Προς θεσμική αναβάθμιση των Υπεύθυνων Ασφαλείας Επιχειρήσεων!
Ιn house Security Directors – Security Managers και η εισήγηση αναδιάταξης των τομέων της οικονομίας
Σπυρίδωνος Μ. Κυριακάκη
Εκπαιδευτή ΠΚΕΕΥΕ και Ε.Ι.ΔΙ.Κ.ΚΑ – Συγγραφέα Security Management Issues – Mέλος ε. τ. Ακαδημαϊκού Επιτελείου ΠΚΕΕΥΕ/ΓΕΕΘΑ, army.gr – τ. Security Director, Αν. Αξ/κού ΕΛΑΣ ε. α – τ. Διαλέκτη Αστυνομικών Ακαδημιών Ελλάδος (Σχολή Εθνικής Ασφαλείας) & Αλβανίας (Συνοριακή Ασφάλεια και Strategic Command Course/ Πρόγραμμα CARDS)
Security – Safety – «Επιχειρείν»
Security και Safety είναι τα δυο συστήματα, που σώζουν τις επιχειρήσεις. Προφυλάσσουν από απώλειες (μεταξύ άλλων πρόστιμα, ποινές κλπ.) και επιμηκύνουν τον βίο αυτών των οντοτήτων αυτών. Που είναι νομικά αυτόνομες, ασκούν διαρκή οικονομική δραστηριότητα και λειτουργούν, μέσα σε περιβάλλοντα αβεβαιότητας, εξελισσόμενα προς το πιο πολύπλοκο. Έχει αποδειχτεί ότι, πλέον του 50% των επιχειρήσεων, δεν ξεπερνούν τα πέντε χρόνια ζωής. Αφανίζονται, παρασύροντας στην απόγνωση, προσωπικές ζωές (επιχειρηματιών, εργαζομένων, μελών οικογενειών των). Πρόκειται για στατιστική διαπίστωση των Lark, Fraser, Purdy δημιουργών- συντακτών του ISO 31000/δέσμη προτύπων, που σχετίζονται με το Risk Management (2009). Ταυτόσημη θέση επαναλαμβάνεται στις εισηγήσεις αναθεωρήσεών του συγκεκριμένου προτύπου (2015 και 2018/ Nikonov). Ίδια είναι και η οπτική γωνία πολλών επιχειρηματιών αλλά και ανώτατων επιχειρηματικών στελεχών (Γενικών Διευθυντών) σήμερα.
Όμως, οι θεσμικές διευθετήσεις των δύο πυλώνων , είναι «δύο ταχυτήτων». Στο ένα σύστημα ( Safety) τα πράγματα από πλευράς υπεύθυνων λειτουργών έχουν τακτοποιηθεί. Στο άλλο σύστημα (Security) τα θέματα εκκρεμούν. Τα βασικά σημεία της όλης κατάστασης, εξετάζονται, συνοπτικά, ως ακολούθως.
Το σύστημα Safety
Στο σύστημα Safety, υπήρξε νομοθετική κατοχύρωση της απασχόλησης, στελεχών -λειτουργών του, δηλαδή Τ Α και Ι Ε. Σχετικό μεταξύ άλλων, το άρθ. 8 του κωδικοποιημένου ν. 3850/2010, με τις τελευταίες αλλαγές του ν. 4808/2021(«Κύρωση του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων.»). Παρακάτω καθορίζονται λεπτομερώς, όσα αφορούν στο απαιτούμενο επίπεδο γνώσεων, των στελεχών-λειτουργών Safety αλλά και οι συμβουλευτικές αρμοδιότητες, επίβλεψη συνθηκών Safety και Occupational Health. Συγκεκριμένα, τα άρθ. 11 έως και 15, αφορούν στον ΤΑ και τα άρθ. 16 έως και 18, στον Ι Ε. Σύμφωνα με το άρθ.10 του ν.3850/2010, όπως έχει τροποποιηθεί, καθορίζονται οι ώρες απασχόλησης ΤΑ και ΙΕ και το απαιτούμενο επίπεδο γνώσεων του ΤΑ, ανάλογα με την κατάταξη των επιχειρήσεων ανά κλάδο οικονομικής δραστηριότητας.
Μία από τις πηγές της παραπάνω ρύθμισης, είναι το άρθρο 662 Α. Κ.
«Ο εργοδότης οφείλει να διαρρυθμίζει τα σχετικά με την εργασία και με το χώρο της, καθώς και τα σχετικά με τη διαμονή, τις εγκαταστάσεις και τα μηχανήματα ή εργαλεία, έτσι ώστε να προστατεύεται η ζωή και η υγεία του εργαζομένου».
Ο νομοθέτης εντοπίζει τους κινδύνους και τη συνελκόμενη σχετική προστασία, να αφορούν στο εσωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης και στα συνθετικά του στοιχεία. Τι γίνεται όμως στην περίπτωση «δρομολόγησης» της επικίνδυνης κατάστασης εκτός του συγκεκριμένου χώρου εργασίας αλλά με συνακόλουθη κατεύθυνση προς αυτόν. Π.χ. πυρκαγιά σε γειτονικές εγκαταστάσεις από εμπρησμό και απειλή επέκτασης, προς χώρο ενδιαφέροντος είτε αστραπιαία προσέγγιση active shooter και καταδρομική είσοδός του, στον τόπο εργασίας ή εκτόξευση ρουκέτας από χώρο εκτός προς εγκαταστάσεις και πρόσωπα της εταιρείας ή ακόμη και δράση εποχούμενων ληστών, κατά προσωπικού κατά τις ώρες προσέλευσης ή αποχώρησης, προς και από τις εταιρικές εγκαταστάσεις και διευκολύνσεις.
Με άλλα λόγια δεν προβλέφθηκε η προληπτική προστασία κατά ενεργειών από δόλο (Security) που κατευθύνονται, προς την επιχείρηση. Το θέμα ευρύ. Κρίθηκε αυτονόητο από το νομοθέτη, το ότι υπάρχει πλούσια νομοθεσία και αρμόδια όργανα επιβολής του νόμου, τα οποία όμως θα λειτουργήσουν μετά την τέλεση της συγκεκριμένης πράξης (αδικοπραξία, έγκλημα). Καμία αναφορά για πρόληψη με κινητοποίηση του ίδιου του προστατευόμενου (επιχειρηματία) με ρύθμιση διαδικασιών, πρόβλεψη για επίβλεψη, συμβουλευτική, και προσόντα υπευθύνων λειτουργών ασφαλείας – Security.
Εμείς δεν μπορούμε να εγκαλέσουμε τον νομοθέτη για αμέλεια, δηλαδή το να είχε προβλέψει τέτοια περιστατικά, ως δυνατά να συμβούν, πίστεψε όμως ότι δεν θα επέρχονταν (όπως ορίζει και το άρθ. 28 Π. Κ/ «Αμέλεια» ). Πράγματι οι κοινωνικές ζυμώσεις και τα δεδομένα, της εποχής της κωδικοποίησης του αστικού δικαίου (1940 και εφαρμογή του Αστικού Κώδικα, από 23 Φεβρουαρίου 1946), είχαν απλούς προσδιορισμούς και η οικονομία ήταν κατά κύριο λόγο, οικονομία της παραγωγής, όροι που δυσκόλευαν την οποιαδήποτε πρόβλεψη καταστάσεων, που τότε θα θεωρούνταν… ασύμμετρες. Δεν μπορούσαν λοιπόν να προβλεφθούν, με λεπτομέρεια. Το ίδιο και αργότερα την εποχή συγκροτημένης κωδικοποίησης του Α. Κ. (π. δ. 456/1984) τα περιστατικά βίας διεθνώς, δεν είχαν γίνει ακόμα πρότυπα μίμησης σε άλλες χώρες και στη Χώρα μας (π.χ. Active Shooter). Η σώρευση όμως πολλών δεδομένων, η εξέλιξη προς το πιο πολύπλοκο και δραματικότερο, η μετατροπή της οικονομίας από οικονομία της παραγωγής, σε οικονομία των παραγώγων, όλος αυτός ο «φόρτος», απέτρεψε την καταβολή της δέουσας προσοχής και στην περίπτωση τελευταίας τροποποίησης του Α. Κ (6 Νοεμβρίου 2020). Η ευθύνη της παράλειψης δεν είναι ευθύνη του νομοθέτη αλλά η έλλειψη εισηγήσεων των Security Managers κατά κύριο λόγο, κατά δεύτερο λόγο, των εργατολόγων, που ασχολούνται με τα ανάλογα θέματα ιδιωτικού προσωπικού παροχής υπηρεσιών ασφαλείας αλλά και των εγκληματολόγων. Δεν υπήρξε καμμιά φωνή. Υπήρξαν όμως επισημάνσεις (σποραδικές) και μάλιστα σε συνέδρια από Τ. Α. αλλά και ειδικούς στο Security Management. Κανείς όμως από τους επίσημους προσκεκλημένους δεν παρωθήθηκε να ζητήσει διευκρινίσεις (έχετε διαπιστώσει ότι, σε τέτοιες εκδηλώσεις, οι επίσημοι, αφού εκπληρώσουν το καθήκον τους ως ομιλητές…φεύγουν).
Το σύστημα Security
Tο θεσμικό πλαίσιο ασφάλειας Safety (εκδήλωση κινδύνων μη ανθρωπογενών ή και ανθρωπογενών από λάθη, αμέλειες ή και βαριές αμέλειες) υπάρχει, κατευθύνει και επιβάλει. Από μη ώριμες χρονικές συνθήκες δεν περιλήφθηκαν συστάσεις, κατευθύνσεις καλύτερων πρακτικών και ορισμός υπευθύνων, όταν το κλίμα ασφάλειας, σε μια επιχείρηση, διαταράσσεται από ανθρώπινες ενέργειες από υπαιτιότητα (υποκειμενική υπόσταση) με πρόθεση (πλήρη ή και ενδεχόμενο δόλο). Με την εξέλιξη αντί το υφιστάμενο σύστημα της νομοθεσίας ασφάλειας -safety, να εξελιχθεί και να περιλάβει και την ασφάλεια- security, για την προστασία των εργαζομένων και της επιχείρησης, «άφησε» τα πράγματα να εξελιχθούν κατά τις κοινωνικές ανάγκες και ανεξάρτητα. Οι συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης, προς τις Κυβερνήσεις των Κρατών Μελών, να παροτρύνουν τον ιδιωτικό τομέα να επενδύσει στην αντεγκληματική πολιτική, ανέδειξε τις νομοθεσίες Security, ως αυτοδύναμες «κατασκευές» εξ υπαρχής, χωρίς συνδυασμό με τον άλλον πυλώνα της ασφάλειας (Safety). Το σύστημα Security αναπτύχθηκε και εξελίσσεται ανεξάρτητα σαν να πρόκειται για δύο διαφορετικές οντότητες (θεωρητικά) ενώ στην πρακτική της ασφάλειας μιας επιχείρησης τα όρια των δύο συστημάτων είναι blurring (π.χ. πυρκαγιά από εμπρησμό). Η ανάπτυξη των δύο συστημάτων μπορεί να παρομοιασθεί με τη διάτρηση ενός βουνού ένθεν και ένθεν, για τη δημιουργία σήραγγας και οι δύο προσπάθειες, θα πρέπει να συμπέσουν, με ακρίβεια.
Στη Χώρα μας, ο ν. 3707/2008 (ΦΕΚ A-209/8-10-2008) «Ρύθμιση θεμάτων ιδιωτικών επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών ασφαλείας και γραφείων ιδιωτικών ερευνών», αντικατέστησε κατά άρθρο και τροποποίησε τον παρόμοιο ν. 2518/1997.
Στο άρθρο 1, καθορίζονται οι όροι και το πεδίο εφαρμογής (Παράγ.1) και περιέχονται σημαντικότατες διατάξεις στις ακόλουθες παραγράφους του ίδιου άρθρου: (Παράγ. 2). Προσωπικό ασφαλείας … νοείται το προσωπικό στο οποίο ανατίθεται η άσκηση οποιασδήποτε από τις δραστηριότητες της παράγ. (1) ή παρέχει οποιαδήποτε άλλη εργασία υποστήριξης των δραστηριοτήτων αυτών (π.χ. εκπαιδεύσεις)
(Παράγ.3). Οι διατάξεις των άρθρων 3, 4 του ν. (απόκτηση αδειών εργασίας και υποχρεώσεις) εφαρμόζονται και για το προσωπικό οποιασδήποτε ιδιωτικής επιχείρησης (in house security) στο οποίο ανατίθεται η φύλαξη και η προστασία των ιδίων αυτής χώρων, αγαθών και εγκαταστάσεων ή του προσωπικού τους…
(Παράγ.4). Η άσκηση των δραστηριοτήτων παράγ. (1) δεν θίγει τις αρμοδιότητες των κρατικών αρχών στους τομείς αυτούς. Σημαντική διάταξη. Είναι ο «μίτος της Αριάδνης», που οδηγεί την ανταπόκριση των Αρχών, που θα βοηθήσουν το ιδιωτικό προσωπικό, παροχής υπηρεσιών ασφαλείας, όταν ζητηθεί η συνδρομή της Δημόσιας Δύναμης.
Με τα λοιπά του άρθρα, ο ν. καθορίζει τις άδειες ΙΕΠΥΑ άρθ. 2, τις ατομικές άδειες εργασίας του προσωπικού ασφαλείας («μάχιμων», «τεχνικών», διοικητικού προσωπικού ΙΕΠΥΑ και μηχανισμών «in house security», άρθ.3)
To άρθρο 4 αφορά στις υποχρεώσεις επιχειρήσεων και προσωπικού ασφαλείας». Το άρθρο 5, πραγματεύεται τα της κατοχής όπλων και οπλοφορίας των ιδιωτικών επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών ασφαλείας και του προσωπικού τους. Με το άρθ. 6, αντικαθίσταται η παράγ.1 του άρθ. 6 του ν.2518/1997, για δελτία ταυτότητας εργαζομένων και ειδικό διακριτικό σήμα. Μάλιστα περιέχει τη σημαντική επισήμανση: «Το ιδιωτικό προσωπικό ασφαλείας υποχρεούται να φέρει το δελτίο ταυτότητας και το ειδικό διακριτικό σήμα κατά την εκτέλεση των δραστηριοτήτων του είτε φέρει στολή είτε πολιτική περιβολή.» (Με τη συγκεκριμένη επισήμανση, «ανοίγεται» το εύρος του τρόπου προληπτικής δράσης, του Ιδιωτικού Προσωπικού Ασφαλείας)
Τα άρθ. 7 και 8 αφορούν αντίστοιχα τις ποινικές και διοικητικές κυρώσεις παραβατών (ΙΕΠΥΑ και προσωπικού του, ως και θεωρούμενων ως ιδιωτικού προσωπικού ασφαλείας)
Το άρθρο 9, είναι ρυθμιστικό των τίτλων επαγγελματικής κατάρτισης και της στολής του προσωπικού ΙΕΠΥΑ.
Το άρθρο 10, αφορά στις άδειες Ιδιωτικών Γραφείων Ερευνών και τις Διοικητικές Κυρώσεις παραβάσεων λειτουργίας τους. Το άρθρο 11, κανονίζει τα της έναρξης ισχύος, του συγκεκριμένου νόμου.
Εκπαιδευτικά, το θέμα του ιδιωτικού προσωπικού παροχής υπηρεσιών ασφαλείας βρίσκεται στο πρώτο στάδιο τακτοποίησης, μετά από μία εκκρεμότητα (παλαιότερα εξαμηνιαίο μεταγυμνασιακό ΙΕΚ ή τίτλος επάρκειας κατά τα πρότυπα ΕΟΠΠΕΠ-ΚΕΜΕΑ, για το προσωπικό βάσης) και δίπλωμα ΙΕΚ (διάρκειας πέντε εξαμήνων, πλέον) για τα στελέχη (Security Team Leaders, Security Managers). Στην πρακτική της απασχόλησης, αυτός ο διαχωρισμός, δεν τηρείται (ακόμη). Δεν έχει κατοχυρωθεί η διάκριση των αδειών εργασίας, προσωπικού βάσης και στελεχών, που θα έβαζε και σε τάξη και την ιεραρχία των ΙΕΠΥΑ (προϋποθέτει σοβαρή δουλειά). Ειδικότητες μετεκπαιδευτικές επιμορφωτικές, παρέχονται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και από ΚΕδιΒΙΜ Ι & ΙΙ, περιλαμβανομένων και αυτών, που λειτουργούν υπό την ομπρέλα ΑΕΙ. Επίσης από οργανισμούς που παρέχουν άτυπη μάθηση σύμφωνα με την παράγ. 5 του άρθ. 2 του κωδικοποιημένου ν. 3879/2010 «Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και Λοιπές διατάξεις» με τις τελευταίες αλλαγές του ν. 4763/2020
Η εξέλιξη του security στην χώρα μας, για την πτυχή, που αφορά τους υπεύθυνους ασφαλείας των εταιρειών, μπορεί να προέλθει μέσα από το σύμπλοκο της σχέσης safety-security. «Αφετηρία» αναγνωρίζεται το άρθρο 45 παράγ. 2, του κωδικοποιημένου ν.3850/10, με τις τελευταίες αλλαγές του ν. 4808/2021 «…ο εργοδότης πρέπει μεταξύ άλλων να ορίζει τους εργαζομένους που είναι υπεύθυνοι για την εφαρμογή των μέτρων που αφορούν τις πρώτες βοήθειες, την πυρασφάλεια και την εκκένωση των χώρων από τους εργαζομένους. Αυτοί οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν λάβει κατάλληλη επιμόρφωση, να είναι επαρκείς σε αριθμό και να τίθεται στη διάθεσή τους το κατάλληλο υλικό, ανάλογα με το μέγεθος και τους ειδικούς κινδύνους της επιχείρησης και της εγκατάστασης και αυτό να αφορά και την ασφάλεια – Security…».
Σχόλια για τη «μαγιά» της διευθέτησης
Υπάρχει. Πρόκειται, όπως προαναφέρθηκε, για το άρθρο 45 του ν. 3850/2010 (με τις αλλαγές ν.4808/2021) που αφορά στις πρώτες βοήθειες, πυρασφάλεια, εκκένωση των χώρων από τους εργαζομένους, σε σοβαρό και άμεσο κίνδυνο. Για τις περιπτώσεις αυτές και με την παράγ.1, του συγκεκριμένου άρθρου, υποχρεώνεται ο εργοδότης να: α) λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα, όσον αφορά τις πρώτες βοήθειες, την πυρασφάλεια και την εκκένωση των χώρων από εργαζομένους (με προσαρμογή των μέτρων αυτών στο μέγεθος και στη φύση των δραστηριοτήτων της επιχείρησης αλλά και τα άλλα πρόσωπα, που θα είναι παρόντα π. χ. πελάτες). Φυσικά τα μέτρα αυτά να αφορούν και σε εκδηλώσεις κινδύνων, με υπαιτιότητα την αμέλεια ή το δόλο, που υποκινήθηκαν με πράξη ή παράλειψη. β) οργανώνει την κατάλληλη υποδομή και εξασφαλίζει τις κατάλληλες διασυνδέσεις με αρμόδιες εξωτερικές υπηρεσίες, προκειμένου να αντιμετωπισθούν άμεσα θέματα πρώτων βοηθειών, επείγουσας ιατρικής περίθαλψης, διάσωσης και πυρασφάλειας (και στις αρμόδιες εξωτερικές υπηρεσίες, μπορεί να περιλαμβάνονται όχι μόνο ΕΞΥΠΠ αλλά και ΙΕΠΥΑ ή και ΓΙΕ, για προστασία εμπιστευτικότητας εταιρικών μυστικών κ.α. γ) να ελέγχει τις εγκαταστάσεις και τα μέσα παροχής πρώτων βοηθειών τακτικά, όσον αφορά την πληρότητα και την ικανότητα χρησιμοποίησής τους. Άλλες υποχρεώσεις περιλαμβάνονται στις ακόλουθες παραγράφους (2) έως και (6) του ίδιου άρθρου
(Παράγ.2) Κατά εφαρμογή της παραγράφου 1, ο εργοδότης πρέπει μεταξύ άλλων να ορίζει τους εργαζομένους που είναι υπεύθυνοι για την εφαρμογή των μέτρων που αφορούν τις πρώτες βοήθειες, την πυρασφάλεια και την εκκένωση των χώρων από τους εργαζομένους. Αυτοί οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν λάβει κατάλληλη επιμόρφωση, να είναι επαρκείς σε αριθμό και να τίθεται στη διάθεσή τους το κατάλληλο υλικό, ανάλογα με το μέγεθος και τους ειδικούς κινδύνους της επιχείρησης και της εγκατάστασης.
(Παράγ.3) Ο εργοδότης οφείλει: α) Να συντηρεί τους τόπους εργασίας, τα μηχανολογικά μέσα και τον εξοπλισμό και να μεριμνά για την κατά το δυνατό άμεση αποκατάσταση των ελλείψεων… β) Να ενημερώνει το συντομότερο δυνατό τους εργαζομένους που εκτίθενται ή ενδέχεται να εκτεθούν σε σοβαρό και άμεσο κίνδυνο, σχετικά με τα μέτρα που έχουν ληφθεί ή πρόκειται να ληφθούν. γ) Να λαμβάνει μέτρα και να δίνει οδηγίες στους εργαζομένους, ώστε να μπορούν σε περίπτωση σοβαρού, άμεσου και αναπόφευκτου κινδύνου να διακόπτουν την εργασία ή/και να εγκαταλείπουν αμέσως το χώρο εργασίας και να μεταβαίνουν σε ασφαλή χώρο (security & safety culture).
(Παράγ. 4) Προστασία εργαζομένου από κάθε ζημιογόνο και αδικαιολόγητη συνέπεια…. (προστασία ακόμη και αν ενήργησε λάθος και απομακρύνθηκε, θεωρώντας υπερεκτιμημένα μία «ζώνη», ως επικίνδυνη)
(Παράγ. 5). Ο εργοδότης εξασφαλίζει ώστε όλοι οι εργαζόμενοι να είναι σε θέση, σε περίπτωση σοβαρού και άμεσου κινδύνου για την ίδια τους την ασφάλεια ή για την ασφάλεια άλλων προσώπων και εφόσον υπάρχει αδυναμία να επικοινωνήσουν με τον αρμόδιο ιεραρχικά προϊστάμενο, να λαμβάνουν οι ίδιοι τα κατάλληλα μέτρα, λαμβάνοντας υπόψη τις γνώσεις τους και τα διαθέσιμα τεχνικά μέσα, ώστε να αποφευχθούν οι συνέπειες του κινδύνου αυτού. Οι ενέργειές τους σε τέτοιες περιπτώσεις δεν θα συνεπάγονται δυσμενή μεταχείριση εκ μέρους του εργοδότη κλπ.
(Παράγ.6) Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας μπορεί να καθορίζονται τα ελάχιστα απαιτούμενα υλικά των χώρων πρώτων βοηθειών και των φαρμακείων στους χώρους εργασίας και κάθε άλλη αναγκαία σχετική λεπτομέρεια. ( Η παράγ. 6, προστέθηκε με την παρ.4 Άρθρο 36 ν. 4144/2013 με ισχύ την 18/4/2013)
Μία διασταλτική ερμηνεία του άρθρου 662 Α. Κ (να υπολογισθούν «οι από έξω κατευθυνόμενοι κίνδυνοι» κατά της επιχείρησης και του προσωπικού της π.χ. εμπρησμός γειτονικών εγκαταστάσεων και εντεύθεν κίνδυνος, τρομοκρατική ενέργεια, μεθόδευση ενεργειών βιομηχανικής κατασκοπείας και ενεργών μέτρων/active measures, ασύμμετρη ενέργεια, στο πλαίσιο, προετοιμασίας ευρύτερου θερμού επεισοδίου* κακόβουλη χρήση drones κατά εγκαταστάσεων, εμπρησμός σκάφους σε «μαρίνα», προσβολή λιμενικής εγκατάστασης, υδροδρόμιου, ελικοδρόμιου /ελικοσταθμού, αεροδρόμιου, ληστείες, κλοπές, εκβιάσεις κ.α.) θα μπορούσε να υποκινήσει με κατάλληλη διατύπωση την πρόσθεση σε νέα κωδικοποίηση είτε δεύτερης παραγράφου είτε νέου άρθρου π.χ. άρθ. 662 Α επεκτείνοντας τις υποχρεώσεις του εργοδότη στη διαρρύθμιση προστασίας χώρων με χρήση κατάλληλου εξοπλισμού και διαδικασιών, έτσι ώστε να προστατεύεται η ζωή, η προσωπικότητα και η υγεία του εργαζομένου από οποιεσδήποτε πράξεις από δόλο.
Και μετά την διευθέτηση του Α. Κ. να κατοχυρωθεί το επάγγελμα του υπεύθυνου ασφαλείας επιχείρησης, ιχνηλατώντας το υφιστάμενο καθεστώς για Υπεύθυνους Ασφάλειας Εταιρείας, Υπεύθυνους Ασφαλείας Λιμενικής Εγκατάστασης, Αξιωματικού Ασφάλειας Πλοίων (Σχετική νομοθεσία Κώδικα ISPS) με πρόσθεση την πρόσθεση άρθρου Α, στο καθένα από τα άρθρα 11,12,13, 14,15 του κωδικοποιημένου ν. 3850/2010, με τις τελευταίες αλλαγές του ν. 4808/2021 προσθέτοντας ως: 11Α «Προσόντα Υπευθύνου Ασφαλείας – Security», 12A «Απαιτούμενο Επίπεδο Γνώσεων Υπευθύνου Ασφαλείας – Security, 13Α «Ειδικότητες Υπευθύνου Ασφαλείας – Security»
14Α «Συμβουλευτικές Αρμοδιότητες Υπευθύνου Ασφαλείας – Security», 15Α «Επίβλεψη Αναγνώρισης Απειλών από τον Υπεύθυνο Ασφαλείας – Security» και ανάλογων τροποποιήσεων στα άρθρα 20 και 22 (ν.3850/2010) (Συνεργασία ΤΑ, ΙΕ και Υπευθύνου Ασφαλείας– Security και επιμορφώσεις εργαζομένων, από τους τρεις προηγούμενους, αντίστοιχα).
Μία εναλλακτική πρόταση/ περαιτέρω σύσταση, είναι η κωδικοποίηση όλης της νομοθεσίας, Ασφαλείας – Security και οι εκεί ρυθμίσεις, με τυπικό νόμο.
Μία προσέγγιση βάθους και με υπόψη τις ελλείψεις- κενά, που διαπιστώθηκαν δεν θα μπορούσε να κλείσει η συγκεκριμένη παρουσίαση, αν δεν θίγαμε, το πολύ ευρύτερο αλλά και σχετικό θέμα των τομέων της οικονομίας. Σκοπός είναι ο αυτοπροσδιορισμός, μας ως στελεχών ασφαλείας και η εντεύθεν ενίσχυση της αυτοεκτίμησής μας. Ιδίως σε μια εποχή που η κλασική οικονομία της παραγωγής, έχει μετεξελιχθεί, σε οικονομία των παραγώγων. Μία τέτοια προσέγγιση προσανατολίζει ευρύτερα προς μία πρόταση αναδιάταξης του συστήματος των τομέων της οικονομίας.
Προς μία αναδιάταξη τομέων της οικονομίας;
Όπως είναι γνωστό, οι υπάρχοντες τομείς της οικονομίας είναι τρεις : Ο Πρωτογενής, (χρήση γήινων πόρων)- Ο Δευτερογενής (μεταποίηση –κατασκευή)- Ο Τριτογενής (παροχή υπηρεσιών και ανταλλαγών)
Έχουν προστεθεί : Οι «Quaternary activities», εξειδικευμένες τριτογενείς δραστηριότητες «Τομέα της Γνώσης» για τις οποίες προβλήθηκε (Ε.Ε. και ΗΠΑ) να απαιτούν ξεχωριστή ταξινόμηση. Συνεπώς προτάθηκε ο λεγόμενος τεταρτογενής ή τετραδικός τομέας (Quaternary). Περιλαμβάνει την διδασκαλία, θέατρο, προγραμματισμό λογισμικού, χρηματοοικονομικά.
Σε ένα αμέσως επόμενο στάδιο προτάθηκε η ιδιαίτερη τάξη (και διαχωρισμός) των Quinary Services (πεμπτογενής ή πενταδικός τομέας). Προτάθηκε να συμπεριλάβει τις εξειδικευμένες δεξιότητες ανώτερων στελεχών επιχειρήσεων, κυβερνητικών αξιωματούχων, ερευνητών, χρηματοοικονομικών και νομικών συμβούλων, κατηγορία θέσεων δηλαδή, που είναι υψηλά αμειβόμενες.
Θεωρώντας τα ανωτέρω, επισημαίνουμε ότι οι δύο τελευταίοι τομείς, παρά την ιδιαιτερότητά τους είναι παράγωγοι του τριτογενούς τομέα (παροχής υπηρεσιών). Τα όρια του τεταρτογενούς και πεμπτογενούς τομέα είναι αρκούντως ασαφή και δημιουργούν δυσπραγία (θεωρητική).
Θεωρώντας ομοίως ότι σημαντικό ζήτημα για όλον τον κόσμο είναι η αβεβαιότητα, θα προτεινόταν ως ο Τεταρτογενής τομέας της οικονομίας, να περιλαμβάνει τις δραστηριότητες- υπηρεσίες εκείνες, που μειώνουν την αβεβαιότητα. Δηλαδή ένοπλες δυνάμεις, σώματα ασφαλείας (Αστυνομία, Πυροσβεστική Λιμενικό, Ακτοφυλακή ) Δημοτικές Αστυνομίες, Υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας, ΙΕΠΥΑ κλπ. υπηρεσίες ασφάλειας, υπηρεσίες πληροφοριών, ερευνών, προστασίας, έρευνας και διάσωσης, με πρόσθεση όλων των υπηρεσιών, που αφορούν στην προστασία και στη διατήρηση της υγείας και όλων των υποστηρικτικών τους υπηρεσιών.
Ο σερ Άρθουρ Κόναν Ντόϋλ, ο δημιουργός του Σέρλοκ Χολμς, έδωσε το στίγμα με τα έργα του, για την διέξοδο από οποιαδήποτε δύσκολη κατάσταση. Δίδαξε ότι χρειάζεται η κλινική παρατήρηση του γιατρού (Ο Γουότσον ο συνεργάτης του Χολμς ήταν ιατρός και μάλιστα στρατιωτικός) και ο επαγωγικός συλλογισμός του αστυνομικού. Η συγκεκριμένη θεώρηση περιβάλλεται από κύρος. Έχει ισχύ «θέσφατου» και εργαλείου στις δραστηριότητές μας, ως στελεχών ασφαλείας .
————————-
* Στον πόλεμο (συμβατικό), υβριδικό, αντάρτικο, ισχύει η αρχή ότι οι δυναμικές ενέργειες δρουν καταλυτικά και ωριμάζουν τις συνθήκες, για ευρύτερη δυναμική αντιπαράθεση (προσβολή ραδιοσταθμού στην Πολωνία/ «Gleiwitz ‘Provocation» και Άλφρεντ Νάουγιοκς, την παραμονή εισβολής χιτλερικών στρατευμάτων 31/8/1939, στη χώρα αυυτή αλλά και Frantz Fanonγια τις ενέργειες αντάρτικου πόλης και Abu Mohammad al-Adnani, για τον τρόπο «παράλυσης» μιας χώρας).
Βραχυγραφίες :
Α. Κ. : Αστικός Κώδικας
CARDS: Community Assistance for Reconstruction Development & Stabilization
ΓΙΕ: Γραφείο Ιδιωτικών Ερευνών
ΕΞΥΠΠ: Εξωτερικές Υπηρεσίες Προστασίας και Πρόληψης
IE: Ιατρός Εργασίας (Physical- Mental)
ΙΕΠΥΑ : Ιδιωτικές Εταιρείες Παροχής Υπηρεσιών Ασφαλείας
ISPS code: International Ship & Port Facility Security Code/ Μέρος Διεθνούς Σύμβασης SOLAS.
ν. : Νόμος
π. δ. : Προεδρικό Διάταγμα
Π. Κ: Ποινικός Κώδικας
Τ Α = Τεχνικός Ασφαλείας (Safety Offficer)