Να εξυγιανθεί η αγορά υπηρεσιών ασφαλείας
Η εξυγίανση στην αγορά υπηρεσιών ασφάλειας δε μπορεί να προκύψει δίχως τη συμμετοχή του πελάτη – αποδέκτη των υπηρεσιών ασφαλείας. Είναι εκείνος που οφείλει να επιλέγει τον πάροχο με κριτήρια επαγγελματικής ποιότητας και επιχειρηματικής υπευθυνότητας.
Ο παρασιτισμός και η εκμετάλλευση
Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ το (ανα)γνωρίζουν: ο κλάδος των ιδιωτικών εταιρειών ασφαλείας υποφέρει από παρασιτικούς οργανισμούς. Που δεν μπορούν να προσφέρουν καλές υπηρεσίες. Που κακομεταχειρίζονται εργαζόμενους. Που δυσφημούν τον όρο «security» στην αγορά. Και που τρέφονται σε βάρους του υγιούς ανταγωνισμού και της αξιοπρεπούς εργασίας.
Τυπικά νόμιμες, αδειοδοτημένες Ιδιωτικές Εταιρείες Παροχής Υπηρεσιών Ασφαλείας επιβιώνουν χάρη στη συστηματική παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας και της νομοθεσίας για τις υπηρεσίες ασφαλείας. Οι μέθοδοι και οι πρακτικές γνωστές: οικονομικές προσφορές σε διαγωνισμούς και συμβάσεις με αμοιβές κάτω του εργατικού κόστους και του κατώτατου μισθού, μαύρη εργασία ή πληρωμή πλασματικών (μειωμένων) ασφαλιστικών εισφορών και εν γένει πρακτικές εργασιακού μεσαίωνα.
Η ασφάλεια είναι οι επαγγελματίες της
Όπως ισχύει και αλλού, έτσι και στην ασφάλεια, οι υπηρεσίες είναι τόσο καλές όσο οι άνθρωποι που τις παρέχουν. Και για να είναι καλές οι υπηρεσίες χρειάζεται συνεχής επένδυση στην επιλογή των ανθρώπων, την εκπαίδευση και την εξέλιξή τους: η εταιρεία – εργοδότης πρέπει να παρέχει στο προσωπικό της τα κατάλληλα μέσα και τα κατάλληλα κίνητρα για να αναπτυχθούν. Γιατί έτσι δημιουργούνται επαγγελματίες της ασφάλειας, με γνώση, εμπειρία και δυνατότητες εξέλιξης.
Χτίζοντας την ανάπτυξή μας σε συνεργασίες με τις μεγαλύτερες μεταφορικές υποδομές της χώρας μας στην ICTS Hellas έχουμε πεισθεί ότι το επίπεδο του προσωπικού ασφαλείας είναι αυτό που καθορίζει περισσότερο από κάθε τι άλλο το επίπεδο των υπηρεσιών ασφαλείας. Γι’ αυτό και χρόνια τώρα ρίχνουμε το βάρος στην επιλογή, την εκπαίδευση, τη βελτίωση και την ανταμοιβή των ανθρώπων μας. Προστατεύουμε την τιμή και την αξία της δουλειάς τους ενώ φροντίζουμε για ένα εργασιακό περιβάλλον που προσφέρει επαγγελματική ασφάλεια και δυνατότητες εξέλιξης μέσα στην εταιρεία (φέτος αξιολογηθήκαμε από τους ίδιους τους εργαζομένους μας ως «Best Workplace»). Έτσι τροφοδοτούμε ένα αυξανόμενο φυτώριο επαγγελματιών που θέλουν να σταδιοδρομήσουν στον κλάδο της ασφάλειας και έχουν αρκετούς λόγους να το κάνουν.
Άνθρωποί μας που ήρθαν στη ICTS ως πρωτόπειροι security agents σήμερα εργάζονται ως επόπτες, υπεύθυνοι σταθμών και διοικητικά στελέχη, πολλοί διακρίνονται και αναλαμβάνουν πρόσθετα σημαντικά καθήκοντα και έξω από τη χώρα μας, όπου επίσης ξεχωρίζουν. Εδώ και μερικούς μήνες, για παράδειγμα, τέτοιοι εργαζόμενοι μεταφέρουν τεχνογνωσία της ασφάλειας αερομεταφορών και λιμενικών εγκαταστάσεων στα αεροδρόμια της Λάρνακας και της Πάφου καθώς και στη Μαρίνα Λεμεσού, το ίδιο έχει γίνει κατά καιρούς και σε άλλα αεροδρόμια. Ο επαγγελματισμός, η διαρκής εκπαίδευση και η εμπειρία είναι ποιότητες που «βγαίνουν» στο αποτέλεσμα της δουλειάς τους. Παράγεται μια συνολική αξία για τον Πελάτη και για τον Εργαζόμενο, η οποία όμως απαξιώνεται όταν στην αγορά γίνονται ανεκτά και επιβιώνουν ο παρασιτισμός και ο αθέμιτος ανταγωνισμός.
Έλεγχοι, ποινές και κριτήρια επιλογής
Ο κλάδος των ιδιωτικών υπηρεσιών ασφαλείας χρειάζεται να εξυγιανθεί. Αυτό μπορεί να σημαίνει από «ξεσκόνισμα» του μητρώου Ι.Ε.Π.Υ.Α. και εντατικούς ελέγχους του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας σε ένα χώρο που χαρακτηρίζεται από κραυγαλέες περιπτώσεις καταπάτησης εργασιακών δικαιωμάτων, μέχρι πιο αυστηρές διαδικασίες ελέγχου για την τήρηση ή μη της νομοθεσίας για την παροχή υπηρεσιών ασφάλειας και των όρων ανάθεσης σχετικών έργων. Με ποινές διαγραφής από το μητρώο των επιχειρήσεων σε περιπτώσεις επανειλημμένων παραβάσεων, όπως ισχύει στο εξής για τις εταιρείες που αποκλείονται από δημόσιες συμβάσεις όταν παραβαίνουν την εργατική νομοθεσία.
Πρώτα απ’ όλα όμως ο παρασιτισμός επιβιώνει γιατί υπάρχουν πελάτες που αποδέχονται τη συμπίεση των αμοιβών και της ποιότητας. Που συνειδητά «εμπιστεύονται» την ασφάλειά τους σε ανασφάλιστους, κακοπληρωμένους και μη επαρκώς εκπαιδευμένους security agents οι οποίοι για τον εργοδότη τους – πάροχο υπηρεσιών ασφαλείας δεν είναι τίποτε άλλο παρά περαστικοί και αναλώσιμοι…
Γι’ αυτό και εξυγίανση δε μπορεί να προκύψει δίχως τη συμμετοχή του Πελάτη – αποδέκτη των υπηρεσιών ασφαλείας. Είναι εκείνος που οφείλει να επιλέγει τον πάροχο με κριτήρια επαγγελματικής ποιότητας και επιχειρηματικής υπευθυνότητας. Τέτοια κριτήρια μπορεί να είναι η εμπρόθεσμη και νόμιμη καταβολή μισθών και φόρων, οι ώρες και τα μέσα εκπαίδευσης του προσωπικού, η ποιότητα του εξοπλισμού κ.ά.
Συνηθίζουμε να λέμε πώς «ό,τι πληρώνεις, παίρνεις» ή κατά τους Αγγλοσάξονες «if you pay peanuts, you get monkeys». Αυτοί όμως που νομίζουν ότι «όλοι οι security είναι ίδιοι» ή «ασφάλεια να’ ναι και ό,τι να’ ναι» ας σκεφθούν ότι εδώ μπορεί, στην καλύτερη περίπτωση, να ισχύσει το «πληρώνεις λιγότερα, παίρνεις τίποτα».