Ασφάλεια Οδικής Εφοδιαστικής Αλυσίδας
Το θέμα της ασφάλειας των χερσαίων μεταφορών είναι κομβικό για την ανθεκτικότητα της αλυσίδας ανεφοδιασμού και οι προκλήσεις σήμερα που αντιμετωπίζουν οι εταιρίες του χώρου και είναι πολλές και σημαντικές.
Βασίλειος Χαλβατζής
Quality Manager/ DPO
Unitus Maritime Solutions Ltd – United Security
Στο σύγχρονο, έντονα ανταγωνιστικό, διαρκώς μεταβαλλόμενο και γεμάτο προκλήσεις επιχειρηματικό περιβάλλον, ο ρόλος της Εφοδιαστικής Αλυσίδας και των Logistics αναδεικνύεται ως στρατηγικής σημασίας. Η μεταφορά αγαθών είναι απαραίτητη και καθοριστική προϋπόθεση για μια ευημερούσα οικονομία. Το σύστημα οδικών μεταφορών παίζει σημαντικό ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη με την ελεύθερη ροή αγαθών στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και ειδικότερα στις μέρες μας, όπου η οικονομία σε όλη την Ευρώπη γίνεται όλο και πιο παγκόσμια, ανταγωνιστική, τις θαλάσσιες μεταφορές λόγω της πανδημίας να έχουν μειωθεί με την ταυτόχρονη αύξηση του κόστους μεταφοράς αγαθών από την Ασία.
Μελέτη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που δημοσιεύθηκε και αφορούσε την περιοχή της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής (EMEA), έχει εντοπίσει ότι η εγκληματικότητα φορτίου μόνο στην Ευρώπη κοστίζει στις επιχειρήσεις περισσότερο από 8,2 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως κατά μέσω όρο. Σε άλλες έρευνες που πραγματοποιηθήκαν από τον ιδιωτικό οργανισμό TAPA (Transported Asset Protection Association) αλλά και 12 άλλες κορυφαίες ενώσεις του κλάδου, υπολογίστηκε ότι οι επιχειρήσεις μόνο στη Γερμανία υπέστησαν απώλειες φορτίου και ζημιές που υπερβαίνουν τα 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, από εκτιμώμενες 26.000 επιθέσεις σε φορτηγά μεταφοράς εμπορευμάτων.
Τα στοιχεία που αναφέρθηκαν στην ΕΕ το 2020 έδειξαν ότι κλοπές κατά την μεταφορά εμπορευμάτων έγιναν σε 56 χώρες μόνο στην περιοχή του ΕΜΕΑ, με μέση απώλεια για μεγάλες κλοπές φορτίου ύψους 529.348 ευρώ. Από το 2017 έχουν καταγραφεί στον ιδιωτικό οργανισμό TAPA 28.000 περιστατικά κλοπών εμπορευμάτων κατά την μεταφορά τους από τα σημεία φόρτωσης στα σημεία τελικής παράδοσης.
Η παγκόσμια εστίαση στη σημασία της ανθεκτικότητας της αλυσίδας εφοδιασμού στις εθνικές οικονομίες, στις επιχειρήσεις αλλά και στους καταναλωτές σε συνδυασμό με την σημαντική αύξηση των περιστατικών κλοπών φορτίων από ομάδες οργανωμένου εγκλήματος, συνέβαλε στην επιτάχυνση της δημιουργίας οργανισμών, μηχανισμών και διαδικασιών για την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας τόσο στην Ευρώπη όσο και στον υπόλοιπο κόσμο.
Παραδοσιακά λοιπόν, όταν αναφερόμαστε στην ανάγκη για φυσική συνοδεία φορτίων και εμπορευμάτων, τη συσχετίζουμε με αποστολές προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, αποστολές φαρμάκων ή καπνού, ή τραπεζογραμματίων αλλά και εγγράφων υψηλής αξίας. Τα τελευταία όμως πέντε περίπου χρόνια, έχει παρατηρηθεί μια μετατόπιση από τα πολύ πολύτιμα φορτία που απαιτούν συνοδεία σε μια μεγάλη ποικιλία άλλων φορτίων με πολύ χαμηλότερες τιμές κόστους ανά μονάδα. Αυτό αντικατοπτρίζει τα επιτυχή μέτρα ασφαλείας που έλαβαν οι μεταφορείς πολύτιμων προϊόντων, γεγονός που ανάγκασε τους εγκληματίες να στρέψουν την προσοχή τους σε άλλα είδη αγαθών.
Καταγεγραμμένα περιστατικά ασφαλείας
Το α΄ εξάμηνο του 2021 καταγράφηκαν από τον ιδιωτικό οργανισμό TAPA (Transported Asset Protection Association)[1], μόνο σε 4 χώρες της Ε.Ε συνολικά 1083 περιστατικά κλοπών εμπορευμάτων κατά την μεταφορά τους οδικώς, (Ηνωμένο Βασίλειο 466, Γερμανία 202, Γαλλία 258, Ισπανία 157), με συνολικές απώλειες ύψους 5.934.007€. Τα είδη των προϊόντων αφορούσαν κυρίως κοσμήματα, είδη ένδυσης υπόδησης αλλά και ρούχα πολυτελείας, εξαρτήματα μηχανών/αυτοκινήτων και λάστιχα, τσιγάρα, συσκευές κινητής τηλεφωνίας και ηλεκτρονικά είδη, φαρμακευτικά και είδη καλλωπισμού, ποτά, έπιπλα οικιακές συσκευές και εργαλεία.
Στις Η.Π.Α τo 71% των κλοπών πραγματοποιήθηκε κατά την διάρκεια της μεταφοράς των εμπορευμάτων και το 25% στους χώρους αποθήκευσης. Για να πάρουμε μια ιδέα της οικονομικής απώλειας αυτή ανέρχεται για το 2019 στα $139,677,562 εκατομμύρια, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του FBI, ενώ η ένωση ασφαλιστικών εταιρειών στον Καναδά αναφέρει ότι η απώλεια στην οικονομία τη χώρας είναι της τάξεως των $5 δις.
Όσον αφορά στις περιοχές που έγιναν οι κλοπές, αυτές εστιάζονται σε σημεία πλησίον των σημείων παράδοσης των εμπορευμάτων (Last Mile Delivery) σε ποσοστό 24%, και σε αφύλαχτους χώρους στάθμευσης φορτηγών (parking sites) κατά μήκος των εθνικών οδών, σε ποσοστό 51%.
Ο ίδιος οργανισμός αναφέρει ότι τα περιστατικά κλοπών εμπορευμάτων που πραγματοποιήθηκαν το α΄ εξάμηνο του 2021 είναι μειωμένα σε σχέση με αυτά του 2020, γεγονός το οποίο δεν μπορεί με ακρίβεια να αποδοθεί στον περιορισμό των μετακινήσεων λόγω της πανδημίας του Covid 19 ή στην μη αναφορά αυτών των περιστατικών στις αρχές. Φυσικά ο TAPA αναφέρει και τα περιστατικά των παράνομων μεταναστών που προσπαθούν να προσεγγίσουν χώρες τις κεντρικής Ευρώπης κρυμμένοι μέσα σε φορτηγά και containers.
Νομοθετικό πλαίσιο
Επί του παρόντος δεν υπάρχει συγκεκριμένη νομοθεσία της ΕΕ που να αφορά την ασφάλεια των χερσαίων μεταφορών (εκτός από επικίνδυνα εμπορεύματα όπου υπάρχει κάποια επικάλυψη των απαιτήσεων υγιεινής και ασφάλειας). Είναι σαφές ότι στις χερσαίες μεταφορές δεν είναι επιθυμητοί πολύ λεπτομερείς κανόνες για την ασφάλεια. Σε αντίθεση με την ασφάλεια των αερομεταφορών, οι απειλές και οι κίνδυνοι ποικίλουν και επομένως ενδέχεται να υφίστανται κατάλληλες διαφορετικές προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων. Το θέμα της ασφάλειας των χερσαίων μεταφορών είναι πολύ διαφορετικό με αυτό της ασφάλειας των επιβατών, καθόσον και οι τρόποι χερσαίας μεταφοράς εμπορευμάτων διαφέρουν σημαντικά. Δεν υπάρχει λύση “one-size fits all”. Αντιθέτως, κάθε πρωτοβουλία πρέπει να αναληφθεί ανά τομέα. Παρόλα αυτά, έχουν εκδοθεί οδηγίες ασφαλείας για τους οδηγούς των φορτηγών (Top Security Tips for Truck Drivers) και κατευθυντήριες γραμμές ασφαλείας της ΕΕ για τον ευρωπαϊκό τομέα εμπορικών οδικών εμπορευματικών μεταφορών. [2]
Τρόποι ενέργειας των δραστών
Οι περισσότερες κλοπές εμπορευμάτων στις οδικές μεταφορές στην Ευρώπη πραγματοποιούνται από σχετικά χαμηλού επιπέδου οργανωμένες εγκληματικές ομάδες, γεγονός που σημαίνει ότι ενώ οι ίδιες οι ομάδες μπορεί να είναι κάπως μεγάλες σε αριθμό μελών, δεν συνδέονται με μεγάλα εγκληματικά συνδικάτα ή εγκληματικά δίκτυα ή έχουν πολύπλοκες εσωτερικές λειτουργίες ή ιεραρχικές δομές. Οπότε αναφερόμαστε σε κατά κύριο λόγο συμμορίες δρόμου και μικροεγκληματίες.
Οι οργανωμένες εγκληματικές ομάδες συνήθως κάνουν καλά την δουλειά τους. Συλλέγουν πληροφορίες εκ των προτέρων για τη διαδρομή, το φορτίο και τυχόν στάσεις που μπορεί να είναι γνωστές πριν από τη μεταφορά. Συνήθως γνωρίζουν επίσης καλά την παρουσία ή όχι συνοδείας (και πολύ συχνά την ποιότητα της συνοδείας) και την πιθανότητα να παρακολουθείται επίσης το φορτηγό από ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου. Γι ‘αυτό, στις περισσότερες περιπτώσεις, θα επιλέξουν να μην επιτεθούν σε φορτηγό με συνοδεία, αλλά να στοχεύσουν σε άλλη μεταφορά με παρόμοιο φορτίο. Οι πιθανοί εγκληματίες διεισδύουν σε ενώσεις κλάδων και επισκέπτονται αποθήκες και χώρους εργασίας για να συλλέξουν πληροφορίες σχετικά με τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για την ασφάλεια της μεταφοράς των φορτίων. Γνωρίζουν όλο και περισσότερο τις τελευταίες εξελίξεις, για παράδειγμα, που σχετίζονται με αισθητήρες κίνησης πόρτας και κλειδαριών των φορτηγών, όπως επίσης γνωρίζουν πολύ καλά ότι είναι πολύ πιο δύσκολο να ανοίξει η πόρτα ενός ρυμουλκούμενου, γιατί θα ενεργοποιηθεί ο ηχητικός συναγερμός στο κέντρο ελέγχου σημάτων της εταιρείας που έχει αναλάβει την φύλαξη του προς μεταφορά φορτίου.
Ενώ πάνω από το 90% των κλοπών φορτίου που αναφέρθηκαν στο Τμήμα Πληροφοριών Περιστατικών του οργανισμού TAPA EMEA (IIS) περιλαμβάνουν εγκληματικές επιθέσεις σε φορτηγά, ο αριθμός των περιπτώσεων βίας κατά των οδηγών παραμένει σχετικά χαμηλός (3,5% το 2020), αλλά και αυτό ακόμη είναι υψηλό.
Γενικά οι τρόποι ενεργείας των εγκληματιών είναι η βίαια προσβολή με απειλές κατά του οδηγού και η αφαίρεση του φορτίου, η παραπλάνηση και η εξαπάτηση των οδηγών. Οι κυριότερες μέθοδοι που χρησιμοποιούν οι εγκληματίες σύμφωνα με την εξαμηνιαία αναφορά του TAPA για το 2021 είναι η κλοπή είτε του τράκτορα, είτε ολόκληρου του φορτηγού, η κλοπή ολόκληρου του container ή η διάρρηξη του. Επίσης έχουν καταγραφεί περιστατικά κλοπών με τους δράστες να υποδύονται τους αστυνομικούς και να στήνουν μπλόκα για την παραπλάνηση των οδηγών και την αλλαγή του δρομολογίου.
Έτσι, όπως αναφέρει τακτικά ο TAPA EMEA, τις περισσότερες φορές θα ανοίξουν μια μεγάλη τρύπα στο πλάι ή την οροφή του τράκτορα. Με αυτόν τον τρόπο, η πόρτα παραμένει άθικτη και, στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν θα ενεργοποιηθεί ο συναγερμός επαφής της πόρτας. Επίσης χρησιμοποιούν παρεμβολείς επικοινωνιών (jammers) ώστε να δημιουργήσουν εμπλοκή στο σύστημα του συναγερμού και να καταστήσουν την επικοινωνία με το κέντρο ελέγχου αδύνατη. Φυσικά έχουμε και τις περιπτώσεις όπου χρησιμοποιούνται εκρηκτικά προκειμένου να διαρρήξουν τον τράκτορα και να αφαιρέσουν το φορτίο. Η διαφυγή πραγματοποιείται χρησιμοποιώντας εναλλακτικούς οδούς κυκλοφορίας και βοηθητικά οχήματα ή και ακόμη την αυξημένη κυκλοφορία στους δρόμους, ενώ όσον αφορά τον χρόνο τέλεσης οι περισσότερες κλοπές φορτηγών και φορτίων πραγματοποιούνται την διάρκεια της νύχτας.
Όσον αφορά την τοποθεσία που υλοποιούνται οι ληστείες/κλοπές αυτές γίνονται σε μη ασφαλείς χώρους στάθμευσης και σε περιοχές εξυπηρέτησης αυτοκινητοδρόμων, κατά την μεταφορά του φορτίου, λίγο πριν ή στους αποθηκευτικούς χώρους τελικής παράδοσης του φορτίου, κατά την κίνηση του φορτίου, στις εγκαταστάσεις ενδιαμέσων, σε ανοιχτούς χώρους βιομηχανικών περιοχών αλλά και ακόμη σε ασφαλή σημεία στάθμευσης, σε ένα όμως πολύ μικρό ποσοστό.
Εκτίμηση Κινδύνου
Πριν την εκτέλεση της μεταφοράς του φορτίου και κατά την ανάλυση εκτίμησης κινδύνου που θα πρέπει να διεξάγεται, αναλύονται: το δρομολόγιο που θα ακολουθηθεί από απόψεως επικινδυνότητας και ποσοστού συμβάντων ασφαλείας, η υφιστάμενη εγκληματικότητα, η ύπαρξη πλησίον του δρομολογίου αστυνομικών σταθμών και νοσοκομειακών μονάδων ή μονάδων φροντίδας υγείας, το επίπεδο ασφαλείας των σημείων στάθμευσης και άλλοι παράγοντες. Η εκτίμηση κινδύνου είναι δυναμική και θα πρέπει να ενημερώνεται με βάση τα συμβάντα και τις αλλαγές στη δυναμική των τοπικών απειλών.
Κατά την ανάλυση της επικινδυνότητας των χώρων στάθμευσης κατά μήκος της διαδρομής εξετάζονται οι τοπικές απειλές, η τρωτότητα των χώρων και τέλος η ελκυστικότητα των χώρων για την διάπραξη εγκληματικών ενεργειών.
Κατά την αξιολόγηση της απειλής, θα πρέπει να εξετάζεται το ιστορικό συμβάντων στο χώρο και σε ακτίνα 50 χιλιομέτρων τους τελευταίους 6 μήνες, να αξιολογείται η ικανότητα και η πρόθεση που επιδεικνύουν οι εγκληματίες κατά τη διάρκεια όλων των περιστατικών, συμπεριλαμβανομένου των διαθέσιμων πόρων, των γνώσεων και των δεξιοτήτων που επέδειξαν κατά την διάπραξη κλοπών αλλά και του επιπέδου της οργάνωσης που απαιτείται για να είναι επιτυχημένες οι επιθέσεις τους.
Στην αξιολόγηση της τρωτότητας των χώρων εξετάζεται η ευπάθεια των χώρων στάθμευσης με βάση την παρουσία ή την απουσία μέτρων ασφαλείας στο χώρο. Στην ουσία διεξάγεται μια έρευνα για την αξιολόγηση ασφαλείας. Εξετάζεται ο έλεγχος πρόσβασης για οχήματα και πεζούς, η περίφραξη εάν υφίσταται, οι πύλες, ο φωτισμός και η κάλυψη με CCTV συστήματα και εάν οι τοποθεσίες διαθέτουν πιστοποίηση ασφαλείας από κάποιο εγκεκριμένο φορέα.
Αναφορικά με την ελκυστικότητα των χώρων στάθμευσης εξετάζεται πόσο προσβάσιμος είναι ο χώρος στάθμευσης και αν οι εγκληματίες μπορούν να σταθμεύσουν κοντά σε φορτηγά για να διευκολύνουν την κλοπή και μεταφορά μεγάλων φορτίων. Ένας μεγάλος σε έκταση χώρος στάθμευσης έχει περισσότερους πιθανούς στόχους. Εξετάζεται η ικανότητα των εγκληματιών να διαφύγουν εάν εντοπιστούν, τα εμπόδια ασφαλείας που θα πρέπει να ξεπεράσουν, την εγγύτητα των οδών διαφυγής, πέριξ του χώρου στάθμευσης (παράδρομοι, βοηθητικές οδοί, κα) αλλά και η ύπαρξη αστυνομικών σταθμών. Τέλος, εξετάζεται η πιθανότητα να εντοπιστούν οι εγκληματίες κατά τις επιθέσεις τους, κάτι που προφανώς μπορεί να τους αποτρέψει αλλά και το επίπεδο των προθέσεών τους όσον αφορά τη φύση, την κλίμακα και μερικές φορές το θράσος των περιστατικών για να μας δώσουν μια ιδέα για το βαθμό κινήτρου. Επίσης αξιολογείται η χρήση βίας που ασκήθηκε στους οδηγούς στα αναφερθέντα περιστατικά. Με βάση την ελληνική νομοθεσία οι μεταφορικές εταιρείες επιπρόσθετα θα πρέπει να έχουν συντάξει και μια εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου που είναι υποχρεωτική από την νομοθεσία (ΠΔ 17/96) και η οποία θα πρέπει να φυλάσσεται στην επιχείρηση και να είναι φυσικά στη διάθεση της Επιθεώρησης Εργασίας αν ζητηθεί.
Η πιστοποίηση ISO 28000:2007 παρέχει ένα πλαίσιο για οργανισμούς που συμμετέχουν σε, ή εξαρτώνται από, οποιοδήποτε τμήμα της εφοδιαστικής αλυσίδας για την αξιολόγηση και την αποτελεσματική διαχείριση κινδύνων που σχετίζονται με την ασφάλεια.
Μέτρα ασφαλείας στις οδικές μεταφορές εμπορευμάτων
Πριν μια 20ετία η φύλαξη ενός φορτίου κατά την μεταφορά βασίζονταν μόνο, και αυτό κάτω από προϋποθέσεις, στη συνοδεία του φορτηγού από το σημείο φόρτωσης μέχρι τον τελικό προορισμό. Δεν διεξαγόταν κανένας προπαρασκευαστικός έλεγχος διαδρομής, ούτε έρευνα για ιστορικά περιστατικά στη συγκεκριμένη διαδρομή, ούτε υφίστατο άμεση επικοινωνία με ένα κέντρο λήψης σημάτων.
Σήμερα, οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες επιβάλλουν την υποχρέωση στις μεταφορικές εταιρείες να ειδοποιούν τις τοπικές αρχές επιβολής του νόμου για αποστολές που έχουν συνοδεία ασφαλείας όταν πρόκειται για διασυνοριακή μεταφορά και διέλευση συνόρων. Με αυτόν τον τρόπο, οι αστυνομικές δυνάμεις είναι ενήμερες σε περίπτωση απειλής ή συμβάντος και μπορούν να ενεργήσουν πολύ πιο γρήγορα μόλις το Κέντρο Λήψεως Σημάτων ζητήσει τη βοήθειά τους. Οι αίθουσες του Κ.Λ.Σ. που υποστηρίζουν αυτές τις λειτουργίες πρέπει να είναι πιστοποιημένες, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο EN50518, την ευρωπαϊκή πιστοποίηση για σταθμό παρακολούθησης. Σε περίπτωση συμβάντος, το Κ.Λ.Σ. ξεκινά αμέσως τη διαδικασία κλιμάκωσης και θα ζητά βοήθεια από τις τοπικές αρχές επιβολής του νόμου στη συγκεκριμένη χώρα.
Οι επιλογές των μέτρων ασφαλείας, που προσφέρονται από τις ιδιωτικές εταιρείες παροχής υπηρεσιών ασφάλειας και θα πρέπει να υλοποιηθούν κατά την μεταφορά ενός φορτίου, βασίζονται πάντα στον πιθανό κίνδυνο για τον τύπο φορτίου που μεταφέρεται, τον όγκο και την αξία της αποστολής αλλά και τη διαδρομή που ακολουθηθεί. Η χρησιμοποίηση αυτοκινήτου συνοδείας με αντίστοιχο ένοπλο ή μη προσωπικό ασφαλείας (φυσικά αυτό εξαρτάται από είδος του φορτίου), η τοποθέτηση προσωπικού ασφαλείας σε προκαθορισμένους χώρους στάθμευσης κατά μήκος της διαδρομής, η λειτουργία ασφαλών πιστοποιημένων χώρων στάθμευσης, η πιθανή εμπλοκή των τοπικών αρχών ασφαλείας στην μεταφορά πολύτιμων αντικειμένων ή ειδικών φορτίων, η εκπαίδευση των οδηγών στην αντιμετώπιση επικίνδυνων καταστάσεων είναι μόνο μερικά αντίμετρα στην αντιμετώπιση περιστατικών στη μεταφορικά και ανεφοδιαστική αλυσίδα.
Αναφορικά με τα ασφαλή σημεία στάθμευσης η Γενική Δνση Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει εκδώσει σχετική μελέτη το 2019 όπου καταγράφονται τα απαιτούμενα ελάχιστα πρότυπα ασφαλείας[3] καθώς και η απαίτηση εξεύρεσης τέτοιων σημείων ‘’hot spots’’ στα ευρωπαϊκά κράτη.
Όσον αφορά στα ηλεκτρονικά μέτρα αντιμετώπισης των περιστατικών κλοπών, αυτά αφορούν στην τοποθέτηση στα φορτηγά (τράκτορα και ρυμουλκό) συστημάτων GPS διασυνδεδεμένα με Κέντρο Λήψης Σημάτων σε λειτουργία 7/24 ή και την τοποθέτηση panic bottoms στο φορτηγό αλλά και καμερών (dash camera) στο αυτοκίνητο συνοδείας για live streaming παρακολούθηση. Επίσης στα παράθυρα της καμπίνας του φορτηγού μπορεί να τοποθετηθεί ειδική μεμβράνη ασφαλείας αυτοκινήτου για να αποτρέψει στους πιθανούς εγκληματίες να σπάσουν τα παράθυρα του οχήματος. Η αίθουσα του Κέντρου Ελέγχου Σημάτων (Κ.Λ.Σ.) της εταιρείας φύλαξης που έχει αναλάβει τον κεντρικό ρόλο στη συνοδεία φορτίων παρακολουθεί τη συνοδεία – και συχνά το φορτηγό/ρυμουλκούμενο επίσης – μέσω GPS και διατηρεί συχνή επαφή με το όχημα συνοδείας. Αυτό διευκολύνει πολύ πιο επαρκείς, αποτελεσματικές και προληπτικές ενέργειες προβλέποντας και αποτρέποντας πιθανές αποκλίσεις από το αρχικό σχέδιο μεταφοράς του φορτίου και τυχόν εγκληματικές ενέργειες.
Εκπαίδευση των οδηγών
Η εκπαίδευση των οδηγών θεωρείται βασικός παράγοντας αποτροπής τέτοιων εγκληματικών ενεργειών. Ένα 6ώρο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τους οδηγούς φορτηγών με σκοπό την ασφαλή μεταφορά προϊόντων και εμπορευμάτων μπορεί να καλύψει την παρακάτω θεματολογία: Γενικοί και ειδικοί κίνδυνοι κατά τη μεταφορά εμπορευμάτων, ο ρόλος του οδηγού στις μεταφορές φορτίων, έλεγχος του φορτίου και της μονάδας/ εξοπλισμού φόρτωσης, ενεργοποίηση των συστημάτων συναγερμού (τρέιλερ, μονάδα τρακτέρ, σύστημα συναγερμού, έξοδος από το φορτηγό), συμπεριφορά σε επικίνδυνες καταστάσεις, εκτίμηση κινδύνου δρομολογίου, αντιμετώπιση απειλών και βίας, σχεδιασμός διαδρομής, ασφαλής στάθμευση κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων ανάπαυσης, αποκλίσεις από το σχέδιο μεταφοράς και επικοινωνία με το Κέντρο Λήψης Σημάτων, λειτουργία και ενεργοποίηση του panic button.
Επίλογος
Η παγκόσμια οικονομία εξαρτάται από τις πρώτες ύλες που απαιτούνται τόσο για τη διατροφή όσο και για την παραγωγή αγαθών από τα σημεία αποστολής/φόρτωσης έως την παράδοση των προϊόντων στους τελικούς χρήστες. Άρα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από την ασφαλή μεταφορά των φορτίων αυτών και δεν αποτελεί έκπληξη ότι τα φορτηγά είναι ο τρόπος μεταφοράς αγαθών που έχει περισσότερο στοχοποιηθεί από τους κλέφτες φορτίων και εμπορευμάτων. Η ανθεκτικότητα λοιπόν της αλυσίδας ανεφοδιασμού δοκιμάζεται και μια πιθανή διακοπή της αλυσίδας θα ασκήσει πρόσθετη πίεση στην ασφάλεια των μεταφορών. Οτιδήποτε διαταράσσει την ελεύθερη ροή των συναλλαγών μπορεί να έχει δαπανηρές και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις σε ολόκληρη την ανεφοδιαστική αλυσίδα και στα logistics. Ένα αποτελεσματικό και ασφαλές μεταφορικό δίκτυο είναι σημαντικό και απαραίτητο για την ομαλή ροή της τροφοδοσίας της αγοράς και την ικανοποίηση των αναγκών των πελατών.
Βιβλιογραφία
Internet sites
https://www.thesun.co.uk/news/13391230/gang-raid-moving-lorries-steal-ps5s/
https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/677076fa-fc01-11e7-b8f5-01aa75ed71a1
https://www.securitymagazine.com/articles/95926-preventing-cargo-theft
Magazines
TAPA EMEA Vigilant Magazine – September 2021 Edition
TAPA EMEA’s Vigilant Magazine – August 2021
TAPA EMEA Vigilant – July 2021
LP Magazine EU – Spring 2021, 29 March 2021
[1] Ο TAPA ιδρύθηκε το 1997 με στόχευση τη διασφάλιση της ακεραιότητας και της ανθεκτικότητας των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού, επιτρέποντας τη βιώσιμη διαχείριση του κινδύνου της αλυσίδας εφοδιασμού και την πρόληψη των απωλειών μέσω της υιοθέτησης αποδεδειγμένων προτύπων ασφάλειας της βιομηχανίας, της συλλογής και της ανταλλαγής πληροφοριών για απειλές και απώλειες, εκπαίδευση, δικτύωση και συνεργασία με όλους τους ενδιαφερόμενους διασφαλίζουν την ασφαλή κυκλοφορία και προμήθεια αγαθών για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές.
[2] https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/677076fa-fc01-11e7-b8f5-01aa75ed71a1
[3] https://ec.europa.eu/transport/sites/default/files/2019-study-on-safe-and-secure-parking-places-for-trucks.pdf