Effectiveness, Sincerity, Alertness
Η απάντηση στις σύγχρονες προκλήσεις της Λιμενικής Ασφάλειας στην Ελλάδα
Οι θαλάσσιες μεταφορές στην Ελλάδα αποτελούν βασικό πυλώνα για τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και την εμπορική και τουριστική ανάπτυξη των περιφερειών. Η ελληνική ακτοπλοΐα εξυπηρετεί σε ετήσια βάση πάνω από 40.000 δρομολόγια, μεταφέροντας 46.000.000 επιβάτες και 10-12.000.000 τόνους εμπορευμάτων, συνδέοντας 100 ελληνικά νησιά και 20 ξένα λιμάνια της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, με σύγχρονα πλοία.
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας, η Ελλάδα ελέγχει το 19% της ευρωπαϊκής ακτοπλοϊκής αγοράς, ενώ καλύπτει μόνο το 2,2% του πληθυσμού της ΕΕ. Επιπρόσθετα, η ποσοστιαία κατανομή της συνολικής επιβατικής κίνησης μέσω θαλάσσης στα 28 κράτη-μέλη της ΕΕ, για το 2016 δείχνει ότι Ελλάδα και Ιταλία είναι τα κράτη – μέλη με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση, καθώς η κάθε μία καλύπτει περίπου το 17-19% της συνολικής ακτοπλοϊκής διακίνησης επιβατών στην Ευρώπη, αν και στην Ελλάδα, λόγω της πληθώρας νησιών στη χώρα, οι ακτοπλοϊκές γραμμές είναι σαφώς περισσότερες σε σχέση με την Ιταλία. Παράλληλα, το 2016 οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων έφθασαν τις 4.290, ενώ οι επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέφθηκαν τους ελληνικούς προορισμούς ανήλθαν σε 5.197.118.
Οι προκλήσεις ασφάλειας για τα εκατομμύρια επιβατών που επισκέπτονται ελληνικούς προορισμούς που εμπίπτουν στον Διεθνή Κώδικα για την Ασφάλεια Πλοίων και Λιμένων (ISPS) ξεπερνούν τα γεωγραφικά όρια της ελληνικής επικράτειας. Λόγω της γεωγραφικής θέσης της χώρας μας, από το 2004 μέχρι σήμερα, οι ελληνικοί λιμένες που υποδέχονται υπόχρεα πλοία με επιβάτες καταγωγής και προέλευσης από χώρες, χαρακτηριζόμενες ως υψηλού κινδύνου, επιθεωρούνται σε τακτά χρονικά διαστήματα από διεθνείς αντιπροσωπείες οργανισμών και εταιρειών. Η απαίτηση για εφαρμόσιμα Σχέδια Ασφαλείας Λιμένων & Λιμενικών Εγκαταστάσεων, που να βασίζονται στα αποτελέσματα αντίστοιχων Αξιολογήσεων Ασφαλείας, είναι διαρκής και μόνιμη.
Τα τελευταία χρόνια, οι φορείς εκμετάλλευσης λιμένων καταβάλλουν προσπάθειες προκειμένου να συμμορφωθούν με τα μέτρα και τις υποχρεώσεις που επιβάλλει ο Κώδικας ISPS. Το σημαντικότερο πρόβλημα για την κατάλληλη εφαρμογή των μέτρων είναι οι υφιστάμενες υποδομές και οι περιορισμένοι πόροι άμεσης χρηματοδότησης δράσεων που θα τις βελτιώσουν. Είναι γεγονός ότι η φέρουσα ικανότητα των νησιωτικών λιμένων δεν αφήνει περιθώρια για μεγάλες παρεμβάσεις υπό την παρούσα οικονομική κατάσταση. Επιβάλλεται η υιοθέτηση καινοτόμων αντιλήψεων που θα εξασφαλίζουν ότι οι τρωτότητες ενός λιμένα θα αντιμετωπίζονται και θα θεραπεύονται με την υιοθέτηση επιχειρησιακών σχεδίων που θα στηρίζονται σε τρεις (3) παράγοντες: α/ το ανθρώπινο δυναμικό, β/ τις τεχνολογίες αιχμής, γ/ τις διαδικασίες/ελεγκτικούς μηχανισμούς. Η εφαρμογή τους δεν θα απαιτεί, κατ’ ανάγκη, μεγάλες δαπάνες από τους φορείς εκμετάλλευσης λιμένων, αλλά έξυπνες λύσεις που θα απαντούν σε ένα κεντρικό δόγμα: Πρόληψη, Προστασία, Παρουσία, Αποτροπή (Protection, Prevention, Projection, Deterrence).
Πολλοί πιστεύουν ότι ο επιχειρησιακός στόχος ασφάλειας των λιμένων επιτυγχάνεται μόνο με τον εξοπλισμό τους με κάμερες, διαφορετικών τύπων και λειτουργιών, μπάρες, ακριβές κυνοτεχνικές μονάδες, κτλ. Υπό το πρίσμα αυτό, ο ανθρώπινος παράγοντας διαδραματίζει υποστηρικτικό ρόλο. Όμως η σύγχρονη επιχειρησιακή μέθοδος αντιπροτείνει άριστα εκπαιδευμένα στελέχη ασφαλείας, εξοπλισμένα με ατομικά μέσα ελέγχου αιχμής, τεχνολογίες ευρείας επιτήρησης και ελέγχου επιχειρήσεων και ελεγκτικούς μηχανισμούς απόδοσης των εφαρμοζόμενων διαδικασιών. Η τεχνολογία δηλαδή στην υπηρεσία του ανθρώπινου παράγοντα ως υποστηρικτικό μέσο επιτυχούς ελέγχου.
Η καθυστέρηση αποδέσμευσης νέων χρηματοδοτικών πόρων για την ενίσχυση της ασφάλειας λιμένων σε συνδυασμό με την -αναμενόμενη για πολλούς- μείωση εσόδων από την κρουαζιέρα για τα επόμενα έτη σε αρκετούς προορισμούς στη χώρα μας επιβάλλουν την αναθεώρηση του οικονομικού προγραμματισμού πολλών Οργανισμών Λιμένων, και Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων. Αναθεώρηση επιχειρησιακών πλάνων, αντικατάσταση ακριβών και αμφιβόλου ποιότητας υπηρεσιών (π.χ. ανίχνευση εκρηκτικών από μονάδες Κ9 που δεν προέρχονται από την ΕΛ.ΑΣ. ή το Λ.Σ.) με πλήρως αποδοτικά (100% security), πιστοποιημένα, και φθηνότερα μέσα ελέγχου ασφαλείας, χρηματοοικονομικά εργαλεία για νέες τεχνολογίες αιχμής, «έξυπνες» επιχειρησιακές εφαρμογές, είναι ορισμένα μόνο μέτρα άμεσης βελτίωσης της ασφάλειας λιμένων σε μία εποχή κρίσης.
Η ESA Security Solutions έχοντας κατανοήσει έγκαιρα τις τάσεις και ανάγκες της αγοράς, επέτυχε σε σύντομο χρονικό διάστημα να ευθυγραμμίσει την αναπτυξιακή της στρατηγική με την εξέλιξη των επενδυτικών δρώμενων στον τομέα των θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών και να διαδραματίζει ήδη ηγετικό ρόλο στην αγορά των υπηρεσιών ασφάλειας λιμένων και αερομεταφορών.
Aπό τις αρχές Αυγούστου, η ESA Security Solutions ανέλαβε την προστασία των λιμενικών εγκαταστάσεων, των πλοίων, των επιβατών και των επισκεπτών του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου, διαθέτοντας δύναμη 55 ατόμων σε πλήρη ανάπτυξη. Η Ομάδα Ασφάλειας της ESA εξυπηρετεί τις προβλήτες II, III και IV των λιμενικών εγκαταστάσεων ISPS, όπου μπορούν να φιλοξενηθούν έως και 5 κρουαζιερόπλοια (Κ/Ζ). Παράλληλα με πιστοποιημένο και εκπαιδευμένο προσωπικό διαχειριζόμαστε ημερησίως στον επιβατικό σταθμό του λιμένα τον ακτινοσκοπικό έλεγχο περισσότερους από 10.000 επιβάτες κρουαζιέρας και των αποσκευών τους.
Από τις αρχές Σεπτεμβρίου, η ESA Security Solutions ανέλαβε την προστασία επτά (7) λιμενικών εγκαταστάσεων του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά, διαθέτοντας δύναμη έως 100 πιστοποιημένων στελεχών ασφάλειας σε πλήρη ανάπτυξη. Η Ομάδα Ασφάλειας της ESA εξυπηρέτησε ήδη για το μήνα Σεπτέμβριο, περισσότερους από 20.000 επιβάτες κρουαζιέρας, με πιστοποιημένο προσωπικό, τόσο στον ακτινοσκοπικό έλεγχο, όσο και στον έλεγχο πρόσβασης οχημάτων, εργαζομένων, ναυτιλιακών πρακτόρων και επισκεπτών.
Σε αυτό το διαμορφωμένο περιβάλλον, οι λιμένες του Πειραιά και του Ηρακλείου ως λιμένες αφετηρίας (Home Porting) και απευθείας σύνδεσης με Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία και Οργανισμούς Λιμένων προσφέρουν διαρκώς αυξανόμενα οφέλη στην εθνική οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες, δεδομένων των συνεργιών που επιτυγχάνονται με τις διεθνείς κρουαζιέρες, τους αερολιμένες και τις εγχώριες και διεθνείς αεροπορικές εταιρείες.
Σε ίδιο πλέγμα δράσεων, εντάσσονται νέοι τουριστικοί προορισμοί που συνδυάζουν καινοτόμες διευκολύνσεις και παροχές στο διεθνή και εγχώριο τουρισμό, όπως η Μαρίνα Ακτίου, η νεοσύστατη Μαρίνα Πρέβεζας με τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και τηλεπικοινωνιών που πρόκειται να εγκαταστήσει η ESA Security ή ο λιμένας Σύρου με τις συνδέσεις του προς όμορα κυκλαδίτικα νησιά, ο λιμένας Βόλου με την προοπτική της εμπορικής σύνδεσης με Τουρκία κ.ά..
Αξιοποιούμε καθημερινά την εμπειρία και τεχνογνωσία που έχουμε αποκτήσει σε αντίστοιχα και προσιδιάζοντα έργα ασφαλείας, όπως οι επτά (7) διεθνείς αερολιμένες της Fraport (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Κέρκυρα, Άκτιο, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά, Χανιά), οι λιμένες υποδοχής κρουαζιέρας του ΔΛΤ Σύρου και του Οργανισμού Λιμένα Βόλου, ο λιμένας υποδοχής/εξυπηρέτησης εμπορευματοκιβωτίων της PCT στον Πειραιά και σε άλλα σημεία ελέγχου πρόσβασης και ασφάλειας επισκεπτών και οχημάτων κρίσιμων υποδομών. Διασφαλίζουμε πλέον την αδιάλειπτη επιχειρησιακή λειτουργία των Λιμένων Ηρακλείου και Πειραιά, ενσωματώνοντας σταδιακά τους τρεις βασικούς παράγοντες της επιτυχίας μας: α/ το ανθρώπινο δυναμικό, β/ τις τεχνολογίες αιχμής, γ/ τις διαδικασίες/ελεγκτικούς μηχανισμούς μας.
Η ESA είναι μία εκ των μακροβιότερων Αναγνωρισμένων Οργανισμών Ασφάλειας (Α.Ο.Α.) στη χώρα μας, μεταφέροντας διαχρονικά στις σύγχρονες γενιές στελεχών ασφάλειας, τεχνογνωσία, εμπειρία, και νέα επιχειρησιακά εργαλεία, κυρίως όμως μία νέα αντίληψη επιχειρηματικότητας στον τομέα των υπηρεσιών ασφάλειας που συνδυάζει την Αποτελεσματικότητα (Effectiveness), την Ειλικρίνεια (Sincerity) και την Ετοιμότητα (Alertness), δηλαδή την ίδια την ESA. Αυτά δηλαδή τα στοιχεία, που χαρακτηρίζουν τους ίδιους τους ανθρώπους μας, τη διοίκηση και τα 2.200 στελέχη ασφαλείας που εργάζονται σήμερα μαζί μας.