Αγγελίες εργασίας και σημεία προσοχής τους
Το παρακάτω αποτελεί ένα σύνολο συμβουλών και όχι οδηγιών για τις αγγελίες εργασίες. Όπως με όλες τις συμβουλές δεν προορίζεται να ακολουθηθεί τυφλά, απλά να ληφθεί υπόψιν.
Του Ιωάννη Γιαννακάρη,
Control Tower Operator, G4S Telematix
Μηχανικός Βιοϊατρικής (BSc)
Στέλεχος Ασφαλείας Προσώπων και Υποδομών
Επιχειρησιακό Στέλεχος Ελληνικού Ινστιτούτου Διαχείρισης
Κρίσεων και Καταστροφών
Σίγουρα, όσο καλή εικόνα και να δίνει μία αγγελία, αυτό δεν αποκλείει την πιθανότητα η πραγματικότητα να είναι τελείως διαφορετική. Ωστόσο, ενώ σε αυτήν την περίπτωση τα δυσάρεστα αποτελέσματα αποτελούν απλά μία πιθανότητα, υπάρχουν κάποια σημεία σε μία αγγελία εργασίας που αυτήν την πιθανότητα την μετατρέπουν σε βεβαιότητα. Ακολουθούν ορισμένα από αυτά.
Έλλειψη επωνυμίας
Ζούμε σε μία κοινωνία όπου η διαφήμιση όχι απλά υπάρχει, αλλά σπουδάζεται σε Προπτυχιακά και Μεταπτυχιακά προγράμματα επί 4,6 ή και παραπάνω χρόνια και στις περισσότερες εταιρείες έχει και ξεχωριστό τμήμα. Για να μην τοποθετεί ένας εργοδότης την επωνυμία του στην ίδια του την αγγελία, δεν είναι επειδή το ξέχασε. Είναι επειδή υπάρχει λόγος και ο λόγος αυτός σίγουρα δεν είναι καλός.
Η έλλειψη – ορθότερα απόκρυψη – της επωνυμίας, αποτελεί συνήθη πρακτική που ακολουθούν εταιρείες “γαλέρες”, τακτικοί πελάτες της Επιθεώρησης Εργασίας και των αρμόδιων Δικαστηρίων. Μία “σωστή” εταιρεία, έχει κάθε λόγο να θέλει να αξιοποιήσει τις αγγελίες της ως ένα ακόμα εργαλείο διαφήμισής της.
Αυτό το σημείο σε μία αγγελία αποτελεί βασικό λόγο απόρριψής της.
Ορθογραφικά / Γραμματικά λάθη
Είναι αρκετά σύνηθες στους περισσότερους να κάνουμε κάποιο ορθογραφικό / γραμματικό λάθος στην καθημερινή μας ρουτίνα (αναφορές, emails κλπ), ειδικά όταν ο χρόνος αποτελεί κρίσιμο παράγοντα. Όταν ωστόσο αυτά τα λάθη δεν γίνονται από έναν “απλό” φύλακα που επείγεται να στείλει την αναφορά του για κάποιο συμβάν ή από έναν επόπτη που βιάζεται να περάσει τις έκτακτες αλλαγές στις υπηρεσίες (πχ λόγω ασθένειας), αλλά από το αρμόδιο τμήμα μιας εταιρείας που όσο και να επείγεται να δημοσιεύσει μία αγγελία, σίγουρα μία – δύο μέρες παραπάνω δεν θα δημιουργήσουν πρόβλημα, αυτό δεν μπορεί παρά να οδηγεί σε ορισμένα αρνητικά συμπεράσματα.
Από το ότι η εταιρεία δεν έχει όχι μόνο ξεχωριστό τμήμα για την δουλειά αυτή, αλλά ούτε καν ξεχωριστό άτομο που να πληροί κάποιες βασικές απαιτήσεις, μέχρι και ότι δεν υπάρχει ιεραρχία (ικανή τουλάχιστον) που να ελέγχει τις αγγελίες προ της δημοσίευσής τους. Σε κάθε περίπτωση, στην εποχή του auto-correct και της απευθείας μετατροπής ομιλίας σε κείμενο, υποδηλώνει ένα όχι και τόσο καλό επίπεδο για την ίδια την εταιρεία.
Επαναλαμβανόμενες αγγελίες
Γνωστές και ως αγγελίες copy – paste, είναι αγγελίες που δημοσιεύονται σε τακτική βάση (εβδομαδιαία, μηνιαία), για συγκεκριμένες θέσεις εργασίας (πόστο, θέση) οδηγώντας στο βασικό ερώτημα που εύλογα προκύπτει γιατί μια εταιρεία να αδυνατεί να καλύψει “μετρημένες” θέσεις εργασίας επί εβδομάδες ή μήνες. Οι δυνητικές απαντήσεις είναι πολλές, το βέβαιο πάντως είναι πως καμμία από αυτές δεν μπορεί να είναι θετική.
Ξεπερνώντας πραγματικά τα όρια της φαιδρότητας, η συγκεκριμένη δήλωση εξακολουθεί να απαντάται συχνά – πυκνά σε αγγελίες του κλάδου και θα πρέπει να αποτελεί επίσης σημαντικό λόγο απόρριψής τους.
Όποιος εργάζεται στον κλάδο της Ιδιωτικής Ασφάλειας, όχι για 20 χρόνια, αλλά έστω για 20 ημέρες γνωρίζει ότι η παροχή (και) υπηρεσιών ασφαλείας κάθε άλλο παρά ευχάριστη είναι.
Η εργασία σε έναν κλάδο που οι αποφάσεις και οι ενέργειες (ή η έλλειψη αυτών) επηρεάζουν (άμεσα ή έμμεσα) την ασφάλεια της περιουσίας, της εταιρικής φήμης και της ζωής των πελατών δεν αποτελεί σε καμμία περίπτωση ορισμό του ευχάριστου περιβάλλοντος.
Παρεμφερή εκδοχή αποτελεί και το “οικογενειακό περιβάλλον” ή “οικογένεια”, για τα οποία πέρα από τα ανωτέρω καλό θα είναι να ληφθεί υπόψιν πως στις περισσότερες επαγγελματικές “οικογένειες” υπάρχουν και τα αποπαίδια, με την τάση αυτά να απαντώνται στις χαμηλότερες θέσεις της ιεραρχίας.
Ικανοποιητικές αποδοχές
Η απάντηση σε αυτό έχει δοθεί πολύ καιρό τώρα στα social media, “ικανοποιητικές για τον εργαζόμενο ή για τον εργοδότη;”.
Ο κλάδος έχει εργοδότες (τουλάχιστον) τριών ταχυτήτων:
Εκείνους που δεν δίνουν ούτε καν τα νόμιμα, ελπίζουν παθητικά να καλύψουν τις ανάγκες τους με εξίσου παράνομο (χωρίς άδεια) ή κακό προσωπικό και περνούν την καθημερινότητά τους στα Πρωτοδικεία / Πλημμελειοδικεία και κυνηγώντας συμβόλαια με κακούς πελάτες
Εκείνους που δίνουν ίσα – ίσα όσα αναγκάζονται να δώσουν από τον Νόμο και ελπίζουν επίσης παθητικά να περάσουν υποψήφιοι εργαζόμενοι την είσοδό τους
Εκείνους που δίνουν περισσότερα (πολλά ή λίγα) από τα νόμιμα, προσδοκώντας ενεργητικά να προσελκύσουν υποψήφιους εργαζόμενους
Η φράση “ικανοποιητικές αποδοχές” δεν έχει λόγο να χρησιμοποιηθεί από την 3η κατηγορία, καθώς δίνει ήδη περισσότερα από τον Νόμο και σίγουρα το τονίζει σε κάθε ευκαιρία, συνήθως με σαφή τρόπο.
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί από την 2η κατηγορία, ωστόσο ήδη φαίνεται να προτιμάται η φράση “βασικός μισθός – νόμιμες αποδοχές”.
Η 1η κατηγορία είναι εκείνη που κατεξοχήν προτιμά να μιλά για “ικανοποιητικές αποδοχές”, καθώς αυτές δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ούτε ως νόμιμες ούτε πολύ περισσότερο ως ανώτερες των νόμιμων.
Επομένως, το σημείο αυτό αποτελεί ένα ακόμη (δευτερεύον ίσως) επιχείρημα για να απορριφθεί μία αγγελία.
Πολλαπλοί ρόλοι
Όχι – ευτυχώς – τόσο σύνηθες ακόμη, έχει ωστόσο κάνει την εμφάνισή του σε ορισμένες αγγελίες όπου αναζητούνται “φύλακες – συντηρητές”, “φύλακες – θυρωροί”, “φύλακες – κηπουροί” κλπ.
Δεν χρειάζεται να ειπωθούν πολλά εδώ, είναι δεδομένο ότι σε αγγελίες τέτοιου τύπου η ανάγνωση θα πρέπει να σταματά στον τίτλο τους.
Έλλειψη απαιτήσεων
Ακόμα ένα ύποπτο σημείο είναι όταν η αγγελία δεν αναφέρει σαφώς τις απαιτήσεις που έχει από τους υποψηφίους. Αυτό μπορεί να έχει διπλή ανάγνωση. Είτε ο εργοδότης αντιμετωπίζει το προσωπικό του ως αναλώσιμους, που δεν αξίζει να ασχοληθεί και πολύ μαζί τους καθώς θα τους αντικαταστήσει με την πρώτη ευκαιρία, είτε δεν αναφέρει τις απαιτήσεις επειδή δεν σκοπεύει και να τις πληρώσει, δεδομένου ότι εξυπακούεται πως οι αποδοχές δεν εξαρτώνται μόνο από την θέση, αλλά και από το βιογραφικό.
Σε συνέχεια των παραπάνω, υπάρχουν και κάποια “κρυφά” σημεία που είναι καλό να λαμβάνει υπόψιν του κάποιος πριν απαντήσει θετικά σε μία αγγελία.
Στο παρόν για λόγους συντομίας θα αναφερθεί μόνο η Ημερομηνία (περίοδος) δημοσίευσής της.
Η Ιδιωτική Ασφάλεια δεν είναι δουλειά γραφείου, που μπορεί κάποιος να λείψει και να βγάλουν την δουλειά οι υπόλοιποι. Ούτε η ασφάλεια φήμης, περιουσίας, υγείας, ζωής μπορεί να μπει σε αναμονή μέχρι να επανέλθει μία φύλαξη ή ομάδα σε πλήρη δύναμη. Ταυτόχρονα, (και) ο συγκεκριμένος κλάδος προσπαθεί να λειτουργήσει με τον ελάχιστο και όχι με τον ιδανικό αριθμό προσωπικού.
Αυτό μοιραία οδηγεί σε σοβαρές ελλείψεις τις περιόδους των θερινών διακοπών και των Εορτών Πάσχα και Χριστουγέννων. Αποτελεί κοινή πρακτική πολλών εργοδοτών να κρύβουν μέσα στη χρονιά το πρόβλημα κάτω από το χαλί και κοντά στις περιόδους αυτές να αναζητούν προσωρινούς (εν αγνοία τους) υπαλλήλους “για να βγάλουν τις γιορτές / το καλοκαίρι”.
Επομένως, εκτός και αν πρόκειται για κάποιον που αναζητεί όντως προσωρινή εργασία, αγγελίες που δημοσιεύονται κοντά στις περιόδους αυτές θα πρέπει να αντιμετωπίζονται αν μή τι άλλο με ιδιαίτερη προσοχή.
Αντί επιλόγου, μια πολύ χρήσιμη και πρακτική συμβουλή (ειδικά) προς νέους συναδέλφους που δεν μπορεί να υποκατασταθεί από κανένα άρθρο είναι ο διάλογος με “παλιούς” επαγγελματίες του χώρου, ώστε να μάθουν και λεπτομέρειες για συγκεκριμένες περιπτώσεις, κάτι που νομικά δεν είναι δυνατόν να γίνει από εδώ.