20 χρόνια σταθερής εξέλιξης και καινοτομίας
Είχαμε τη μεγάλη χαρά να συναντήσουμε τον CEO της Exagon Blue, Νίκο Καλαφάτη, όπου με αφορμή την συμπλήρωση 20 χρόνων πορείας στον τομέα των τεχνολογιών για την ασφάλεια συζητήσαμε για την εξέλιξη των εταιριών που ίδρυσε και των brands που δημιούργησε, για τις σύγχρονες τεχνολογίες, τη διανομή συστημάτων, τα έργα και φυσικά για τον κομβικό ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα.
Συνέντευξη του Νίκο Καλαφάτη CEO της Exagon Blue, στον Βλάση Αμανατίδη
Κύριε Καλαφάτη, 20 χρόνια επιχειρηματικής πορείας στα συστήματα ασφάλειας συμπληρώνονται φέτος, όχι μόνο στη πώληση, αλλά κυρίως στη ανάπτυξη τεχνολογιών και στην υποστήριξη σημαντικών έργων! Τι σηματοδοτεί για εσάς σήμερα αυτό το ορόσημο;
Κατ’ αρχάς, ότι μεγάλωσα! 20 χρόνια δεν είναι κάτι απλό! Όταν μπήκα σε αυτό το χώρο, ήμουν 30 χρονών και θυμάμαι πάρα πολύ καλά να με αντιμετωπίζουν ως πιτσιρίκι. Οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που έκανα συναντήσεις την εποχή εκείνη- μερικοί από τους οποίους είναι οι σημερινοί ανταγωνιστές μας – και προσπαθούσα να προωθήσω τα προϊόντα μας, ήταν άνθρωποι 50 ή 60 χρονών, κι εγώ ήμουν 30! Παρ’ όλα αυτά όμως, 20 χρόνια πορείας σημαίνουν για μένα και μια σταθερότητα. Μια μετρημένη και σωστή ανάπτυξη, που μας έχει επιτρέψει, με σταθερά βήματα, να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις, σε όλα τα επίπεδα! Να δούμε καινούργιες αγορές, να δοκιμάσουμε, να αποτύχουμε, να επιτύχουμε, και γενικά να εξελιχτούμε και να προχωρούμε δυναμικά μπροστά!
Θυμάμαι πολύ χαρακτηριστικά ότι στο ξεκίνημά σας τότε, είχε “ταράξει τα νερά” της αγοράς, το γεγονός ότι μια εταιρία με ελληνική προέλευση αναπτύσσει τεχνολογίες και συστήματα βίντεο-επιτήρησης με δικό της brand. Πώς ξεκίνησε λοιπόν αυτή η προσπάθεια και πως έχει εξελιχθεί σήμερα τεχνολογικά, αλλά και εμπορικά;
Η προσπάθεια αυτή ξεκίνησε σε μια pub στο Cambridge, όπου με το συνεργάτη μου δημιουργήσαμε την εταιρεία Cubitech. Το ξεκίνημά της στην Ελλάδα ήταν μια επίπονη διαδικασία. Mε τους λίγους τότε συνεργάτες μου, προσπαθούσαμε να λανσάρουμε στην ελληνική αγορά ένα προϊόν εξ’ολοκλήρου δικής μας κατασκευής. Ήταν πάρα πολύ δύσκολες εποχές, και ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι δεν ήταν διαδεδομένα ούτε τα συστήματα τηλε-επιτήρησης, ούτε υπήρχαν οι τεχνολογικές υποδομές. Ένας βασικός λόγος που διαφοροποιούσε κάθετα τα δικά μας τα συστήματα από τα υπόλοιπα, ήτανε ότι εμείς με πολύ χαμηλό bandwidth, με τις ανύπαρκτες υποδομές που υπήρχαν εκείνη την εποχή, μπορούσαμε να μεταδίδουμε ζωντανά εικόνα και ήχο από ένα απομακρυσμένο σημείο. Δεν θα ξεχάσω τις φορές που για να παρουσιάσω τα προϊόντα μας χρησιμοποιώντας ένα λάπτοπ, έψαχνα να βρω καλώδιο τηλεφώνου για να πάρω με ένα modem 14.4Kbps και αργότερα 28.8Kbps bandwidth προς το κέντρο, να μπορέσω να συνδεθώ και να δείξω εικόνα. Aυτό ήταν το ξεκίνημα! Mια ομάδα 3-4 ανθρώπων που προσπαθούσε να λανσάρει στην Ελλάδα ένα νέο προϊόν. Αυτό το πολύ απλό ξεκίνημα σήμερα έχει εξελιχθεί σε μια εταιρεία, η οποία έχει τρία διαφορετικά business units, έχει δικά της πάνω από τρία brand labels, προσωπικό πλέον των πενήντα ατόμων και αναλαμβάνει έργα σε όλο τον κόσμο! Η εταιρεία αυτή σήμερα είναι – με τον πραγματικό όρο της λέξης – μια πολυεθνική εταιρεία, καθώς διατηρεί γραφεία στην Ελλάδα αλλά και στην Κύπρο, την Αγγλία, τη Χιλή και την Αυστραλία και επιπλέον, δραστηριοποιείται με έργα σε πάνω από 26 χώρες.
Σε ό,τι αφορά τον τομέα της διανομής των συστημάτων ασφάλειας στο κανάλι των εγκαταστατών, έχουν αλλάξει πολλά πράγματα αυτά τα 20 χρόνια κυρίως σε ό,τι αφορά την εκπροσώπηση των κατασκευαστικών οίκων και όχι μόνο φυσικά. Ποιες πιστεύτε ότι είναι σήμερα οι ανάγκες των τεχνικών – εγκαταστατών και με ποιο τρόπο μπορούν να καλυφθούν αποτελεσματικά; Τι χρειάζονται πραγματικά από μια σύγχρονη εταιρία χονδρικής πώλησης συστημάτων ασφάλειας;
Τα πράγματα έχουν αλλάξει θεαματικά τα τελευταία 20 χρόνια στο κομμάτι της διανομής. Για να είμαι πιο συγκεκριμένος, έχουν διαφοροποιηθεί δραστικά. Παλιότερα, τα προϊόντα και τα brands που ήταν διαθέσιμα για εκπροσώπηση στην ελληνική αγορά – αναφέρομαι σ’ εκείνα που ήθελαν να έχουν μια διεθνή πορεία – ήταν περιορισμένα και «καπαρωμένα» από 3-4 εταιρείες που παραδοσιακά είχαν την αντιπροσώπευση και τη φύλασαν ως κόρην οφθαλμού. Κανένας δεν μπορούσε να αγοράσει από αυτούς τους οίκους, κανένας δεν μπορούσε να διανοηθεί ότι μπορεί να φέρει και μια δεύτερη εισαγωγή από το ίδιο brand. Όλοι επεδίωκαν να φέρουν άλλα, τα οποία δεν ήταν διαθέσιμα έως τότε στην ελληνική αγορά, για να μπορέσουν να ανοίξουν ένα δίκτυο. Αυτό το κομμάτι, τα τελευταία χρόνια, ειδικά με την έλευση των κινέζικων εταιρειών στην ελληνική αγορά, απέδειξε ότι το loyalty απλά δεν υπάρχει! Μία κινέζικη εταιρεία μπορεί να έχει 5, 6 και παραπάνω αντιπροσώπους και, εν πάση περιπτώσει, δεν υπάρχουν αποκλειστικότητες, δεν υπάρχουν σχέσεις, υπάρχει μόνο μια γενική εμπορευματοποίηση.
Όσον αφορά τους εγκαταστάτες, το μεγαλύτερο στοίχημα φαντάζομαι είναι να αντιμετωπιστούν ως πραγματικοί επαγγελματίες τεχνικοί, που έχουν γνώση και τεχνογνωσία. Η εταιρεία μας θεωρώ ότι κάνει τη διαφορά στην ελληνική πραγματικότητα, προσφέροντας, συγκροτημένα και με σεβασμό, τεχνικές αλλά και εμπορικές γνώσεις, όπου αυτό απαιτείται, για να βοηθήσει τους ανθρώπους αυτούς να εξελιχτούν. Επίσης, θεωρώ ότι ο κλάδος μας έχει ανάγκη από ένα κανονιστικό πλαίσιο. Πρέπει να υπάρχουν επαγγελματικές άδειες για τους ανθρώπους που ασχολούνται με συστήματα ασφαλείας για να μπορεί να τεκμηριώνεται και να κατοχυρώνεται η τεχνογνωσία τους. Για την δουλειά που κάνουν αυτοί οι άνθρωποι, τόσο στο κομμάτι της μελέτης, όσο και στο κομμάτι της εγκατάστασης, θα πρέπει να λαμβάνουν υποστήριξη από τις εταιρείες τις οποίες προμηθεύονται τα προϊόντα για μεταπώληση, τόσο σε γνωσιακό όσο και σε επίπεδο εμπορικής προώθησης. Μια καλή σχέση πελάτη-προμηθευτή δεν φτάνει, πρέπει να δημιουργείται και αμοιβαία υπεραξία!
Η ενοποίηση των συστημάτων ασφάλειας μεταξύ τους αλλά και το λεγόμενο system integration, με άλλες τεχνολογικές υποδομές, αποτελεί κυρίαρχη σήμερα προσέγγιση και πρόκληση στα μεγάλα κυρίως έργα. Ποιες είναι οι απαιτήσεις σήμερα από τις ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτρονικής ασφάλειας και τα αντίστοιχα έργα, προκειμένου οι επιχειρήσεις και οργανισμοί που επενδύουν σε αυτά, να προστατεύσουν αποτελεσματικά τις εγκαταστάσεις και τους ανθρώπους τους;
Κατ’ αρχάς να πω ότι αυτό δεν αποτελεί μια σημερινή ανάγκη! Η ολοκλήρωση των συστημάτων ασφαλείας ήταν μια ανάγκη που υπήρχε πάντα και η οποία εξυπηρετούνταν από πολύ μεγάλες εταιρείες οι οποίες είχαν πλατφόρμες διαχείρισης του συνόλου των συστημάτων ασφαλείας ενός κτιρίου, μιας εγκατάστασης ή και μιας εταιρείας. Το ζητούμενο εδώ είναι ότι οπωσδήποτε πρέπει διαφορετικά συστήματα από διαφορετικούς κατασκευαστές να μπορούν να μιλάνε το ένα με το άλλο εναρμονισμένα. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν, τόσο στο κομμάτι της επιλογής των υλικών όσο και των λύσεων που θα χρησιμοποιήσει μια εταιρεία, να υπολογίσει τα Open Standards, τα οποία πρέπει να υιοθετεί. Για παράδειγμα, ένα Open Standard είναι οι κάμερες να είναι ONVIF compatible, για να παίζουν σε οποιοδήποτε καταγραφικό. Αυτό το πρωτόκολλο να περιλαμβάνει όχι μόνο τη μετάδοση της εικόνας αλλά και τα Video Analytics metadata κλπ. Πρέπει επίσης, να υπάρχουν και τα αντίστοιχα SDK και API, ελεύθερα χρέωσης, τα οποία θα δίνουν τη δυνατότητα σε κάποιον που έχει το μεράκι και την γνώση, να γράψει γέφυρες σε συστήματα συμβατά το ένα με το άλλο. Θεωρώ ότι οι εποχές κατά τις οποίες οι εταιρείες προσπαθούσαν να «κλειδώσουν» τους πελάτες τους στα δικά τους συστήματα, μη επιτρέποντας την πρόσβαση σε τρίτους, έχουν περάσει.
Με βάση τη συμμετοχή σας σε πολλές μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού και γενικότερα την εμπειρία και την εξωστρέφεια που σας διακατέχει, πώς βλέπετε να εξελίσσεται παγκόσμια η αγορά των συστημάτων ασφάλειας; Ποιες τάσεις θα κυριαρχήσουν τα αμέσως επόμενα χρόνια;
Κατ’ αρχάς είναι σαφές ότι η εταιρεία μας έχει μια πολύ μεγάλη εμπειρία στο κομμάτι των διεθνών εκθέσεων! Ίσως μία ή δύο ακόμα άλλες ελληνικές εταιρείες, οι οποίες παράγουν ελληνικά προϊόντα στον κλάδο μας, έχουν το ίδιο επίπεδο τεχνογνωσίας και εμπειρίας από το εξωτερικό, καθώς από πολύ παλιά, έχουμε συμμετάσχει σε διαφορετικές εκθέσεις που έχουν γίνει σε διάφορες χώρες. Παρατηρώ όμως ότι τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μια στροφή. Αρχικά κυριάρχησαν εταιρείες από την Άπω Ανατολή, που προσέφεραν μια σειρά προϊόντων και χαρακτηριστικών που τα έβρισκε κάποιος μόνο σε μεγάλες πλατφόρμες, κάνοντας την τεχνολογία μαζικά διαθέσιμη. Όμως αυτό δεν έγινε χωρίς κάποιο κόστος στην δυνατότητα ολοκλήρωσης των συστημάτων με άλλα, αλλά κυρίως στην ποιότητα του παραγόμενου Software. Ήταν τόσο μεγάλη η ανάγκη και η ταχύτητα με την οποία έπρεπε να βγουν νέα προϊόντα, που πολλές φορές το Software απλά υπολειπόταν. Ακόμα και αυτό όμως θεωρώ ότι αποτέλεσε ένα πάρα πολύ σημαντικό βήμα, διότι έδωσε μια μαζικότητα σε τεχνολογίες όπως το AI, τα Video Analytics, Storage και Cloud Storage. Τεχνολογίες δηλαδή, οι οποίες παλιότερα βρίσκονταν μόνο σε συγκεκριμένα και πάρα πολύ ακριβά συστήματα. Θεωρώ ότι είμαστε σε μία περίοδο που η αγορά κάνει ένα μια διόρθωση πορείας όχι με την έννοια της επιστροφής στην αρχική κατάσταση, αλλά κάνοντας βήματα προς ποιοτικότερα συστήματα. Σιγά-σιγά θα αρχίσουμε να βλέπουμε και την ωρίμανση αυτών των τεχνολογιών, που θα είναι πλέον ευρέως διαδεδομένες, απαραίτητες και αναπόσπαστο κομμάτι κάθε νέας λύσης. H εταιρεία μας, με την τεχνολογία που διαθέτει, έχει ως πρωταρχικό σκοπό, όλες οι υπηρεσίες που προσφέρουμε μέσω των προϊόντων μας, είτε αυτό λέγεται Video Recording, Video Analysis, είτε αυτό λέγεται Parallel Recording κάπου αλλού, να προσφέρονται και με τη μορφή ενός Cloud Service. Εξάλλου αυτό είναι κάτι το οποίο το προσφέρουμε εδώ και αρκετά χρόνια σε συγκεκριμένους πελάτες, δημιουργώντας Private, αλλά και Public Clouds για τις ανάγκες τους.
Μιλήσαμε αρκετά για τεχνολογίες και συστήματα, όμως πιστεύω ότι ο ανθρώπινος παράγοντας παραμένει κυρίαρχος σε όλες τις εκφάνσεις του κλάδου της ασφάλειας, από την ανάπτυξη και τη διαχείριση των συστημάτων μέχρι την προσέγγιση με τους πελάτες και συνεργάτες. Θα θέλαμε λοιπόν, κλείνοντας, να μας μιλήσετε για τους ανθρώπους σας, τους συνεργάτες σας όλα αυτά τα χρόνια!
Είναι πολύ δύσκολο να περιγράψεις το βάθος της αλήθειας που κρύβεται πίσω από αυτή την ερώτηση. Ο ανθρώπινος παράγοντας ήταν και θα είναι πάντα κυρίαρχος! Κανένας άνθρωπος δεν μπορεί να καταφέρει κάτι μόνος του και δεν υπάρχει κανένας Μεσσίας που να δίνει λύσεις σε όλα! Από την άλλη για να είναι κάποιος μέλος της ομάδας μας, δεν φτάνει να έχει μόνο δεξιότητες και ικανότητες. Πρέπει να έχει και το ήθος, την ακεραιότητα και το ομαδικό πνεύμα που απαιτείται για να ενταχθεί σε αυτήν. Φυσικά, όπως κάθε είδους σχέση που ωριμάζει μέσα στο χρόνο, έτσι και το ανθρώπινο δυναμικό μας πρέπει να έχει την δυνατότητα να εκφραστεί και να εξελιχθεί μέσα στα πλαίσια της εταιρείας, όχι μόνο προς όφελος αυτής και των ανθρώπων της, αλλά και της κοινωνίας γενικότερα.