Ασφαλείς Πόλεις. Ένα οραματικό Project
Προστατέψτε την περίμετρο ήταν το σύνθημα των αρχηγών, των πολεμιστών και των κατοίκων άλλων εποχών. Προστατέψτε τις πόλεις είναι το κοινωνικό αίτημα των απλών πολιτών του σύγχρονου κόσμου
Του Αριστοτέλη Λυμπερόπουλου
"Ο Αλλάχ είναι μεγάλος" φώναζαν οι τρείς κουκουλοφόροι δράστες που εισέβαλαν στα γραφεία της σατυρικής εφημερίδας Charlie Hebdo, το μεσημέρι της Τετάρτης 7 Ιανουαρίου σκορπώντας τον θάνατο. Η συνέχεια γνωστή και πολυσχολιασμένη από όλα τα μέσα ενημέρωσης και τα κοινωνικά δίκτυα. Δύο ακόμα περιστατικά ομηρίας και ένα τεράστιο ανθρωποκυνηγητό από τις γαλλικές αστυνομικές αρχές κατέληξαν τελικά στην σύλληψη του ενός και εξουδετέρωση των υπόλοιπων συνεργών αυτού του αποτρόπαιου τρομοκρατικού εγκλήματος με ακόμα μεγαλύτερο όμως αριθμό αθώων θυμάτων. Όμως όσο άσχημα και δραματικά ξεκίνησε το νέο έτος εξίσου τραγικά αποχώρησε και το 2014. Όλοι ανατρίχιασαν στο άκουσμα της είδησης ότι αντάρτες Ταλιμπάν εισέβαλαν σε δύο δημοτικά σχολεία στην Πεσαβάρ, μια πόλη του βορειοδυτικού Πακιστάν, με αποτέλεσμα να βρουν το θάνατο 150 άτομα ανάμεσα στα οποία 132 παιδιά.
Μέσα σε διάστημα λοιπόν λιγότερο του ενός μηνός γίναμε μάρτυρες δύο τρομοκρατικών περιστατικών με κοινά χαρακτηριστικά:
- Κίνητρο τους ήταν ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός.
- Εκδηλώθηκαν μέσα σε αστικό περιβάλλον μακριά από οποιοδήποτε πεδίο μάχης
- Τα θύματα τους ήταν αθώοι πολίτες.
Όμως δυστυχώς, αυτά τα δύο περιστατικά αποτελούν τους πιο πρόσφατους κρίκους σε μια αλυσίδα παρομοίων περιστατικών που εκτείνεται τουλάχιστον είκοσι χρόνια πίσω: Η πρώτη επίθεση στο World Trade Center στις 26 Φεβρουαρίου το 1993, η δεύτερη επίθεση στο WTC της 9/11 του 2001 που αποτελεί ίσως και ένα κομβικό σημείο στην εξέλιξη αυτών των γεγονότων, η επίθεση με αέριο Σαρίν στο μετρό του Τόκυο το 1995, η βομβιστική επίθεση στο μετρό του Λονδίνου το 2005 και μια πληθώρα άλλων περιστατικών αναδεικνύουν μια σημαντική αλλαγή. Η μορφή του πολέμου έχει αλλάξει. Πλέον διεξάγεται ως επί το πλείστον μέσα στα αστικά κέντρα από δυνάμεις που κινούνται καλυμμένες ανάμεσα στα υποψήφια θύματα τους και στις οποίες δεν υπάρχει κανένας ηθικός δισταγμός για την εξάλειψη απλών πολιτών με μόνο κριτήριο επιλογής τις ιδέες τους και την θρησκεία τους. Πολλές φορές μάλιστα ούτε καν αυτό το κριτήριο δεν υπάρχει.
Στις αρχές του Ιανουαρίου του 2015 όμως παράλληλα με αυτό το κρεσέντο των τρομοκρατικών συμβάντων η νοτιοανατολική Ευρώπη αντιμετώπιζε ένα έντονο κύμα κακοκαιρίας με την γειτονική Τουρκία να πλήττεται περισσότερο από τις υπόλοιπες χώρες. Οδικές αρτηρίες μπλοκαρισμένες, πληθώρα οδικών ατυχημάτων εξαιτίας του παγετού με θύμα μάλιστα ένα εννιάχρονο αγόρι και ανεξακρίβωτο αριθμό τραυματιών και μια καθημερινότητα παγωμένη τόσο κυριολεκτικά όσο και μεταφορικά (ελαχιστοποίηση των οικονομικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων που χαρακτηρίζουν ένα ζωντανό αστικό κέντρο).
Εύλογα όμως θα αναρωτηθεί κάποιος τι σχέση έχουν οι οργανωμένες τρομοκρατικές ή και εγκληματικές ενέργειες με την εμφάνιση αναπάντεχων έντονων φυσικών φαινομένων και καταστροφών. Δεν χρειάζεται να αφιερώσει κανείς πολύ χρόνο για να βρει την εύλογη απάντηση. Και οι δυο καταστάσεις θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή πολιτών, οι οποίοι μάλιστα δεν είναι εκπαιδευμένοι ή και εξοικειωμένοι με αυτού του είδους τους κινδύνους και φυσικά αποσυντονίζουν τη ζωή μέσα στα σύγχρονα αστικά κέντρα.
Safe cities project
Η πρόκληση λοιπόν του 21ου αιώνα, είναι η δημιουργία ασφαλών αστικών κέντρων με την ευρεία έννοια του όρου. Τα επονομαζόμενα safe cities projects ήδη έχουν κάνει την εμφάνιση τους καθότι πολλές πόλεις έχουν αντιληφθεί την σημασία της ασφάλειας με την ολιστική προσέγγιση αυτής (safety και security) για την περαιτέρω ανάπτυξη τους. Χωρίς ασφάλεια δεν μπορεί να υπάρχει ούτε οικονομική ανάπτυξη, ούτε ευημερία τα οποία είναι εύλογες και προφανείς απαιτήσεις όλων όσων ζουν και εργάζονται μέσα στα σύγχρονα αστικά κέντρα. Πόσο μάλλον που σήμερα για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας είναι περισσότεροι οι άνθρωποι που ζουν μέσα σε πόλεις από ότι σε αγροτικά και ημι-αγροτικά περιβάλλοντα.
Όμως τα projects των ασφαλών πόλεων δεν είναι και δεν θα μπορούσαν να είναι μονοδιάστατα. Δηλαδή, ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε πόλης αλλά και τον τρόπο σκέψης και δράσης των ατόμων που αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν αυτά τα εγχειρήματα διαμορφώνονται ανάλογα και τα projects.
Διαφορετικές ανάγκες έχει μια μητρόπολη όπως η Νέα Υόρκη από ότι μια πόλη μικρότερης εμβέλειας. Ακόμα και η πολιτική θεώρηση των πραγμάτων από τις κυβερνητικές και δημοτικές αρχές αποτελούν σημαντικό λόγο διαφοροποίησης του σχεδιασμού και υλοποίησης αυτών των projects. Ενώ και η κατανόηση της τεχνολογίας και των λύσεων που αυτή πλέον μας προτείνει μπορεί να δώσει μια διαφορετική διάσταση σε κάθε συγκεκριμένο εγχείρημα. Διότι σε ότι αφορά το εγχείρημα των ασφαλών πόλεων όλα βασίζονται πλέον στην τεχνολογία και στις δυνατότητες που αυτή μας προσφέρει. It is about the technology θα μπορούσαμε να πούμε σε παραλληλισμό με την περίφημη ρήση "it is about the economy" που χρησιμοποίησε το προεκλογικό επιτελείο του Μπιλ Κλίντον στην εκλογική του νίκη το 1992.
Τα εργαλεία
Οι δυνατότητες που μας προσφέρουν πλέον τα τεχνολογικά εργαλεία είναι πολύ μεγάλες σε ότι αφορά την πρόληψη επικίνδυνων καταστάσεων. Το πιο εντυπωσιακό, είναι ότι πέρα από την σημαντική εξέλιξη αυτών των συστημάτων ως αυτόνομα εργαλεία, πλέον δίνεται η δυνατότητα να συνεργάζονται τα συστήματα μεταξύ τους αλλά και να επεξεργάζονται τα δεδομένα που λαμβάνουν πριν τα στείλουν στον τελικό χρήστη.
Φυσικά όταν συζητάμε για τεχνολογία και ασφαλείς πόλεις το πρώτο που έρχεται στο νου μας είναι τα συστήματα επιτήρησης ή CCTV όπως έχουν επικρατήσει να λέγονται παγκοσμίως. Ήδη από τις αρχές της προηγοήμενης δεκαετίας πολλοί μητροπολιτικοί δήμοι του Δυτικού Κόσμου έχουν επενδύσει μεγάλα ποσά στην ανάπτυξη συστημάτων επιτήρησης video. Συχνά μάλιστα, αυτά τα έργα συνοδεύτηκαν από πολύ έντονες κριτικές σε ότι αφορά την προστασία των προσωπικά δικαιωμάτων και της ιδιωτικότητας του ατόμου. Tο παραπάνω αποτελεί μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που ήδη γίνεται και προφανώς θα συνεχίσει να γίνεται στο πλαίσιο των safe cities projects. Είναι όμως γεγονός ότι η επιτήρηση με μέτρο και μέσα στο πλαίσιο που επιβάλλουν οι νόμοι μιας δημοκρατικής κοινωνίας, μπορεί να συνεισφέρει αποτελεσματικά στην πρόληψη όχι μόνο τρομοκρατικών ενεργειών, αλλά και ατυχημάτων. Ειδικά σήμερα, όπου τα συστήματα CCTV έχουν εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό με τις κάμερες High Definition και Ultra High Definition αλλά και με την χρήση μεθόδων video analytics. Ο συνδυασμός αυτών των δύο τεχνολογιών επιτρέπει την άντληση πολύτιμων πληροφοριών με μεγάλη ακρίβεια και παράλληλα το φιλτράρισμα ενός μεγάλου όγκου δεδομένων χωρίς ουσιαστική χρησιμότητα. Ενώ και η εξέλιξη των καμερών που μπορούν να λειτουργήσουν με μεγάλη επιτυχία και σε δυσμενή περιβάλλοντα (σκοτάδι, καπνός σκόνη), πρόσθεσε άλλο ένα σημαντικό εργαλείο στην διάθεση όσων είναι επιφορτισμένοι με την ασφάλεια στα σύγχρονα αστικά κέντρα. Επίσης η εγκατάσταση συστημάτων CCTV και στα μέσα μαζικής μεταφοράς, κάτι το οποίο πλέον είναι εφικτό, συμβάλλει ακόμα περισσότερο προς την επίτευξη του στόχου των safe city projects.
Όμως δεν είναι μόνο η βελτίωση των συστημάτων CCTV που αναβαθμίζει τις δυνατότητες για την επίτευξη του τελικού σκοπού. Τεχνολογίες όπως η ανάπτυξη των IP δικτύων σε μεγάλες αποστάσεις με την χρήση ενσύρματων μέσων (οπτικές ίνες) ή και ασύρματων (δίκτυα 3G και 4G) είναι μια άλλη σημαντική εξέλιξη. Πόσο μάλλον όταν τα CCTV συστήματα μπορούν πλέον να λειτουργούν σε IP περιβάλλοντα και μέσω αυτών των δικτύων να μεταδίδουν τις εικόνες που καταγράφουν σε οποιοδήποτε σταθμό εργασίας, είτε αυτός είναι σταθερός (κέντρο ελέγχου) είτε κινητός (αστυνομικό περίπολο, κλιμάκιο πυροσβεστικής, μονάδα πρώτων βοηθειών). Εδώ υπεισέρχεται η εμφάνιση ενός άλλου τεχνολογικού εργαλείου που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν αν όχι εντελώς άγνωστο, τουλάχιστον όχι προσβάσιμο στο ευρύ κοινό. Φυσικά αναφερόμαστε στην έλευση των έξυπνων συσκευών σε μορφή κινητών τηλεφώνων ή tablets. Ας αναλογιστούμε πόσο αναβαθμίζεται η επιχειρησιακή δυνατότητα μιας ομάδας όταν πριν ήδη φτάσει στο σημείο του συμβάντος έχει εικόνες και βίντεο από το περιστατικό ή ακόμα και σχέδια κατόψεων από τον χώρο που θα επέμβει. Πρόκειται χωρίς αμφιβολία για μια προσθήκη που θα δώσει μια άλλη διάσταση στον τρόπο εργασίας του προσωπικού των σωμάτων άμεσης επέμβασης σε περιστατικά που συσχετίζονται με την ασφάλεια.
Παρατηρούμε λοιπόν ότι σημαντικές εξελίξεις έχουν παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια σε όλα τα εργαλεία που σχετίζονται με τα διάφορα στάδια της άντλησης, διακίνησης και προβολής κρίσιμων πληροφοριών. Όμως το ερώτημα που προκύπτει είναι πως θα γίνεται η αποτελεσματικότερη επεξεργασία όλων αυτών των δεδομένων τόσο σε πραγματικό χρόνο (κατά την διάρκεια του περιστατικού) αλλά και σε μεταγενέστερο στάδιο κατά την διάρκεια της μετέπειτα διερεύνησης του συμβάντος και δημιουργίας διαδικασιών που θα αποτρέπουν την επανάληψη του. Αλλά και εδώ η τεχνολογία έχει την απάντηση της. Πρόκειται για τα συστήματα PSIM (έχουν γίνει εκτεταμένες αναφορές τα τελευταία τρία έτη σε προγενέστερα τεύχη του Security Manager). Το ακρωνύμιο των όρων προέρχεται από τις λέξεις Physical Security Information Management και όπως σωστά αντιλαμβάνεστε προέρχεται και αυτό από τον χώρο της πληροφορικής. Αποδίδοντας τον όρο στην ελληνική μπορούμε να τα ονομάσουμε Πληροφοριακά Συστήματα Διαχείρισης της Φυσικής Ασφάλειας. Τα λογισμικά που ανήκουν στην κατηγορία των PSIM επιτρέπουν στα τμήματα ασφαλείας να διαχειρίζονται την έκθεση των οργανισμών απέναντι στους διάφορους κινδύνους. Έχουν σχεδιαστεί ώστε να προσφέρουν ένα εργαλείο για την λήψη αποφάσεων και την ανάπτυξη ενός σχεδίου ασφαλείας μέσα σε έναν οργανισμό.
Εντούτοις, δεν αποτελούν απλώς ένα εργαλείο διαχείρισης συμβάντων όπως πολλοί έχουν την λανθασμένη εντύπωση, αλλά έχουν τη δυνατότητα συλλογής πληροφοριών και επεξεργασίας αυτών από όλους τους αισθητήρες των επιμέρους συστημάτων ασφαλείας και βάσει αυτών και με τη χρήση μαθηματικών μοντέλων δημιουργούν σενάρια ώστε ο χρήστης να μπορεί να επιλέγει τη βέλτιστη λύση που θα οδηγεί στην καλύτερη διαχείριση της συνολικής ασφάλειας του οργανισμού.. Αποτελούν δηλαδή ένα εργαλείο για την δημιουργία μιας ολοκληρωμένης πολιτικής ασφάλειας.
To cloud computing και το ακόμα πιο πρόσφατο Big Data είναι δύο ακόμα τάσεις που αναμένεται να διαδραματίσουν σημαντικό στην υλοποίηση πολιτικών ασφάλειας. Ειδικά τα Big Data καθώς έχουν να κάνουν με πολύ μεγάλο όγκο δεδομένων αλλά και μικρούς χρόνους επεξεργασίας αυτών μπορούν να προσφέρουν πολλά στην βιομηχανία των συστημάτων ασφάλειας για εφαρμογές που έχουν να κάνουν με μεγάλα αστικά συγκροτήματα.
Σχεδιασμός & υλοποίηση
Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι η τεχνολογία παρέχει όλα τα απαραίτητα εργαλεία για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου προστασίας των κατοίκων αλλά και των υποδομών των σύγχρονων αστικών κέντρων. Δεν επαρκεί όμως μόνο αυτό. Πρώτα από όλα χρειάζεται η απαραίτητη πολιτική βούληση. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι τόσο σε κυβερνητικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο δημοτικών αρχών θα πρέπει να υπάρχει η θέληση για την πραγματοποίηση όλων των απαραίτητων ενεργειών. Αυτό όμως προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι που κατέχουν τις συγκεκριμένες θέσεις πρώτον γνωρίζουν τις δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία, δεύτερον έχουν αντίληψη των κινδύνων που μπορεί να αντιμετωπίσει ένα αστικό συγκρότημα και τέλος φυσικά θέλουν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά αυτούς τους κινδύνους.
Η πολιτική βούληση είναι το πρώτο στάδιο και ίσως το πιο σημαντικό. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι και τα επόμενα στάδια είναι λιγότερο σημαντικά. Η δεύτερη φάση του εγχειρήματος είναι η μελέτη και ο σχεδιασμός. Μπορεί να ακούγεται απλό αλλά είναι ίσως το πολυπλοκότερο στάδιο του εγχειρήματος. Διότι καθότι μιλάμε για ένα έργο τεράστιου μεγέθους με μακρύ χρονικό ορίζοντα στο οποίο εμπλέκονται πολλοί και διαφορετικοί δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς αντιλαμβανόμαστε την δυσκολία συντονισμού και υλοποίησης. Πόσο μάλλον όταν λόγω του δημόσιου χαρακτήρα του έργου θα πρέπει να ακολουθηθούν και διαγωνιστικές διαδικασίες για την ανάθεση των εργασίων οι οποίες να είναι σύμφωνες με την νομοθεσία για τα Δημόσια έργα και μελέτες.
Μια λύση θα είναι η ανάθεση της γενικής επίβλεψης του project σε έναν φορέα που θα έχει αποκλειστικό σκοπό την υλοποίηση και παρακολούθηση του έργου σε μακροχρόνια βάση. Κάτι παρόμοιο με τις Επιτροπές Οργάνωσης των διάφορων αθλητικών διοργανώσεων (Ολυμπιακοί Αγώνες, Παγκόσμια Κύπελλα). Αυτός ο φορέας θα απαρτίζεται από τους κατάλληλους ανθρώπους με τις απαραίτητες ειδικές γνώσεις προκειμένου να υλοποιεί τα διάφορα στάδια του έργου. Φυσικά η διοίκηση του φορέα θα αναφέρεται στις νόμιμες εκλεγείσες αρχές (κυβέρνηση, κοινοβούλιο) προκειμένου να γίνεται η περιοδική αποτίμηση του έργου της.
Τα βασικά στοιχεία που θα συμβάλλουν στην επιτυχία του έργου είναι ο συντονισμός, η δημιουργία και τήρηση ενός χρονοδιαγράμματος και τέλος η δυνατότητα χρήσης future proof τεχνολογιών καθώς το project θα είναι μακροχρόνιο.
Ολα αυτά όμως προυποθέτουν κυρίως την δημιουργία μιας Πολιτικής Ασφάλειας (Safety & Security Policy) στην οποία θα περιγράφονται με σαφήνεια οι στόχοι του εγχειρήματος και πως αυτοί θα επιτευχθούν. Λόγω της πολυπλοκότητας του έργου θα πρέπει εκτός από το αρχικό όραμα να υπάρχει αποτυπωμένη και μια γενική περιγραφή του μοντέλου λειτουργίας που θέλουμε να προσεγγίσουμε. Διότι αλλιώς αυτού του είδους τα εγχειρήματα καταλήγουν σε μεγαλειώδεις αποτυχίες με υπέρμετρο κόστος για τους φορολογούμενους. Παραδείγματα υπάρχουν πολλά. Χαρακτηριστικότερο λόγω και εντοπιότητας είναι το σύστημα C4I που αποτέλεσε το κύριο σύστημα ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας.
Ένα εξίσου σημαντικό στοιχείο που θα βοηθήσει στην επιτυχή υλοποίηση του εγχειρήματος και το οποίο εξίσου θα πρέπει να προβλέπεται στην Πολιτική Ασφάλειας είναι η συμμετοχή των πολιτών. Διότι το εγχείρημα αυτό δεν είναι μονοδιάστατο και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως υποχρέωση της οργανωμένης πολιτείας και των διάφορων φορέων. Η ασφαλής πόλη βασίζεται καταρχήν στην ενεργοποίηση των πολιτών (citizen involvement) και στην διάθεση τους να συνεισφέρουν με διάφορους τρόπους στην αναβάθμιση της ασφάλειας. Για το λόγο αυτό στην Πολιτική Ασφάλειας θα πρέπει να υπάρχουν διαδικασίες που να εξασφαλίζουν αυτήν την συμμετοχή και την εγρήγορση των απλών πολιτών με διάφορους τρόπους. Αυτοί οι τρόποι μπορεί να είναι είτε με την χρήση διαύλων επικοινωνίας και ενημέρωσης είτε ακόμα και με την εκπαίδευση των πολιτών ώστε να μπορούν και αυτοί να αποτελούν τμήμα του γενικού μηχανισμού προστασίας. Το παράδειγμα της Πολιτικής Αμυνας είναι χαρακτηριστικό καθώς αυτό το μοντέλο υπάρχει και στην χώρα μας και μάλιστα με νομοθετικές ρυθμίσεις. Εξίσου χαρακτηριστικό είναι πως στην πράξη αυτός ο μηχανισμός δεν έχει προσδώσει τα αναμενόμενα καθώς η λειτουργία του στραγγαλίζεται μέσα από τα γραφειοκρατικά γρανάζια του δυσκίνητου κρατικού μηχανισμού.
Τα οφέλη από τις ασφαλείς πόλεις
Η δημιουργία ενός ασφαλούς αστικού περιβάλλοντος μόνο ωφέλειες μπορεί να επιφέρει. Καταρχάς, η σημαντικότερη ωφέλεια προκύπτει από τον ίδιο τον σκοπό του εγχειρήματος. Η ενίσχυση της ασφάλειας όσων κινούνται μέσα στις πόλεις αποτελεί από μόνη της ένα αδιαμφισβήτητο κέρδος. Την σημασία του μπορούμε να την αντιληφθούμε εύκολα κάνοντας μια σύγκριση με την σημερινή κατάσταση στο κέντρο της Αθήνας το οποίο μαστίζεται από την συνεχή αύξηση της εγκληματικότητας.
Η αύξηση της ασφάλειας όμως με την σειρά της φέρνει και άλλα θετικά, όπως:
- Οικονομική ανάπτυξη κάτι το οποίο σήμερα στην Ελλάδα της μακροχρόνιας ύφεσης το επιζητούν όλοι ανεξαιρέτως. Διότι υγιής οικονομική ανάπτυξη σε ένα περιβάλλον στο οποίο κυριαρχεί η εγκληματικότητα είναι προφανές ότι δεν μπορεί να υπάρξει.
- Μείωση της αστυνομικής παρουσίας. Σίγουρα σε πολλούς δεν αρέσει η έντονη παρουσία των αστυνομικών δυνάμεων στους δρόμους. Σε κάποιους θυμίζει ίσως άλλες εποχές και φέρνει μνήμες από καθεστώτα ολοκληρωτικού χαρακτήρα. Όμως, σήμερα είναι το μόνο δυνατό μέτρο για την αντιμετώπιση των εγκληματικών ενεργειών και μάλιστα απαιτείται ως εικόνα από πολλούς πολίτες. Η δημιουργία ενός πραγματικά ασφαλούς περιβάλλοντος καθιστά αυτήν την έντονη παρουσία όχι τόσο απαραίτητη και βοηθάει την αστυνομία να διατηρεί μια πιο διακριτική παρουσία και να επεμβαίνει εκεί που πραγματικά χρειάζεται.
- Ενίσχυση των δημοκρατικών θεσμών και αποδυνάμωση των ακραίων τάσεων. Η αύξηση της εγκληματικότητας εκτός των άλλων κακών βοηθάει και στην ενίσχυση των ακραίων τάσεων με αντιδημοκρατικά χαρακτηριστικά. Αντίθετα σε μια ευνονούμενη πολιτεία όλα αυτές οι τάσεις αποδυναμώνονται.
Ξεκινώντας την προσπάθεια.
Πολλά και αδιαμφισβήτητα λοιπόν τα οφέλη από την υλοποίηση των projects για την δημιουργία των ασφαλών πόλεων (Safe cities projects). Για το λόγο αυτό αυτού του είδους τα projects έχουν κάνει έντονη την εμφάνιση τους σε διάφορες περιοχές του κόσμου με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Ουάσιγκτον, Κειπ Τάουν, Πεκίνο είναι ορισμένες μόνο από τις μεγάλες μητροπόλεις που έχουν επενδύσει πόρους για την υλοποίηση κάποιας μορφής Safe city project. Η Αθήνα μαζί με άλλες Ευρωπαικές πόλεις συμμετέχει σε ένα Ευρωπαικό πρόγραμμα (www.safecity-project.eu) στο οποίο γίνεται χρήση των δικτυακών τεχνολογιών και των έξυπνων συσκευών προκειμένου να ενισχυθεί η ασφάλεια των πολιτών.
Σε συνδυασμό με την προστασία του περιβάλλοντος και την αειφόρο ανάπτυξη, η ασφάλεια σε επίπεδο πόλεων και κοινωνιών θα αποτελέσει ένα από τα πιο ενδιαφέροντα θέματα των επόμενων δεκαετιών. Αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς και καθώς οι καιροί ου μενετοί οφείλουν όλοι οι εμπλεκόμενοι να συνειδητοποιήσουν τόσο τις ευθύνες τους αλλά και τις ευκαιρίες που ανοίγονται μπροστά τους και να δράσουν ανάλογα.