Αξιοποίηση ήχου σε εφαρμογές ασφάλειας… και όχι μόνο!
Η δυνατότητα καταγραφής και διαχείρισης ήχου από τις υποδομές και τα συστήματα ασφάλειας, γνωρίζουμε όλοι, ότι υπόκεινται σε ακόμα μεγαλύτερους κανονιστικούς περιορισμούς από την καταγραφή εικόνας. Σε μια ρεαλιστική όμως προσέγγιση και με βάση τις αυξανόμενες και ειδικές απαιτήσεις ασφάλειας που αναδύονται – μια από αυτές είναι και η διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης – αξίζει να δούμε τις βασικές πτυχές και τις δυνατότητες της αξιοποίησης του ήχου στα έργα ασφάλειας, ως ένα επιπλέον χρήσιμο στοιχείο πρόληψης παραβατικότητας ή ως ένα μέσο αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας.
Του Νέστορα Πεχλιβανίδη
Συνήθως, κάθε κτιριακή εγκατάσταση, διαθέτει μια κύρια κεντρική είσοδο και ως εκ τούτου, διαμορφώνεται μια σταθερή στρατηγική διαχείρισης και ελαχιστοποίησης των κινδύνων, δίνοντας προτεραιότητα στην προστασία αυτής της εισόδου. Σε αυτή τη στρατηγική και στα σχέδια ασφάλειας που υλοποιούνται, πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν οι κάμερες βίντεο-επιτήρησης, τα σύγχρονα λογισμικά διαχείρισης βίντεο, τα συστήματα περιμετρικής προστασίας, αλλά και τα συστήματα ελέγχου πρόσβασης. Μήπως όμως αυτή η στρατηγική και το σύνολο των λύσεων ασφάλειας που αναφέρθηκαν, χρειάζονται και κάτι επιπλέον;
Ας σκεφτούμε ένα φύλακα μιας εγκατάστασης, ο οποίος βρίσκεται μέσα στο κτίριο και κάποια στιγμή στη βάρδια του βλέπει από τις οθόνες του συστήματος επιτήρησης, ένα άτομο που πλησιάζει την είσοδο του κτιρίου. Ο φύλακας μπορεί κάλλιστα να παρακολουθήσει ζωντανά από τις κάμερες τις επόμενες κινήσεις του ατόμου, οι οποίες μπορεί να δείχνουν ύποπτες, χωρίς όμως να έχει επιπλέον πληροφορίες ή δυνατότητα να αλληλοεπιδράσει μαζί του, προκειμένου να αποφασίσει για τις επόμενες ενέργειες του. Πως θα διαχειριστεί το περιστατικό σε αυτή τη περίπτωση; Μήπως σε αυτή τη περίπτωση οι ηχητικές πληροφορίες και η επικοινωνία μπορούν να βοηθήσουν;
Ας δούμε τις συνθήκες που διαμόρφωσε ο Covid-19 και η υγειονομική κρίση που προκάλεσε και άλλαξε αμέτρητες πτυχές της καθημερινής ζωής των ανθρώπων αλλά και των επιχειρήσεων, επηρεάζοντας φυσικά και τον κλάδο της ασφάλειας που δεν μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Άλλωστε ο έλεγχος της υγείας, η παρακολούθηση της πληρότητας των χώρων και η συμμόρφωση με τις μάσκες, αποτελούν ζωτική προτεραιότητα εκείνων των οργανισμών που ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ασφάλειας και υγιεινής των επαγγελματικών χώρων. Καθώς λοιπόν οι κοινωνικές αποστάσεις αποτέλεσαν κανόνα, η εύρεση νέων τρόπων ασφαλούς αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας είναι ένα μεγάλο στοίχημα για όλους και φυσικά για τους διαχειριστές των εγκαταστάσεων και των υπευθύνων ασφάλειας. Σε αυτό φυσικά οφείλεται και η μεγαλύτερη ζήτηση στην εφαρμογή ανέπαφων λύσεων ασφάλειας, ενώ σημαντικό μερίδιο παγκοσμίως μέσα στις συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία κερδίζουν και οι τεχνολογίες λήψης και διαχείρισης ήχου και ενδοεπικοινωνίας.
Μια νέα φιλοσοφία
Όλα αυτά τα χρόνια κυριαρχούν κυρίως σε ότι αφορά το τομέα παρακολούθησης οι λύσεις των καμερών βίντεο-επιτήρησης. Φυσικά όμως και έχουμε δει μικροφωνικές εγκαταστάσεις σε εφαρμογές ασφάλειας σε πολύ ειδικές περιπτώσεις, όπως είναι για παράδειγμα οι αίθουσες ανακρίσεων ή φυλακών. Η τεχνολογία παρακολούθησης ήχου όμως εξελίσσεται και περιλαμβάνει πολυάριθμες προτάσεις πέρα από την απλή ενδοεπικοινωνία για τον έλεγχο μιας εισόδου και τις μαζικές ενημερώσεις μέσω της μεγαφωνικής εγκατάστασης ενός οργανισμού. Ωστόσο, η έλλειψη σαφήνειας των κανονισμών που αφορούν την ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και παγκοσμίως, αποτέλεσε τροχοπέδη για την υιοθέτηση τους. Τι άλλαξε όμως τα τελευταία χρόνια;
Αρχικά οι άνθρωποι είναι πλέον πιο εξοικειωμένοι με τεχνολογίες που βασίζονται στο ήχο. Ψηφιακοί “βοηθοί” όπως η Siri και η Alexa που βασίζονται στις φωνητικές εντολές, έπαιξαν καταλυτικό ρόλο καθώς βελτιώνουν και απλοποιούν την εμπειρία των χρηστών. Ομοίως, πολλοί τελικοί πελάτες αναγνωρίζουν πλέον τα οφέλη από την ενσωμάτωση του ήχου στις λύσεις επιτήρησης που ήδη διαθέτουν, ή στα IoT οικοσυστήματα, προκειμένου να έχουν πληρέστερη εικόνα μιας κατάστασης.
Επιπλέον, η όλο και συχνότερη εφαρμογή τεχνολογιών ήχου εντός και εκτός της βιομηχανίας ασφάλειας, έδωσε την ώθηση ώστε να προκύψουν πολλές καινοτομίες στην βιομηχανία του ήχου. Αναφορικά λοιπόν με τον τομέα της ασφάλειας, καινοτομίες όπως η ανάλυση ήχου οδηγούν σε άνοδο την αντίστοιχη αγορά και για την ακρίβεια, το 18% των εταιριών που υλοποιούν μεγάλα έργα ασφάλειας, πρόσθεσαν τη δυνατότητα ανίχνευσης ήχου στις λύσει που προσφέρουν σε ειδικά έργα.
Η εκτεταμένη συλλογή αποδεικτικών στοιχείων, ο ταχύτερος εντοπισμός απειλών ή ακόμα και ως δευτερεύων τρόπος επαλήθευσης συναγερμού, πλεονεκτήματα που προσφέρουν οι διάφορες τεχνολογίες λήψης και διαχείρισης του ήχου, επηρεάζουν ακόμα περισσότερο την αγορά, αυξάνοντας τη ζήτηση προϊόντων που ενσωματώνουν τέτοιου είδους τεχνολογικές δυνατότητες. Σήμερα μάλιστα, που ο όλος ο κόσμος λόγω Covid-19, αναθεωρεί πολλά ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια, παρατηρείται ταχύτερη υιοθέτηση συστημάτων με δυνατότητες διαχείρισης του ήχου.
Υλοποίηση σε κάθετες αγορές πέρα από εφαρμογές ασφάλειας
Οφέλη σίγουρα υπάρχουν τόσο από την καταγραφή εικόνας, όσο και από τη λήψη και διαχείριση του ήχου σε πολλές κάθετες αγορές και έργα ασφάλειας. Οφέλη τα οποία επεκτείνονται πέρα από τα παραδοσιακά όρια της ασφάλειας.
Η ανάπτυξη τεχνολογιών και συστημάτων που συνδυάζουν τη λήψη και διαχείριση εικόνας και ήχου από ένα χώρο, μπορεί να προσδώσει στον τελικό χρήστη – πελάτη δυνατότητες καλύτερης ανάλυσης και αξιολόγησης των περιστατικών ασφάλειας και μάλιστα περισσότερα στοιχεία σε μια ενδεχόμενη ανακριτική ή δικαστική διαδικασία, εξιχνίασης ενός εγκλήματος ή παράνομης πράξης.
Επιπλέον, εξωτερικά μικρόφωνα μπορούν να προσφέρουν ευελιξία στις εταιρίες υλοποίησης των έργων αλλά και των τελικών χρηστών. Αν μία συσκευή καταγραφής βίντεο, δεν συνοδεύεται από συσκευή καταγραφής ήχου, αυτό το κενό μπορεί κάλλιστα να καλυφθεί με ένα εξωτερικό μικρόφωνο, τοποθετημένο στο καλύτερο σημείο για βέλτιστο αποτέλεσμα, ενώ ταυτόχρονα θα μπορούσε να είναι προϊόν εταιρείας που ειδικεύεται στον ήχο. Είναι ενδιαφέρον λοιπόν, πως ενώ η τεχνολογία ηχητικής παρακολούθησης μπορεί να είναι χρήσιμη σε πολλές κάθετες αγορές, δύο τομείς ξεχωρίζουν και παρατηρείται ιδιαίτερα έντονη υιοθέτηση και αυτοί είναι του λιανικού εμπορίου και της υγειονομικής περίθαλψης. Όλα τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα και τα μέτρα που ελήφθησαν για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας λόγω της πανδημίας, είχαν ως στόχο να προστατέψουν πελάτες και εργαζόμενους.
Λύσεις με δυνατότητες ήχου μπορούν να διασφαλίσουν πως οι επιχειρήσεις θα προσφέρουν υψηλότερο επίπεδο προστασίας ειδικά σε καταστήματα λιανικού εμπορίου. Μία λύση ασφάλειας, φερ’ ειπείν, που χρησιμοποιεί βίντεο, ανάλυση δεδομένων με τεχνητή νοημοσύνη και συνοδεύεται από αμφίδρομης επικοινωνίας συσκευές ήχου, παρέχει τη δυνατότητα στους διαχειριστές ενός καταστήματος να παρακολουθούν αν τηρούνται οι ενδεδειγμένες αποστάσεις, αν χρησιμοποιούνται μάσκες, ενώ ταυτόχρονα μπορούν να αναπαράγουν ηχητικά μηνύματα υπενθυμίζοντας στους πελάτες να τηρούν τις κατάλληλες αποστάσεις.
Όσον αφορά τον τομέα της υγείας ειδικότερα, βλέπουμε να υιοθετούνται όλο και περισσότερο συστήματα με δυνατότητα ηχητικής καταγραφής. Hands-free συσκευές με δυνατότητα αποστολής και λήψης ήχου μπορούν απλοποιήσουν την επαφή μεταξύ ασθενών και νοσοκομειακού προσωπικού. Λύσεις αυτής της κατηγορίας επιτρέπουν στους νοσηλευτές να ακούν ήχους που προέρχονται από δωμάτια ασθενών ή και αίθουσες αναμονής. Μάλιστα μικρόφωνα με δυνατότητα ανάλυσης ήχου, έχουν αποδειχθεί αρκετές φορές απαραίτητα στις προσπάθειες προειδοποίησης της ασφάλειας του νοσοκομείου και του διοικητικού προσωπικού προτού συμπεριφορές κλιμακωθούν σε περιστατικά βίας.
6 κλειδιά για αποτελεσματική εγκατάσταση
Καθώς λοιπόν αναμένεται στο άμεσο μέλλον περισσότεροι τελικοί πελάτες να αναζητούν να προσθέσουν στους ιδιωτικούς τους χώρους και ηχητικές δυνατότητες στο σύστημα ασφάλειας που θα επιλέξουν, υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που καλό θα ήταν να λάβουν υπόψιν τους οι εγκαταστάτες και οι εταιρίες που υλοποιούν αυτά τα έργα. Ακολουθούν 6 πρακτικά βήματα θα μπορούσαν να απλοποιήσουν ακόμα περισσότερο την εγκατάσταση με γνώμονα πάντα τους κανονιστικούς περιορισμούς.
- Αρχικά πρέπει να καθοριστούν οι ανάγκες που έχει ο πελάτης. Υπάρχει ανάγκη για καταγραφή ήχου σε ένα χώρο που επιτηρείται ή το προσωπικό ασφαλείας που βρίσκεται σε ένα απομακρυσμένο κέντρο ελέγχου χρειάζεται τη δυνατότητα επικοινωνίας με άτομα που βρίσκονται σε άλλους χώρους; Αυτά τα ερωτήματα πρέπει να απαντηθούν διότι θα καθορίσουν και την πορεία της εγκατάστασης. Αν δηλαδή απαιτείται σύστημα με δυνατότητα μονόδρομης ή αμφίδρομης αποστολής ήχου.
- Πρέπει επίσης να καθοριστεί αν το επίπεδο του σήματος θα είναι line level ή microphone level. Η επιλογή μικροφώνου πρέπει να είναι τέτοια ώστε οι δύο συσκευές, κάμερα και μικρόφωνο, να είναι εφικτό να συνεργαστούν. Σήμερα, μικρόφωνα με έξοδο line level αποτελούν την πιο δημοφιλή επιλογή καθώς ενισχύουν το ηχητικό σήμα, απομονώνουν καλύτερα τους ανεπιθύμητους ήχους ενώ παρέχουν καλύτερη ευκρίνεια ήχου.
- Σοβαρά υπ’ όψιν πρέπει ακόμα να ληφθεί και ο παράγοντας του χώρου. Μία μελέτη πριν την εγκατάσταση είναι απαραίτητη καθώς κάθε περίπτωση εγκατάστασης και χρήσης μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα που θα επηρεάσουν την αποτελεσματικότητα. Για παράδειγμα στην περίπτωση εγκατάστασης ενός μικροφώνου σε μία οροφή, θα πρέπει να εξεταστεί το ύψος αυτής∙ σε τέτοια περίπτωση ίσως να ήταν καλύτερα το μικρόφωνο να κρέμεται πιο κοντά στο έδαφος. Ακόμα θα πρέπει να εξεταστεί αν ή τοποθέτηση του μικροφώνου σε μία θέση το καθιστά ευάλωτο σε βανδαλισμούς αλλά και ανεπιθύμητους θορύβους.
- Θα πρέπει επίσης να καθοριστεί η τροφοδοσία, η αναπαραγωγή ήχου αλλά και η πηγή του VMS. Τα μικρόφωνα που εκπέμπουν σήμα τύπου line level, απαιτούν τροφοδοσία. Πρέπει δηλαδή να εξεταστεί το ενδεχόμενο επιλογής σταθμού βάσης ήχου, ο οποίος θα παρέχει την απαραίτητη τροφοδοσία αλλά και τις δυνατότητες αναπαραγωγής, ενώ σίγουρα πρέπει να εξασφαλιστεί και η δυνατότητα διασύνδεσης με τις κάμερες παρακολούθησης και τις συσκευές εγγραφής. Τέλος, πρέπει το λογισμικό διαχείρισης του συστήματος ασφάλειας που χρησιμοποιεί ο πελάτης να υποστηρίζει τις προαναφερόμενες δυνατότητες και να ρυθμιστεί καταλλήλως.
- Επιπλέον, απαραίτητες είναι οι ρυθμίσεις των ηχητικών παραμέτρων. Η πιο συνηθισμένη εγκατάσταση είναι τύπου plug-and-play η οποία περιλαμβάνει καλωδίωση που ‘’τρέχει’’ παράλληλα με την καλωδίωση της κάμερας και απαιτεί κάποιες ρυθμίσεις ήχου στην ίδια την κάμερα. Από την άλλη, η επιλογή ψηφιακού μικροφώνου το οποίο συνδέεται απευθείας σε μία θύρα Ethernet, απαιτεί τον εντοπισμό της συσκευής και της διεύθυνσης IP, τη ρύθμιση ονόματος χρήστη και κωδικού πρόσβασης στο διαδίκτυο. Τέλος, η απευθείας σύνδεση ενός μικροφώνου σε ένα DVR(Digital Video Recorder), ή ένα NVR(Network Video Recorder), απαιτεί τροφοδοσία 12VDC και επιπλέον τις κατάλληλες ρυθμίσεις στην συσκευή αποθήκευσης.
- Τέλος, ο τελικός χρήστης πρέπει να ενθαρρυνθεί προκειμένου να επιδεικνύει την κατάλληλη σήμανση στο χώρο του. Καλό θα ήταν δηλαδή να υπάρχει εγκατεστημένη και σαφώς ορατή σήμανση με την οποία να ενημερώνονται οι πελάτες πως στις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις πραγματοποιείται καταγραφή ήχου.
Καταλήγοντας, θα μπορούσαμε να πούμε πως στα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας είναι εφικτό να αναπτυχθούν ολοκληρωμένες λύσεις που θα συνδυάζουν λήψη και διαχείριση εικόνας και ήχου σε συνδυασμό με δεδομένα και πληροφορίες που προέρχονται από άλλους αισθητήρες προκειμένου να ενισχυθεί το επίπεδο ασφάλειας, με βάση πάντα τις ιδιαιτερότητες που υπάρχουν σε κάθε εγκατάσταση από πλευράς συνθηκών και νομικών περιορισμών.
Ένα σύστημα που βλέπει και ακούει, μπορεί να προσφέρει περισσότερα από ένα σιωπηλό σύστημα, προκειμένου να είναι αποτελεσματικότερο στο βασικό του σκοπό που είναι φυσικά η ελαχιστοποίηση των κινδύνων, η προστασία εγκαταστάσεων, υποδομών και ανθρώπων.