Αντικαθιστώντας οθόνες CCTV: Μυστικά για μια σωστότερη επιλογή
Οι οθόνες αναλογίας 16:9 εκφράζουν την νέα τεχνολογική γενιά. Ποια είναι τα σημεία που πρέπει να προσέξουμε κατά την επιλογή τους;
Όσοι κάνουν χρήση της τεχνολογίας στη εργασία τους -όπως π.χ. οι άνθρωποι που ασχολούνται με την ασφάλεια- βρίσκονται απέναντι σε μια ενδιαφέρουσα αντίθεση σε σχέση με το παρελθόν. Πολλές φορές η τεχνολογία που χρησιμοποιούν στην προσωπική τους ζωή προπορεύεται σε σχέση με τις διάφορες επαγγελματικές εφαρμογές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι εφαρμογές τύπου Facetime. Οι περισσότεροι από εμάς τις έχουμε χρησιμοποιήσει στην προσωπική μας καθημερινότητα αλλά ακόμα στον επαγγελματικό μας χώρο χρησιμοποιούμε κατά κόρον τις συμβατικές τηλεφωνικές επικοινωνίες. Το ίδιο συμβαίνει και με τις οθόνες. Ενώ οι οικίες μας έχουν γεμίσει από εντυπωσιακές τηλεοράσεις υψηλής ανάλυσης και εντυπωσιακών δυνατοτήτων, στις εφαρμογές συστημάτων επιτήρησης χρησιμοποιούνται ακόμα οι οθόνες παλιότερων γενιών και τεχνολογιών. Ειδικότερα, παρατηρούμε πλέον μια σημαντική αλλαγή στο format της εικόνας. Από τις οθόνες αναλογίας 4:3 που αποτελούν κληρονομιά των τηλεοράσεων καθοδικού σωλήνα πλέον το ευρύ καταναλωτικό κοινό επιζητά τις νέες οθόνες αναλογίας 16:9.
Αυτή η απαίτηση μεταφέρθηκε όπως είναι φυσικό και στα συστήματα επιτήρησης. Όμως σε εφαρμογές επαγγελματικού χαρακτήρα, η μετάβαση δεν είναι τόσο απλή όσο ακούγεται. Πίσω από αυτήν την κίνηση κρύβονται τεχνικές λεπτομέρειες που μερικές φορές καθιστούν το όλο εγχείρημα ανώφελο και χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα για τον τελικό χρήστη.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι όταν θέλουμε να αλλάξουμε τις οθόνες επιτήρησης ενός control room αφήνοντας ως έχει τις κάμερες που είναι αναλογικής τεχνολογίες. Αυτές οι κάμερες γράφουν σε αναλογία 4:3 αλλά είναι πολύ πιθανό οι οθόνες που θα προταθούν -καθότι θα ανήκουν στην νέα τεχνολογική γενιά- να ανήκουν στην κατηγορία των 16:9. Όμως αυτό δημιουργεί κάποια θέματα τα οποία οφείλουν οι χρήστες να γνωρίζουν:
Μέγεθος εικόνας
Όταν η οθόνη είναι αναλογίας 16:9 και η κάμερα είναι 4:3 τότε μειώνονται οι πραγματικές διαστάσεις της προβαλλόμενης εικόνας. Δηλαδή, μια πλήρης εικόνα 4:3 όταν προβάλλεται σε μια οθόνη διαστάσεων 19 ιντσών και αναλογίας 4:3 καταλαμβάνει πραγματικό χώρο 15,2 x 11,4 ίντσες. Σε οθόνη ίδιας διάστασης αλλά αναλογίας 16:9 θα καταλάβει χώρο 12,4 x 9,3 ίντσες. Στην πρώτη περίπτωση δηλαδή η προβαλλόμενη περιοχή έχει διαστάσεις 173 τετραγωνικές ίντσες ενώ στην δεύτερη 115 τετραγωνικές ίντσες. Αυτό πρακτικά σημαίνει μείωση κατά ένα διόλου αμελητέο ποσοστό της τάξης του πενήντα τοις εκατό.
Ανάλυση
Έστω ότι η νέα προτεινόμενη οθόνη με αναλογία 16:9 έχει ανάλυση 1366x 768 το οποίο σημαίνει συνολικός αριθμός εικονοστοιχείων (pixels) 1.049.088. Η οθόνη με αναλογία 4:3 έχει ανάλυση 1280×1024 με συνολικό αριθμό pixes 1.310.720. Όμως αυτό στην πράξη διαφοροποιείται διότι αν δούμε μια εικόνα διαστάσεων 4:3 σε μια οθόνη widescreen τότε ο συνολικός αριθμός pixel μειώνεται στην τιμή των 786.432 το οποίο είναι λογικό διότι η οθόνη σε αναλογία 4:3 μπορεί να αποδώσει μια ανάλυση της τάξης των 1024×768.
Διασύνδεση
¶λλο ένα θέμα είναι ο τρόπος διασύνδεσης. Ενώ οι παλιές οθόνες χρησιμοποιούσαν συνδέσεις τύπου VGA, οι καινούργιες οθόνες χρησιμοποιούν συνήθως συνδέσεις τύπου DVI. Φυσικά με την πρώτη ματιά φαίνεται ότι οι συνδέσεις τύπου DVI υπερτερούν σε σχέση με τις VGA διότι οι μεν είναι ψηφιακές ενώ οι δε είναι αναλογικές. Όμως όταν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν σε έργα στα οποία υπάρχουν αναλογικές κάμερες οι αναλύσεις που δίνουν οι συνδέσεις VGA επαρκούν για την κάλυψη των προδιαγραφών. Ενώ ακόμα και τα άλλα πλεονεκτήματα που πάντα συνοδεύουν μια ψηφιακή τεχνολογία παραμένουν ανεκμετάλλευτα όταν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν σε εφαρμογές με αναλογικές κάμερες.
Κατευθύνοντας τον χρήστη
Το μέλλον σίγουρα είναι οι οθόνες διαστάσεων 16:9. Σε αυτήν την τάση καθοριστικό ρόλο θα παίξουν και οι κατασκευαστές καθώς είναι λογικό λόγω οικονομιών κλίμακας να στραφούν σε μοντέλα με μεγαλύτερη εμπορική ζήτηση. Αλλά σίγουρα εξίσου σημαντικό είναι οι χρήστες να ξέρουν τι επιλέγουν και τι να περιμένουν από τις οθόνες 16:9. Δεν πρέπει να παρασύρονται από τα κελεύσματα του marketing αλλά να εστιάζουν στο τεχνικό μέρος. Το ίδιο οφείλουν να πράττουν και οι εγκαταστάτες. ¶λλωστε ο ρόλος τους δεν περιορίζεται μόνο στην εγκατάσταση μιας συσκευής αλλά στην γενικότερη υποστήριξη των χρηστών. Σε αυτό τον ρόλο περιέχεται και η παροχή σωστών τεχνικών συμβουλών. Είναι σημαντικό λοιπόν να αναφέρουν – όταν τους ζητιέται μια πρόταση για αντικατάσταση οθόνων σε ένα σύστημα επιτήρησης – το ζήτημα του μειωμένου μεγέθους της εικόνας, όπως αυτή αναλύθηκε παραπάνω. Ενδεικτικά στην περίπτωση της οθόνης των 19" με αναλογία 4:3 για να αποδοθεί το ίδιο μέγεθος εικόνας -αν τελικά επιλεγεί μια οθόνη 16:9- θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί οθόνη 24 ιντσών (όταν φυσικά οι κάμερες καταγράφουν σε 4:3). Οι τιμές αυτές αποδεικνύουν ότι δεν είναι πάντα μονόδρομος η επιλογή μιας θεωρητικά πιο εξελιγμένης τεχνολογίας. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου θα πρέπει να κοιτάξουμε και σε λύσεις λιγότερο προηγμένες τεχνολογικά. Μια από αυτές τις περιπτώσεις είναι και όταν καλούμαστε να αντικαταστήσουμε οθόνες σε συστήματα με αναλογικές κάμερες. Γιατί οι περισσότεροι χρήστες μπορεί να μην αντιλαμβάνονται τις διαφορές σε τεχνικά χαρακτηριστικά όπως η συχνότητα ανανέωσης της εικόνας, ο βαθμός αντίθεσης (contrast) , το χρωματικό βάθος αλλά σίγουρα μια διαφορά στο μέγεθος της εικόνας προς το χειρότερο θα την αντιληφθούν αμέσως και θα βρεθούν απέναντι σε μια δυσάρεστη έκπληξη.
Μεγέθη οθόνων
|
Λόγος διαστάσεων 4:3 |
Λόγος διαστάσεων 16:9 |
14 ίντσες |
11,2 x 8,4 |
|
15 ίντσες |
12 x 9 |
|
17 ίντσες |
13,6 x 10,2 |
14,82 x 8,33 |
19 ίντσες |
15,2 x 11,4 |
16,56 x 9,31 |
20 ίντσες |
16 x 12 |
17,43 x 9,81 |
21 ίντσες |
16,8 x 12,6 |
18,3 x 10,3 |
24 ίντσες |
19,2 x 14,4 |
20,92 x 11,77 |
Του Αριστοτέλη Λυμπερόπουλου