Διαχείριση ανταγωνισμού σε ένα ευμετάβλητο περιβάλλον
Ο ανταγωνισμός είναι μια έννοια που μπορεί άλλους να τους φοβίζει και να κάνουν πίσω, άλλους να τους αγχώνει και να κάνουν λάθη και άλλους να τους πιέζει δημιουργικά ώστε να γίνονται περισσότερο παραγωγικοί και αποτελεσματικοί. Στην Ελλάδα, γνωρίζουμε ότι ο ανταγωνισμός είναι κάποιες φορές αθέμιτος και η δημιουργία εταιριών δεν βασίζεται σε κάποια μελέτη βιωσιμότητας και απαιτήσεων της αγοράς, αλλά σε αυθόρμητες κινήσεις και αβάσιμες προσδοκίες.
Αναφορικά με το κλάδο της Ιδιωτικής Ασφάλειας, είναι κοινή παραδοχή οτι στα χρόνια της κρίσης, αλλά και στη νέα πραγματικότητα όπως αυτή έχει διαμορφωθεί στο οικονομικό περιβάλλον της χώρας, έχει πληγεί λιγότερο από άλλους τομείς.
Θα λέγαμε μάλιστα, ότι αρκετές εταιρίες παρουσίασαν ανάπτυξη και αύξηση κερδοφορίας, ενώ ο ρυθμός έναρξης νέων εταιριών στο χώρο παρέμεινε σταθερά ανοδικός. Σίγουρα, υπήρχαν και επιχειρήσεις μικρές και μεγάλες που σταμάτησαν τη λειτουργία τους ή έχασαν σημαντικό έδαφος στην αγορά, κάτι που οφείλεται είτε σε κακή διαχείριση, είτε σε λάθος επιλογές, είτε και στις γενικότερες συνθήκες.
Αυτό που είναι σίγουρο πάντως, είναι ότι πλέον έχει δημιουργηθεί ένα πολύ έντονα ανταγωνιστικό και ευμετάβλητο περιβάλλον στην αγορά της Ιδιωτικής Ασφάλειας, είτε στο τομέα των επανδρωμένων υπηρεσιών(ΙΕΠΥΑ), είτε στο τομέα των συστημάτων ασφάλειας (εμπόριο και εγκαταστάσεις), είτε και στις υπηρεσίες ηλεκτρονικού ελέγχου (Κέντρα Λήψης Σημάτων).
Ποια είναι λοιπόν η βέλτιστη διαχείριση του ανταγωνισμού σε ένα τέτοιο περιβάλλον; Μήπως το γεγονός ότι ο ανταγωνισμός μπορεί να σας αντιγράφει σας δημιουργεί άγχος; Έχετε μια δημιουργική ιδέα που ενισχύει τις δραστηριότητες σας και μετά βλέπετε τον ανταγωνιστή σας να την εφαρμόζει; Είτε είναι μείωση τιμής, είτε κάποια πρωτοποριακή υπηρεσία, είτε μια επιτυχημένη ενέργεια marketing; Είναι πολύ πιθανόν, πάντα να υπάρχει κάποιος που θα προσπαθεί να αντιγράψει. Αυτός δεν είναι λόγος για τον οποίο θα πρέπει να ανησυχούμε. Τους πελάτες δεν τους κρατάμε για παράδειγμα, γιατί έχουμε την πιο χαμηλή τιμή. Αν ψάξουν, είναι πολύ πιθανόν να βρουν και κάπου αλλού φθηνότερη τιμή.
Πάνω από όλα η προσπάθεια διαχείρισης των πελατών σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον πρέπει να λαμβάνει υπόψη την θεωρία των Πόρων και Ικανοτήτων. Σύμφωνα με αυτή τη θεώρηση η κάθε επιχείρηση διαφέρει από τους ανταγωνιστές της, ως προς τους πόρους και τις ικανότητες που διαθέτει, καθώς επίσης και ως προς τον τρόπο με τον οποίο τις αξιοποιούν. Οι πόροι και οι ικανότητες κατευθύνουν την κεντρική στρατηγική και αποτελούν τις πρωταρχικές πηγές παραγωγικότητας και επιτυχίας.
Αυτό που επίσης απαιτείται σήμερα στο κλάδο της Ιδιωτικής Ασφάλειας, είναι η δημιουργική καλλιέργεια σχέσεων με τους πελάτες και τους ανθρώπους του χώρου, που θα βασίζεται στην ειλικρίνεια, τη σοβαρότητα, την αξιοπιστία και τον επαγγελματισμό. Και φυσικά, όλα αυτά δεν ισχύουν μόνο για το κλάδο της Ιδιωτικής Ασφάλειας, αλλά και για κάθε επαγγελματικό χώρο, όπως για παράδειγμα και το δικό μας, των μέσων ενημέρωσης δηλαδή.
Σας ευχόμαστε ένα ήρεμο και ξεκούραστο καλοκαίρι
Βλάσης Αμανατίδης