Asterios – Πέρα από τα σύνορα
«Είμαστε η πρώτη εταιρεία στην Ευρώπη, ίσως και στον κόσμο, που έχουμε καταφέρει να κάνουμε πράξη τη συνεργασία τόσων πολλών χωρών μαζί, σε ένα έργο παρακολούθησης οχημάτων, καθώς ελέγχουμε μια τεράστια γεωγραφική περιοχή και παράλληλα μπορούμε να προβαίνουμε σε γρήγορες και αποτελεσματικές ενέργειες σε κάθε μεμονωμένη χώρα.»
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΛΤΕΖΑΚΗΣ,
Γενικός Διευθυντής της G4S Telematix.
H G4S Telematix, μία ελληνική πρωτοποριακή εταιρεία, μέλος του ομίλου Group 4 Securicor, έχει καταθέσει μία πρόταση που θεωρείται επαναστατική για τον τομέα των μεταφορών και έχει να κάνει με την παρακολούθηση και έλεγχο της διακίνησης φορτίων μεγάλης αξίας.
Όλα ξεκίνησαν από τη στιγμή που έγινε σαφές ότι η ελεύθερη μετακίνηση των εμπορευμάτων σε ολόκληρη την Ευρώπη άνοιξε την κερκόπορτα για οργανωμένες ομάδες εγκλήματος (ORCs- Organized Crime Groups), που είδαν τα μεγάλης αξίας φορτία ως έναν πολύ ελκυστικό στόχο, γνωρίζοντας και το χαμηλό επίπεδο των λαμβανόμενων μέτρων ασφαλείας. Ο ρυθμός αύξησης των απωλειών των διακινούμενων φορτίων ήταν ιδιαίτερα σημαντικός και η ανάγκη για μια δραστική λύση έντονη.
Τότε είναι που οι κατά τόπους εταιρείες του ομίλου G4S, σε όλη την Ευρώπη, συμφώνησαν να συμμετάσχουν σε μια κοινή πλατφόρμα, που θα επιτρέπει να προσφέρουν στους πελάτες τους υπηρεσίες ελέγχου και άμεσης ανταπόκρισης, για όλα τα αγαθά που διακινούνται στην Ευρώπη, με τη βοήθεια ειδικών συσκευών παρακολούθησης οχημάτων.
Έτσι λοιπόν δημιουργήθηκε το πρόγραμμα ASTERIOS. Στην Ελληνική Μυθολογία, ο Αστέριος ήταν ο άνδρας της Ευρώπης. Το όνομά του όμως έδωσε και στους δημιουργούς του εγχειρήματος ένα χρήσιμο αρκτικόλεξο στην Αγγλική γλώσσα: Asset, Tracking and Emergency Response Information and Operation System- ASTERIOS.
Σκοπός του είναι η συνεργασία όλων των κέντρων λήψης συναγερμών (ARC- Alarm Receiving Center) των επιμέρους εταιρειών και η λειτουργία τους σε ένα ενιαίο δίκτυο, που θα επιτρέπει την άμεση ανίχνευση οποιουδήποτε αγαθού διακινείται στην Ευρώπη. Μέχρι σήμερα, οι επιχειρήσεις- μέλη του Group 4 Securicor που έχουν υπογράψει για την πρώτη φάση του προγράμματος, προέρχονται από 17 χώρες. Σύντομα όμως – και πιο συγκεκριμένα μέχρι το τέλος του 2007, θα υπογράψουν και εταιρείες από τις υπόλοιπες χώρες. Κάθε μέλος έχει την κατάλληλη τηλεπικοινωνιακή υποδομή, ώστε να λειτουργήσει με την τεχνολογία Telematix. Μερικές εταιρείες μάλιστα, χρησιμοποιούν ήδη τη συγκεκριμένη τεχνολογία μέσα στα δικά τους όρια ελέγχου, για να παρακολουθούν τα οχήματα χρηματαποστολών ή τα οχήματα της εταιρείας, που εκτελούν περιπολίες.
Αλλά τώρα, μετά από τη συνάντηση στην Αθήνα το Σεπτέμβριο – η οποία αποτελεί και το κομβικό σημείο – όλες οι επιχειρήσεις του G4S θα δραστηριοποιηθούν στο βασικό στόχο του προγράμματος ASTERIOS. Στην αρχική του φάση, το πρόγραμμα θα είναι κυρίως επικεντρωμένο σε αγαθά που διακινούνται με οχήματα, όπως μοτοσικλέτες, αυτοκίνητα και φορτηγά και τα οποία ίσως απαιτούν διασυνοριακές διαδικασίες. Απώτερος σκοπός όμως του εγχειρήματος είναι, να είναι σε θέση να ανιχνεύει οτιδήποτε κινείται, όπως και εξοπλισμούς βαρέως τύπου, containers, ακόμα και ανθρώπους.
Είναι προφανές λοιπόν ότι υπάρχει μια συνεχώς αυξανόμενη διακίνηση αγαθών σε όλη την Ευρώπη και μια αντίστοιχη ανάγκη για την παρακολούθηση όλων αυτών των εργασιών και τη διασφάλιση της παράδοσης των αγαθών στους σωστούς παραλήπτες. Τούτο μπορεί μεν να υλοποιηθεί με ποικίλους τρόπους, αλλά απαιτεί τη συνεργασία των βασικότερων κατασκευαστών και των σημαντικότερων εταιρειών διακίνησης και μεταφοράς, με ένα πλήθος υπηρεσιών παρακολούθησης και σε διαφορετικές τοπικές γλώσσες. Αυτόν το γόρδιο δεσμό έρχεται να επιλύσει το πρόγραμμα ASTERIOS, καθώς θα παρέχει μια μοναδική ενοποιημένη λύση με τη δικτύωση όλων των κέντρων λήψης συναγερμών και έτσι ένα φορτηγό θα μπορεί να ελέγχεται συνεχώς, καθώς διασχίζει διάφορες χώρες στο ταξίδι του, για παράδειγμα, από την Ουγγαρία στην Εσθονία. Εάν ο οδηγός αντιμετωπίσει οποιαδήποτε προβλήματα κατά μήκος της διαδρομής, θα μπορεί να καλεί το τοπικό του κέντρο για να πάρει τις κατάλληλες συμβουλές. Στο κέντρο θα γνωρίζουν ήδη την ακριβή θέση του, από τις οθόνες των υπολογιστών τους, καθώς και το κέντρο της χώρας στην οποία βρίσκεται. Στην περίπτωση που το πρόβλημα είναι σημαντικό και ειδικότερα εάν έχουμε κλοπή οχήματος, τότε το ARC στο οποίο αναφέρεται θα στείλει κατευθείαν τις απαραίτητες πληροφορίες στο μέλος του ASTERIOS που λειτουργεί στη χώρα που βρίσκεται αυτή τη στιγμή το όχημα, μέσω της ενιαίας πλατφόρμας. Μερικές χώρες μπορούν να επιλέξουν να μεταφράσουν τις εντολές και τις πληροφορίες λογισμικού, ούτως ώστε όταν ένας Ούγγρος χειριστής διαλέγει μια επιλογή στην οθόνη στη δική του γλώσσα και στέλνει τα αντίστοιχα δεδομένα στην Εσθονία, τα δεδομένα θα εμφανίζονται στην οθόνη του παραλήπτη στην Εσθονική γλώσσα αντί της Αγγλικής, που αποτελεί και την προκαθορισμένη γλώσσα του συστήματος. Λαμβάνοντας το μήνυμα, οι G4S χειριστές στο κέντρο της G4S στην Εσθονία θα συνεχίσουν να παρακολουθούν το όχημα και θα κάνουν όποιες ενέργειες χρειάζονται για να ειδοποιήσουν την αστυνομία και τελικά να καταφέρουν να ανακτήσουν το όχημα.
G4S Telematix
Κεντρικό ρόλο σε όλη αυτήν τη διαδικασία θα έχει η Ελληνική G4S Telematix, που ιδρύθηκε το 1999, κατακτώντας κυρίαρχη θέση στην Ελληνική αγορά. Διαθέτει ένα ευρύ πελατολόγιο με πάνω από 150 επιχειρήσεις, ενώ παράλληλα ελέγχει πάνω από 6.000 εγγεγραμμένα οχήματα. Η εταιρεία είναι σε θέση πλέον να αναλάβει πλήρως το έργο ανάπτυξης ολοκληρωμένων λύσεων για την ανίχνευση οχημάτων, έχοντας ως σκοπό την ικανοποίηση τόσο των επιχειρήσεων όσο και των πελατών. Η G4S Telematix έχει σημαντική εμπειρία στους τομείς της διαχείρισης στόλου και του αυτόματου εντοπισμού οχημάτων (Automatic Vehicle Location- AVL), της ναυσιπλοΐας, της καλύτερης δρομολόγησης και της ασφάλειας προσωπικού και αγαθών. Ολα τα προαναφερθέντα εφαρμόστηκαν στην επέκταση του συστήματος AVL για τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004. Το συγκεκριμένο έργο στο οποίο αναφερόμαστε, αποτελεί και το μεγαλύτερο πρόγραμμα της Telematix στα Βαλκάνια, περιλαμβάνοντας την εγκατάσταση του συστήματος σε 4.205 οχήματα και πλοιάρια που χρησιμοποιούνται από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, όπως την αστυνομία, την πυροσβεστική, το ΕΚΑΒ και το λιμενικό. Αυτό σημαίνει ότι ήδη το σύστημα έχει δοκιμαστεί σε ευρεία κλίμακα. Καθώς ήδη συνεργάζονται πολλά κέντρα λήψης συναγερμών σε όλη την Ευρώπη, που το κάθε ένα έχει αναπτυχθεί ξεχωριστά, το μόνο που μένει είναι η διασύνδεση όλων αυτών σε ένα ενιαίο μεγάλο δίκτυο, με τη χρήση του κατάλληλου λογισμικού που ήδη έχει αναπτυχθεί από το G4S και φυσικά μια σύντομη εκπαίδευση των χρηστών. Είναι πιθανόν λοιπόν η εφαρμογή του προγράμματος να ολοκληρωθεί πολύ σύντομα. Όπως αναφέρει ο κ. Eric Steppe, διευθυντής επιχειρησιακής ανάπτυξης της G4S Telematix, ήδη έχει ξεκινήσει το πρόγραμμα εγκατάστασης στις 17 χώρες, των οποίων επιχειρήσεις έχουν ήδη υπογράψει. Και καταλήγει, ότι μέχρι το τέλος του 2007 θα καλύπτεται όλη η Ευρώπη. Η Ελλάδα θα είναι το βασικό κέντρο διαχείρισης του συστήματος για όλα τα λειτουργικά ζητήματα, ενώ θα ενεργεί και ως ένα γενικό εποπτικό κέντρο λήψης συναγερμών. Το μηχανογραφικό κέντρο στο οποίο θα βρίσκεται εγκατεστημένη η πλατφόρμα θα είναι στο ARC, που βρίσκεται στο Μπέλφαστ στη Βόρεια Ιρλανδία.
¶λλη μία ανάγκη που προβάλλει επιτακτικότερα με την πάροδο του χρόνου, είναι η ανίχνευση και ο εντοπισμός κλεμμένων οχημάτων. Καθώς όμως νέες τάσεις αναδύονται συνεχώς, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να προσαρμόζονται και είναι φυσικό επόμενο, σύντομα να ενσωματώνουν τις συσκευές Telematix σε όλα τα οχήματα που βγαίνουν από τις γραμμές παραγωγής τους, ούτως ώστε να είναι έτοιμες να ενεργοποιηθούν μόλις αυτά αποκτηθούν από τους τελικούς πελάτες.
Μέσα στους πρώτους μήνες του 2007, η Ευρωπαϊκή Ένωση πήρε την απόφαση να κάνει υποχρεωτική την ενσωμάτωση στα νέα οχήματα που θα διατίθενται από το 2009, συσκευών αυτόματης ειδοποίησης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η απόφαση αυτή αποτελεί τμήμα του γενικότερου προγράμματος της Ε.Ε. για τα έξυπνα αυτοκίνητα, γνωστό και με την επωνυμία eCall. Σε περίπτωση ατυχήματος θα ενεργοποιούνται αυτόματα ένας ή περισσότεροι αερόσακοι και ένα μαύρο κουτί μέσα στο όχημα θα ειδοποιεί αυτόματα, μέσω ενός κυψελοειδούς δικτύου όπως αυτά της κινητής τηλεφωνίας, όλες τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, στέλνοντας παράλληλα την ακριβή θέση. Μπορεί ακόμα και να δίνει τη δυνατότητα επικοινωνίας μεταξύ του οδηγού και των επιβατών και του χειριστή του συστήματος. Σκοπός αυτού του προγράμματος είναι η μείωση των θυμάτων από τα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν στους Ευρωπαϊκούς δρόμους. Υπολογίζεται ότι έχουμε κάθε χρόνο 41.000 θανάτους και πολλαπλάσιους τραυματισμούς, ενώ το υλικό μόνο κόστος αυτών ανέρχεται σε 90 δισεκατομμύρια ευρώ. Είναι εύλογο ότι για την υλοποίηση του εγχειρήματος αυτού απαιτείται η ύπαρξη ενός αποτελεσματικού δικτύου επιτήρησης.
Όσον αφορά τον τομέα των επιχειρήσεων, ήδη πενήντα από τις κορυφαίες εταιρείες τεχνολογίας είναι μέλη της Ένωσης Τεχνολογιών Προστασίας Αγαθών (Technology Asset Protection Association -TAPA), όπου τα μέλη αυτά είναι υποχρεωμένα να συμμορφώνονται με τις αυστηρές απαιτήσεις ασφάλειας διακίνησης αγαθών. Ειδικότερα δε, αυτές οι επιχειρήσεις απαιτούν από τις μεταφορικές εταιρείες με τις οποίες συνεργάζονται – και μερικές φορές και από τους προμηθευτές τους, να ανταποκρίνονται σε πολύ αυστηρές προδιαγραφές ασφάλειας και ελέγχου των διακινούμενων φορτίων. Αυτές οι προδιαγραφές μπορεί να περιλαμβάνουν συστήματα τηλεοπτικής επιτήρησης, συστήματα ελέγχου πρόσβασης, τεχνολογίες ακινητοποίησης φορτηγών, ενώ απαιτείται η δέσμευση των εμπλεκόμενων εταιρειών στην πλήρη τήρηση όλων αυτών των διαδικασιών. Παρόμοιες προφυλάξεις, συμπεριλαμβανομένης και της συνεχούς παρακολούθησης, είναι πιθανό να επεκταθούν σύντομα και σε όλες τις εμπορικές μεταφορές. Οι ασφαλιστικές εταιρείες αποτελούν επίσης άλλον ένα παράγοντα, που μπορεί να συμβάλλει στην ώθηση του δικτύου των Κέντρων Λήψης Συναγερμών, με τη δημιουργία προγραμμάτων, στα οποία τα ασφάλιστρα θα είναι διαπραγματεύσιμα και θα εξαρτώνται και από τη θέληση των πελατών τους να ενταχτούν σε αυτά. Επί παραδείγματι, θα μπορούν οι νέοι οδηγοί να εντάσσονται σε ένα σύστημα επιτήρησης των οχημάτων τους, μέσω της ασφαλιστικής τους εταιρείας.
Όπως αναφέρει ο Μαλτεζάκης Μιχάλης, Γενικός Διευθυντής Κλάδου Τηλεματικών Εφαρμογών της G4S και επικεφαλής της ομάδας ASTERIOS: "Είμαστε η πρώτη εταιρεία στην Ευρώπη, ίσως και στον κόσμο, που έχουμε καταφέρει να κάνουμε πράξη τη συνεργασία τόσων πολλών χωρών μαζί, σε ένα έργο παρακολούθησης." Και συνεχίζει: " Καθώς ελέγχουμε μια τεράστια γεωγραφική περιοχή και παράλληλα μπορούμε να προβαίνουμε σε γρήγορες και αποτελεσματικές ενέργειες σε κάθε μεμονωμένη χώρα, θεωρούμε ότι είμαστε μια GLOCAL (GLobal Operations and loCAL response) επιχείρηση."
Ενώ ο κ. Ανδρέας Πατεράκης, Πρόεδρος του ομίλου G4S και επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας για την Παρακολούθηση Οχημάτων, επισημαίνει μια άλλη σημαντική πτυχή του θέματος: "Είναι μόνο μία από τις διάφορες διεθνείς συνεργασίες που έχουν γίνει στο πλαίσιο του ομίλου Group 4 Securiror από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα και καταδεικνύει το σημαντικό πλεονέκτημα που έχουμε με τους ανταγωνιστές μας, καθώς είμαστε σε θέση να συνδυάζουμε ένα τεράστιο ανθρώπινο δυναμικό και απεριόριστους τεχνικούς πόρους, προκειμένου να ικανοποιούμε τις απαιτήσεις της αγοράς."
Το πρόγραμμα ASTERIOS αποτελεί το ψηφιακό μονοπάτι που θα μας οδηγήσει στον έλεγχο της διακίνησης των φορτίων και στη διασφάλισή τους. Και η G4s Telematix έχει αποδείξει επανειλημμένα ότι διαθέτει όλα τα απαραίτητα στοιχεία για να καθοδηγήσει τόσο απαιτητικά έργα και να τα φέρει εις πέρας με απόλυτη επιτυχία.