Ασφάλεια Λιμενικών Εγκαταστάσεων και Λιμένων
Οι Λιμένες αποτελούν υποδομές ζωτικής σημασίας για την χώρα μας και ως εκ τούτου καθίσταται εύκολα αντιληπτή, η ιδιαίτερη σημασία που έχει η ασφαλής λειτουργία τους ενώ δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής των εμπλεκόμενων μερών και το γεγονός ότι η ασφάλεια είναι μια υπηρεσία την οποία απαιτεί ολοένα και περισσότερο η βιομηχανία της κρουαζιέρας δεδομένου του σύγχρονου περιβάλλοντος στο οποίο ζούμε. Μια βιομηχανία στην οποία η Χώρα μας επενδύει, θέλοντας να αυξήσει το μερίδιο της.
Σωτήρης Καραντζιάς Operations Manager, Maritime Services
ICTS Hellas – www.icts.gr
Η σύγχρονη πραγματικότητα σε παγκόσμιο επίπεδο, καταδεικνύει ότι το φαινόμενο της τρομοκρατίας λαμβάνει δυστυχώς με γοργούς ρυθμούς ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις, απειλώντας όλες τις χώρες και κυρίως όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητας των πολιτών.
Στο πλαίσιο αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι οι θαλάσσιες μεταφορές δεν θα μπορούσαν να εξαιρεθούν του κίνδυνου μιας τρομοκρατικής ενέργειας. Σε διεθνές επίπεδο, το γεγονός αυτό έχει γίνει αντιληπτό εδώ και πολλά έτη και έχουν αναληφθεί οι κατάλληλες νομοθετικές πρωτοβουλίες και δράσεις.
Διεθνείς κανονισμοί
Ειδικότερα, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισµός (ΙΜΟ) μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001, ξεκίνησε άμεσα τις εργασίες του και τον Δεκέμβριο του 2002 ενέκρινε την τροποποίηση της Διεθνούς Σύµβασης για την Ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα (Δ.Σ SOLAS – Safety Of Life at Sea) και την υιοθέτηση του Διεθνούς Κώδικα για την Ασφάλεια των Πλοίων και των Λιμενικών Εγκαταστάσεων (Κώδικας ISPS –Ιηternational Ship and Port Facility Security Code).
Οι διατάξεις του Kώδικα ISPS, προβλέπουν την εφαρμογή προληπτικών μέτρων ασφάλειας (security) σε όλα τα επιβατηγά πλοία που εκτελούν διεθνείς πλόες, τα φορτηγά πλοία χωρητικότητας ίσης ή μεγαλύτερης των 500 κ.χ. που εκτελούν επίσης διεθνείς πλόες, τις κινητές µονάδες υποθαλάσσιων γεωτρήσεων στην ανοικτή θάλασσα και τις λιμενικές εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν μία τουλάχιστον από αυτές τις κατηγορίες των πλοίων.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλοντας από την πλευρά της να διασφαλίσει ότι τα προαναφερόμενα μέτρα που ενέκρινε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός εφαρμόζονται ομοιογενώς στους κόλπους της και κυριότερα να ενισχύσει ακόμη περισσότερο την ασφάλεια στην Ευρωπαϊκή Επικράτεια, εξέδωσε στις 31 Μαρτίου 2004 τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό (ΕΚ) 725/2004 «για τη βελτίωση της ασφάλειας των πλοίων και των λιμενικών εγκαταστάσεων από σκόπιμες παράνομες ενέργειες» καθόσον εκτίμησε ότι ο στόχος αυτός μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν η εφαρμογή των μέτρων αυτών επεκταθεί τουλάχιστον και στα επιβατηγά πλοία κατηγορίας Α, που εκτελούν καθορισμένα δρομολόγια εσωτερικού καθώς και στις λιμενικές εγκαταστάσεις που τα εξυπηρετούν.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι όλη η προαναφερθείσα διεθνή νομοθεσία, δηλαδή ο Κώδικας ISPS και ο Κανονισμός 725/2004ΕΚ σταματούν/περιορίζονται στην ενίσχυση της ασφάλειας του μέρους του λιμένα στον οποίο λαμβάνει χώρα η διασύνδεση πλοίου/λιμένα, δηλαδή στον τερματικό σταθμό – λιμενική εγκατάσταση και δεν προχωρεί στην ενίσχυση της ασφάλειας των παρακείμενων λιμενικών περιοχών (χερσαίων και θαλάσσιων).
Έτσι η Ευρωπαϊκή Ένωση αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα συμπλήρωσης και στήριξης των μέτρων ασφάλειας προκειμένου να καλύπτεται όλη η λιμενική ζώνη και όχι μόνο οι επιμέρους χώροι της (λιμενικές εγκαταστάσεις) εξέδωσε το 2005 την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2005/65.
Η Οδηγία αυτή καλύπτει κάθε λιμένα στον οποίο υπάρχουν μία ή περισσότερες λιμενικές εγκαταστάσεις που εφαρμόζουν τις διατάξεις του Kανονισμού (ΕΚ) 725/2004 και βασίζεται στους ίδιους μηχανισμούς με τον Κανονισμό αυτό, έτσι ώστε να διασφαλίζεται συνολικό καθεστώς ασφαλείας για ολόκληρη τη θαλάσσια εφοδιαστική αλυσίδα από το πλοίο προς τη λιμενική εγκατάσταση και μέχρι το σύνολο του λιμένα.
Οι απαιτήσεις σε εθνικό επίπεδο
Σε εθνικό τώρα επίπεδο και σε ικανοποίηση σχετικής απαίτησης του Κανονισμού 725/2004ΕΚ για έγκριση εθνικού προγράμματος για την εφαρμογή του, αλλά και ενσωμάτωσης της Οδηγίας 65/2005ΕΚ, το 2007 δημοσιεύεται ο νόμος 3622 που ως σκοπό του έχει τον σχεδιασμό σε εθνικό επίπεδο των αρμοδιοτήτων και δράσεων καθώς και το συντονισμό αυτών για τη διασφάλιση της εφαρμογής της ανωτέρω διεθνούς νομοθεσίας.
Στο πλαίσιο δε, των απαιτήσεων που θέτει η ως άνω νομοθεσία, οι υπόχρεες Λιμενικές Εγκαταστάσεις, οφείλουν να διαθέτουν και να εφαρμόζουν ένα αποτελεσματικό Σχέδιο Ασφάλειας, προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις, τους κινδύνους και τις λειτουργικές τους ανάγκες.
O σχεδιασμός αυτός θα πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον διαδικασίες ελέγχου πρόσβασης, επιτήρησης χώρων, ασφαλούς εξυπηρέτησης του φορτίου που διακινείται, επίβλεψης – παράδοσης εφοδίων, διαχείρισης ασυνόδευτων αποσκευών, διαθεσιμότητας και συντονισμού συστημάτων ασφαλείας, κ.λπ.
Η δυναμική της ICTS Hellas
Η ICTS Hellas έχοντας πλήρη και άριστη γνώση των εν λόγω απαιτήσεων, έχει αναπτύξει και παρέχει ολοκληρωμένες και καινοτόμες λύσεις ασφάλειας στους ελληνικούς Λιμένες.
Στο πλαίσιο αυτό καταρχήν εκπονεί για λογαριασμό τους, τον απαιτούμενο Σχεδιασμό Ασφάλειας και εν συνεχεία με το άρτια εκπαιδευμένο και έμπειρο προσωπικό της συνεισφέρει στην ασφαλή και ομαλή λειτουργία τους.
Τα τελευταία δε έτη, στοχεύοντας συνεχώς στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών της, η ICTS Hellas έχει επενδύσει και παρέχει με απόλυτη επιτυχία μεταξύ άλλων και άρτια εκπαιδευμένες κυνοτεχνικές μονάδες βιοανίχνευσης και ανίχνευσης ιχνών εκρηκτικών.
Ενδεικτικά δε, αναφέρεται ότι η ICTS Hellas αυτή τη στιγμή, παρέχει υπηρεσίες ασφάλειας στο πλαίσιο της παραπάνω νομοθεσίας, στους Λιμένες της Κέρκυρας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αιγίου, Ναυπλίου, Μαρίνας Φλοίσβου, Θεσσαλονίκης, Μυκόνου, Πάρου, Νάξου, Αμοργού, Πάτμου, Λέρου, Κω, Μαρίνας Κω ενώ πρόσφατα ανέλαβε και παρέχει αντίστοιχες υπηρεσίες και στο Λιμένα του Ηρακλείου.