Προβλήματα ασφαλείας στις χερσαίες μεταφορές. Χειρισμός-Αντιμετώπιση
Ο τομέας των χερσαίων μεταφορών θεωρείται από τους πλέον ευαίσθητους και δύσκολους, όσον αφορά την αντιμετώπιση ζητημάτων που σχετίζονται με την ασφάλεια, γι’ αυτό και απαιτείται μια πολύπλευρη στρατηγική, που θα βασίζεται σε γνώσεις, νόμους και ένα πλαίσιο εσωτερικών λειτουργιών.
Προκειμένου να αναπτύξουμε ένα αποτελεσματικό σχέδιο χειρισμού των προβλημάτων ασφάλειας σε έναν τόσο κρίσιμο τομέα, όπως αυτός των χερσαίων μεταφορών, απαιτείται βαθιά γνώση όλων των παραμέτρων του ζητήματος.
Προσδιορισμοί
Μεταφορά: Είναι η κυκλοφορία αγαθών και προσώπων με μέσα χερσαία, υδάτινα, εναέρια. Επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την κοινωνική εξέλιξη και η επανάσταση στις μεταφορές ήταν αντίστοιχη με τη βιομηχανική επανάσταση (4).
Χερσαίες Μεταφορές: Διεξάγονται με μέσα σταθερής τροχιάς, οδικής μεταφοράς, αγωγούς.
Μέσα Σταθερής Τροχιάς: Ο Σιδηρόδρομος (επιβατικός, εμπορικός ή συνδυάζοντας και τις δύο μεταφορές) για μεγάλες αποστάσεις, αλλά και με διευκόλυνση περιοχών γύρω από μεγάλους πόλους ανάπτυξης (προαστιακός). Ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος (υπόγειος, υπέργειος, όπως ο ΗΣΑΠ), το metro (σε ορισμένες χώρες και υποθαλάσσιο), το τραμ.
Μέσα Οδικής Μεταφοράς: Αυτοκίνητα όλων των τύπων και για διάφορες χρήσεις. Για τους σκοπούς του παρόντος, εστιαζόμαστε στα οδικά μέσα μεταφοράς εμπορευμάτων (φορτηγά και ρυμουλκούμενα) καθώς και ανθρώπων, όπως λεωφορεία αστικά, τουριστικά, σχολικά, τρόλεϊ, υπεραστικά, που συνδέουν και διάφορες γεωγραφικές περιφέρειες. Υφίστανται και συνδυασμένες μεταφορές με θαλάσσια μέσα, όπως π.χ. Λεωφορείο ΚΤΕΛ του Ηρακλείου Κρήτης με επιβάτες για Θεσσαλονίκη ή φορτηγά αυτοκίνητα και νταλίκες σε ferryboats και πλοία RO-RO (5).
Αγωγοί: Είναι οι υδαταγωγοί, αεριαγωγοί, πετρελαιαγωγοί.
Υποδομές χερσαίων μεταφορών: Οποιεσδήποτε εξυπηρετούν τις μεταφορές αυτές, όπως σιδηροτροχιές, οδοί, κόμβοι, γέφυρες, σήραγγες, κοινόχρηστες εγκαταστάσεις, ράμπες κ.λπ.
Πράξεις που στρέφονται κατά των οδικών μεταφορών: Όλα τα παραπάνω μέσα, αλλά και οι μετακινούμενοι με αυτά επιβάτες, οι εγκαταστάσεις και διευκολύνσεις τους, τα μεταφερόμενα εμπορεύματα και είδη, έχουν γίνει στόχοι και των επτά μορφών βίας του καθηγητή Ezzat FATTAH (6), πολλών άλλων εγκληματικών πράξεων (π.χ. κλοπές) αλλά και πράξεων τέτοιων, που μπορεί να μην έχουν ποινικοποιηθεί αλλά είναι ενοχλητικές και δημιουργούν ατμόσφαιρα ανησυχίας και απειλής στους επιβάτες.
Ο εγκληματικός χάρτης των χερσαίων μεταφορών και τα δύο ΄΄παραρτήματά΄΄ του
΄΄Ο εγκληματικός χάρτης΄΄ αφορά τα εγκλήματα εναντίον των οδικών μεταφορών και τα δύο ΄΄παραρτήματα” αφορούν το μεν πρώτο τη συνήθη περιπτωσιολογία καθημερινής παραβατικότητας στα χερσαία μέσα μεταφοράς, το δε δεύτερο ενοχλητικές ενέργειες, που δημιουργούν πνεύμα ανησυχίας σε επιβάτες.
Παραδοχή: Οι μαζικές χερσαίες μεταφορές αποτελούν ΄΄μαλακό στόχο΄΄ (soft target) εκτός από ορισμένες υποδομές που προστατεύονται τουλάχιστον επαρκώς και μπορούν να χαρακτηριστούν ως εθνικά σημεία κλειδιά, π.χ. σήραγγες, γέφυρες (όπως η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου), οδικοί άξονες (π.χ. Αττική Οδός) κ.λπ.. Μαλακός στόχος σημαίνει ευκολία πρόσβασης δραστών και διεξαγωγής εγκληματικής ενέργειας, με την πρόκληση πολλών θυμάτων.
Ο εγκληματικός χάρτης
Ή συμβολή στην αύξηση της ευαισθητοποίησης των υπευθύνων ασφαλείας, με την ανθολόγηση περιστατικών:
- Μάρτιος 1977. Ολλανδία. Κατάληψη τραίνου από ένοπλους. Κρατήθηκαν 51 όμηροι. Η ενέργεια συνδυάστηκε με ταυτόχρονη κατάληψη σχολείου.
- Αύγουστος 1980. Τρομακτικής ισχύος βόμβα πυροδοτείται στο σιδηροδρομικό σταθμό της Μπολώνια. Νεκροί 85, τραυματίες 194. Υπεύθυνη η οργάνωση ΄΄Ένοπλοι Επαναστατικοί Πυρήνες΄΄.
- Δεκέμβριος 1983. Σιδηροδρομικός Σταθμός Μασσαλίας. Πυροδοτείται βαλίτσα-βόμβα. 2 νεκροί, 45 τραυματίες.
- Απρίλιος 1984. Βόμβα στο σταθμό υπόγειου σιδηροδρόμου στη Χιλή, τραυματίζει 20 άτομα. (Οργάνωση ΄΄Πατριωτικό Μέτωπο Εμμανουήλ Ροντρίγκεζ΄΄).
Το ίδιο διάστημα πραγματοποιήθηκε συντονισμένος εμπρησμός 37 σιδηροδρομικών σταθμών, με ταυτόχρονη ανατίναξη σιδηροτροχιών, στην Ινδία. - 1984. Ιούνιος. Οι ΄΄Επαναστατικοί Πυρήνες΄΄ ανατινάζουν αγωγό στην περιοχή Baden-Werttemberg.
- 1985-1988. Ανατινάζονται αγωγοί σε Κολομβία, Περού, Γουατεμάλα. Ανατινάζεται γέφυρα απο την οργάνωση ΄΄Μέτωπο Ρικάρντο Φράνκο΄΄.
- Μάρτιος 1995. Απελευθερώνεται το αέριο νεύρων satin στο ΄΄Μετρό΄΄ του Τόκιο. Υπεύθυνη η Οργάνωση Αούμ Σινρίκιο. 12 νεκροί και 6000 με σοβαρή βλάβη υγείας. Το 2002, δύο άτομα υπεύθυνα για τις επιθέσεις, καταδικάστηκαν από δικαστήριο του Τόκυο, σε θάνατο.
- 2002. Καθ’όλη τη διάρκεια του έτους πραγματοποιούνται βομβιστικές ενέργειες εναντίον λεωφορείων (Ινδία, Ισραήλ, με αρκετούς νεκρούς) και αγωγούς (Κολομβία), ενώ 10 εργάτες που δουλεύουν στη συντήρηση αγωγών απήχθησαν στη Νιγηρία και ζητήθηκαν λύτρα απο την εταιρεία.
- Φεβρουάριος 2004. Επίθεση με βόμβα στο ΄΄Μετρό΄΄ της Μόσχας.
- Μάρτιος 2004. Μαδρίτη. Βομβιστική επίθεση σε περιφερειακούς σταθμούς τραίνων.
- Ιούλιος 2005. Λονδίνο. Βομβιστικές επιθέσεις σε Μετρό και Λεωφορείο.
Στη χώρα μας, έχουν συμβεί περιστατικά ΄΄πειρατειών΄΄ σε Υπεραστικά και Αστικά λεωφορεία, που έλαβαν μεγάλες διαστάσεις στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και απασχόλησαν έντονα την κοινή γνώμη. Μάλιστα, σε λεωφορείο που οδηγήθηκε στη γειτονική χώρα της Αλβανίας, θρηνήσαμε έναν επιβάτη, ενώ σε άλλες περιπτώσεις υπήρξαν ληστείες, απόπειρα πειρατείας σε περιοχή της Αττικής, καθώς και περιστατικό με δολοφονία οδηγού στη Θεσσαλονίκη. (βλέπε επίσης υποσημείωση 6). Επιπλέον, αρπαγές/ κλοπές φορτηγών με εμπορεύματα και σκύλευση νεκρών και τραυματιών σε τροχαία ατυχήματα, είναι μερικά περιστατικά που έχουν συμβεί σε ελληνικούς δρόμους.
Παράρτημα Συνήθους Παραβατικότητας
Μερικά από τα συνήθη περιστατικά καθημερινής παραβατικότητας στα χερσαία μέσα μεταφοράς, είναι τα εξής:
- Διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνίας σε δρόμους, πλατείες, σιδηροδρομικές γραμμές, γέφυρες, σήραγγες, έστω και από αμέλεια.
- Κλοπή πορτοφολιών ή άλλων ειδών επιβατών από μεμονωμένους ή οργανωμένους δράστες, σε λεωφορεία και συρμούς.
- Μεγάλες φθορές από πρόθεση σε λεωφορεία και βαγόνια συρμών (εσωτερικά και εξωτερικά), ιδίως με φωτιά ή με τη χρήση εκρηκτικών υλών.
- Παρεμπόδιση λειτουργίας κοινόχρηστης εγκατάστασης που εξυπηρετεί τη συγκοινωνία σιδηροδρόμων ή λεωφορείων.
- Graffiti σε βαγόνια, ιδίως πάνω από διαφημιστικές παραστάσεις. Θίγεται ο διαφημιζόμενος, ο οποίος ζητά αποζημιώσεις.
- Πράξεις βανδαλισμού, γενικά.
- Χρήση ναρκωτικών ουσιών, σε οχήματα, εγκαταστάσεις και διευκολύνσεις συγκοινωνιών.
- Έκθεση ανηλίκων σε ηθικό κίνδυνο.
- Εξυβρίσεις με λόγια και έργα και συμπλοκές με σωματικές βλάβες.
- Μη χρήση εισιτηρίου και άρνηση ελέγχου, με κλιμάκωση επεισοδίου εις βάρος του προσωπικού ελέγχου.
- Φορτική επαιτεία κατά συνήθεια ή από φυγοπονία.
- Ρίξιμο κροτίδας ΄΄για πλάκα΄΄ και πολλές φορές στην καμπίνα του οδηγού (π.χ. Τραμ).
- Προσβολές με πέτρες ή αεροβόλα όπλα, διερχομένων λεωφορείων, συρμών, φορτηγών αυτοκινήτων.
- Είσοδος μεταναστών σε φορτηγά, προς άλλη χώρα,. Η ενέργεια αυτή μπορεί να ενοχοποιήσει οδηγούς και πρακτορεία.
- ΄΄Μπλόκο” και ληστεία φορτηγών αυτοκινήτων.
- Κυκλοφορία ατόμων που φαίνονται ότι οπλοφορούν ή τους πέφτει το όπλο στο δάπεδο του οχήματος (επομένως και το προσωπικό της δημόσιας δύναμης ή άλλα άτομα που οπλοφορούν νομίμως, πρέπει να είναι πολύ προσεκτικά και να μη δείχνουν ότι οπλοφορούν.
Παράρτημα Ενοχλητικών Ενεργειών
Εκτός όμως από περιστατικά καθαρά παραβατικής συμπεριφοράς, μπορούν να συμβούν και ορισμένες ενοχλητικές ενέργειες, όπως :
- Μεγαλόφωνα πειράγματα ομάδας ατόμων, εναντίον επιβατών.
- Συνεχείς μεγαλόφωνες χυδαιολογίες.
- ¶τομα που έχουν φέρει τον εαυτό τους σε άσχημη κατάσταση, υπό τη βλαβερή επενέργεια ναρκωτικών, άλλων ουσιών ή οινοπνεύματος και λόγω αυτής της κατάστασης δεν μπορούν να ισορροπήσουν κατά την κίνηση ή να κάνουν εμετό.
- Ρίξιμο αντικειμένων από τα παράθυρα.
- Ενοχλητικές συμπεριφορές και παρενοχλήσεις αναμενόντων ή διακινούμενων επιβατών, σε στάσεις και σταθμούς.
- Μηνύσεις χωρίς βάσιμο λόγο, εναντίον προσωπικού που εργάζεται στις χερσαίες μεταφορές.
- Μεταφορά εύφλεκτων ή επικίνδυνων υλών, υλικών και αντικειμένων, καθώς και ζώων – εκτός των μικρών κατοικίδιων – που μεταφέρονται σε ειδικούς κλωβούς ή συνοδεύουν άτομα με ειδικές ανάγκες.
- ΄΄Δημόσια παράσταση΄΄ με υβριστικό περιεχόμενο και χυδαιολογίες και ύστερα περιφορά κανίστρου για ΄΄οβολό΄΄ των εμβρόντητων διακινουμένων επιβατών.
- Φορτική θορυβώδης μπάντα.
- Δημόσια κακόβουλη υβριστική απαγγελία.
Η Αντιμετώπιση
Εκτυλίσσεται σε δύο πεδία. α. Στο Νομικό και β. Στο πεδίο Εσωτερικών λειτουργιών των φορέων χερσαίων συγκοινωνιών (π.χ. ΟΣΕ, ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, ΤΡΑΜ, ΕΘΕΛ, ΚΤΕΛ, ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΩΝ ΦΟΡΤΗΓΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ).
Α. Νομικό Πεδίο.
Συνθετικά του, είναι ο Ποινικός Κώδικας (Π.Κ.) και οι ειδικοί Νόμοι . Αναλυτικότερα: Το 14ο Κεφάλαιο του Ποινικού Κώδικα, ιδίως τα άρθρα 290, 291, 292, 293, 294, 295 αλλά και 297 εν μέρει, καθώς και το 298, προβλέπουν τις πράξεις από δόλο ή αμέλεια κατά της ασφάλειας των συγκοινωνιών. Το άρθρο 290 και 292 αφορά τις οδικές συγκοινωνίες και τις κοινόχρηστες εγκαταστάσεις και διευκολύνσεις που εξυπηρετούν τις συγκοινωνίες αυτές, ιδίως τα λεωφορεία. Τα άρθρα 291, 292 (7) αφορούν τη διατάραξη ασφαλείας σιδηροδρόμων, αλλά και την παρακώλυση της συγκοινωνίας σιδηροδρόμων, με παρεμπόδιση της λειτουργίας κοινόχρηστων εγκαταστάσεων που εξυπηρετούν τη συγκοινωνία αυτή.
Οι παραβάτες του άρθρου 291, αν συγκροτούν ή εντάσσονται ως μέλη σε δομημένη ομάδα που αποτελείται από τρία ή περισσότερα μέλη και επιδιώκουν τη διάπραξη περισσότερων κακουργημάτων, που προβλέπονται μεταξύ άλλων άρθρων και από το άρθρο 291 του Ποινικού Κώδικα, αντιμετωπίζονται ως δράστες κακουργήματος μόνο για τη συγκρότηση ή την ένταξη (αρθ.187 Π.Κ. παρ.1 ΄΄εγκληματική οργάνωση΄΄). Αν η παράνομη δραστηριότητα αφορά ένωση με άλλον, προκειμένου να διαπράξουν κακούργημα, τιμωρείται η ένωση αυτή με φυλάκισε τουλάχιστον 6 μηνών (8). Αν η ένωση αυτή έγινε προς το σκοπό διάπραξης πλημμελήματος, που τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους, π.χ. από πρόθεση διατάραξη της ασφάλειας σιδηροδρομικής εγκατάστασης, που έγινε με τέτοιο τρόπο, ώστε προέκυψε κίνδυνος σε ξένα πράγματα (προβλεπόμενη ποινή: φυλάκιση τουλάχιστον 2 ετών, αρ.291 παρ.1α του Π.Κ.), τότε και μόνο η ένωση με άλλον τιμωρείται επιπλέον με φυλάκιση τουλάχιστον 3 μηνών(9). Βέβαια, ανάλογα με το αδίκημα έχει εφαρμογή και το αντίστοιχο άρθρο του Π.Κ.(βλ. υποσημείωση με α.α.10).
Οι Ειδικοί Νόμοι είναι οι: Ν1214/1981 αρ.1 (υποχρέωση καταβολής νόμιμου κομίστρου και η επιβολή προστίμου στους παραλείποντες κατά τις διατάξεις του αρ.1).
Ν. 2669/1998 αρ.6. Αντικαθιστά το άρθρο 2 του Ν.1214/81 και αφορά αρμοδιότητα διενέργειας ελέγχου στις αστικές συγκοινωνίες (ΟΑΣΑ ή κατ’ ανάθεση αυτού στον οικείο φορέα ή εταιρεία του), τον τρόπο της επιβολής προστίμου, τις υποχρεώσεις του παραβάτη και το ύψος της τιμής του προστίμου. Σχετ. και η Υπουργική απόφαση 91550/191/86 (ΦΕΚ Β 390/86).
Ν.3082/2002 αρ.11, για την απομάκρυνση πέραν των εξόδων των σταθμών, ατόμων που μεταφέρουν εύφλεκτα ή επικίνδυνα είδη ή ζώα, εκτός των εξαιρέσεων που αναφέραμε ή καταναλώνουν φαγητά ή ποτά ή ασκούν οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα.
Β. Πεδίο Εσωτερικών Λειτουργιών
Καθορίζονται από το Φορέα και προκειμένου για τις αστικές συγκοινωνίες, με εξουσιοδότηση του ΟΑΣΑ. Οι αρμοδιότητες αυτές μπορεί να είναι:
- Ελέγχου και ευταξίας συρμών.
- Ελέγχου επιτήρησης (με ηλεκτρονικά μέσα).
- Φύλαξη αμαξοστασίου (και πυλών).
- Ελέγχου εισιτηρίων.
- Επιτήρησης δικτύων για την εφαρμογή επιβατικού κανόνα.
- Διαχείρισης παραπόνων και βοήθειας προς επιβάτες.
- Βοήθειας προς επιβάτες να κατανοήσουν τις αρμοδιότητες της εταιρείας λειτουργίας του μέσου μεταφοράς.
- Επίβλεψης-Επιτήρησης δια μέσω κέντρου ελέγχου λειτουργίας.
- Συνοδείας χρηματαποστολών.
Διαπίστωση
Απαιτείται οπωσδήποτε αναβάθμιση της ασφάλειας των χερσαίων συγκοινωνιών.
Ασφάλεια αποτελεσματική, χωρίς όμως να γίνεται καταπιεστική ή ενοχλητική, διότι οι χερσαίες μεταφορές και ιδίως οι μεταφορές επιβατών, είναι ένας κρίσιμος τομέας. Οι πιο πολλές υποδομές του, είναι και αυτές κρίσιμες και εκτός των άλλων αποτελούν και μαλακούς στόχους. ¶ρα είναι εύκολο στο να αποτελέσουν στόχο μιας δυναμικής ενέργειας, χωρίς να αποκλείεται και η ασύμμετρη ενέργεια (11). Στην καθημερινή πρακτική και με τις καταστάσεις που προξενούν οι συμπεριφορές που περιλάβαμε στο χάρτη εγκληματικότητας και στα παραρτήματά του, δυσκολεύεται η εκτέλεση υπηρεσίας των αρμοδίων υπαλλήλων. Μάλιστα, σε οργανισμό με δικό τους τμήμα ελέγχου και ασφαλείας, υφίσταται και μια κρίση ταυτότητας, όσον αφορά τις αρμοδιότητες ασφαλείας.
Το ζητούμενο
Απαιτείται η δημιουργία ενός συστήματος κανονιστικού περιεχομένου εσωτερικών διαδικασιών και λειτουργίας, που θα εγκριθεί κατά την τυπική οδό, η δε ασφαλιστική διευθέτηση των εργαζομένων (12) θα είναι ανάλογη. Όσον αφορά το μέρος της λειτουργίας που αφορά στην ασφάλεια, αυτή θα μπορούσε να υπαχθεί στο άρθρο 1, παρ.2 του Ν.3707/08.
Security Management και το πλαίσιο δράσης
Η πλέον σημαντική λειτουργία μεταξύ των 6 επιπρόσθετων λειτουργιών του security management είναι η επικοινωνία. Οι βοηθητικές αυτές λειτουργίες (λήψη αποφάσεων, επικοινωνία, συντονισμός, ανάθεση, αρμοδιότητα, υποκίνηση, πειθαρχία) είναι αυτές που αποτελούν το διάδρομο, ώστε οι γνώσεις της επιστήμης του security management να περάσει στην τέχνη της δράσης (security managing).
Απαιτούνται λοιπόν:
- Ύπαρξη κέντρων επικοινωνιών και ελέγχου ΚΤΕΛ, Αστικών Λεωφορείων, τουριστικών και σχολικών. Δημιουργία όμοιου κέντρου από τα πρακτορεία των φορτηγών Δ.Χ. κ.λπ., με συνεχή ασύρματη ενημέρωση του οδηγού προς το κέντρο και αναφορές, ιδίως όταν διέρχεται από περιοχή που έχουν σημειωθεί περιστατικά κατά των συγκοινωνιών. Προαπαιτούμενο είναι η εδραίωση της συνεργασίας με τη δημόσια δύναμη.
- Έλεγχοι στα μέσα συγκοινωνιών από ομάδα 3 ατόμων, με τον ένα να διενεργεί τον έλεγχο.
- Ο έλεγχος καλύτερα να γίνεται με ομοιόμορφη πολιτική περιβολή, αλλά στην υπηρεσιακή ταυτότητα (ευμεγέθη) που αναρτάται στο πέτο, η φωτογραφία να είναι με στολή και εμφανή διακριτικά. (π.χ. αυτό το σέβονται οι αλλοδαποί επιβάτες).
- Οι ελέγχοντες να γνωρίζουν την τακτική ελέγχου και να ξεπερνούν το ΄΄πρώτο σκαλοπάτι΄΄ στις διαπροσωπικές σχέσεις, που είναι η κριτική. Αποφυγή της κριτικής, λοιπόν, κατά τον έλεγχο.
- Συστηματική συνεργασία με τη Δημόσια Δύναμη. Τακτική συνάντηση, με πρακτικά, αποφάσεις, ενέργειες προς υλοποίηση (13).
- Η συνεργασία με τη Δημόσια Δύναμη θα αφορά όλες τις υπηρεσίες κατά μήκος των δρομολογίων.
- Συνεργασία με τον ίδιο τρόπο, με την πολιτική προστασία.
- Εκπαίδευση εκπαιδευτών του κάθε φορέα, ώστε να υλοποιείται μία δια βίου ανανεωτική ενημέρωση, αλλά και μετεκπαίδευση και επιμόρφωση του προσωπικού.
- Οργανωμένες περιπολίες προστασίας των αγωγών.
- Κατάρτιση κοινού μητρώου (αρμοδίως) με αύξοντα εθνικό ατομικό αριθμό, για λεωφορεία (ΚΤΕΛ, αστικά, σχολικά, τουριστικά). Ο αριθμός θα αναγράφεται σε μεγάλο σχήμα στην οροφή του κάθε λεωφορείου. Με αυτόν τον τρόπο, η εναέρια συνδρομή της αστυνομίας θα συνεισφέρει στην αποτελεσματικότητα χειρισμού τυχόν κρίσιμου περιστατικού.
Για συρμούς και Τρόλεϊ, το μέτρο δεν απαιτείται, διότι οι πρώτοι ελέγχονται εύκολα βάσει των δρομολογίων, ενώ τα δεύτερα κινούνται σε καθορισμένες οδούς. Η συνεχής όμως επικοινωνία των οδηγών τους με το κέντρο ελέγχου της κίνησης, καλύπτει αποτελεσματικά τις ανάγκες ασφαλείας.
Αντι επιλόγου
Εκπαίδευση, Συνεργασία και Επικοινωνία, είναι το τρίπτυχο της αποτελεσματικής ασφάλειας. Η Συνεργασία και η Επικοινωνία να αφορούν πρώτα από όλα, αυτούς που συγκροτούν τις ομάδες ελέγχου και ασφαλείας, με τους προϊσταμένους τους. Να δημιουργηθούν ομάδες χειρισμού κρίσεων ανά συγκοινωνιακό φορέα και να ισχυροποιείται συνεχώς η συνεργασία με τη δημόσια δύναμη.
Του ΣΠΥΡΟΥ Μ. ΚΥΡΙΑΚΑΚΗ
Ακαδημαϊκού Διευθυντή Department
Organizational Security and Management
New York College – Educational Group