Σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτων Καταστάσεων (Σ.Α.Ε.Κ.)
«Δει προ του κινδύνου τας παρασκευάς ποιείσθαι» (Αίσωπος)
Το Σ.Α.Ε.Κ. είναι το σχέδιο εκείνο που μαζί με τον Εσωτερικό Κανονισμό Πολιτικής ¶μυνας (ΕΚΠΑ) αποτελούν τα δύο έγγραφα τα οποία διαμορφώνουν και τις σχέσεις της Επιχείρησης ή του Οργανισμού με τις Αρχές του τόπου ή των τόπων, όπου και οι εγκαταστάσεις τους. Tα σχέδια αυτά ως “γέφυρες σχέσεων” αποτελούν την πλέον σαφή ανάδειξη του ουσιαστικού ρόλου του Security Manager, που είναι "γεφυροποιός" σχέσεων και συμμαχιών προκειμένου να σώσει καταστάσεις. Αυτά τα δύο, δηλαδή η δημιουργία σταθερών σχέσεων – συμμαχιών και το σώσιμο καταστάσεων πάνε μαζί, όπως το Σ.Α.Ε.Κ. με το Ε.Κ.Π.Α.
Το πρώτο αφορά στις καταστάσεις εκείνες όπου ο χειρισμός τους γίνεται ως επί το πλείστον υπό την ΄΄ομπρέλα΄΄ της Πολιτικής Προστασίας (Π.Π.). Το δεύτερο έχει να κάνει με την Πολιτική Σχεδίαση Έκτακτης Ανάγκης (Π.Σ.Ε.Α.). Σημειώνεται ότι Π.Π. και Π.Σ.Ε.Α. έχουν θεσμική αυτοτέλεια. Το Σ.Α.Ε.Κ. όπως και τα άλλα σχέδια της αρμοδιότητας του security manager, δημιουργείται κατ’ εξουσιοδότηση των εδ. η’, της παρ. 1, του άρθρου 1, του Ν.3707/2008, της ενότητας τέσσερα του Κεφαλαίου πέντε, του (κάθε) Master Plan, όπως είδαμε στο προηγούμενο τεύχος μας. Ταυτόχρονα είναι ευθυγραμμισμένο πλήρως προς το πνεύμα του άρθρου 25, παρ.1, του Συντάγματος της Χώρας (προστασία δικαιωμάτων όπως προκύπτουν και από ορισμένες σχέσεις ιδιωτών), το περιεχόμενο των άρθρων 662 και 663 του Αστικού Κώδικα, του Ν.1568/85 και της λοιπής νομοθεσίας, που αφορά στην Υγιεινή και στην Ασφάλεια στην εργασία αλλά και της πυροσβεστικής νομοθεσίας ανά χρήση εγκατάστασης. Πρόκειται για μεγάλο έγγραφο, αν λάβουμε υπόψη τα πολλά συνημμένα παραρτήματα, καθένα των οποίων αφορά στις βασικές ενέργειες σε κάθε έκτακτη κατάσταση και τα ομοίως αρκετά προσαρτήματα, που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν τα δέκα – αν υπολογίσουμε τους χάρτες, τα διαγράμματα, τις λίστες ονομάτων και τηλεφώνων κ.ο.κ. Για λόγους που αφορούν στο χώρο του περιοδικού, θα δώσουμε έμφαση σε όσες λεπτομέρειες συνθέτουν τη λεγόμενη "αναγκαία και ικανή συνθήκη" της πρακτικής χρησιμότητας για εσάς, των περιεχομένων του Σ.Α.Ε.Κ. Για τα παραρτήματα και προσαρτήματα θα περιοριστούμε στην αναφορά εκείνων που αφορούν στη χαρακτηριστική περίπτωση της σεισμικής δόνησης, διότι τα διαλαμβανόμενα περί εκκένωσης εφαρμόζονται και σε άλλες καταστάσεις όπως πυρκαγιά, απειλή έκρηξης βόμβας, εκκένωση λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών κ.ά. Τα όσα ακολουθούν, μπορούν να προσαρμοστούν με τις αναγκαίες τροποποιήσεις σε κάθε έκτακτη κατάσταση. Τις βασικές ενέργειες σε εμπλοκή οχήματος ενδιαφέροντος (δηλαδή επιχείρησης, συνεργατών, πελατών) σε τροχαίο ατύχημα (τεχνολογικός κίνδυνος) θα τις αναφέρουμε σε ένα από τα δύο επόμενα δημοσιεύματά μας, που θα αφορούν στη σύνταξη εγχειρίδιου κρίσεων. Σε αυτά θα περιληφθούν όλα όσα αφορούν στο σχεδιασμό χειρισμού κρίσεων, που προέρχονται από ανθρώπινη ενέργεια ή παράλειψη, από δόλο ή αμέλεια.
Δομή και Περιεχόμενο Ενοτήτων (ενδεικτικά) του Σ.Α.Ε.Κ.
- Εξώφυλλο. Περιέχει το διακριτικό τίτλο της Επιχείρησης ή του Οργανισμού, το θέμα, δηλαδή τον τίτλο του σχεδίου (Σ.Α.Ε.Κ.) σε λεκτική ανάπτυξη, την ένδειξη ΄΄Επιχειρηματικό Σχέδιο Περιορισμένης Χρήσης΄΄, το ονοματεπώνυμο του Συντάκτη ή τα στοιχεία των μελών ανάπτυξης του Σ.Α.Ε.Κ., τον τόπο, το μήνα και το έτος που ολοκληρώθηκε η σύνταξη του σχεδίου.
- Εσωτερική σελίδα-έγγραφο. Περιέχει το διαβιβαστικό έγγραφο με συνημμένο το Σ.Α.Ε.Κ., που συντάσσει ο Security Manager ή ο Security Director προς το Γραφείο του Προέδρου, με ένδειξη του πίνακα κοινοποιήσεων του σχεδίου προς τους αποδέκτες. Αποδέκτες είναι: Oι Διευθυντές Διευθύνσεων και Τμημάτων της Επιχείρησης ή του Οργανισμού, με την ένδειξη για πρώτη ενημέρωση του προσωπικού τους και ενέργεια. Ο τελευταίος όρος (ενέργεια) εμπεριέχει μεγάλη δυναμική, αφού υποδηλώνει στενή συνεργασία των υπεύθυνων ασφάλειας με τις διευθύνσεις και τα τμήματα, πρώτα στο επίπεδο κατανοητής ενημέρωσης του προσωπικού τους και δεύτερον στην προετοιμασία και διεξαγωγή συντονισμένων ασκήσεων – γυμνασίων. Σημειώνεται ότι το αντίγραφο Σ.Α.Ε.Κ. προς κάθε Δ/νση ή Τμήμα τηρείται με ευθύνη του ίδιου του προϊστάμενου και του αναπληρωτή του και ανά διαστήματα ενημερώνουν το προσωπικό τους επί του τμήματος του Σ.Α.Ε.Κ. που τους αφορά. Αυτό θα αποτελέσει μία καλά προϊδεασμένη κατάσταση για τις εκπαιδεύσεις που θα ακολουθήσουν υπό το συντονισμό του τμήματος του Security Manager. Ακολουθεί ο κατάλογος αποδεκτών προς ενημέρωση, ο οποίος περιλαμβάνει την τοπική Αστυνομική Αρχή, την Πυροσβεστική Υπηρεσία, την Πολιτική Προστασία της Περιφέρειας και το αρμόδιο γραφείο του Δήμου.
- Πίνακας Βραχυγραφιών
- Πίνακας Περιεχομένων
- Πίνακας αναθεωρήσεων. Βλ. σχετ. προηγ. τεύχος μας για το ΜASTER PLAN. Σημειώνεται ότι αναθεωρήσεις είναι δυνατό να γίνουν: Μετά από μία εκπαίδευση ή άσκηση. Μετά από κάθε έκτακτη ανάγκη. Όταν το προσωπικό ή οι ευθύνες του αλλάζουν και έχουμε μεγάλες τέτοιες αλλαγές.
Όταν αλλάζουν οι πολιτικές και οι διαδικασίες. Όταν αλλάζει η χρήση κάποιων από τις εγκαταστάσεις ή προστίθενται νέες εγκαταστάσεις ή χώροι διευκολύνσεων και, φυσικά, όταν αλλάζουν τα σχεδιαγράμματα. - Εισαγωγή. Οι εισαγωγικές παράγραφοι του παρόντος άρθρου για εξουσιοδοτήσεις κ.λπ., αποτελούν και το πρώτο τμήμα της Εισαγωγής του Σ.Α.Ε.Κ. Στη συνέχεια, πέραν της αναφοράς στην εισαγωγή, στα κεφάλαια και στα παράγωγα σχέδια του Σ.Α.Ε.Κ. που ακολουθούν και παρατίθενται ως Παραρτήματα (π.χ. διαδικασία εκκένωσης κ.ά.) και στα αναγκαιότατα Προσαρτήματα (μνημόνια καθηκόντων, λίστες τηλεφώνων υπηρεσιών, χάρτες περιοχής, χάρτες ‘εσωτερικούς’ των εγκαταστάσεων κ.ά.) δίνεται έμφαση στα εξής σημεία: Στο τι είδους βοήθεια προσφέρει το Σ.Α.Ε.Κ. στην επιχείρηση. Π.χ. Εκπλήρωση υποχρεώσεων και κοινωνικής ευθύνης. Διευκόλυνση της επιχείρησης ή του Οργανισμού στη συμμόρφωσή του με τις απαιτήσεις Κράτους, Περιφέρειας κ.λπ. Ενίσχυση εικόνας και αξιοπιστίας της επιχείρησης στους εργαζομένους της, συνεργάτες, πελάτες, προμηθευτές, γενικό κοινό. Εξάσκηση του ανθρώπινου δυναμικού στη δράση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, κάτι που θα τους ωφελήσει (το προσωπικό) και στην εν γένει ζωή τους. Δυνατότητα άμεσης ανταπόκρισης και δυνατότητα ταχείας αποκατάστασης της λειτουργίας της επιχείρησης αν ο κίνδυνος επισυμβεί, όπως και περιορισμού των ζημιών και των καταστροφών. Αποφυγή προστίμων και διοικητικών μέτρων και της συνακόλουθης απώλειας από διακοπή της λειτουργίας της επιχείρησης και της συνεπαγόμενης απώλειας μερίδιου της αγοράς. Περίσωση της φήμης. Μείωση ασφάλιστρων. Καλό είναι να αποφεύγεται η αναφορά σε αρνητικά σημεία. Τέτοια συνιστούν η περιγραφή των αποτελεσμάτων επέλευσης των κινδύνων στους οποίους αναφέρεται το Σ.Α.Ε.Κ., όπως θάνατοι, τραυματισμοί, ποινικές διώξεις, αγωγές, ποινές, αποζημιώσεις κ.ά.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο. Αναφέρεται ο συντονιστής και η ομάδα που αναλαμβάνει την ΄΄παρακολούθηση΄΄, την ανάπτυξη, την εφαρμογή και την τροποποίηση του Σ.Α.Ε.Κ. Στη συνέχεια γίνεται διασύνδεση με το τμήμα 5.3 του Κεφαλαίου 5 του MASTER PLAN (Ομάδα Διαχείρισης Κρίσης – σύσταση – οργάνωση – αρμοδιότητες – σύστημα διαχείρισης). Με τον ίδιο τρόπο γίνεται σύνδεση με το Κεφάλαιο 3 του ως άνω ΄΄Σταθερού Σχεδίου΄΄ και με το τμήμα εκείνο που αφορά στο σύνολο του απασχολούμενου προσωπικού (άνδρες – γυναίκες αριθμητικά) και του αριθμού των προσώπων που θα σχηματίσουν τις επιχειρησιακές ομάδες ανταπόκρισης στα έκτακτα περιστατικά. ΠΡΟΣΟΧΗ: Απαιτείται να έχει προηγηθεί μικρή διερευνητική συζήτηση με τον καθένα από τους εργαζόμενους, προκειμένου να εξακριβωθεί ποιοι ή ποιες έχουν δυναμικές εμπειρίες. Δηλαδή ιστορικό υπηρεσίας στις Ένοπλες Δυνάμεις (π.χ. πρώην μόνιμα στελέχη ή πενταετούς υποχρέωσης, έφεδροι αξιωματικοί, ειδικές δυνάμεις), στα Σώματα Ασφαλείας, στο Πυροσβεστικό Σώμα, στο Εμπορικό Ναυτικό ή είχαν κάποια προϋπηρεσία ως αεροσυνοδοί, πλοιοσυνοδοί, ιπτάμενοι φροντιστές ή έχουν σπουδάσει βοηθοί νοσηλευτές ή νοσηλευτές ή προσωπικό για το ΕΚΑΒ ή έχουν εργαστεί ως προσωπικό ιδιωτικής ασφάλειας ή ανήκουν σε εθελοντικούς Οργανισμούς διάσωσης ή είναι χομπίστες πιλότοι ή αλεξιπτωτιστές ή ιστιοπλόοι ή κωπηλάτες ή ασχολούνται με επικίνδυνα σπορ. Τα άτομα αυτά θα τοποθετηθούν αρχηγοί ή αναπληρωτές αρχηγοί των μόνιμων και των εφεδρικών ομάδων άμεσης αντίδρασης ή θα είναι οι βοηθοί των επικεφαλής της δύναμης που θα επιληφθεί, εφόσον το επιθυμούν. Οι τεχνικοί θα αποτελέσουν ιδιαίτερη κατηγορία ομάδων (αποκατάστασης βλαβών). Οι ειδικότητες των ομάδων είναι σταθερές. Οπωσδήποτε πρέπει να δημιουργηθούν οι εξής 9 ομάδες: α. Ασφαλείας για πρόληψη έκνομων ενεργειών όταν εκδηλωθεί η επικίνδυνη κατάσταση και ομάδες για περιπολούσες φυλάξεις. β. Εκκένωσης εγκαταστάσεων. γ. Ομάδα διάσωσης. δ. Ανίχνευσης, που μπορεί να συνδράμει την προηγούμενη. ε. Α΄ Βοηθειών. στ. Απολύμανσης. ζ. Ενεργητικής Πυρασφάλειας. η. Ομάδα Αποκατάστασης Βλαβών. θ. Ομάδα Διοικητικής Μέριμνας. Ο αριθμός των ομάδων και των μελών της κάθε ομάδας είναι θέμα πραγματικό για την κάθε επιχείρηση ή τον Οργανισμό. Πραγματικό Παράδειγμα: Επιχείρηση του κλάδου φιλοξενίας στη Χώρα μας, που διαθέτει προσωπικό άνω των 500 ατόμων, συγκρότησε με 180 -190 άτομα τα παραπάνω είδη των ομάδων, σχηματίζοντας περί τις τρεις ομάδες ανά είδος. Φυσικά, για το σχηματισμό των ομάδων λαμβάνονται υπόψη οι βάρδιες, οι αλλαγές, οι αποχωρήσεις κ.ο.κ., οπότε οι υπεύθυνοι θα είναι σε μία διαρκή διαδικασία ενημερώσεων καθώς και ενημέρωσης των σχετικών καταλόγων. Στις περιπτώσεις απομάκρυνσης ή παραίτησης υπαλλήλων ενταγμένων σε ομάδες πυρασφάλειας, οι θέσεις καλύπτονται ά μ ε σ α. Στο σημείο αυτό πρέπει να δοθεί προσοχή στο ακόλουθο: Οι ομάδες αυτές είναι όπως το διδακτικό προσωπικό ενός φορέα εκπαίδευσης ή όπως η Αστυνομία. Το έργο δηλαδή πέφτει στους ώμους αυτού που κάθε φορά βρίσκεται στο πεδίο της δράσης. Και τότε η εικόνα όλων κρίνεται από τη δράση ενός ανθρώπου. Το ζήτημα λοιπόν της συνεχούς εκπαίδευσης είναι κεφαλαιώδους σημασίας, διότι ο καθένας θα μπορεί να δράσει σε κρίσιμες καταστάσεις, ανεξάρτητα βάρδιας, διαφορετικών συναδέλφων στην ομάδα κ.λπ. Από το υπόλοιπο προσωπικό των 210 ή 220 του πραγματικού παραδείγματος, κατέστη δυνατό να συγκροτηθούν εφεδρικές ομάδες ή να ενισχύσουν εθελοντικά τις μόνιμες ομάδες. Επομένως ήταν σημαντικό να ακολουθηθεί και γι’ αυτούς μία εκπαιδευτική διεργασία – όπως και ακολουθήθηκε.
Στη συνέχεια – και πάντα στο Πρώτο Κεφάλαιο – προβλέπονται τα περί οργάνωσης «μάχιμου» συντονιστικού κέντρου «επί του πεδίου» και περιγράφονται οι δυναμικές διαδικασίες που εμπεριέχει η διαχείριση περιστατικών έκτακτης ανάγκης. Δηλαδή η Ενημέρωση σε πρώτο στάδιο του προσωπικού, στη συνέχεια η εκπαίδευση πάνω στο ποιες είναι οι έκτακτες καταστάσεις και οι κίνδυνοι περί των οποίων το Σ.Α.Ε.Κ. και ΠΡΟΣΟΧΗ!!! στο δύσκολο θέμα της αποφυγής πανικού. Μεγάλη θα είναι η συμβολή της εκπαίδευσης του προσωπικού μας στο θεματικό αυτό αντικείμενο, ιδίως από τους υπεύθυνους των εθελοντικών Οργανισμών διάσωσης – επειδή θα έχουν βιώσει τέτοιες καταστάσεις – από την εμπειρία τους σε άλλες περιοχές ( βλ. παρακάτω περιεχόμενο Κεφ.3 Σ.Α.Ε.Κ.) πάνω στην εικόνα που θα αντικρίσει το προσωπικό μας σε μία έκτακτη κατάσταση και στην αποφυγή του πανικού «της πρώτης εντύπωσης από την πρώτη ματιά και τις πρώτες γοερές φωνές». Στη συνέχεια αναφέρεται η κυρίως εκπαίδευση, με πρώτη βασική ενότητα την κατανοητή ενημέρωση του προσωπικού (προκειμένου να αισθανθούν σιγουριά) πάνω στα μέσα προστασίας και παθητικής και ενεργητικής πυροπροστασίας που διαθέτουν οι εγκαταστάσεις μας, π.χ. πυροπροστατευόμενα κλιμακοστάσια ικανοποιητικού πλάτους, πυράντοχα υλικά στους χώρους, συμβατικά ή πολυζωνικά δίκτυα πυρανίχνευσης με πίνακα κεντρικού ελέγχου, κομβία συναγερμού, οπτικά σημεία συναγερμού ενεργοποίησης ανιχνευτών, εγκαταστάσεις ηχητικών σημάτων συναγερμού και μεγαφωνικής εγκατάστασης, σταθμοί εργαλείων, ύπαρξη σύντομων κατανοητών εγχειριδίων και ευχέρεια δανεισμού αλλά και έλεγχος επιστροφής τους κ.ά. Η εκπαίδευση αυτή είναι βασική για όλες τις εκπαιδεύσεις του προσωπικού ασφαλείας, αλλά και του προσωπικού που θα συγκροτήσει τις επιχειρησιακές ομάδες ανταπόκρισης σε έκτακτες καταστάσεις και κρίσεις. Αυτό διότι η πυρκαγιά μπορεί να προκύψει – και προκύπτει πολλές φορές – προσθετικά, συνεπεία σεισμού, έκρηξης βόμβας, τεχνολογικού ατυχήματος από το οποίο προκλήθηκε διαφυγή εύφλεκτων υγρών, αερίων κ.ά. Ακολουθεί η εκπαίδευση πάνω στον τρόπο που κάνουμε αυτά που πρέπει να κάνουμε σε έκτακτες καταστάσεις. Ένα μέρος της εκπαίδευσης θα είναι ΄΄περιπατητικό΄΄ και θα αφορά στην καλή εξοικείωση με τους χώρους και τα σημεία όπου βρίσκεται ο πυροσβεστικός εξοπλισμός και τα εργαλεία για χρήση σε έκτακτη ανάγκη, αλλά και των σημείων που έχουμε μεριμνήσει να βρίσκονται εφόδια πρώτης ανάγκης (φροντίζοντας με συνέπεια τα της τήρησης των χρονικών ορίων ανάλωσης/χρήσης). «Γνωριμία» και ενημέρωση με την τοποθεσία των τεχνητών λιμνοδεξαμενών με σκοπό άρδευσης και πυρόσβεσης καθώς και τον τρόπο υδροληψίας, αλλά και με ό,τι αφορά στο Σύστημα Καταιονισμού Ύδατος και το Μόνιμο Υδρευτικό Πυροσβεστικό Δίκτυο, κατά προτίμηση Κατηγορίας 3. Να παρέχει δηλαδή τη δυνατότητα χρήσης από ενοίκους, ομάδες πυροπροστασίας και επαγγελματίες πυροσβέστες. Η εκπαίδευση θα περιλαμβάνει επίσης έλεγχο και χρήση πυροσβεστήρων, έλεγχο σημάνσεων κινδύνου, αποτελεσματικές πρώτες βοήθειες, εξελιγμένη ασφάλεια σε καταστάσεις ανάγκης, τρόπους έρευνας, ανίχνευσης και διάσωσης, υποδοχή και μέριμνα, τρόπους απολύμανσης, εκπαίδευση στελεχών συνδέσμων με Αρχές και συντονισμό και επικοινωνίες με ομάδες, καθώς και χρήση εφεδρικού εξοπλισμού στην περίπτωση όπου το εξελιγμένο σύστημα καταρρεύσει. Αναφέρουμε: ποιοι θα εκπαιδευθούν (ποιες ομάδες δηλαδή – αναφορά επιτελικού τύπου), σε ποιους τομείς εκ των ανωτέρω και ποιες ομάδες κάθε φορά, με βάση ποιον προϋπολογισμό, ποιοι θα διεξαγάγουν την εκπαίδευση (φορείς, άτομα) και ποια τα τυπικά εχέγγυα τα οποία θα πρέπει να έχουν οι εκπαιδευτές. Π.χ. να είναι αναγνωρισμένοι εκπαιδευτές από τον ΟΑΕΔ, αν για την εκπαίδευση χρησιμοποιηθεί ο ειδικός λογαριασμός για την απασχόληση και την επαγγελματική κατάρτιση (ΛΑΕΚ). Σε ποιους χώρους και πότε θα γίνει η κάθε εκπαίδευση, πρόβλεψη για ανανεωτικές εκπαιδεύσεις καθώς και για τον τρόπο αξιολόγησης της κάθε εκπαίδευσης. Τέλος, πρέπει να συμπεριλαμβάνεται ο προγραμματισμός και ο συντονισμός για τη διεξαγωγή γυμνασίων και τα της αξιολόγησής τους, για να προσεγγισθούν τα επιθυμητά αποτελέσματα από πλευράς χρόνου.
Κεφάλαιο 2ο. Η γνωριμία με τους κινδύνους των έκτακτων καταστάσεων.
Είναι το Κεφάλαιο γνωριμίας με τους κινδύνους αρμοδιότητας του Σ.Α.Ε.Κ., που αν εκδηλωθούν θα προκαλέσουν τις έκτακτες καταστάσεις. Είναι το Κεφάλαιο των ορισμών, το κεφάλαιο από το οποίο αρχίζουμε την εκπαίδευση του προσωπικού των ομάδων αντίδρασης στις έκτακτες καταστάσεις. Πρόκειται για τους λεγόμενους φυσικούς κινδύνους, τους τεχνολογικούς και τους συνδυασμούς τους (φυσικοτεχνολογικούς).
Φυσικοί κίνδυνοι. Σύμφωνα με το Γεράσιμο Παπαδόπουλο («Η πολιτική Προστασία στην Ελλάδα», σελ.6, εκδ. ΙΩΝ, Αθήνα, 2000) φυσικοί κίνδυνοι είναι κάθε φυσικό φαινόμενο ή φυσική διαδικασία που ενέχει κάποια πιθανότητα να προκαλέσει μικρής ή μεγάλης κλίμακας καταστροφή στο ανθρωπογενές ή/ και στο φυσικό περιβάλλον. Τα είδη των φυσικών κινδύνων είναι:
- Κοσμικοί (π.χ. κοσμική ακτινοβολία, πρόσπτωση μετεωριτών και αστεροειδών στη Γη, διέλευση κομητών).
- Ατμοσφαιρικοί, στους οποίους κατατάσσονται οι ανεμοστρόβιλοι, χιονοθύελλες, έντονες βροχοπτώσεις, παγετοί, καταιγίδες, κύματα ψύχους ή καύσωνα, ομίχλες, κλιματικές αλλαγές. Είναι οι πλέον σημαντικοί για την ελληνική πραγματικότητα.
- Γεωλογικοί. Για τα ελληνικά δεδομένα, αυτοί είναι οι προκύπτοντες ως συνέπεια κατολισθήσεων, σεισμών, δραστηριότητας ηφαιστείων. Η τελευταία μπορεί να επηρεάσει τις πτήσεις αεροσκαφών και σε μακρινές αποστάσεις.
Κατολίσθηση είναι το φαινόμενο της διατάραξης της ισορροπίας μιας μάζας εδάφους ή βράχου. Οι κατολισθήσεις έχουν και αυτές μεγάλες επιπτώσεις και μπορούν να προκαλέσουν απώλειες σε ανθρώπινες ζωές, στην ήμερη και άγρια πανίδα, καταστροφές σε συγκοινωνίες, υποδομές δικτύων, μέσα, μηχανήματα, καλλιέργειες, κτίσματα, περιβάλλον.
Σεισμός: Τα φυσικά χαρακτηριστικά ενός σεισμού είναι το μέγεθος, το επίκεντρο, ο χρόνος εκδήλωσής του, καθώς και ο βαθμός που έγινε αισθητός σε τοπικό επίπεδο. Το μέγεθος μετράται σύμφωνα με την κλίμακα Richter, ενώ κλίμακες όπως η Mercalli – Sieberg και η European Macrosesmic Scale, μετρούν τη μακροσεισμική ένταση και ανά βαθμίδα περιγράφουν και τις επιπτώσεις (Γερ. Παπαδόπουλος, 2000:34,35, βλ.& ανωτέρω). Ένας σύνδεσμος παρακολούθησης της σεισμικότητας του ελληνικού χώρου δημιουργήθηκε στην ιστοσελίδα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Συνδεόμενοι, μπορείτε να έχετε συνεχή πληροφόρηση για τη σεισμικότητα των περιοχών που σας ενδιαφέρουν.
Ηφαίστεια: Σύμφωνα με την Πολιτική Προστασία οι επιστήμονες θεωρούν ένα ηφαίστειο ενεργό όταν παρουσιάζει κάποια μορφή σύγχρονης δραστηριότητας.
Η δραστηριότητα αυτή δεν είναι κατ’ ανάγκη εκρηκτική, αλλά μπορεί να είναι σεισμική ή να αφορά μόνο σε έκλυση αερίων. Οι καταστροφές από ηφαιστειακή δραστηριότητα οφείλονται σε:
- Ροές Λάβας.
- Πυροκλαστικά προϊόντα.
- Αέρια. Εκλύονται τόσο κατά τη διάρκεια της ηφαιστειακής δραστηριότητας, όσο και στις ενδιάμεσες περιόδους.
- Λασπορροές.
Πρόκειται για μετακινήσεις μεγάλων όγκων ηφαιστειακών προϊόντων, κορεσμένων σε νερό. Θεωρούνται φαινόμενο εξαιρετικά επικίνδυνο για τους ανθρώπους και το περιβάλλον.
Υδρολογικοί. Ονομάζονται έτσι επειδή εκδηλώνονται στην υδρόσφαιρα, παρά το ότι οι αρχικοί παράγοντές τους βρίσκονται στην ατμόσφαιρα. Πρόκειται για τις πλημμύρες, τα μεγάλα κύματα σε θάλασσα και λίμνες, την τήξη χιονιού κ.ά.
Οι πλημμύρες αποτελούν τη δεύτερη πιο συχνή φυσική καταστροφή μετά τις δασικές πυρκαγιές. Η πλημμύρα από φυσικά αίτια είτε παρουσιάζει βραδεία εξέλιξη είτε ανήκει στην κατηγορία της ξαφνικής πλημμύρας, που είναι και το πιο συνηθισμένο φαινόμενο στην Ελλάδα. Οι ξαφνικές πλημμύρες εμφανίζονται σε μικρό χρονικό διάστημα λίγων ωρών και έχουν σαν αποτέλεσμα ταχεία ύψωση νερού, το οποίο στο πέρασμά του μπορεί να προκαλέσει μεγάλες καταστροφές σε κατασκευές, όπως κτίρια, γέφυρες και δίκτυα, να παρασύρει αυτοκίνητα, να ξεριζώσει δέντρα. Οι πλημμύρες που έχουν σαν αίτιο τις βροχοπτώσεις, μπορεί να προκαλέσουν καταστροφικές κατολισθήσεις εδαφών, ροές λάσπης κ.λπ. Πρέπει να έχουμε υπόψη ότι τα περισσότερα θύματα εξαιτίας πλημμύρων προέρχονται από τις ξαφνικές πλημμύρες. Ζοφερό ιστορικό οι πλημμύρες του 1977, ιδίως σε περιοχές του Πειραιά, όπου έχασαν τη ζωή τους 36 άτομα.
Ένα σπανιότερα εμφανιζόμενο είδος πλημμύρας στην Ελλάδα είναι η παράκτια πλημμύρα η οποία εμφανίζεται στις παράκτιες περιοχές λόγω του κυματισμού της θάλασσας ή μιας μεγάλης λίμνης. Ο κυματισμός προκαλείται συνήθως από τους ισχυρούς ανέμους που πνέουν στην περιοχή, ενώ σπάνια μπορεί να εμφανιστεί και θαλάσσιο κύμα βαρύτητας («Ανάρρους» – Tsunami) που διαδίδεται στην επιφάνεια της θάλασσας εξαιτίας μεγάλου σεισμού σε υποθαλάσσιο περιβάλλον.
Βιολογικοί Κίνδυνοι: Αφορούν στις δασικές και χορτολιβαδικές πυρκαγιές, τις επιδρομές εντόμων ή άλλων ζώων, τις επιδημίες ασθενειών στον άνθρωπο, σε κατοικίδια και άγρια ζώα και σε φυτά. (Τα θέματα αντιμετώπισης περιστατικού υγείας σε μέλος του προσωπικού ή σε πελάτη ή σε μεγάλο αριθμό εργαζομένων ή πελατών λόγω π.χ. τροφικής δηλητηρίασης, θα εξετασθούν στο εγχειρίδιο αντιμετώπισης κρίσεων, επόμ. τεύχος).
Τεχνολογικοί κίνδυνοι: Είναι οι «εγκυμονούντες» τεχνολογικά ατυχήματα. Αυτά μπορεί να είναι τα ακόλουθα – και πάντα για την ελληνική πραγματικότητα.
- Ατυχήματα μεταφοράς (οδικά, σιδηροδρομικά, θαλάσσια, αεροπορικά):
Προκαλούν απώλειες σε ανθρώπινες ζωές και τραυματισμούς. - Ατυχήματα μεταφοράς επικίνδυνων φορτίων:
Συμβαίνουν κατά τη διάρκεια μεταφοράς επικίνδυνων υλικών με διάφορα μέσα μεταφοράς (οδικά, σιδηροδρομικά, θαλάσσια, αεροπορικά). Οι επιπτώσεις στο περιβάλλον μπορεί να είναι λίαν επιβαρυντικές και να επιδράσουν σε έμβια όντα και στο φυσικό περιβάλλον – και μάλιστα σε μεγάλες αποστάσεις από τον τόπο του ατυχήματος. - Χημικά Ατυχήματα σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις κατά τη διάρκεια της παραγωγής, επεξεργασίας ή αποθήκευσης χημικών προϊόντων ή προϊόντων που για την παρασκευή τους χρησιμοποιούνται χημικά σε οποιαδήποτε μορφή.
- Πυρηνικά Ατυχήματα που μπορούν να συμβούν και εκτός χώρας.
Συνδέονται συνήθως με έκλυση ραδιενεργών στοιχείων και έχουν μακροχρόνιες επιπτώσεις τόσο στην ανθρώπινη υγεία όσο και στο περιβάλλον. - Κατάρρευση Φραγμάτων: Συμβαίνουν σπάνια, έχουν όμως μεγάλες επιπτώσεις και προκαλούν απώλειες ανθρώπων, ήμερης και άγριας πανίδας και καταστροφές σε καλλιέργειες, εγκαταστάσεις, κτίσματα, μηχανήματα, δίκτυα, περιβάλλον.
- Πυρκαγιά μέσα στην επιχείρηση, π.χ. από πλημμελή καθαρισμό καμινάδων ή απορροφητήρων κουζίνας χώρου μαζικής εστίασης ή σε καυστήρες σε χώρους αποθήκευσης καυσίμων, σε υποσταθμούς ηλεκτρικού ρεύματος και σε χώρους ηλεκτρολογικομηχανολογικού εξοπλισμού κ.λπ.
- Έκρηξη
- Διακοπή ρεύματος
- Διακοπή λειτουργίας συστήματος ασφαλείας
- Διακοπή επικοινωνιών
- Διακοπή λειτουργίας συστημάτων πληροφορικής
- Φυσικο -τεχνολογικοί Κίνδυνοι: Είναι συνδεδεμένοι με φυσικές διαδικασίες, αλλά η αρχική τους προέλευση αποδίδεται σε τεχνολογική δραστηριότητα, π.χ. τεχνικά έργα και επακόλουθη κατολίσθηση ή αντιστρόφως, π.χ. Χονσού και Φουκουσίμα στην Ιαπωνία, με το μεγάλο σεισμό της 11ης Μαρτίου 2011, τις εντεύθεν βλάβες στους πυρηνικούς αντιδραστήρες και τη συνακόλουθη διαφυγή ραδιενεργών ουσιών.
KEΦΑΛΑΙΟ 3ο. Τα μέσα και οι συμμαχίες.
Γίνεται μνεία των capital και operational budgets. Χωροταξικά στοιχεία, μέσα, εξοπλισμός, αναφέρονται σε διασύνδεση με το Master Plan, Κεφάλαια 3 και 5, Ενότητα 2, (για τα budgets). (Βλ. προηγ. τεύχος μας 32, για τη σύνταξη του Security Master Plan).
Σύμμαχοί μας στην ΠΡΟΛΗΨΗ-ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ οι Αρμόδιες Αρχές: Ελληνική Αστυνομία, Πυροσβεστικό Σώμα , Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας ( Γ.Γ.Π.Π.), Κέντρο Ελέγχου Ειδικών Λοιμώξεων (Κ.Ε.Ε.Λ.), τα Αρμόδια για τα Δάση Τμήματα της Περιφέρειας, όπως Τμήμα Προστασίας Δασών και Δασικών Εκτάσεων, Δασικό Τμήμα, Τμήμα Δασικής Ανάπτυξης, το Δασαρχείο της Περιοχής, αλλά και οι εθελοντικοί Οργανισμοί διάσωσης με τους οποίους πρέπει να δημιουργήσουμε ισχυρές σχέσεις συνεργασίας από ΄΄τον καιρό της ησυχίας΄΄, φροντίζοντας την ενίσχυσή τους με χορηγίες κ.λπ. Επίσης να έχουμε κατά νου και να ερευνούμε για τυχόν προγράμματα σχετικών εκπαιδεύσεων ή ενισχύσεων, που ενδέχεται να προκύψουν στο πλαίσιο και υπό την αιγίδα της Ε.Ε. και τον τρόπο που είναι δυνατό να εμπλακούμε. Επεξεργαζόμαστε ένα σενάριο Έκτακτης Κατάστασης και επιλέγουμε τους πλέον αποτελεσματικούς τρόπους άμεσης και σαφούς ενημέρωσης των "συμμάχων" μας, ενεργοποίησης διαδικασιών υποδοχής τους και σύμπραξης μαζί τους, κατάδειξης των τομέων που χρειαζόμαστε τη βοήθειά τους και τρόπους φροντίδας και διοικητικής μέριμνας για αυτούς. Είναι σημαντικό το θέμα της προετοιμασίας του ποιος θα ενημερώσει ποιον (και φυσικά, να έχει καλλιεργηθεί η συνεργασία αυτή από ενωρίς).
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο. Εκτίμηση πιθανότητας έκτακτης κατάστασης.
Ο κίνδυνος ενσωματώνει και το μέγεθος της πιθανότητας. Στο Κεφάλαιο 4 λοιπόν, γίνεται μία κατάταξη με τα πιθανά περιστατικά έκτακτης ανάγκης, με κύριο χαρακτηριστικό την εκτίμηση πιθανότητας επέλευσης του κινδύνου. Προς τούτο χρησιμοποιείται η βαθμονόμηση του Walsh (1979) για την απόδοση της πιθανότητας αριθμοποιημένα. Για να αποδοθεί ο βαθμός της πιθανότητας λαμβάνονται υπόψη: Ιστορικά στοιχεία της συγκεκριμένης έκτακτης κατάστασης στην περιοχή ενδιαφέροντος και ευρύτερα. Στατιστικά στοιχεία και διατυπωμένα συμπεράσματα ειδικών από την ανάλυσή τους. Αναφορές των ΜΜΕ (παλαιές -πρόσφατες) για τις επιπτώσεις. Εκτιμήσεις ειδικών κατά τη διάρκεια συνεργασιών με την Πολιτική Προστασία της Περιφέρειας και του Δήμου. Από την εμπειρία μου έχω διαπιστώσει ότι υπάρχουν λίαν αξιόλογα στελέχη με στηριγμένη γνώση, όπως π.χ. ο κος Νικόλαος Καρλής της τ. Νομαρχίας Πειραιά. Σύμφωνα με τον Walsh, η πιθανότητα εξελίσσεται σε τετράβαθμη κλίμακα, που έχει ως εξής από κάτω προς τα πάνω: ΑΠΙΘΑΝΗ (εγώ λέω αποδυναμωμένης πιθανότητας), ΒΑΘΜΟΣ Ένα (1) .
ΠΙΘΑΝΗ, ΒΑΘΜΟΣ Δύο (2).
ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΥΨΗΛΗ, ΒΑΘΜΟΣ Τρία (3).
ΣΧΕΔΟΝ ΒΕΒΑΙΗ, ΒΑΘΜΟΣ Τέσσερα (4).
Η πιθανότητα και για τους σκοπούς του παρόντος σχεδίου συνδυάζεται με τη βαρύτητα του είδους της απειλούμενης βλάβης (επιπτώσεις). Προκειμένου δε να διευκολυνθούμε στον υπολογισμό με βάση τον πίνακα-φόρμουλα του De Preez (1991), βαθμονομούμε ανάλογα τη βαρύτητα της βλάβης. Συνακόλουθα, oι βλάβες που μπορούν να απορροφηθούν και ως εκ τούτου δεν μπορούν να επηρεάσουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την επιχείρηση παρά μόνο να καταμετρηθούν ως στοιχείο απώλειας, χαρακτηρίζονται ως ΕΛΑΦΡΕΣ και βαθμονομούνται με ΕΝΑ (1). Εκείνες που μπορούν να επιφέρουν απώλειες κερδών ή να καθυστερήσουν σοβαρά τις υποχρεώσεις της επιχείρησης ή του Οργανισμού χαρακτηρίζονται ως ΣΟΒΑΡΕΣ και βαθμονομούνται με ΔΥΟ (2). Εκείνες που μπορούν να επιφέρουν μερική παύση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων χαρακτηρίζονται ως ΠΟΛΥ ΣΟΒΑΡΕΣ και βαθμονομούνται με ΤΡΙΑ (3). Εκείνες που επιφέρουν παρατεταμένη παύση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και ως εκ τούτου και πιθανή μη αναστρέψιμη κατάσταση και συνακόλουθη εξαφάνιση από τον «επιχειρηματικό χάρτη» χαρακτηρίζονται ως ΚΑΤΑΣΤΡΕΠΤΙΚΕΣ και βαθμονομούνται με ΤΕΣΣΕΡΑ (4). Στη συνέχεια δημιουργούμε τον πίνακα του De Preez:
Βλάβη 4
3
2
1
1 2 3 4
Πιθανότητα
Πολλαπλασιάζοντας βαθμό πιθανότητας επί βαθμό βλάβης (στους οποίους καταλήγουμε από το ιστορικό, από στατιστικά, από γνώμες ειδικών, αναφορές ΜΜΕ – δηλαδή προηγούνται υπολογισμοί με προσπάθεια κάποιας ακρίβειας) βρίσκουμε το βαθμό κινδύνου (κατά προσέγγιση). Ο ανώτερος είναι ο 16 (4 για καταστρεπτική βλάβη Χ 4 για βεβαιότητα – σχεδόν βέβαιος κίνδυνος). Σε περίπτωση ίσου αποτελέσματος στη σχετική «λίστα» προηγείται ο κίνδυνος με τη μεγαλύτερη πιθανότητα. Στο παρόν Κεφάλαιο καταγράφεται η σειρά των κινδύνων κατά είδος και προτεραιότητα – ανάλογα το βαθμό κινδύνου – και δίπλα στο όνομα του κινδύνου γίνεται παραπομπή στο ανάλογο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ του και στα συνοδεύοντα προσαρτήματα. Το Κύριο Μέρος του Σ.Α.Ε.Κ. (μετά το ΚΕΦ. 4) «κλείνει» με τα ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ που αφορούν στη διασύνδεσή του με το ΚΕΦ. 5 του MASTER PLAN, όσον αφορά στην πρόβλεψη αναθεωρήσεων και την εκπαίδευση του προσωπικού. Τέλος περιλαμβάνει σε κατάλογο τα Παραρτήματα και Προσαρτήματα που ακολουθούν. Τα τελευταία μπορούν παραδειγματικά να περιληφθούν, ως εξής:
1. ΦΥΣΙΚΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ
1. Σεισμική Δόνηση, βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1.A.1
2. Κατολίσθηση, βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1.Α.2.
Β. ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΟΙ
(1) Δυσχερείς Καιρικές Συνθήκες, βλ. 1.Β.1.
2. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ
Α. ΣΤΙΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
(1) Πυρκαγιά, βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2.Α.1.
(2) Έκρηξη, βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2.Α.2.
(3) Τροχαίο ατύχημα, βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2.Α.3.
(Για τα οποία αναφέραμε ότι θα κάνουμε σχετικές παρουσιάσεις στα δύο επόμενα δημοσιεύματα που αφορούν στο Σχέδιο ή Εγχειρίδιο Χειρισμού Κρίσεων).
{το παρακάτω να μπει σε πλαίσιο με ξεχωριστό χρώμα }
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1.Α. 1.
Σ ε ι σ μ ι κ ή Δ ό ν η σ η
Το Παράρτημα χωρίζεται στα εξής διακριτά μέρη:
1. Δήλωση Υπευθυνότητας. (Η Υπηρεσία Ασφάλειας της Μονάδας .Υπευθυνότητα κατά χώρο για αξιολόγηση και συντονισμό στην εκκένωση).
2. Οδηγίες προφύλαξης κατά τη διάρκεια της δόνησης.
3. Οδηγίες Ενεργειών αμέσως μετά το σεισμό, όλων των ομάδων και αυτής της αποκατάστασης βλαβών.
4. ¶μεσος έλεγχος υπευθύνων ανά περιοχή και αναφορές προς συντονιστικό κέντρο.
5. Μήνυμα Εκκένωσης μέσω μεγαφωνικών εγκαταστάσεων.
6. ¶μεση Ανταπόκριση Προετοιμασίας. Συντονισμός όλων των ομάδων ανταπόκρισης (και των εννέα ειδών).
7. Στάδιο Εκκένωσης Ανά Χώρο προσωπικού και πελατών, με οδηγίες κατεύθυνσης των ευρισκόμενων σε αυτούς, προς χώρους διασποράς.
8. Έλεγχος πλήρους εκκένωσης και έλεγχος δικτύων παροχών- διασφάλιση εμπιστευτικών στοιχείων και αντικειμένων αξίας.
9. Πρώτος έλεγχος τυχόν ζημιών και πρώτη ανταπόκριση.
10. Επικοινωνία-Συνεργασία με Αρχές.
11. Προστασία – μέριμνα για συγκεντρωμένους σε χώρους διασποράς και εγκατάσταση του νοσηλευτικού προσωπικού με το φορητό εξοπλισμό και φαρμακείο. Προστασία όλων των χώρων και των υπαίθριων χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων, όπου θα συγκεντρωθούν με τάξη όλα τα οχήματα. Περιμετρική προστασία με περιπολίες.
12. Διαχείριση της κατάστασης από Ομάδα Χειρισμού Κρίσεων – ¶μεση Ενημέρωση των «συμμάχων» μας και έκκληση για βοήθεια και συνδρομή. Ανακοινώσεις.
13. Ανάλυση της κρίσης.
14. Αποτίμηση της Κρίσης. Αποφάσεις για πιθανές ενέργειες και βελτιώσεις. Συμπεράσματα. Ενσωμάτωση της Εμπειρίας στις μελλοντικές εκπαιδεύσεις.
15. Μετά την κρίση: Αξιολόγηση. Επιδιορθώσεις. Φροντίδα όσων υπέστησαν βλάβη. Υπολογισμός για όλα τα κόστη. Επικοινωνία με ΜΜΕ και δελτία τύπου. Αναθεωρήσεις. Ευχαριστήρια Δώρα. Πρόσθετες εκπαιδεύσεις.
Το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ συνοδεύεται από ΠΡΟΣΑΡΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΚΑΘΕ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΑΚΡΙΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ. Αυτά αφορούν χωριστά:
Α. Μνημόνια ενεργειών κάθε μίας από τα εννέα είδη ομάδων.
Β. Υπόμνηση καθηκόντων προς τον έχοντα το γενικό πρόσταγμα στην ανταπόκριση σε περίπτωση σεισμού και στον αναπληρωτή του.
Γ. Μνημόνια καθηκόντων επικεφαλής της κάθε ομάδας ανταπόκρισης και του αναπληρωτή του.
Δ. Εσωτερικά διαγράμματα όλων των εγκαταστάσεων, των οδών διαφυγής, των τελικών εξόδων από τις εγκαταστάσεις, τη σήμανση και τα τοπογραφικά των χώρων συγκέντρωσης μετά την εκκένωση.
Ε. Σχεδιαγράμματα χώρων εργαλείων και εφοδίων.
Διαγράμματα πινακίδων επισημάνσεων, πυροσβεστήρων και των τροχήλατων, καθώς και φόρμες ελέγχου καλής κατάστασης και λειτουργίας, αλλά και έντυπα αντικατάστασης όσων έχουν φθαρεί ή δημιουργούν ερωτηματικά ως προς την καλή λειτουργία τους.
Ζ. Φόρμες συμπλήρωσης χρέωσης υλικών και εφοδίων.
Η. Μνημόνιο διασφάλισης κλειδιών.
Θ. Λίστα ονομάτων όλου του προσωπικού, με τα στοιχεία επικοινωνίας τους.
Ι. Κατάλογοι όλων των ομάδων με τα μόνιμα και τα εθελοντικά μέλη τους, που πρέπει να διατηρούνται ενημερωμένοι.
ΙΑ. Χάρτες της ευρύτερης περιοχής.
ΙΒ. Μικρός κατάλογος με τα ονόματα και όλα τα στοιχεία επικοινωνίας των συνδέσμων μας με τις αρχές και τους εθελοντικούς Οργανισμούς.
ΙΓ. Οδηγίες προς τον Αρχηγό της Ομάδας Διαχείρισης Κρίσης (Τακτική ενημέρωση Ιδιοκτητών Εταιρείας, Έλεγχος γραμματείας Ομάδας Διαχείρισης Κρίσης, Οδηγίες του προς προσωπικό κ.λπ.).
Συμπέρασμα
Η αποτελεσματική ανάπτυξη και εφαρμογή ενός Σ.Α.Ε.Κ. μίας επιχείρησης ή ενός Οργανισμού απαιτεί από τον Supreme Security Manager (αναφέρουμε με αυτόν τον προσδιορισμό τον Security Manager, προς διάκριση από τον επόπτη ασφαλείας που είναι και αυτός Security Manager, αλλά δεν διευθύνει άλλους Managers), γνώσεις και φαντασία – μην πω μέχρι του σημείου της μεταφυσικής της φαντασίας – «τσαγανό», αλλά και ένα άλλο χαρακτηριστικό. Να μην αιφνιδιάζεται και να έχει την ικανότητα να αντιδράσει ΄΄εύκαμπτα΄΄, κατά τη έκφραση του ΣΕΕΚΤ, της ψυχραιμότερης στρατιωτικής διάνοιας των τελευταίων εκατό ετών. Πλέον τούτων, οι ευγενείς τρόποι, το διπλωματικό τάκτ στην ανάπτυξη ισχυρών δεσμών συνεργασίας με τους «συμμάχους», η αυτοεκπαίδευσή του σε «στοχαστή σε επιφυλακή » για το τι μπορεί να επιφυλάσσει το μέλλον και η κατανόηση ότι το έργο του είναι διττό «ως επιτελούς πρώτης γραμμής», δηλαδή ως υπεύθυνου σχεδίων και ταυτόχρονα εφαρμοστή
τους, πρέπει να αποτελούν τις εμπνέουσες αρχές σε κάθε ενέργειά του.
Από τον Σπύρο Μιχαήλ Κυριακάκη,
Επικεφαλής Κατεύθυνσης Σπουδών,
Οrganizational Security and Management
KEME NEW YORK COLLEGE