Ασφάλεια σε χώρους στάθμευσης
Μεγάλοι ίσως και σκοτεινοί χώροι με πολλές κρυφά σημεία. Ιδανικοί χώροι για παραβατικές ενέργειες. Είναι οι χώροι στάθμευσης και καλούμαστε να λύσουμε το γρίφο της ασφάλειας σε αυτούς τους χώρους.
Του Αριστοτέλη Λυμπερόπουλου
Πολλές φορές υποβαθμίζεται η ανάγκη υλοποίησης συστημάτων ασφάλειας σε χώρους στάθμευσης. Αλλά είναι εξίσου σημαντική ανάγκη και το αντιλαμβανόμαστε όταν καλούμαστε να διαχειριστούμε παραβατικά περιστατικά σε αυτούς τους χώρους. Μπορεί να ακούγεται περίεργο, αλλά μια από τις πιο δύσκολες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα τμήματα HR, Security και Facility Management των σύγχρονων οργανισμών είναι η διαχείριση των θέσεων στάθμευσης που απαιτούν τόσο οι μόνιμοι όσο και οι παροδικοί επισκέπτες τους. Προφανώς, ανάλογα με τη κατηγορία δραστηριότητας ενός οργανισμού, είναι και διαφορετικές οι απαιτήσεις. Υπάρχουν οι οργανισμοί που δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών στάθμευσης (μπορεί να είναι ιδιωτικοί ή δημόσιου χαρακτήρα) κυρίως στα κέντρα των πόλεων ή κοντά σε αεροδρόμια, λιμάνια ή και σιδηροδρομικούς σταθμούς και υπάρχουν επίσης οι οργανισμοί που χρησιμοποιούν χώρους στάθμευσης για να εξασφαλίσουν μια πρόσθετη παροχή στους εργαζομένους τους ή στους επισκέπτες τους. Προφανώς υπάρχουν διαφορές στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν αυτά τα δύο μοντέλα αλλά οι βασικές αρχές παραμένουν σταθερές.
Τα τελευταία χρόνια όλο και αυξάνονται οι απαιτήσεις για εύρεση εύκολου χώρου στάθμευσης. Είτε είναι κάποιοι που επισκέπτονται παροδικά έναν χώρο όπως παραδείγματος οι ταξιδιώτες που χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο τους για να μεταβούν στο αεροδρόμιο είτε είναι οι εργαζόμενοι μιας ιδιωτικής εταιρείας. Όλοι πλέον επιζητούν εύκολη στάθμευσε σε σχετικά κοντινή απόσταση από τον προορισμό τους. Ειδικά η εμφάνιση της πανδημίας επέτεινε τη χρήση των ιδιωτικών μέσων μεταφοράς και άρα ενίσχυσε τη συγκεκριμένη απαίτηση. Οπότε έχει αυξηθεί πλέον και η χρήση κλειστών χώρων στάθμευσης που στοχεύουν να καλύψουν αυτή την ανάγκη. Δίπλα σε νοσοκομεία, σε σταθμούς μετρό, σε αεροδρόμια, σε εμπορικά κέντρα και φυσικά σε μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες θα δείτε όλο και περισσότερο να εμφανίζονται κλειστοί χώροι στάθμευσης που χρησιμοποιούνται είτε από συχνούς χρήστες (π.χ τους εργαζόμενους μιας επιχείρησης) είτε από παροδικούς επισκέπτες (όπως είναι οι επισκέπτες σε ένα νοσοκομείο ή οι ταξιδιώτες σε ένα αεροδρόμιο).
Προκλήσεις και απαιτήσεις
Μετά όμως από την ανάγκη για εύρεση χώρου στάθμευσης προκύπτει και άλλη εξίσου σημαντική ανάγκη, που όμως συχνά στην αρχή δεν γίνεται εύκολα αντιληπτή. Είναι η ανάγκη για την προστασία των οχημάτων, αλλά και όσων επιβαίνουν σε αυτά από πιθανές παραβατικές ενέργειες εναντίον τους.
Αν κάποιος το σκεφθεί καλά, θα διαπιστώσει ότι οι χώροι στάθμευσης, ειδικά οι κλειστοί, αποτελούν ιδανικά σημεία για την εκδήλωση παραβατικών ενεργειών. Είναι μεγάλοι χώροι στους οποίους δεν υπάρχει μεγάλη κίνηση προσώπων, ειδικά κατά τη διάρκεια συγκεκριμένων χρονικών περιόδων, συχνά υπο-φωτισμένοι και με πολλά κρυφά σημεία. Οπότε τόσο τα οχήματα που βρίσκονται σταθμευμένα σε αυτά είναι εύκολο να γίνουν αντικείμενο διάρρηξης αλλά έχουν ακουστεί και αρκετές εγκληματικές ενέργειες μέσα σε χώρους στάθμευσης, ειδικά εναντίων γυναικών. Επίσης, υπάρχει και μια άλλη παράμετρος που ναι μεν δεν σχετίζεται με εγκληματικότητα όπως την αντιλαμβανόμαστε όλοι αλλά σχετίζεται άμεσα με τη προστασία της περιουσίας. Πρόκειται για τα μικροατυχήματα που συμβαίνουν πάντα κατά τη διάρκεια στάθμευσης οχημάτων με αποτέλεσμα να προκύπτουν φθορές στα οχήματα. Οπότε εκεί θα πρέπει να υπάρχουν αυτά τα συστήματα που να ενισχύουν το αίσθημα επιτήρησης, ώστε οι οδηγοί που προκαλούν τα ατυχήματα να γνωρίζουν ότι αν δεν αφήσουν μόνοι τους τα στοιχεία θα μπορούν εύκολα να εντοπισθούν.
Θα πρέπει όμως πρώτα να οριοθετήσουμε τις πιο σημαντικές και συχνές απειλές για την ασφάλεια των χώρων στάθμευσης
- Μη εξουσιοδοτημένη είσοδος ανθρώπων: Υπάρχει πρόβλημα όταν στους χώρους στάθμευσης ενός οργανισμού έχει πρόσβαση ο οποιοσδήποτε χωρίς κανένα έλεγχο πρόσβασης. Αυτή η κατηγορία επισκεπτών σε εισαγωγικά φυσικά, μπορεί να περιτριγυρίζει στο χώρο στάθμευσης, τόσο κατά τη διάρκεια των ωρών εργασίας όσο και μετά το ωράριο εργασίας, και ενδεχομένως να απειλεί πελάτες και υπαλλήλους. Επιπρόσθετα, μπορούν να προσπαθήσουν να αποκτήσουν πρόσβαση στις κεντρικές εγκαταστάσεις μέσω της παραβίασης των θυρών που συνδέουν το πάρκινγκ με τις κεντρικές εγκαταστάσεις (tailgating).
- Διαρρήξεις οχημάτων: Τεράστιος είναι ο αριθμός των κλοπών σε οχήματα εντός των χώρων στάθμευσης. Οι διαρρήξεις οχημάτων μπορούν να προκαλέσουν πτώση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και σε αρνητική αντίληψη του κοινού για την επιχείρηση στο σύνολό της. Πόσες φορές δεν έχουμε διαβάσει διάφορα posts σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης στα οποία ουσιαστικά κατηγορείται μια επιχείρηση ή ένας οργανισμός από κάποιον δυσαρεστημένο επισκέπτη, επειδή ακριβώς ήρθε αντιμέτωπος με μια διάρρηξη στο όχημα του. Επιπλέον, εάν η διάρρηξη δεν αντιμετωπιστεί επαρκώς, μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω διαρρήξεις, καθιστώντας δύσκολο για τις επιχειρήσεις να διατηρήσουν ένα ασφαλές περιβάλλον.
Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, πόσο σημαντική είναι η προστασία ενός χώρου στάθμευσης από ενδεχόμενες απειλές και πόσο βοηθάει στην ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας των εργαζομένων, επισκεπτών και πελατών. Οπότε όλοι οι οργανισμοί θα πρέπει να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για να ασφαλίσουν τους χώρους στάθμευσης τους, Σίγουρα το πιο σημαντικό από αυτά τα μέτρα είναι η εγκατάσταση ενός συστήματος ελέγχου πρόσβασης των οχημάτων και των ανθρώπων που θα εισέρχονται σε αυτούς τους χώρους. Η λήψη αυτών των μέτρων θα διασφαλίσει ότι μόνο εξουσιοδοτημένα άτομα και οχήματα θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στο χώρο και παράλληλα θα παρέχει ένα αρχείο καταγραφής ελέγχου για το ποιος εισήλθε σε περίπτωση παραβίασης.
Ολοκληρωμένο σύστημα ασφάλειας
Ένα ολοκληρωμένο σύστημα ασφάλειας για ένα χώρο στάθμευσης έχει σχεδιαστεί για να συμβάλλει στην παρακολούθηση και την ασφάλεια μιας εγκατάστασης στάθμευσης. Αποτελείται από επιμέρους συστήματα, όπως συστήματα ελέγχου εισόδου και εξόδου οχημάτων καθώς και ένα σύστημα επιτήρησης του χώρου που θα πρέπει να είναι ειδικά όμως σχεδιασμένο για τις συγκεκριμένες χρήσεις.
Τα συστήματα ελέγχου πρόσβασης συνεισφέρουν στην παροχή ενός ασφαλούς περιβάλλοντος για τους επισκέπτες και το προσωπικό. Συμβάλλουν επίσης στη μείωση της μη εξουσιοδοτημένης πρόσβασης καθώς και άλλων πιθανών απειλών ασφαλείας. Τα συστήματα συχνά διαθέτουν πολλαπλά επίπεδα ελέγχου πρόσβασης. Λειτουργούν συνήθως βασιζόμενα σε ένα κεντρικό σύστημα, το οποίο σημαίνει ότι όλες οι είσοδοι και οι έξοδοι από και προς τον χώρο στάθμευσης παρακολουθούνται και διαχειρίζονται από ένα ενιαίο σύστημα υπολογιστή. Σε περίπτωση χώρων στάθμευσης που παρέχουν υπηρεσίες στάθμευσης επί πληρωμή, τα συστήματα αυτά έχουν τη δυνατότητα για επεξεργασία και διαχείριση χρέωσης των πελατών ανάλογα με τη τιμολογιακή πολιτική τους.
Βασικά στοιχεία συστήματος ελέγχου χώρων στάθμευσης
Ποια είναι όμως τα πιο σημαντικά στοιχεία που συνθέτουν ένα σύστημα ελέγχου χώρων στάθμευσης
- Στοιχείο αναγνώρισης του οχήματος ή του οδηγού: Μπορεί να είναι πληκτρολόγιο, κάμερα, συσκευή ανάγνωσης κάρτας ή και σύστημα ενδοεπικοινωνίας. Είναι προφανές ότι για τον αποτελεσματικό έλεγχο της εισόδου και της εξόδου των οχημάτων απαιτείται κάποιο μέσο διαπίστευσης είτε του οδηγού είτε του οχήματος. Σε πολύ απλές εφαρμογές με μικρό αριθμό οχημάτων η λύση που μπορεί να χρησιμοποιηθεί είναι εκείνη της ενδοεπικοινωνίας. Δηλαδή ο οδηγός μέσω ενός συστήματος ενδοεπικοινωνίας, θα μπορεί να ενημερώνει εσωτερικά για την παρουσία του και εκείνος να του ανοίγει τη θύρα εισόδου. Τα μειονεκτήματα αυτής της λύσης είναι προφανή. Θα πρέπει πάντα να υπάρχει στελέχωση της θέσης ελέγχου ώστε να μπορεί να απαντάει στους οδηγούς. Επίσης, αυτή η επιλογή δεν δίνει εύκολη δυνατότητα αυτόματης καταγραφής των οχημάτων αφού και πάλι η καταγραφή θα πρέπει να γίνεται χειρόγραφα.
Φυσικά, υπάρχουν και πιο αυτοματοποιημένες λύσεις, που πλέον χρησιμοποιούνται ευρύτερα. Υπάρχει η δυνατότητα χρήσης πληκτρολογίου. Αυτό το σύστημα απαιτεί από τους οδηγούς να εισάγουν έναν κωδικό που ξεκλειδώνει την πύλη και παρέχει πρόσβαση στο χώρο στάθμευσης. Επίσης υπάρχουν τα πολύ διαδεδομένα συστήματα που βασίζονται στη διαπίστευση μέσω καρτών. Αποτελούν μια πολύ καλή επιλογή, ειδικά για ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης εργαζομένων σε εταιρείες οπού μπορούν να χρησιμοποιούν τις κάρτες που ήδη κατέχουν. Αυτοί οι αναγνώστες μπορούν να τοποθετηθούν στην είσοδο ή την έξοδο της παρτίδας και να προγραμματιστούν για να περιορίσουν την πρόσβαση σε συγκεκριμένες ώρες ή ημέρες της εβδομάδας. Επίσης δίνεται η δυνατότητα, ανάλογα με την πολιτική ασφάλειας και στάθμευσης κάθε οργανισμού να ορίζονται συγκεκριμένα κριτήρια για τους επισκέπτες ή τους εξωτερικούς συνεργάτες.
Μια άλλη λύση είναι η χρήση καμερών αναγνώρισης πινακίδων στις οποίες η διαπίστευση να γίνεται με την αναγνώριση της πινακίδας του οχήματος. Αποτελεί μια πολύ καλή λύση ειδικά για χώρους στάθμευσης που παρέχουν υπηρεσίες στάθμευσης και θέλουν να εντοπίζουν όχημα και όχι οδηγό και βάσει αυτό μπορεί να προκύπτει η χρέωση στάθμευσης. Ανάλογα με το μέσο διαπίστευσης θα πρέπει να υπάρχει και ένα στοιχείο επιβεβαίωσης της ταυτότητας του οδηγού ή του οχήματος. Μπορεί να είναι ένας κωδικός όταν χρησιμοποιείται πληκτρολόγιο ή οι πινακίδες όταν χρησιμοποιούνται οι κάμερες. Σε περίπτωσης αυξημένης ασφάλειας μπορεί να χρησιμοποιείται και ο συνδυασμός παραπάνω από δύο στοιχείων διαπίστευσης. Αυτό, που πρέπει να έχουμε υπόψη ότι σε κάθε περίπτωση ένα σύστημα ενδοεπικοινωνίας θα χρειαστεί να τοποθετηθεί ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να μιλούν οι οδηγοί με κάποιον υπεύθυνο όταν υπάρξει κάποιο πρόβλημα.
- Μπάρες και πύλες στάθμευσης. Η χρήση μπαρών είναι ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους για τον φυσικό έλεγχο της πρόσβασης ενός οχήματος σε έναν χώρο στάθμευσης. Διότι από τη στιγμή που θα επιβεβαιωθεί από το σύστημα η δυνατότητα εισόδου του οχήματος θα πρέπει να υπάρχει ένας τρόπος ώστε να μπορεί να ανοίγει και η θύρα εισόδου. Οι μπάρες είναι σχετικά οικονομικές, μπορούν να ανταποκριθούν σε μεγάλη κίνηση οχημάτων και εξασφαλίζουν κατά ένα μεγάλο ποσοστό την αποτροπή εισόδου οχήματος χωρίς τη χρήση του συστήματος ελέγχου. Θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να προηγηθεί μελέτη για την τοποθέτηση τους. Ειδικά σε πολυσύχναστους χώρους στάθμευσης θα πρέπει να σχεδιαστεί η τοποθέτηση τους ώστε να μπορούν να εισέρχονται ή να εξέρχονται περισσότερα οχήματα χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα στην κυκλοφορία. Το μειονέκτημα των μπαρών, ειδικά σε απομακρυσμένους χώρους στάθμευσης είναι ότι δεν αποτρέπει την είσοδο ανθρώπων. Δηλαδή, ένας πεζοπόρος επισκέπτης με παραβατικές προθέσεις μπορεί εύκολα να περάσει δίπλα από τη μπάρα και να αποκτήσει πρόσβαση στο χώρο στάθμευσης, Οι συρόμενες ή οι σπαστές θύρες γκαράζ είναι πιο αποτελεσματικές σε ότι αφορά αυτό το θέμα καθώς αποτρέπουν ολοκληρωτικά την είσοδο σε έναν χώρο στάθμευσης. Όμως, είναι δύσκολο να χρησιμοποιηθούν σε πολυσύχναστους χώρους διότι ο μηχανισμός τους απαιτεί σημαντικό χρόνο για το άνοιγμα ή κλείσιμο της θύρας με αποτέλεσμα να είναι σχεδόν αδύνατον να χρησιμοποιηθούν σε χώρους στάθμευσης με συνεχή ροή οχημάτων. Σε κάθε περίπτωση μια καλή λύση είναι ο συνδυασμός αυτών των δύο λύσεων, ούτως ώστε τις ώρες αιχμής να υπάρχει η δυνατότητα εύκολης πρόσβασης των οχημάτων και τις ώρες που δεν υπάρχει ροή οχημάτων να κλείνει εντελώς ο χώρος στάθμευσης με τη χρήση μιας αντίστοιχης σπαστής ή συρόμενης θύρας που μπορεί να ανοίγει μόνο σπάνια.
- Συστήματα επιτήρησης. Οι χώροι στάθμευσης είναι μεγάλοι χώροι με πολλά σημεία δύσκολο να εντοπισθούν και συχνή κίνηση οχημάτων και ανθρώπων, ειδικά ορισμένες περιόδους της ημέρας. Όπως είδαμε και παραπάνω κανένα σύστημα ελέγχου δεν μπορεί να διασφαλίσει ότι δεν θα περάσει κάποιος μεμονωμένος περαστικός με κακόβουλες προθέσεις. Επίσης, συχνά υπάρχουν θέματα ασφάλειας ή διαχείρισης τυχαίων περιστατικών όπως μια σύγκρουση οχημάτων κατά τη διάρκεια ελιγμών. Για όλους αυτούς τους λόγους είναι απαραίτητη η εγκατάσταση ενός ολοκληρωμένου συστήματος επιτήρησης με τη χρήση καμερών ασφαλείας. Σε συνδυασμό πάντα φυσικά με τη δυνατότητα εξελιγμένων καμερών που μπορούν να τοποθετηθούν σε στοχευμένα σημεία και οι οποίες να έχουν τη δυνατότητα αυτόματης αναγνώρισης πινακίδων. Αυτά τα σημεία είναι παραδείγματος χάρη τα σημεία εισόδου εξόδου των οχημάτων και οι συγκεκριμένες κάμερες μπορούν να συνεργάζονται παράλληλα και με το σύστημα ελέγχου πρόσβασης των οχημάτων.
- Φωτισμός. Άλλο ένα στοιχείο που θα πρέπει να ενσωματώνεται σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα ασφάλειας είναι ο φωτισμός. Ένας επαρκής φωτισμός ενισχύει στους επισκέπτες το αίσθημα ασφάλειας. Επίσης ενισχυμένος φωτισμός μειώνει την τάση για παραβατικές ενέργειες καθώς αποτρέπει όσους θέλουν να προβαίνουν σε αυτού του είδους τις ενέργειες. Ενώ ακόμα και για την καλύτερη λειτουργία των συστημάτων επιτήρησης χρειάζεται ενισχυμένος φωτισμός, ειδικά στα σημεία που καλύπτουν οι κάμερες.
Τα οφέλη
Η εγκατάσταση ολοκληρωμένων συστημάτων ελέγχου πρόσβασης αποτελεί έναν ασφαλή, και αξιόπιστο τρόπος διαχείρισης της πρόσβασης και παρακολούθησης της δραστηριότητας σε χώρους στάθμευσης ή ιδιωτικά γκαράζ. Επιπλέον, η ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου ενός χώρου στάθμευσης ενισχύει το συνολικό σύστημα ασφάλειας ενός οργανισμού.
Ειδικότερα τα οφέλη είναι τα ακόλουθα:
- Ασφάλεια: Τα συστήματα ελέγχου στάθμευσης επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να παρακολουθούν ποιος εισέρχεται και εξέρχεται από τους χώρους στάθμευσης. Επιπλέον μπορούν οι υπεύθυνοι ασφάλειας μπορούν να εφαρμόζουν περιορισμούς πρόσβασης και να ελέγχουν τη μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση οχημάτων. Τέλος, η αποτελεσματική διαχείριση της στάθμευσης μπορεί να συμβάλει στην αποτροπή εγκληματιών και ανεπιθύμητων επισκεπτών, παρέχοντας παράλληλα πολύτιμα αποδεικτικά στοιχεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε περίπτωση εγκλήματος ή κάποιου ατυχήματος.
- Μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Τα συστήματα ελέγχου εισόδου και εξόδου χώρου στάθμευσης μπορούν να αποτελέσουνε ένα σημαντικό εργαλείο για την αποτελεσματική διαχείριση των συγκεκριμένων χώρων. Εκτός της βελτίωσης του επίπεδου ασφάλειας, μπορούν να βοηθήσουν στην καλύτερη αξιοποίηση των θέσεων στάθμευσης, να μειώσουν το χρόνο αναμονής των επισκεπτών σε ότι αφορά την αναζήτηση της θέσης στάθμευσης. Δηλαδή, μπορεί ένας οδηγός να καθοδηγείται από ένα σύστημα ενημέρωσης ώστε να βρίσκει εύκολα το επίπεδο στάθμευσης στο οποίο υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης. Τέλος, τα συστήματα δίνουν και τη δυνατότητα πρόσβασης σε μεγάλο όγκο δεδομένων τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν για ανασχεδιασμό της πολιτικής στάθμευσης σύμφωνα με αυτά τα δεδομένα.
Ενσωμάτωση συστημάτων ελέγχου σε υφιστάμενα συστήματα
Καθώς οι οργανισμοί και οι δημόσιοι χώροι εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την τεχνολογία, ένας αυξανόμενος αριθμός επιχειρήσεων στρέφεται σε αυτοματοποιημένα συστήματα ελέγχου στάθμευσης για να διασφαλίσει ότι μόνο εξουσιοδοτημένο προσωπικό έχει πρόσβαση στις εγκαταστάσεις τους. Μια μεγάλη πρόκληση, είναι η δυνατότητα ενσωμάτωσης αυτών των συστημάτων στα υφιστάμενα συστήματα ασφάλειας Είναι μια μεγάλη πρόκληση, διότι έτσι επιτυγχάνεται το μέγιστο κέρδος σε θέματα ασφάλειας με το ελάχιστο δυνατό κόστος και άρα πετυχαίνοντας πολύ μεγάλο βαθμό απόσβεσης.. Ακολουθούν ορισμένα παραδείγματα για το πώς τα νέα συστήματα ελέγχου πύλης στάθμευσης μπορούν να συμπληρώσουν το υπάρχον σύστημα ασφαλείας ενός οργανισμού.
- Εγκατάσταση αυτόματη είσοδος στις πύλες εισόδου/ εξόδου. Μπορεί στις πύλες εισόδου να υπάρχουν ήδη ηλεκτροκίνητες μπάρες. Αυτές οι μπάρες μπορούν να εξοπλιστούν με συστήματα ελέγχου στάθμευσης που μπορούν να διαμορφωθούν για συγκεκριμένες απαιτήσεις εισόδου ή εξόδου. Αυτό θα επιτρέψει μόνο σε εξουσιοδοτημένα οχήματα να εισέλθουν ή να βγουν από την εγκατάσταση,
- Τοποθέτηση συστημάτων αυτόματου φωτισμού. Ένα σύστημα ελέγχου στάθμευσης μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για τον έλεγχο του φωτισμού στους χώρους στάθμευσης. Είναι άλλο ένα στοιχείο που μπορεί να συμβάλλει στην αύξηση της ορατότητας αλλά και στην αποτροπή παραβατικής δραστηριότητας, επιτρέποντας την ενεργοποίηση των φώτων μόλις κάποιος εισέλθει στο χώρο ή όταν ανιχνεύεται κίνηση από αισθητήρα κίνησης.
- Παρακολούθηση χρόνου και παρουσίας. Τα συστήματα ελέγχου πρόσβασης χώρων στάθμευσης μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για την παρακολούθηση του χρόνου και της παρουσίας για χώρους στάθμευσης γραφείων. Όταν συνεργάζεται με τα λογισμικά διαχείρισης προσωπικού, το σύστημα μπορεί να παρακολουθεί ποιος εισέρχεται και εξέρχεται και σε ποιες ώρες με βάση τα αναγνωριστικά στοιχεία του οχήματος. Επιπρόσθετα, για μεγάλους εμπορικούς χώρους στάθμευσης σε εμπορικά κέντρα ή κτίρια πολλαπλών ενοικιαστών, αυτά τα δεδομένα μπορούν να προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες για τη χωροθέτηση χώρων στάθμευσης και τη βελτιστοποίηση της κυκλοφορίας. Τέλος, σε επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών στάθμευσης, τα συστήματα ελέγχου πρόσβασης μπορούν να ενσωματώνονται στα συστήματα πληρωμής και να βοηθήσουν τους φορείς εκμετάλλευσης να διαχειρίζονται αποτελεσματικότερα τις εγκαταστάσεις στάθμευσης κατά τις ώρες αιχμής ή ακόμα και να εντοπίζουν πιθανές προσπάθειες κάποιων να χρησιμοποιήσουν τους χώρους χωρίς να καταβάλλουν το αντίστοιχο αντίτιμο.
Ασφάλεια και ευχρηστία
Μπορεί να ακούγεται αυτονόητο, αλλά ενώ όλοι επιζητούμε τις δυνατότητες στάθμευσης όσο πιο κοντά στο χώρο του τελικού προορισμού, αγνοούμε τις υποδομές που χρειάζονται για να είναι λειτουργικές και ασφαλείς οι συγκεκριμένες εγκαταστάσεις. Μόνο όταν προκύψει κάποια παραβατική ενέργεια (κλοπή μιας τσάντας) ή ένα ατύχημα (μικροτρακάρισμα) τότε όλοι αναζητούμε να δούμε τι έφταιξε. Τότε, αντιλαμβανόμαστε και τη σημασία της ύπαρξης ενός ολοκληρωμένου συστήματος ασφάλειας. Όπως είδαμε και στις προηγούμενες σελίδες, θα πρέπει να αποτελείται από ένα συνδυασμό επιμέρους συστημάτων με βασικούς άξονες ένα αποτελεσματικό σύστημα ελέγχου πρόσβασης των οχημάτων και ένα ολοκληρωμένο σύστημα επιτήρησης με κάμερες. Η ύπαρξη αυτών των δύο συστημάτων διασφαλίζει ότι ένας χώρος στάθμευσης θα είναι προστατευμένος στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Παράλληλα, όμως θα πρέπει να υπάρχει συνεχής επαναξιολόγηση της λειτουργίας του χώρου ώστε να εντοπίζονται νέα τρωτά σημεία. Παραδείγματος χάρη, ένα τρωτό σημείο είναι η ύπαρξη των θυρών εξόδων κινδύνου από τις οποίες μπορούν να εισέλθουν αν παραμένουν ανοιχτές κάποιοι που θα θελήσουν να προβούν σε πιθανές εγκληματικές ενέργειες. Για αυτό το λόγο πάντα θα χρειάζονται και συμπληρωματικά μέτρα τα οποία θα ενισχύουν το επίπεδο ασφάλειας. Η μεγαλύτερη από όλες τις προκλήσεις δεν είναι η πλήρη απαξίωση των υφιστάμενων μέτρων ασφαλείας όπως μπορεί να προτείνει ένας προμηθευτής στην προσπάθεια του να προτείνει εξολοκλήρου μια νέα πρόταση αλλά η συνεχής προσθήκη και συμπλήρωση των υφιστάμενων μέτρων.
Τέλος, πάντα θα πρέπει να έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε χρήση και των νέων τεχνολογικών λύσεων. Σε ένα ανοιχτό χώρο στάθμευσης δηλαδή θα μπορούσαν με επιτυχία να χρησιμοποιηθούν και drones επιτήρησης ως συμπληρωτικό μέσο ασφάλειας. Όπως βλέπουμε, οι λύσεις δεν είναι μονοδιάστατες. Αυτό που χρειάζεται είναι συνεχής ενημέρωση και κυρίως κατανόηση ότι οι χώροι στάθμευσης αποτελούν εξίσου σημαντικά σημεία σε ότι αφορά τα θέματα ασφάλειας. Με αυτό το σκεπτικό θα πρέπει να αντιμετωπίζονται και τότε τα κέρδη ενός οργανισμού δεν θα περιορίζονται μόνο στη βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας αλλά θα επεκτείνονται και στην καλύτερη συνολική λειτουργία των χώρων.