Συναυλίες – Μια σημαντική πρόκληση για τις ΙΕΠΥΑ
Η συνάθροιση κοινού σε κλειστούς ή και ανοιχτούς συναυλιακούς χώρους, είναι μια ιδιαίτερη κατάσταση, η οποία απαιτεί εμπειρία από ανάλογες διοργανώσεις και μεγάλη προσοχή από τους υπευθύνους ασφαλείας της αίθουσας ή της εκδήλωσης, προβλέπεται από ειδικό νόμο η ανάληψη του έργου από Ι.Ε.Π.Υ.Α. μιας και αφορά σε διαχείριση πλήθους.
Του ¶γγελου Αγραφιώτη
Συμβούλου Διαχείρισης Κινδύνου
A&K Risk Management Consulting
www.ak-riskmanagment.gr
Αφορμή γι αυτό το άρθρο, στάθηκε ένα θλιβερό περιστατικό, όταν πριν ένα μήνα περίπου στη Ρουμανία, προκλήθηκε φωτιά από πυροτεχνήματα, σε συναυλία ροκ συγκροτήματος, με 56 νεκρούς και περισσότερους από 150 τραυματίες, ορισμένοι εκ των οποίων σοβαρά. Από την αυτοψία που έγινε, μετά το περιστατικό, διαπιστώθηκε ότι η έξοδος κινδύνου της αίθουσας ήταν κλειδωμένη, με αποτέλεσμα το κοινό με την εκδήλωση της φωτιάς, προσπαθούσε απεγνωσμένα να βγει από τη μία και μοναδική είσοδο – έξοδο! Η υπόθεση αυτή, οδήγησε τον πρωθυπουργό της χώρας σε παραίτηση και τη χώρα σε εκλογές!
Η συνάθροιση κοινού σε κλειστούς ή και ανοιχτούς συναυλιακούς χώρους, προβλέπεται από το νόμο (2518/97) η ανάληψη του έργου από Ι.Ε.Π.Υ.Α. μιας και αφορά σε διαχείριση πλήθους και δεν θα πρέπει να ανατίθεται, παράνομα, σε άτομα γυμναστηρίων!!!
Η αξιολόγηση της επικείμενης εκδήλωσης (συναυλίας), είναι αυτή η οποία θα μας υποδείξει την ένταση των μέτρων ασφαλείας, τον αριθμό του απαιτούμενου προσωπικού ασφαλείας, καθώς και των απαιτούμενων μέσων. Θα πρέπει να ζητήσουμε από το διοργανωτή να μας ενημερώσει για το ακριβές πρόγραμμα (είσοδο καλλιτέχνη-διάρκεια συναυλίας-προτελευταίο τραγούδι-πυροτεχνήματα-καταιονισμό του κοινού με Co2), ώστε στη συνέχεια να προχωρήσουμε στη σωστή αξιολόγηση, από την οποία θα προκύψει ο ορθός σχεδιασμός των απαιτούμενων μέτρων ασφαλείας. Σημαντικός παράγοντας ο οποίος θα μας βοηθήσει στο σωστό σχεδιασμό των μέτρων ασφαλείας, είναι ο καλλιτέχνης ο οποίος θα συμμετέχει στην εκδήλωση και το target group των θεατών του.
Προληπτικοί έλεγχοι υποδομών
Ξεκινώντας από την αρχιτεκτονική δομή του χώρου θα πρέπει να ελέγξουμε τις εξόδους κινδύνου, εάν είναι λειτουργικές, εάν υπάρχει ασφαλής πρόσβαση στον έξω χώρο, και να μεριμνήσουμε ώστε αυτές να είναι ξεκλείδωτες καθ όλη τη διάρκεια της συναυλίας και μέχρι το πέρας της. Σε κάθε έξοδο κινδύνου πρέπει να έχει τοποθετηθεί άνδρας ασφαλείας, ο οποίος θα αναλάβει να την ανοίξει σε περίπτωση που αυτό απαιτηθεί. Έλεγχος απαιτείται και στις πυροσβεστικές φωλιές, κατά πόσο αυτές λειτουργούν και με μέριμνά μας οι πυροσβεστήρες κόνεως, θα πρέπει να βρίσκονται μέσα σε αυτές ασφαλισμένοι και όχι διάσπαρτοι στην αίθουσα.
Ο φωτισμός ασφαλείας ο οποίος ενεργοποιείται σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, θα πρέπει να ελεγχθεί και να είμαστε σίγουροι ότι λειτουργεί.
Η εξασφαλισμένη πρόσβαση όλων των θεατών, μέσω διαδρόμων, οι οποίοι θα παραμένουν ανοιχτοί σε όλη τη διάρκεια της συναυλίας, είναι μέσα στα καθήκοντά μας. Ιδιαίτερη μέριμνα πρέπει να δοθεί, εάν στο συναυλιακό χώρο υπάρχουν τραπέζια και καρέκλες. Το ίδιο ισχύει και από τη στιγμή που στο συναυλιακό χώρο, εισέλθει άτομο με αναπηρικό καροτσάκι, με το συνοδό του.
Το σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης διαφοροποιείται εντελώς, εάν η συναυλία πραγματοποιηθεί σε ανοιχτό χώρο (στάδιο).
Η εξασφάλιση ικανής απόστασης μεταξύ θεατών και σκηνής, καθώς και η υπόδειξη πάκτωσης όλων των καλωδίων ήχου και ρεύματος, είναι μέσα στα καθήκοντα των ανδρών ασφαλείας.
Έλεγχοι και διαχείριση θεατών
Ανάλογα τον καλλιτέχνη ο οποίος θα συμμετέχει στην συναυλία, θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε κατά την είσοδο των θεατών, από απλό έλεγχο εισιτηρίων και προσκλήσεων, διασφαλίζοντας τα έσοδα του διοργανωτή, μέχρι έλεγχο ατομικών σακιδίων και προσωπικών τσαντών ή και σωματικό έλεγχο, για ανεύρεση ναρκωτικών ή οποιουδήποτε αντικειμένου μπορεί να χαρακτηριστεί ως όπλο. Στην περίπτωση αρνήσεως ελέγχου και μη συνεργασίας του ελεγχομένου, απλά απαγορεύουμε την είσοδο στο συγκεκριμένο θεατή, επιστρέφοντάς του το αντίτιμο. Στην περίπτωση κατά την οποία βρούμε ναρκωτικά ή οποιοδήποτε όπλο, σε ατομικό σακίδιο θεατή που θα ήθελε να εισέλθει στο συναυλιακό χώρο, ο νόμος επιβάλλει να τον περιορίσουμε και να καλέσουμε την αστυνομία, η οποία θα τον συλλάβει και θα σχηματίσει δικογραφία σε βάρος του. Προς διευκόλυνση των διοργανωτών αλλά και της δουλειάς μας, απλά δεν του επιτρέπουμε την είσοδο.
Εάν παρόλα τα μέτρα ασφαλείας που θα εφαρμόσουμε, αντιληφθούμε στα WC του χώρου, ή μέσα στο συναυλιακό χώρο, πως άτομο-θεατής πουλά ναρκωτικά, τον περιορίζουμε άμεσα και καλούμε την αστυνομία στην οποία τον παραδίδουμε.
Εάν στη διάρκεια της συναυλίας αντιληφθούμε πρόκληση επεισοδίου μεταξύ των θεατών, οι άνδρες ασφαλείας εισέρχονται μέσα στο κοινό και απομακρύνουν ΑΜΕΣΑ τους εμπλεκόμενους εκτός αίθουσας, διότι η οποιαδήποτε συμπλοκή μπορεί να εξελιχθεί σε σύρραξη, με απρόβλεπτες συνέπειες. Απομάκρυνση θεατή από τους άνδρες ασφαλείας, απαιτείται και στην περίπτωση που αυτός είναι σε κατάσταση μέθης και έχει χάσει τις αισθήσεις του. Στην περίπτωση αυτή, ο θεατής παραδίδεται στο ΕΚΑΒ.
Εάν θεατής επιθυμεί να αποχωρήσει για λίγο και να επανέλθει, θα πρέπει με κάποιο τρόπο (υπάρχουν αρκετοί) να τον αναγνωρίσουμε, αλλά με την επιστροφή του, θα πρέπει ξανά να εφαρμόσουμε όλη τη διαδικασία ελέγχου από την αρχή.
Χρήσιμος εξοπλισμός του προσωπικού ασφάλειας
Απαραίτητα πριν την έναρξη της συναυλίας, θα πρέπει να έχουμε εφοδιαστεί με φορητή μεγαφωνική (ντουντούκα) με μπαταρία, φακό, σφυρίχτρα, ασυρμάτους με ακουστικό σιλικόνης και ένα πλήρες φαρμακείο. Κάθε άνδρας ασφαλείας θα πρέπει να είναι εφοδιασμένος με φακό, σφυρίχτρα και ασύρματο. Φορητή μεγαφωνική (ντουντούκα), θα πρέπει να υπάρχει στην είσοδο του συναυλιακού χώρου, καθώς και σε κάθε έξοδο κινδύνου. Οι άνδρες ασφαλείας οι οποίοι θα είναι επιφορτισμένοι με την ασφάλεια των εξόδων κινδύνου, θα δέχονται εντολές μόνο από τον επικεφαλή ασφαλείας της συναυλίας. Οι υπόλοιποι άνδρες ασφαλείας, οι οποίοι θα έχουν επιφορτιστεί με την τήρηση μέτρων τάξης στους θεατές, θα δέχονται εντολές μόνο από τον επόπτη ασφαλείας, ο οποίος θα είναι μέσα στο κοινό. Οι άνδρες ασφαλείας θα φορούν υποχρεωτικά μαύρο μπλουζάκι με φωσφοριζέ κίτρινα γράμματα στο στήθος και στην πλάτη με τη λέξη SECURITY και το προσωπικό του διοργανωτή, ίδια μπλουζάκια με τη λέξη STAFF στο στήθος και στην πλάτη.
Απαραίτητες διαδικασίες ..πριν και μετά
Πριν την έναρξη της συναυλίας, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί συνάντηση του προσωπικού του διοργανωτή και της αίθουσας, μαζί με το προσωπικό ασφαλείας της διοργάνωσης, ώστε όλοι να ενημερωθούν για το σχέδιο ασφάλειας το οποίο θα εφαρμόσουμε και να «μιλούν» την ίδια γλώσσα. Αναλόγως της βαρύτητας της συναυλίας, θα πρέπει να ενημερώσουμε το ΕΚΑΒ, καθώς και την πυροσβεστική και αστυνομία ή ακόμη και να ζητήσουμε από το διοργανωτή να υπάρχει παρόν γιατρός.
Η κεντρική είσοδος και οι έξοδοι κινδύνου, θα ανοίξουν εντελώς 10΄ πριν την λήξη της συναυλίας, ώστε ανεμπόδιστα να εξέλθουν οι θεατές.
Η ασφάλεια των καμαρινιών των καλλιτεχνών, είναι ένα καθήκον το οποίο ανάλογα με την περίπτωση, μπορεί να μας ζητηθεί από τον διοργανωτή. Το ίδιο ισχύει και για την ενδεχόμενη υπογραφή και ιδιόχειρη διανομή από τον καλλιτέχνη, αυτόγραφων. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, οι καλλιτέχνες αποχωρούν αιφνίδια, αμέσως μετά την λήξη της συναυλίας, με τρόπο που έχουμε προσυμφωνήσει μαζί τους, διασφαλίζοντας τους την πρόσβαση σε έξοδο, όπου τους αναμένει ΙΧ όχημα με οδηγό, έτοιμο για αναχώρηση και τα αυτόγραφα που έχουν υπογραφεί σε προηγούμενο χρόνο, διανέμονται στους θεατές από κάποιον υπάλληλο του διοργανωτή. Εάν ο καλλιτέχνης επιθυμεί να μοιράσει ο ίδιος αυτόγραφα στο κοινό, τότε διασφαλίζουμε τον καλλιτέχνη μέσα στο καμαρίνι και βάζουμε τους θεατές στη σειρά, επιτρέποντα να μπαίνει στο καμαρίνι ένας κάθε φορά, πιέζοντας διακριτικά να αποχωρούν σύντομα.