Η υψηλή ποιότητα και οι πιστοποιήσεις, ως βασικός οδηγός για νέες προκλήσεις στις νέες αγορές
Ο Έλληνας επιχειρηματίας Χριστόφορος Μιχαηλίδης, που εδώ και πολλά χρόνια έχει δημιουργήσει στη Γερμανία, ένα καταξιωμένο σε όλη την Ευρωπαϊκή αγορά όμιλο που αποτελείται από κατασκευαστικούς οίκους συστημάτων ασφαλείας, μιλάει στο Security Manager και μας αναλύει το ιδιαίτερα σημαντικό θέμα της διασφάλισης της ποιότητας και των πιστοποιήσεων.
Συνέντευξη με τον Χριστόφορο Μιχαηλίδη
Ιδρυτή και Ιδιοκτήτη του κατασκευαστικού ομίλου συστημάτων ασφάλειας CM
Κύριε Μιχαηλίδη, γιατί είναι απαραίτητη η πιστοποίηση προϊόντων ασφάλειας που κυκλοφορούν στην Ευρωπαϊκή αγορά και όχι μόνο; Ποια οφέλη προκύπτουν από τα πιστοποιημένα προϊόντα για τους κατασκευαστές, εισαγωγείς, εγκαταστάτες και πελάτες;
Κύριε Αμανατίδη, σας ευχαριστώ καταρχήν για την πρόσκλησή σας να μιλήσω στο περιοδικό σας Security Manager για αυτό το σημαντικό θέμα. Όπως γνωρίζετε παρακολουθώ στενά τις εξελίξεις στην Ελλάδα και αντιλαμβάνομαι την προσπάθεια που γίνεται τελευταία στη χώρα μας, για βελτίωση του επιπέδου των προϊόντων αλλά και των παρεχόμενων υπηρεσιών στον τομέα της ασφάλειας, από πολλούς φορείς – μεταξύ αυτών και από το περιοδικό σας. Γενικά η ποιότητα είναι κινητήριος μοχλός ανάπτυξης μιας κατασκευαστικής επιχείρησης. Συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη λειτουργία της, στη βελτίωση του επιπέδου των προσφερόμενων προϊόντων ή/και υπηρεσιών της και στην αύξηση του βαθμού ικανοποίησης των πελατών της. Η πιστοποίηση των προϊόντων ασφάλειας που κυκλοφορούν στην Ευρωπαϊκή αγορά είναι απολύτως απαραίτητη για πολλούς λόγους. Μεταξύ αυτών είναι:
- Η επίτευξη μεγαλύτερου βαθμού συμμόρφωσης με τις νομοθετικές απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής αγοράς για ασφαλή εξοπλισμό σύμφωνα με το αντίστοιχο EΝ και RoHS.
- Η δυναμική επικοινωνία του κατασκευαστικού κλάδου με άλλους οργανισμούς στην αλυσίδα της τεχνολογίας εξοπλισμού ασφαλείας, τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη.
- Ο αποτελεσματικός έλεγχος των αλλαγών (νέες διεργασίες /προϊόντα / πρότυπα).
- Η προστασία της επωνυμίας της επιχείρησης αλλά και του παραγόμενου προϊόντος.
Τα οφέλη που προκύπτουν από τα πιστοποιημένα προϊόντα για τους κατασκευαστές, εισαγωγείς, εγκαταστάτες και πελάτες είναι μεταξύ άλλων:
Για τους κατασκευαστές:
- Βελτιωμένη εικόνα της επιχείρησης σε πελάτες, προμηθευτές και μετόχους.
- Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της επιχείρησης στο marketing.
- Αύξηση των πελατών και του μεριδίου αγοράς.
- Ικανοποίηση των προϋποθέσεων συμμετοχής σε διαγωνισμούς του δημοσίου σε χώρες της Ευρώπης.
- Αύξηση της ικανοποίησης των πελατών.
- Βελτίωση των δια-τμηματικών σχέσεων και γενικότερα της εσωτερικής επικοινωνίας στην κατασκευάστρια εταιρεία.
- Η βελτιστοποίηση διαχείρισης πόρων.
- Η μείωση των απωλειών τεχνογνωσίας.
- Η πρόληψη των κινδύνων.
- Η ευελιξία.
- Η δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
- Η βελτίωση της επιχειρηματικής επίδοσης και η διαχείριση του επιχειρηματικού ρίσκου.
- Η προσέλκυση επενδύσεων.
- Η μείωση του λειτουργικού κόστους και η εξοικονόμηση πόρων.
- Η ενθάρρυνση της εσωτερικής επικοινωνίας, η αύξηση της ικανοποίησης του προσωπικού και η μεγαλύτερη ανάληψη ευθυνών.
Για τους εγκαταστάτες – πελάτες
Τόσο οι εγκαταστάτες όσο και οι πελάτες, διαδραματίζουν ένα σημαντικό ρόλο κατά τη διάρκεια του προσδιορισμού των χαρακτηριστικών ενός υπό κατασκευή προϊόντος. Τα χαρακτηριστικά αυτά, λαμβάνονται υπόψη σε όλες τις διαδικασίες κατά την έρευνα, του σχεδιασμού, της ανάπτυξης και της παραγωγής του νέου προϊόντος. Οι μετρήσεις της ικανοποίησης των εγκαταστατών και πελατών αλλά και των άλλων εμπλεκόμενων μερών χρησιμοποιούνται ως ανατροφοδότηση για εκτίμηση και επικύρωση του μοντέλου λειτουργίας – κατά πόσον δηλαδή οι απαιτήσεις της αγοράς έχουν ικανοποιηθεί.
Είναι χαρακτηριστικό κύριε Αμανατίδη ότι στη Γερμανία αλλά και σε πολλές ακόμα χώρες κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όλο και περισσότεροι εγκαταστάτες και τελικοί πελάτες, ζητούν οι κατασκευαστές να παράγουν συστήματα με διαδικασίες ποιότητάς ISO και τα προϊόντα τους να είναι πιστοποιημένα και ελεγμένα από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα και τον Γερμανικό Οργανισμό Πιστοποίησης VdSνα στο Μητρώο Κατασκευαστών ΒΗΕ.
ΗCM–Securityδίνει μεγάλη έμφαση στην ικανοποίηση του πελάτη(customer satisfaction)δηλαδή τηναντίληψη του πελάτη σχετικά με τον βαθμό κατά τον οποίο οι απαιτήσεις του έχουν εκπληρωθεί. Έτσι:
- Για τους εγκαταστάτες & πελάτες, η πιστοποίηση σημαίνει ότι μπορούν να βεβαιωθούν ότι η ανάπτυξη των προϊόντων που χρησιμοποιούν είναι συμβατή με τις προδιαγραφές που αναγράφονται (EN – CE).
- Έχουν ακολουθηθεί οι μεθοδολογίες διαπίστωσης της συμμόρφωσης που προδιαγράφει το κάθε πρότυπο ποιότητας.
- Δημιουργείται η εμπιστοσύνη στον πελάτη ότι η εκπεφρασμένη ποιότητα έχει επιτευχθεί στο προϊόν που λαμβάνει.
- Ο εγκαταστάτης ή ο πελάτης είναι βέβαιος -και άρα ήσυχος- πως το προϊόν είναι κατάλληλο και ιδανικό για τη χρήση την οποία προορίζεται.
- Υπάρχει η βεβαιότητα πως το προϊόν έχει ελεγχθεί συστηματικά, είναι ασφαλές, τηρεί τους περιβαλλοντολογικούς και ενεργειακούς κανονισμούς (όσον αφορά την κατανάλωση ενέργειας ή την ευκολία ανακύκλωσης μετά την ολοκλήρωση του κύκλου ζωής του.
Ποια είναι συνήθως η διαδικασία υλοποίησης της πιστοποίησης ενός προϊόντος; Ποιες είναι οι προϋποθέσεις και ποιές οι υποχρεώσεις του κατασκευαστή προκειμένου να λάβει πιστοποίηση ένα προϊόν του;
Η διαδικασία χορήγησης Πιστοποιητικού Συμμόρφωσης Προϊόντος κατά VdS περιλαμβάνει τα ακόλουθα στάδια:
α. Αίτηση
β. Αξιολόγηση
γ. Έγκριση
δ. Χορήγηση
α. Αίτηση – Υπογραφή συμφωνίας
α.1. Η ενδιαφερόμενη για πιστοποίηση εταιρεία υποβάλλει στον Οργανισμό VdS με έδρα την Κολωνία, αίτηση για την αξιολόγηση της συμμόρφωσης των παραγόμενων προϊόντων, παραλαμβάνει τον παρόντα Κανονισμό Πιστοποίησης και ενημερώνεται για το κόστος και τη διαδικασία πιστοποίησης.
α.2. Ακολούθως υποβάλλει τον φάκελο του/των προϊόντος/των, το εγχειρίδιο ποιότητας και τα κατά περίπτωση σχετικά έγγραφα και υπογράφει συμβόλαιο αξιολόγησης της συμμόρφωσης. Ο τεχνικός φάκελος πρέπει να συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις που καθορίζονται από το VdS.
β. Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση πραγματοποιείται πάντοτε σε δύο φάσεις:
- 1η φάση: περιλαμβάνει ανασκόπηση νομικών και κανονιστικών απαιτήσεων, έλεγχο της τεκμηρίωσης (τεχνικό φάκελο, εφαρμοζόμενα πρότυπα, εγχειρίδιο ποιότητας) και όπου κριθεί σκόπιμο επίσκεψη στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρείας.
- 2η φάση: διενέργεια επιθεώρησης στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρείας.
β.1. Αξιολόγηση φακέλου προϊόντος. Η κατασκευάστρια εταιρεία υποβάλλει στον οίκο VdS την τεχνική τεκμηρίωση για όλα τα παραγόμενα προϊόντα. Επίσης, υποβάλει όλη την τεκμηρίωση για το σχεδιασμό, την κατασκευή και τις επιδόσεις του προϊόντος, και τα έγγραφα που απαιτούνται για να αξιολογηθεί κατά πόσον το προϊόν συμμορφώνεται προς τις απαιτήσεις που ισχύουν για αυτό και ο φάκελος αξιολογείται από κατάλληλο επιστήμονα (ή από ομάδα αξιολογητών) ο οποίος διαθέτει την απαιτούμενη γνώση, εξειδίκευση και εμπειρία ως προς το συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο. Με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, η κατασκευάστρια εταιρεία ενημερώνεται γραπτά για τα αποτελέσματα. Η διαδικασία ολοκληρώνεται όταν ο κατασκευαστής προσκομίσει όλες τις συμπληρωματικές δοκιμές ή αποδείξεις που τυχόν απαιτηθούν, καλύψει όλες τις ελλείψεις/αποκλίσεις που πιθανά εντοπισθούν και η αξιολόγηση δείξει ότι το προϊόν ανταποκρίνεται στις ισχύουσες απαιτήσεις. Το VdS χορηγεί στον κατασκευαστή Πιστοποιητικό Εξέτασης σχεδιασμού στο οποίο αναγράφονται με σαφήνεια οι προϋποθέσεις ισχύος του. Επίσης γίνεται αξιολόγηση της τεχνικής τεκμηρίωσης κατάλληλου αντιπροσωπευτικού δείγματος. Η επιλογή των αντιπροσωπευτικών δειγμάτων γίνεται από το VdS με βάση τις ομοιότητες στη σχεδίαση, την τεχνολογία, τις μεθόδους κατασκευής και αποστείρωσης και τη σχεδιαζόμενη χρήση των προϊόντων.
β.2. Επιθεώρηση Αξιολόγησης. Η επιθεώρηση αξιολόγησης γίνεται σύμφωνα με τoν Κανονισμό του VdS
γ. Απόφαση
Η απόφαση για τη χορήγηση ή μη του Πιστοποιητικού Συμμόρφωσης Προϊόντος και της σχετικής σήμανσης λαμβάνεται από την Επιτροπή Πιστοποίησης, η οποία αποτελείται από δύο μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και τον Υπεύθυνο Τομέα Πιστοποίησης του VdS. Μετά την ολοκλήρωση των προηγούμενων διαδικασιών, ο Τομέας Πιστοποίησης υποβάλλει έκθεση αξιολόγησης στην Επιτροπή Πιστοποίησης και η σχετική απόφαση λαμβάνεται μέσα σε ένα μήνα. Το VdS προβαίνει στη χορήγηση του Πιστοποιητικού Συμμόρφωσης Προϊόντος μετά τη διαπίστωση της ικανοποίησης όλων των απαιτούμενων κριτηρίων.
δ. Χορήγηση
Εφόσον η απόφαση της Επιτροπής Αξιολόγησης είναι θετική, γίνεται η χορήγηση του Πιστοποιητικού Συμμόρφωσης Προϊόντος και της σήμανσης. Το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης Προϊόντος και η σήμανση αφορά αποκλειστικά το προϊόν που αυτό καλύπτει και μόνο τον κατασκευαστή στον οποίο χορηγήθηκε.
Όμως θα ήθελα να σας ενημερώσω κ. Αμανατίδη πως στη Γερμανία η διατήρηση των πιστοποιητικών συστημάτων ποιότητας και προϊόντων προϋποθέτει την συνεχή τήρηση από μέρους μας των υποχρεώσεων που προκύπτουν από την πιστοποίησή των προϊόντων μας. Για το σκοπό αυτό το VdS προβαίνει τακτικά σε επιθεωρήσεις επιτήρησης οι οποίες μπορεί να είναι προγραμματισμένες ή και έκτακτες.
Ποιες βασικές πιστοποιήσεις διαθέτουν τα δικά σας προϊόντα και κατά πόσο η απόκτηση αυτών σας έχει βοηθήσει στην ανάπτυξη και στη διείσδυση σας στις αγορές των διαφόρων χωρών;
H εταιρεία μας CM Security GmbH & Co. KG, μέλος του ομίλου CM Gruppe, είναι πιστοποιημένη κατά DIN EN ISO 9001 για παραγωγή και πώληση συστημάτων συναγερμού, πυρανίχνευσης και κυκλωμάτων παρακολούθησης με κάμερες και είναι μέλος του γερμανικού συνδέσμου κατασκευαστών εξοπλισμού ασφαλείας ΒΗΕ. Τα προϊόντα μας συμμορφώνονται πλήρως με τα γερμανικά πρότυπα ποιότητας VdS, και φυσικά CE και ΕΝ. Πέραν δε τούτου, η εταιρεία μας, ως σημαίνον μέλος του συνδέσμου κατασκευαστών και εγκαταστατών συστημάτων ασφαλείας BHE(Bundesverband Sicherheitstechnik e.V.), συμμετέχει ενεργά στη λήψη αποφάσεων του Γερμανικού αυτού Οργάνου, αναφορικά με τα ζητήματα στον τομέα της ασφάλειας.
Η βιωσιμότητα συνήθως συμβαδίζει με την ανώτερη ποιότητα. Η ποιότητα των προϊόντων μας με τις σχετικές πιστοποιήσεις, ανοίγει νέες αγορές και αυξάνει τις πωλήσεις μας. Διαθέτουμε εξουσιοδοτημένους πιστούς συνεργάτες μεταπωλητές και εγκαταστάτες σε ολόκληρη την Γερμανία, που αποτελούν ένα ταχέως αναπτυσσόμενο και πολύ ισχυρό δίκτυο διανομής.
Πέραν όμως από τα Γερμανικά σύνορα, η εταιρεία μας επενδύει συνεχώς στην ανάπτυξη νέων δικτύων διανομής και διάθεσης των προϊόντων της, προσπαθώντας να βρίσκεται σε κάθε γωνιά της ευρωπαϊκής αγοράς. Έτσι εδώ και πολλά χρόνια έχουμε παρουσία στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ελβετία, Αυστρία, Ισπανία, στην Ιταλία, στην Ολλανδία, ενώ εδώ και περίπου ένα χρόνο έχουμε πλέον δυναμική παρουσία και στην Ελληνική αγορά.
Δεν σταματάμε όμως εδώ. Η ποιότητα των υπηρεσιών μας είναι οδηγός που ανοίγει συνεχώς νέες προκλήσεις σε νέες τεχνολογίες και νέες αγορές.
Η έννοια της στασιμότητας δεν υπάρχει στο λεξιλόγιό μας. Κατά την άποψη μας, μπορεί και εξελίσσεται μόνο εκείνος που έχει πρωτοπόρες ιδέες, ανανεωμένες προτάσεις και ευελιξία. Όλα τα παραπάνω εκφράζουν απόλυτα την εταιρία μας και έτσι προλαβαίνουμε τις εξελίξεις και είμαστε πάντα επίκαιροι. Με το βλέμμα μας συνεχώς στραμμένο στη αγορά και τις υπάρχουσες ανάγκες των πελατών μας, εργαζόμαστε καθημερινά ώστε να πραγματοποιήσουμε τις ιδέες μας. Ιδέες έξυπνες, πρωτοποριακές, ασφαλής αλλά και οικονομικά συμφέρουσες. Το σημείο αναφοράς μας, αποτελούν πάντα οι πελάτες μας στους οποίους, πέρα από μια γκάμα πολυάριθμων προϊόντων, προσφέρουμε και μια ανεκτίμητη σχέση εμπιστοσύνης.
Με την ευκαιρία κ. Αμανατίδη θα ήθελα να επισημάνω πως οι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθιστούν πλέον υπεύθυνους -εκτός του κατασκευαστή-τόσο τον μεταπωλητή όσο και τον εγκαταστάτη, οι οποίοι επίσης φέρουν ευθύνη για το διακινούμενο προϊόν που πωλείται και εγκαθίσταται τον πελάτη. Οι έλεγχοι στην Γερμανία είναι εντατικοί και πολύ αυστηροί αναφορικά με το αν πληρείται η τελευταία απαιτούμενη πιστοποίηση ΕΝ στα προϊόντα τεχνολογίας ή αν κάποιο προϊόν διαθέτει απλώς την παλαιότερη -και άρα πλέον άκυρη- πιστοποίηση. Οι έλεγχοι διενεργούνται διότι κάποιοι κατασκευαστές αποφεύγουν να επενδύσουν κεφάλαια σε έρευνα και ανάπτυξη ώστε να εξελιχθούν τεχνολογικά και να πληρούν τις τελευταίες προδιαγραφές πιστοποίησης, «παραπλανώντας» τον έμπορο ή τον εγκαταστάτη με συμμόρφωση σε παλιότερο ΕΝ. Οι προαναφερθέντες έλεγχοι ξεκίνησαν -και προβλέπεται σύντομα να εντατικοποιηθούν και στην Ελλάδα- με ποινές που φτάνουν σε κατασχέσεις του εξοπλισμού από τα σημεία πώλησης ή/και μεγάλα πρόστιμα. Φυσικά ανάλογα διαμορφώνεται και η στάση των ασφαλιστικών εταιρειών σε τέτοιες περιπτώσεις, που εύλογα αρνούνται και δεν καταβάλουν το προβλεπόμενο τίμημα της ασφάλισης. Έτσι, εφόσον ο εξοπλισμός δεν πληροί τις τελευταίες προδιαγραφές-πιστοποιήσεις, οι νομικές υπηρεσίες των ασφαλιστικών εταιρειών προσφεύγουν στη δικαιοσύνη και ως επί το πλείστον δικαιώνονται, μη καταβάλλοντας το προβλεπόμενο τίμημα αποζημίωσης, αναφορικά με πυρκαγιά, διάρρηξη, δολιοφθορά ή άλλες καταστροφές κλπ.
Θα συνιστούσα σε όλους να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στον τομέα αυτό και να μην παραβλέπουν την σημασία της πιστοποίησης.