Personal Branding & Επαγγελματικές Σχέσεις
Η Συμπεριφορά μας … μετράει!
Στο προηγούμενα άρθρο περιέγραψα τη σημασία του «Personal Branding» στον επαγγελματικό χώρο, αναλύοντας τον τομέα «Δεξιότητες». Σε αυτό το άρθρο, θα δείξω την σημασία που πρέπει να δίνουμε, ως Επαγγελματίες, στις Σχέσεις και τη Συμπεριφορά στον εργασιακό χώρο, καθώς και τρόπους/πεδία εφαρμογής, πάντα από τη θέση του Εργαζόμενου.
Tου Δημήτρη Ιωαννίδη
Σύμβουλος Επιχειρήσεων – Coach (AC Accredited)
akernar8@otenet.gr – mob.: 6945101036
www.linkedin.com/in/dimitrisioannidis/
Ξεκινώ – με τι άλλο; – με την επαφή στην πραγματικότητα, γιατί «όποιος δεν κατανοεί την πραγματικότητα γύρω του, δεν μπορεί και να την διαχειριστεί επιτυχημένα υπέρ του».
Και εννοώ τη νέα πραγματικότητα στο εργασιακό περιβάλλον: δεν είμαστε στο 1980, ούτε στο 2000, αλλά στο 2024, βιώνοντας μία μεταβατική κατάσταση, που χαρακτηρίζεται από ρευστότητα αλλά και ευελιξία, νέες προτεραιότητες και αξίες που εκπορεύονται από τις γενιές Υ & Z, με έμφαση στο σεβασμό, τη συνεργασία, την αναγνώριση και την ευεξία στην εργασία μας, ως ζητούμενα.
Είναι μία θετική εξέλιξη και Μπράβο μας!
Εργαζόμαστε 8-10 ώρες/ημέρα, χωρίς να συμπεριλαμβάνω το «πριν και μετά» που επηρεάζει καταλυτικά την καθημερινότητα και γενικότερα την ψυχολογία μας.
Είναι δυνατόν να αφήσουμε στην τύχη, το 1/3 της ζωής μας, όταν αυτό την διαμορφώνει κρίσιμα, κοινωνικά, οικονομικά και ψυχολογικά; Όχι.
Οι επαγγελματικές σχέσεις/συνεργασίες, είναι μείζον θέμα για να λειτουργούμε «…όπως πίνουμε καφέ με τους φίλους/ες μας». Γιατί; Μα είμαστε άνθρωποι και έχουμε τη βασική ανάγκη να ανήκουμε και να συνδεόμαστε (βλ. εικόνα Hierarchy needs – Scott Barry Kaufman). Και γιατί, στη δουλειά μας, υπάρχουν διαμορφωμένες – και διαμορφούμενες – σχέσεις ιεραρχίας/αρμοδιοτήτων και εξουσίας, με συνεχή και ακατάπαυστη επιρροή σε όλους μας, οικοδομώντας την εικόνα και τη μοναδική επαγγελματική μας ταυτότητα (personal branding). Να μερικά παραδείγματα έκφρασης των παραπάνω :
«ο – – – – – – – είναι πολύ κλειστός, δεν κάνει για πολλά.…» ή «….μην τον τσιγκλάς, είναι πάντα έτοιμος για καβγά…» και «…δώσε τη δουλειά στον – – – – — – – – – , είναι αξιόπιστος και φέρνει αποτέλεσμα». Είμαι σίγουρος ότι αυτά και άλλα, τα έχετε ακούσει πολλές φορές στην εργασιακή σας εμπειρία.
Ας δούμε τα σημαντικότερα πεδία που πρέπει να καλλιεργήσουμε/αναπτύξουμε στις επαγγελματικές σχέσεις/συμπεριφορές μας, με στόχους: α. την πετυχημένη εξέλιξή μας ως επαγγελματίες, και β. την, όσο το δυνατόν, προσωπική μας ισορροπία και ευεξία στο δύσκολο και ανταγωνιστικό περιβάλλον, που εργαζόμαστε.
- ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ. Το απαραίτητο μέσο για να δείξετε την πραγματική σας ταυτότητα. Αν και η επικοινωνία θεωρείται ίδιον της φυλής μας και σχεδόν φυσική στην καθημερινότητά μας, εντούτοις σας διαβεβαιώ εκ πείρας ότι η σωστή επικοινωνία ασκείται σπάνια, για διάφορους λόγους (…να ένα επόμενο θέμα άρθρου).
Οι τέσσερεις βασικές λειτουργίες επικοινωνίας στον εργασιακό χώρο είναι :
- Μιλήστε για εσάς, τις εμπειρίες, τις προτιμήσεις και τα «θέλω» σας
- «Εξερευνήστε» το εργασιακό περιβάλλον σας και μάθετε «πως γίνονται τα πράγματα εδώ μέσα…»
- Ακούστε τους συναδέλφους με προσοχή και κατανοείστε τα λεγόμενά τους
- Ρωτήστε, προξενώντας το ενδιαφέρον και την προσοχή τους
- ΣΕΒΑΣΜΟΣ. Το να σέβεσαι τον/την άλλον/η, είναι δύσκολο να πραγματοποιείται…ακόμα περισσότερο σε διαφορετικά επίπεδα ιεραρχίας! Ακολουθείστε τον σίγουρο κανόνα «συμπεριφέρομαι πάντα, όπως θα ήθελα να συμπεριφέρονται σε εμένα…». Λειτουργείστε με :
- Ευγένεια
- Ειλικρίνεια
- Κατανόηση
- Ανταπόκριση
- Αλληλοβοήθεια
- ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ. Το κρίσιμο συστατικό των επιτυχημένων επαγγελματικών σχέσεων. Η Εμπιστοσύνη είναι αμφίδρομη έννοια. Δεν περιμένω μόνο να μου δείχνουν εμπιστοσύνη, αλλά να προσφέρω και εγώ, με:
- Αξιοπιστία λόγων & πράξεων
- Υπευθυνότητα ανάληψης έργων/εργασιών
- Προσφορά βοήθειας
- Διάθεση και προθυμία
- Αποτελεσματικότητα
- ΟΡΙΑ. Το να θέτουμε όρια στις επαγγελματικές σχέσεις, δεν αποκλείει την καλύτερη συνεργασία, αντίθετα ισχυροποιεί την Εμπιστοσύνη και τον Σεβασμό, χτίζοντας στιβαρότερες σχέσεις, πάντα στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων και της ιεραρχίας στο εργασιακό περιβάλλον. Όρια όμως πως & που;
- Καταρχήν θέτουμε όρια στον εαυτό μας, για να διαχειρίζεται καλύτερα τα λόγια, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές, ακόμα και τη «γλώσσα του σώματός μας»(body language)
- Δεν κρίνουμε έργα και συμπεριφορές άλλων…η κρίση – (evaluation) γίνεται μόνο σε αυστηρό πλαίσιο/διαδικασία της επιχείρησης
- Λέμε «ΟΧΙ», κατά περίπτωση και με επιχειρήματα, ανεξαρτήτως ιεραρχίας
- Δημιουργούμε και διατηρούμε έναν ιδιωτικό χώρο προστασίας μας (no deep personal info, no gossip, no private content, κ.α.)
- ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ. Η ολοκληρωμένη Ενσυναίσθηση, όπως έχουμε επισημάνει και σε άλλα άρθρα, δεν είναι απλά κατανόηση ή συμπόνοια, αλλά κάτι ακόμα παραπέρα : Κατανοώ την κατάσταση/πρόβλημα μέσα από το δικό μου πρίσμα, δείχνω το ενδιαφέρον μου στον άλλον, αλλά προσφέρω και προτάσεις/λύσεις για τη διαχείρισή του.
Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό, εκτός των άλλων, η σημασία των σωστά δομημένων σχέσεων στην εργασιακή μας ζωή. Μα θα μου πει κάποιος «…ωραία όλα αυτά, αλλά ξέρεις τι γίνεται, τι κλίκες και παιχνίδια εξουσίας παίζονται…». Ναι, ισχύει αυτό σε αρκετές περιπτώσεις – “power games” στη δουλειά έχω ζήσει και εγώ όπως όλοι/ες.
Η απάντησή μου, σε αυτή την περίπτωση είναι ξεκάθαρη: αν έχετε φθάσει σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο στα παραπάνω πεδία και έχετε ακόμα την ίδια αρνητική αντιμετώπιση από το εργασιακό περιβάλλον σας, μήπως ήρθε η ώρα να αλλάξετε περιβάλλον/κουλτούρα εργασίας (πάντα μετά από εμπεριστατωμένη συζήτηση/εξομολόγηση στον/στους αρμόδιους);
Γιατί – παραφράζοντας την γνωστή ρήση – η εργασιακή μας ζωή, είναι πολύ σημαντική για να την αφήσουμε στα χέρια των άλλων…! Δεν συμφωνείτε;
“ Η ποιότητα της ζωής μας, καθορίζεται από την ποιότητα των σχέσεων μας !»
Tony Robbins