυασμό με το παρατεταμένο χρονικό διάστημα παραμονής, αποτελούν χώρους όπου είναι δυνατό να εμφανιστούν πολλά και ποικίλα προβλήματα υγείας. Το προσωπικό που έχει την ευθύνη της ασφάλειας και προστασίας πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίσει τα προβλήματα, να αξιολογήσει τη βαρύτητα και τη σημασία τους και να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες, ιδίως όταν πρόκειται για επείγον περιστατικό. Ένα περιστατικό χαρακτηρίζεται, ως επείγον όταν χρήζει άμεσης επιτόπου βοήθειας, μέχρι την άμεση διακομιδή/παραπομπή του σε υγειονομικό φορέα. Η παροχή των πρώτων βοηθειών μπορεί να σώσει τη ζωή ή να περιορίσει δραστικά τις επιπτώσεις του περιστατικού στην υγεία.
Προεργασία. Επισκεπτόμαστε και αναπτύσσουμε σχέσεις με τα τοπικά Κέντρα Υγείας, το ΕΚΑΒ και τα Νοσοκομεία, αλλά και με ιδιωτικούς φορείς υγείας με τους οποίους μπορεί να συναφθούν συμβάσεις συνεργασίας. Επίσης ερχόμαστε σε επαφή και εγκαθιδρύουμε συνεργασία με το Κέντρο Ελέγχου Ειδικών Λοιμώξεων και το Κέντρο Δηλητηριάσεων. Φροντίζουμε την πιστοποιημένη εκπαίδευση του προσωπικού μας σε θέματα Πρώτων Βοηθειών. Αναπτύσσουμε σχέσεις συνεργασίας με τις τοπικές εθελοντικές ομάδες διάσωσης. Φροντίζουμε για τον υγειονομικό μας εξοπλισμό. (Παρακαλείσθε να ανατρέξετε στο προηγούμενο τεύχος για τον ΕΚΠΑ. Κεφ. 3, παρ.4). Κανονίζουμε με ασφαλιστικό συμβόλαιο τα των καλύψεων ατυχημάτων στους χώρους εντός περιμέτρου, των εγκαταστάσεων και των διευκολύνσεών μας.
Με τις επιφυλάξεις του Νόμου 2472/1977 ζητάμε από το προσωπικό μας να προσκομίσει φάκελο, σφραγισμένο και υπογραμμένο στα σημεία σφράγισης από τους ίδιους. Θα περιέχει έγγραφο των ιδίων για τυχόν ασθένειές τους, τα φάρμακα που παίρνουν και το αν είναι αλλεργικοί και σε τι. Σε περίπτωση περιστατικού υγείας με επεισόδιο απώλειας της συνείδησης, ο φάκελος αποσφραγίζεται από το μόνιμο νοσηλευτικό προσωπικό των εγκαταστάσεων και παραδίδεται στους συνοδούς του νοσήσαντος προσώπου, μαζί με ιατρικό σημείωμα αν το πρόσωπο διατηρεί τις αισθήσεις του, αλλά μεταφέρεται σε υγειονομικό φορέα. Αντίγραφο του σημειώματος μαζί με έγγραφη απόδειξη παραλαβής του ασθενούς από το ΕΚΑΒ ή από τον υγειονομικό φορέα που διακομίσθηκε, φυλάσσεται στο αρχείο μας.
Βασικές Ενέργειες:
- Μπαίνει σε εφαρμογή η λεγόμενη «αλυσίδα επιβίωσης» προκειμένου να περιοριστούν δραστικά οι επιπτώσεις της νόσου στην περαιτέρω κατάσταση της υγείας του πάσχοντος. Δηλαδή ¶μεση πρόσβαση στην περιοχή του συμβάντος ή του ατυχήματος, για άμεση απομάκρυνση του ζημιογόνου παράγοντα.
- Έλεγχος και ABC (Αποκατάσταση και διατήρηση ανοικτών των αεροφόρων οδών, της κυκλοφορίας του αίματος και της αναπνευστικής λειτουργίας).
- ¶μεση απινίδωση εφόσον χρειάζεται και υπάρχει ο σχετικός εξοπλισμός.
- Έλεγχος αιμορραγίας.
- Αντιμετώπιση ως ΣΟΚ.
- Αντιμετώπιση ανοιχτών τραυμάτων, εγκαυμάτων, καταγμάτων, εξαρθρωμάτων.
- Μεταφορά σε υγειονομικό φορέα.
- Ενημερώνεται το Βιβλίο Ιατρικών Συμβάντων. (Οι σελίδες του είναι αριθμημένες και φυλάσσεται με ασφάλεια ως απόρρητο έγγραφο).
- Σε περίπτωση φαρμακευτικής περίθαλψης, απαιτείται μόνο η υπογραφή εγγράφου συγκατάθεσης του ασθενούς – και μάλιστα σε δύο αριθμημένα
αντίγραφα .Ένα για τον ίδιο και ένα για το αρχείο μας. - Σε περίπτωση απώλειας ζωής εντός της περιμέτρου της επιχείρησης ενημερώνονται άμεσα ο Security Manager, ο ιατρός και το νοσηλευτικό προσωπικό που θα καταφθάσει, καθώς και οι αρμόδιες Αρχές. Εάν πρόκειται για εργατικό ατύχημα, ενημερώνεται και το Κέντρο Πρόληψης Εργατικών Ατυχημάτων. Ο Security Manager ενημερώνει την Ιεραρχία της εταιρείας ή του Οργανισμού και τα μέλη της Ομάδας Διαχείρισης Κρίσεων. Ειδοποιείται ασθενοφόρο. Γίνεται λεπτομερής καταγραφή στο Βιβλίο Συμβάντων της Επιχείρησης ή του Οργανισμού και η καταχώρηση υπογράφεται από δύο στελέχη της επιχείρησης.
- Προβλήματα υγείας σε αριθμό προσώπων. Η κατάσταση χαρακτηρίζεται έτσι, όταν παρόμοια συμπτώματα εκδηλώνονται τουλάχιστον σε πέντε (5) άτομα -εργαζόμενους αλλά και πελάτες. Γίνεται αναφορά στον ιατρό εργασίας και στο ΚΕΕΛ. Αν πρόκειται για σοβαρές λοιμώξεις εξετάζεται όλο το προσωπικό για τυχόν υποκλινική λοίμωξη. Γίνονται απολυμάνσεις και χλωρίωση του νερού, ενώ διακόπτεται η λειτουργία κουζίνας και κυλικείου, μέχρι να ολοκληρωθούν οι έλεγχοι και να γίνουν τυχόν απολυμάνσεις.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3η. Κρίση σχετική με κοσμικά γεγονότα και εκδηλώσεις
Πρόκειται για εγκαίνια, εορτές επετείων της εταιρείας, φιλοξενία εκδηλώσεων μεγάλης προσέλευσης προσωπικοτήτων και κοινού. Κάθε τέτοιο γεγονός πρέπει να θεωρείται ως κρίσιμη κατάσταση.
Προεργασία. Γίνεται έγγραφη ενημέρωση με αναφορά – περιγραφή του γεγονότος καθώς και των ταυτόχρονων events, όπως επίσης της ημερομηνίας και της ώρας, του εκτιμώμενου αριθμού προσώπων που θα προσέλθουν, καθώς και των αναμενόμενων επίσημων προσώπων, της φύσης των εγκαταστάσεών μας και των ονοματεπώνυμων με τα στοιχεία επικοινωνίας των υπευθύνων ασφαλείας.
Η ενημέρωση- αναφορά απευθύνεται προς τους προϊσταμένους του τοπικού Αστυνομικού Τμήματος και Τμήματος Ασφαλείας, της Υπηρεσίας Τροχαίας, της Αντιτρομοκρατικής, του Τμήματος Εξουδετέρωσης Εκρηκτικών Μηχανισμών (ΤΕΕΜ), της Πυροσβεστικής και του Λιμενικού Σώματος / Ακτοφυλακής, κατά περίπτωση, της Δημοτικής Αστυνομίας, της ΙΕΠΥΑ που συνεργαζόμαστε, του ΕΚΑΒ, της ¶μεσης Δράσης, των Ιδιωτικών Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων. Παράλληλα γίνεται προϊδέαση της Ασφαλιστικής Εταιρείας, της Υπηρεσίας Ύδρευσης, του Οργανισμού Αποχέτευσης, του Κέντρου Δηλητηριάσεων, της ΔΕΗ, των εθελοντικών διασωστικών ομάδων, του Ιατρού Εργασίας, του Τεχνικού Ασφαλείας και των συντηρητών που θα τεθούν σε κατάσταση ετοιμότητας και όλα αυτά προκειμένου να υπάρχει ετοιμότητα επέμβασης αν συμβεί κάτι. Τα επίσημα εγκαίνια μιας εγκατάστασης έχουν και ένα δυναμικό σκοπό. Δείχνουν στην πράξη το τι είναι ικανή να προσφέρει η επιχείρηση. Και όχι μόνο να δείξει, αλλά προπαντός να πείσει ότι είναι από τις leaders – τουλάχιστον στη βασική της δραστηριότητα.
Παραδείγματα: Μία ΙΕΠΥΑ που εγκαινιάζει νέες εγκαταστάσεις προκειμένου να "μπει" στο χώρο της παροχής υπηρεσιών «cash security ή transit security of values», πέραν του προγράμματος της εκδήλωσης κανονίζει επισκέψεις των παρευρισκομένων στα γραφεία, στο κέντρο επιχειρήσεων των χρηματαποστολών, στο χώρο ασφαλούς φρούρησης των τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς – καθώς και επίδειξη λειτουργίας των οχημάτων αυτών, με άψογη εμφάνιση, παράσταση και παράταξη των πληρωμάτων των οχημάτων κ.λπ.
Ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα πέραν των πτερύγων των πελατών (δωμάτια, σουίτες, μεζονέτες κ.λπ.), διαθέτει χώρους προσέλκυσης δραστηριοτήτων για τις οποίες πρέπει να δείξει την πέραν πάσης προσδοκίας συγκεκριμένη παροχή υπηρεσιών.
Μετά την υποδοχή και την τελετή των εγκαινίων, οι καλεσμένοι θα κατευθυνθούν στην παρακολούθηση δραστηριοτήτων που θα έχουν οργανωθεί, όπως: η ζωντανή μαγειρική στους χώρους των εστιατορίων (σε κάθε τέτοιο χώρο και διαφορετική κουζίνα), η διοργάνωση π.χ. αγώνα γκολφ στις σχετικές εγκαταστάσεις, εκδηλώσεις εικόνας – ήχου στους κήπους, οργάνωση συνεδρίου στο συνεδριακό χώρο, γαμήλιο γλέντι σε άλλο χώρο εκδηλώσεων, επίδειξη μόδας σε τρίτο χώρο κ.λπ.
Η συγκέντρωση μεγάλου πλήθους ατόμων – μεταξύ των οποίων και πολλοί VIP – αλλά και οι πολλές δραστηριότητες, απαιτούν ένα πολυεπίπεδο ειδικό σχέδιο ασφαλείας που θα υλοποιηθεί από όλους τους εργαζόμενους, οι οποίοι και θα ενημερωθούν λεπτομερώς κατά ειδικότητα και καθ’ ομάδες, από το Τμήμα/ Γραφείο Ασφαλείας. Επιτελικά, όλες οι εγκαταστάσεις θα διαιρεθούν οριζόντια και κάθετα και σε χώρους ευθύνης, όπως:
Εμπρόσθιος Τομέας. Περιλαμβάνει το χώρο από την περίφραξη μέχρι την είσοδο της Κεντρικής Υποδοχής, με όσα μεσολαβούν, όπως χώρους parking, parking VIP, κήποι, διασταυρώσεις και διάδρομοι, κόμβοι κυκλικοί και σιντριβάνια.
Τομέας Όπισθεν. Περιλαμβάνει όλους τους χώρους αντίθετα του Εμπρόσθιου Τομέα, όπως κήπους, πισίνες, δρομάκια περιπάτου, εξωτερικούς χώρους εστιατορίων, γήπεδα τένις , ελικοδρόμιο, γκολφ, οδούς πρόσβασης προμηθευτών, αποθήκες με ράμπες, χώρους parking προσωπικού, διαδρόμους και κόμβους κ.λπ.
Κάθετος Τομέας. Ο κάθετος τομέας περιλαμβάνει τα κλιμακοστάσια, τους ανελκυστήρες και την οροφή. Οι οριζόντιοι τομείς περιλαμβάνουν τις ανά επίπεδο ή όροφο στεγασμένες διευκολύνσεις και τις δραστηριότητες σε αυτές. Όλοι οι τομείς ευθύνης θα καλυφθούν από ανάλογες ομάδες ασφαλείας, που θα φέρουν τον κατάλληλο εξοπλισμό ανάλογα το χώρο της ευθύνης τους, π.χ. φακούς και εφεδρικές μπαταρίες, κιάλια αυτοί που θα βρίσκονται στα παρατηρητήρια ή στην οροφή, αλλά και τον κατάλληλο επικοινωνιακό εξοπλισμό όπως VHF και TETRA, πέραν των κινητών τηλεφώνων. Το σχέδιο ασφαλείας των εγκαινίων συνοδεύεται από:
- ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ.
- ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΛΙΣΤΑΣ ΕΠΙΣΗΜΩΝ ΠΡΟΣΚΕΚΛΗΜΕΝΩΝ.
- ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΟΜΑΔΩΝ και ΟΔΗΓΙΩΝ.
Στο Παράρτημα αναφέρονται οι έχοντες το γενικό πρόσταγμα, η κάθε ομάδα με τη σύνθεσή της, τον Κωδικό της και τα στοιχεία επικοινωνίας της, την περιοχή της ευθύνης της, καθώς και ονομαστική σύνθεση μελών της ομάδας με όλα τα στοιχεία επικοινωνίας τους και την ακριβή θέση που θα βρίσκεται ο καθένας. Επίσης θα υπάρχουν τα στοιχεία του επικεφαλής και του αναπληρωτή του, τα καθήκοντα της ομάδας και οι ειδικές εντολές, το ωράριο βάρδιας και η ενδυμασία.
ΠΡΟΣΑΡΤΗΜΑΤΑ. Τα Προσαρτήματα (Π1, Π2 κοκ) συνάπτονται σε σειρά, ως εξής:
Π1. Κωδικοί Εκτάκτων Καταστάσεων.
Π.χ. Μπλε 1 για ύποπτο αντικείμενο (Αυτοσχέδιο Εκρηκτικό ή Εμπρηστικό Μηχανισμό-ΑΕΜ). Κίτρινο 2 για φασαρία, Viper για φωτιά, Νovember για ιατρικό περιστατικό κ.λπ. (Όπως θα παρατηρήσατε, οι κωδικοί δεν έχουν λογική ακολουθία).
Π2. Κωδικοί Περιοχών των εγκαταστάσεων και διευκολύνσεών μας, καθώς και των ανοικτών χώρων.
Π3. Κωδικοί Επικοινωνίας με Αρχές.
Π4. Κωδικοί Επικοινωνίας Ομάδων με συντονιστικό κέντρο και μεταξύ τους.
Π5. Αναφέρονται τα υλικά ασφαλείας μέχρι και οι φορητές συσκευές απινίδωσης κ.λπ., καθώς και ο χώρος όπου θα βρίσκονται. Οι χώροι των υλικών αυτών είναι επιλεγμένοι στρατηγικά από πλευράς αποστάσεων από τους χώρους συγκέντρωσης.
Π6, Π7, Π8, Π9, Π10, Π11, Π12.για τις βασικές ενέργειες σε κάθε έκτακτη κατάσταση όπως Σεισμό, Φωτιά, Ιατρικό Περιστατικό, Ύποπτο Αντικείμενο, Εξαφάνιση, Ενίσχυση-Αντικατάσταση κ.λπ. Για κάθε έκτακτη κατάσταση και ένα Προσάρτημα.
Στο επόμενο τεύχος του περιοδικού θα συνεχίσουμε τις αναφορές στο Λειτουργικό Μέρος και τα Παράγωγα Σχέδια του Εγχειρίδιου Διαχείρισης Κρίσεων, αναλύοντας τις ενότητες 4, 5, 6, οι οποίες αφορούν σε κρίσεις σχετικές με εγκαταστάσεις που απαιτούν εκκένωση ή αφορούν σε εγκληματική ενέργεια, καθώς και τις αξιολογήσεις και την αποτίμηση αυτών.
Από τον Σπύρο Μιχαήλ Κυριακάκη,
Επικεφαλής Κατεύθυνσης Σπουδών,
Οrganizational Security and Management
KE.M.E. NEW YORK COLLEGE.