Transport Security: Συνέδριο για την ασφάλεια των μεταφορών
Ένα αρκετά εξειδικευμένο συνέδριο με θέμα την Ασφάλεια των Μεταφορών, διοργανώθηκε με σημαντική επιτυχία τον περασμένο Μάιο στη χώρα μας, δίνοντας ίσως για πρώτη φορά την ευκαιρία να συζητηθούν θέματα ζωτικής σημασίας, που σχετίζονται με αυτήν την ιδιαίτερα κρίσιμη πτυχή των μεταφορών.
Το «Διεθνές Συνέδριο Συστημάτων Ασφαλείας στις Μεταφορές» που διοργανώθηκε από τις 22 έως τις 23 Μαΐου στο αμφιθέατρο του Υπουργείου Μεταφορών & Επικοινωνιών, αποτέλεσε ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα στον τομέα του security για φέτος.
Το συνέδριο διοργάνωσε από κοινού το Πανεπιστήμιο Πατρών – και ειδικότερα, το τμήμα Τεχνικής Μεταφορών & Κυκλοφορίας και οι «Διεθνείς Ενώσεις Συστημάτων Ασφαλείας», υπό την αιγίδα του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών. Αξίζει να αναφερθούμε αρχικά στο ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο των ομιλητών, οι οποίοι προέρχονταν από σημαντικούς φορείς, τόσο από το εσωτερικό όσο και από αρκετούς διεθνείς Οργανισμούς με υψηλό κύρος, οι οποίοι μοιράστηκαν με τους συμμετέχοντες τις εμπειρίες και την τεχνογνωσία που έχουν αποκομίσει από την ενασχόλησή τους με το συγκεκριμένο αντικείμενο. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία μέσα από τις εισηγήσεις των ομιλητών, να ενημερωθούν για όλες τις νεότερες εξελίξεις γύρω από την ασφάλεια των μεταφορών στην Ελλάδα και σε διεθνές επίπεδο, για τις στρατηγικές και τις πολιτικές που ακολουθούνται, τους νόμους και τους κανονισμούς που εφαρμόζονται, τα μέσα και τις τεχνολογίες που αξιοποιούνται, ενώ παράλληλα δόθηκε η ευκαιρία για τη διεξαγωγή συζητήσεων για όλα αυτά τα θέματα.
Οι θεματικές ενότητες του συνεδρίου αφορούσαν τις αερομεταφορές, αλλά και τις θαλάσσιες και σιδηροδρομικές μεταφορές, όπως επίσης και την οδική ασφάλεια.
Στην έναρξη του συνεδρίου χαιρετισμό απηύθυνε ο Πρόεδρος του Συνεδρίου, Καθηγητής κος Ευάγγελος Ματσούκης, επισημαίνοντας την ανάγκη εκσυγχρονισμού της Ελληνικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και προσαρμογής της στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Επιπρόσθετα, χαιρετισμούς απηύθυναν εκ μέρους της Οργανωτικής Επιτροπής ο κος Τάκης Τασσόπουλος, καθώς και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Ασφαλείας κος Πάγκαλης Κωνσταντίνος.
Από τις εισηγήσεις των ομιλητών στην 1η θεματική ενότητα, ξεχωρίσαμε την παρουσίαση του κου Αντώνη Σιμιγδαλά (Διευθύνων Σύμβουλος της Aegean Airlines, Πρόεδρος της European Regional Airlines Association), που τόνισε την ανάγκη δημιουργίας μιας τυποποιημένης ομάδας διαβουλεύσεων συμμετοχών, όπου τα κράτη, οι πολιτικοί και οι ρυθμιστές πρέπει να περιβάλουν την ασφάλεια και τους λειτουργικούς εμπειρογνώμονες, για να εξασφαλίσουν εφαρμόσιμες απαιτήσεις ασφάλειας. Μία από τις παρουσίες με διεθνή απήχηση, που σίγουρα ενίσχυσε το κύρος του συνεδρίου, ήταν σίγουρα του κου Chris Trelawny (Προϊστάμενος Ασφαλείας, Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας – ΙΜΟ), o οποίος, αφού αναφέρθηκε στις δραστηριότητες του ΙΜΟ και σε κάποια ιστορικά στοιχεία σταθμούς για την ασφάλεια στις θαλάσσιες μεταφορές, ανέδειξε τις μεθοδολογίες και το κανονιστικό υφιστάμενο πλαίσιο που υπάρχει για την προστασία λιμένων και πλοίων στη διεθνή σκηνή. Στα προγράμματα της E.E. για την προστασία των Μεταφορών και τις ρυθμίσεις Διαχείρισης Κρίσεων, αναφέρθηκε ο κος Αθανάσιος Κοκκαλάκης (Αστυνόμος Α’, Διεύθυνση Χειρισμού Κρίσεων, Ελληνική Αστυνομία), αναπτύσσοντας κυρίως τις δράσεις που λαμβάνουν χώρα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε σχέση με την προστασία των κρίσιμων υποδομών κάθε χώρας από τρομοκρατικές ενέργειες.
Στη δεύτερη θεματική ενότητα που αφορούσε την Ασφάλεια στις Αερομεταφορές, την πρώτη εισήγηση έκανε ένας από τους σημαντικότερους ομιλητές του συνεδρίου, ο μελλοντικός γραμματέας του ICAO κος Raymond Benjamin, ο οποίος μέσα από την παρουσίασή του υποστήριξε και ενθάρρυνε τη χρήση νέων τεχνολογιών, το διάλογο με τις βιομηχανίες του security και κυρίως τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων σε παγκόσμιο επίπεδο. Στη συνέχεια, ο κος Αντώνης Λεμμεσιανός (Προϊστάμενος Ασφάλειας Αερομεταφορών στο Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου) υποστήριξε ότι απαιτείται μια αποτελεσματικότερη εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου για τα συστήματα ασφαλείας στην πολιτική αεροπορία, δίνοντας προτεραιότητα στις υποδομές, τα τεχνολογικά μέσα και τον έλεγχο ποιότητας, που αποτελούν σημεία κλειδιά για την επίτευξη των στόχων.
Η ασφάλεια στις θαλάσσιες μεταφορές βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος στην επόμενη θεματική ενότητα, κατά την οποία ο κος Christian Dupont (Αναπληρωτής Προϊστάμενος Μονάδας για την Ασφάλεια της Ναυτιλίας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή) ανέλυσε τις παραμέτρους γύρω από αυτό το κρίσιμο θέμα, αναφέροντας νούμερα, όπως τα 22 κράτη, τις 4.300 εταιρείες και τα 1.250 λιμάνια που εμπλέκονται στις διαδικασίες των θαλάσσιων μεταφορών. Ο διακεκριμένος ομιλητής επισήμανε ότι, παρόλο που έχουν γίνει σημαντικά βήματα προόδου, εντούτοις υπάρχουν αρκετές ακόμα προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν, προκειμένου να βελτιστοποιηθούν οι διαδικασίες ασφάλειας των λιμένων.
Τη δεύτερη μέρα του συνεδρίου τίμησε με την παρουσία του ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Συγκοινωνιών της Κύπρου, κος Μιχάλης Κωνσταντινίδης, που παρουσίασε με λεπτομέρειες την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων της Κύπρου, με σύμβαση παραχώρησης που υπογράφηκε στις 12/5/2006 και σήμερα έχει πλέον ολοκληρωθεί. Με πολύ ενδιαφέρον παρακολουθήσαμε την παρουσίαση των κων Τάκη Τασσόπουλου (Πρώην Διευθυντής Ασφαλείας, ΥΠΑ) και Ευάγγελου Ματσούκη (Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πατρών), που αναφέρθηκαν στα προγράμματα BOT και ΣΔΙΤ τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη και αποτυπώνουν τη στρατηγική συνεργασίας μεταξύ των κρατών – ιδιοκτητών των αερολιμένων, λιμένων και άλλων υποδομών μεταφοράς και του ιδιωτικού τομέα, αξιοποιώντας έτσι τη δυναμική διαχείρισης και την ευελιξία που αυτός προσφέρει. Η λειτουργία των υπηρεσιών ασφαλείας, σύμφωνα λοιπόν με τους δύο εδικούς, αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα ενός σχετικού προγράμματος και γι’ αυτό άλλωστε απαιτείται η καθιέρωση δυναμικών εσωτερικών μηχανισμών ελέγχου, που θα εξασφαλίζουν τη λειτουργικότητα και τη συμμόρφωση των επιχειρησιακών συστημάτων ασφαλείας στο ρυθμιστικό πλαίσιο της E.E.
Παίρνοντας την άποψη των εταιρειών ασφαλείας, ο κος Πάνος Κοντολέων (Γενικός Διευθυντής της G4S) υποστήριξε ότι ο σημερινός επιχειρηματικός κόσμος απαιτεί λύσεις που προσθέτουν αξία μέσω της επιχειρησιακής συνοχής του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και της βελτιστοποίησης των πόρων, κάτι που ισχύει απόλυτα και για την ασφάλεια των μεταφορών. Στη συνέχεια, ο κος Παναγιώτης Γαβαθάς (Head of Business Development, ICTS Hellas), ιεράρχησε τις προτεραιότητες που πρέπει να τηρούνται, προκειμένου να επιτευχθεί ένα επιτυχημένο μοντέλο ασφάλειας στις αερομεταφορές, καθορίζοντας ως βασικές την επένδυση στον ανθρώπινο παράγοντα και τη συνεργασία μεταξύ όλων των φορέων. Μια τεχνολογική προσέγγιση του θέματος της ασφάλειας των αεροδρομίων, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στην επόμενη παρουσίαση από τον κο ¶γγελο Κοκκινίδη (Διευθυντής Πωλήσεων, Bosch Security Systems) που ανέπτυξε τις εκπληκτικές δυνατότητες των «Video Analytics», των συστημάτων δηλαδή που προδίδουν ευφυΐα στις εφαρμογές επιτήρησης. Τέλος, η εκτίμηση του ρίσκου των μεταφορών, ήταν το κεντρικό θέμα της παρουσίασης του κου Παναγιώτη Λαιμού (Operations Manager, G4S Telematix), ο οποίος, μεταξύ άλλων ανέπτυξε τις δραστηριότητες του Οργανισμού TAPA (Transported Asset Protection Association).