¶ρση απορρήτου των επικοινωνιών: Η απάντηση στις παράνομες υποκλοπές
Παρακολούθηση κινητών και σταθερών τηλεφώνων, προσδιορισμός της φυσικής θέσης, πρόσβαση στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και άλλες σχετικές ενέργειες στο βωμό της πάταξης της εγκληματικότητας, συνιστούν μια νέα πραγματικότητα που ακούει στο όνομα "άρση του απορρήτου των επικοινωνιών".
Οι συγκεκριμένες παρακολουθήσεις θα είναι πλέον απολύτως νόμιμες και θα βασίζονται σε ένα συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο και συνεχή συνεννόηση εταιρειών κινητής τηλεφωνίας και ελληνικού κράτους
Ένα ευρύ δίκτυο παρακολούθησης σταθερών και κινητών τηλεφώνων, όπως και του διαδικτύου, θα καλύψει την Ελλάδα μέχρι τα μέσα του ερχόμενου καλοκαιριού. Oμως αυτή τη φορά οι παρακολουθήσεις θα είναι απολύτως νόμιμες, αφήνοντας πίσω τον θόρυβο των παράνομων υποκλοπών που αποκαλύφθηκε προ μερικών εβδομάδων.
Η «νόμιμη» παρακολούθηση θα υπάρξει με τη σύμπραξη της Ελληνικής Αστυνομίας, της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, των στρατιωτικών υπηρεσιών, αλλά και ιδιωτών. Πλέον το περιώνυμο λογισμικό συνακροάσεων των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας θα συνδέεται με νόμιμες , συγκροτημένες διαδικασίες με ελληνικές διωκτικές και μυστικές υπηρεσίες . Η επισύνδεση θα γίνεται μέσω ειδικών γραφείων, με συστήματα ηλεκτρονικών υπολογιστών και όχι πειρατικά με εκτροπές κινητών τηλεφώνων , όπως στην περίπτωση του «σκανδάλου των υποκλοπών» μέσω της εταιρείας Vodafone. Πλέον, το κινητό τηλέφωνο και το Internet, θα αποτελούν το μεγάλο «προδότη» των κινήσεων, των εκατομμυρίων συνδιαλέξεων, των .απείρων προσβάσεων στο Internet και της ανταλλαγής απειράριθμων SMS ή e-mail. Όλο το φάσμα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών θα «αποκρυπτογραφηθεί» και όπως λένε χαρακτηριστικά Έλληνες αξιωματούχοι, «ίσως σε λίγους μήνες τα σταθερά τηλέφωνα να είναι πιο ασφαλή από πλευράς .παρακολούθησης, από τα κινητά».
Τι θα περιλαμβάνει λοιπόν αυτός ο νέος «μεγάλος Αδελφός» στον τομέα των επικοινωνιών;
Το αρχείο των κλήσεων
Σε λίγες εβδομάδες, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας θα κρατάνε για ένα χρόνο όλες τις κλήσεις που πραγματοποιεί ο κάθε Έλληνας πολίτης. Ακόμη, οι εταιρείες θα γνωρίζουν από ποιο σημείο της Ελλάδας έχουμε κάνει την κάθε κλήση μας ή αυτή που έχουμε δεχθεί μέσα στον τελευταίο χρόνο. Έτσι, οι εταιρείες ή οι διωκτικές υπηρεσίες, μπορούν και μετά από ένα χρόνο να ξέρουν ποια μετακίνηση έχουμε κάνει ή ποιο ταξίδι πριν από πολλούς μήνες, αφού όταν μετακινούμαστε, αλλάζουμε την κεραία που παίρνει το σήμα και έτσι «αναπαράγεται» το ταξίδι μας. Ακόμη, μπορούν να καταγράφονται και οι κλήσεις που μένουν αναπάντητες.
Η απόφαση για την τήρηση αυτού του αρχείου ξεκίνησε μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 7ης Ιουλίου 2005 στο Λονδίνο, όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση – με πρωτεργάτη τη βρετανική Προεδρία – "επιτάχυνε" την προώθηση νέων μέτρων για τον έλεγχο των τηλεπικοινωνιών, προκειμένου κυρίως να εντοπίζονται συνεννοήσεις μελών της Αλ Κάιντα, που προετοιμάζουν τρομοκρατικές επιθέσεις σε όλη την Ευρώπη. Οι ¶γγλοι ενδιαφέρονταν να υπάρξει επέκταση του αρχείου των κλήσεων που διατηρούν οι εταιρείες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, στους 12 μήνες, σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι Βρετανοί, προκειμένου λοιπόν να "πιέσουν" για τον έλεγχο των τηλεπικοινωνιών, επικαλέσθηκαν τα στοιχεία που συγκέντρωσαν – το Μάιο του 2005 – 33 αστυνομικές υπηρεσίες (Σκότλαντ Γιάρντ, Αστυνομία του Λονδίνου κ.ά.) από τη συγκεκριμένη χώρα .
Σύμφωνα με αυτά τα έγγραφα, σε ένα σύνολο 12.240 αιτημάτων που έστειλαν όλες αυτές οι βρετανικές διωκτικές υπηρεσίες στις εταιρείες τηλεφωνίας, χρειάσθηκαν σε 2.131 περιπτώσεις στοιχεία τηλεφωνικών κλήσεων, για βάθος χρόνου μεγαλύτερου των 6 μηνών από το χρόνο διάπραξης του εγκλήματος ή ενεργοποίησης των διωκτικών αρχών. Από την περαιτέρω ανάλυση προέκυπτε ότι σε ένα ποσοστό 60% τα αιτήματα αυτά για εκτεταμένο τηλεφωνικό αρχείο άνω των 6 μηνών, αφορούσαν σοβαρές εγκληματικές ενέργειες ή υποθέσεις τρομοκρατίας. Είναι επίσης χαρακτηριστικό, ότι σύμφωνα με την ίδια μελέτη, οι βρετανικές αστυνομικές υπηρεσίες υπέβαλαν 121 αιτήματα για λίστες τηλεφωνικών κλήσεων, σε βάθος χρόνου μεγαλύτερο από …2 χρόνια, από τη διάπραξη του εγκλήματος! Έτσι λοιπόν, η βρετανική αρχή ζήτησε από όλες τις χώρες της ΕΕ να διατηρούν αρχείο τηλεφωνικών κλήσεων, μέχρι 12 τουλάχιστον μήνες.
Μέχρι τώρα στην Ελλάδα, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας διατηρούσαν αρχείο κλήσεων για 6 μήνες, όταν οι συνδρομητές αμφισβητούσαν τους λογαριασμούς ή ακόμη και αν ζητούσε περιορισμένα τέτοια στοιχεία η ΕΛ.ΑΣ. Πλέον όμως, υπολογίζεται ότι για επίσημους λόγους, θα ζητούνται λίστες κλήσεων για 1000-2000 άτομα ετησίως. Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος των αναγκών της ΕΛ.ΑΣ. και της ΕΥΠ για καταγραφές κλήσεων υπόπτων, το 2004 εκδόθηκαν 425 βουλεύματα για άρση απορρήτου επικοινωνιών σε θέματα "εθνικής ασφάλειας", που αφορούν κυρίως ελέγχους για τη δράση εγχώριων αλλά και διεθνών τρομοκρατικών οργανώσεων. Για να γίνει αντιληπτό το εύρος των παρακολουθήσεων για υποθέσεις τρομοκρατίας, αναφέρεται ότι συνολικά για ποινικές υποθέσεις (ανθρωποκτονίες, εκβιασμοί, διακίνηση ναρκωτικών, λαθρεμπόριο κι άλλες) ζητήθηκε – εντός του 2004 – από τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών, η άρση του απόρρήτου (δηλαδή λίστες τηλεφωνικών κλήσεων τελευταίου εξαμήνου) μόνο σε 65 περιπτώσεις. Δηλαδή, οι υποθέσεις τρομοκρατίας που απασχόλησαν τις αρχές – με αίτημα άρσης απορρήτου επικοινωνιών – ήταν σχεδόν επταπλάσιες από τις ποινικές. Και αυτός ο μεγάλος αριθμός, με δεδομένη την εξάρθρωση προ τριετίας όλων των μεγάλων οργανώσεων "αντάρτικου πόλης" – όπως η 17Ν και ο ΕΛΑ.
Ωστόσο, όπως πολλές φορές συμβαίνει – και τώρα, είναι ιδιαίτερα πιθανό τα στοιχεία να δίνονται παράνομα σε επιχειρήσεις – για λόγους βιομηχανικής κατασκοπίας ή ακόμη και σε ντετέκτιβς για να αποδεικνύουν .ερωτικές σχέσεις, για λόγους αντιζηλίας. Καθότι, κανείς πλέον δεν μπορεί να αποκλείσει απευθείας σχέσεις ιδιωτών με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Είναι χαρακτηριστικό, ότι πολλές φορές οι ντετέκτιβς ζητούν να μάθουν από τις εταιρείες τις κεραίες – δηλαδή τις κυψέλες – του δικτύου κινητής τηλεφωνίας, από τις οποίες πραγματοποιούνται οι κλήσεις συγκεκριμένων «παρακολουθούμενων» ατόμων, προκειμένου να αποδεικνύουν ότι «δεν ήταν στο σημείο που έλεγαν ότι είναι και κορόιδευαν ερωτικά τους συντρόφους τους». Ασφαλώς, μια χαώδης κατάσταση.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι για το ηλεκτρονικό αρχείο δεν έχουν ζητηθεί μόνο αυτά. Έχει συζητηθεί, οι εταιρείες να τηρούν αρχείο όχι μόνο των πραγματοποιηθεισών κλήσεων, αλλά και των "αναπάντητων", οι οποίες μέχρι σήμερα δεν καταγράφονταν σχεδόν καθόλου. Σύμφωνα, με εκτιμήσεις των εκπροσώπων των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, οι αναπάντητες κλήσεις λόγω μη απόκρισης του καλούμενου συνδρομητή ή λόγω έλλειψης δικτύου, είναι σχεδόν…πενταπλάσιες των πραγματοποιηθεισών, δημιουργώντας νέο, τεράστιο πρόβλημα αποθήκευσης αυτών των δεδομένων. Όμως, στη διάρκεια της σύσκεψης υπήρξε συνεννόηση για καταγραφή μόνο αυτών που εισέρχονται στο δίκτυο, αλλά δεν απαντώνται από το συνδρομητή. Ένα άλλο θέμα που τέθηκε από τους Βρετανούς, αλλά και από Έλληνες αξιωματικούς, είναι η "καταγραφή του αναγνωριστικού κελιού, πλην του αρχικού κελιού".
Πώς όμως μπαίνει ο Μεγάλος Αδελφός στο «κελί»; Υπάρχουν ηλεκτρονικές . φυλακές;
Όπως προαναφέρθηκε, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας έχουν τη δυνατότητα να καταγράφουν την κεραία της κινητής τηλεφωνίας, που "λαμβάνει" το σήμα μιας κλήσης κινητού τηλεφώνου. Όμως, αν ο συνδρομητής κινείται, δεν μπορούσε – μέχρι σήμερα – να καταγράψει σε ποια περιοχή άλλων κεραιών – κυψελών (cell -κελί) εισέρχονταν, προκειμένου μέσω αυτών των καταγραφών των κεραιών – να καταγράφεται το δρομολόγιο του "υπόπτου". Οι αρχές λοιπόν, ζητούν πλέον να έχουν τη λίστα των κεραιών λήψης των σημάτων, ώστε να προκύπτει και πού ακριβώς βρισκόταν και κινούνταν ο ύποπτος, την εκάστοτε χρονική στιγμή. Όμως και αυτή η συζήτηση είναι εκκρεμής .
Επιπλέον, στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. ζήτησαν την παρουσίαση στοιχείων για την ηλεκτρονική ταυτότητα (IMEI) των συσκευών, από τις οποίες πραγματοποιούνται οι κλήσεις. Τι σημαίνει αυτό; Κάθε συσκευή έχει έναν ειδικό αριθμό αναγνώρισης, που καταγράφεται από τις εταιρείες όταν πραγματοποιούμε κάθε κλήση. Αν υποτεθεί λοιπόν, ότι κάποιος ύποπτος χρησιμοποιεί «ανώνυμο» καρτοκινητό, μπορεί να βρεθεί ποιος είναι, γιατί αν αλλάζει τις κάρτες SIM αλλά όχι τη συσκευή, μπορεί να φαίνεται ότι καλεί το ίδιο άτομο. Αν με μια από τις κάρτες SIM μπορεί να καλέσει συγγενείς ή φίλους του, τότε μπορεί κάποιος να προσεγγίσει ή να ανακαλύψει την ταυτότητά του. Ωστόσο, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας όρισαν κόστος της τάξης 1,5 έως 2 εκατ. ευρώ η κάθε μία – συνολικά, περίπου 8 εκατ. ευρώ – για την απόκτηση ηλεκτρονικών υπολογιστών και ειδικού λογισμικού για την αποθήκευση όλων αυτών των ηλεκτρονικών πληροφοριών. Ήδη έχουν αρχίσει τις διαπραγματεύσεις για την προμήθεια αυτών των συστημάτων, παρότι δεν έχει υπάρξει τελική νομοθετική διευθέτηση του ζητήματος.
Η παρακολούθηση των κινητών
Όμως, πλέον, τους τελευταίους μήνες προωθείται και η παρακολούθηση του περιεχόμενου των συνδιαλέξεων μέσω των κινητών τηλεφώνων, αλλά και των SMS, όπως και των e-mail.
To ίδιο διάστημα που οι μυστηριώδεις «κοριοί» της Vodafone υπέκλεπταν τις συνομιλίες πολιτικών , στρατιωτικών , αστυνομικών και υπόπτων για συμμετοχή σε τρομοκρατικές οργανώσεις , οι κρατικοί παράγοντες ρύθμιζαν τις τελευταίες λεπτομέρειες για να πραγματοποιούν νόμιμες υποκλοπές. Η πλήρης αντίφαση.
Οι αστυνομικές και μυστικές υπηρεσίες θα μπορούν να ακούν και να διαβάζουν τα πάντα. Σύμφωνα με το νόμο αντιμετώπισης του οργανωμένου εγκλήματος που ψηφίστηκε το 2005, επιτρέπεται η παρακολούθηση κινητών τηλεφώνων αλλά και πρόσβασης στο Ίντερνετ, ατόμων που εμπλέκονται στην τρομοκρατία ή το οργανωμένο έγκλημα. Για να αρχίσει η παρακολούθηση, υποτίθεται ότι απαιτείται ειδική δικαστική απόφαση, ενώ για την απόφαση αυτή, θα ενημερώνεται η Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών. Όμως, κανείς δεν γνωρίζει αν και σε αυτή την περίπτωση αρχίσουν οι παρατυπίες και οι παρακολουθήσεις κινητών, με απευθείας συνεννοήσεις εταιρειών με αστυνομία ή μυστικούς πράκτορες.
Από το 1995 έως το 2005, οι εταιρείες αρνούνταν την παρακολούθηση των κινητών, προκειμένου αυτά να θεωρούνται «ασφαλή» και να μην κλονισθούν οι πωλήσεις τους. Τότε πολλοί αξιωματικοί της ΕΛΑΣ εξέφραζαν την οργή τους γιατί «μόνο στην Ελλάδα απ όλες τις χώρες της Ευρώπης δεν υπήρχε δυνατότητα παρακολούθησης κινητών. Με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλά προβλήματα στις έρευνες μας και να υστερούμε σε σχέση με τις ξένες αστυνομίες». Την μεγαλύτερη οργή εξέφραζαν τότε αξιωματικοί της Δίωξης Ναρκωτικών της ΕΛΑΣ που φώναζαν ότι έχαναν μεγάλες υποθέσεις καρτελ κοκαίνης γιατί οι εταιρείες δεν «μας αφηναν να ακούμε τα κινητά.»
Όμως τώρα, αυτό το «οχυρό» του απορρήτου των επικοινωνιών φαίνεται να πέφτει οριστικά και αμετάκλητα. Την τελευταία δεκαετία, η Αγγλία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Γερμανία, οι ΗΠΑ και άλλες χώρες, βάσιζαν ένα εξαιρετικά μεγάλο μέρος του διωκτικού έργου τους, στην παρακολούθηση συνομιλιών μέσω κινητών τηλεφώνων. Οι διωκτικές αρχές σχηματίζουν δικογραφίες με δεκάδες χιλιάδες απομαγνητοφωνήσεων από ειδικά τμήματα ακροάσεων, που έχουν δημιουργηθεί σε κάθε αστυνομική ή μυστική υπηρεσία, από αυτές τις χώρες. Τώρα λοιπόν, έρχεται η σειρά της Ελλάδας να υποταχθεί στο «μεγάλο Ακροατή» των τηλεφωνικών συνομιλιών μέσω κινητών τηλεφώνων. Σύμφωνα λοιπόν με το σχέδιο αυτό, θα δημιουργηθούν δύο βάσεις υποδοχής αυτών των δεδομένων στην Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία της ΕΛ.ΑΣ., στο 12ο όροφο του Αστυνομικού Μεγάρου της Λεωφόρου Αλεξάνδρας και άλλη μία στον 15 όροφο του κτιρίου της ΕΥΠ στη Λεωφόρο Κατεχάκη. Είναι οι λεγόμενες υπηρεσίες επισύνδεσης με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας.
Ωστόσο, στην όλη διαδικασία υπάρχει ένα μάλλον τυπικό «κώλυμα». Τρείς εταιρείες κινητής τηλεφωνίας έχουν προχωρήσει σε προσφυγές στο Συμβούλιο Επικρατείας, αρνούμενες να προχωρήσουν στην παρακολούθηση των συνδιαλέξεων από κινητά τηλέφωνα και επικαλούνται το μεγάλο κόστος λειτουργίας του σχετικού συστήματος. Στις προσφυγές αυτές, έχουν προχωρήσει οι εταιρείες "Vodafone", "Tim" και "Info Quest" – και όχι η COSMOTE, που υπακούει βεβαίως στο ..κράτος. Οι σχετικές αιτήσεις συζητήθηκαν στο Δ΄ Τμήμα του Συμβουλίου Επικρατείας στις 6 Δεκεμβρίου 2005 και ακόμη δεν έχει βγει απόφαση – και ίσως αργήσει ακόμη.
Οι τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, μέσω των νομικών τμημάτων τους, στρέφονταν κατά των υπουργών Δημόσιας Τάξης, Δικαιοσύνης, Εσωτερικών, Οικονομίας και Μεταφορών και ζητούσαν να μην αναλάβουν οι ίδιες το κόστος αγοράς του συστήματος παρακολούθησης κινητών. Οι τρεις εταιρείες στις προσφυγές τους, όριζαν με διαφορετικά ποσά – από 500.000 έως 1.500.000 ευρώ – το κόστος αυτών των ειδικών συσκευών. Σύμφωνα με τις εταιρείες, χρειάζονται να αποκτηθούν ειδικές συσκευές και λογισμικό, για να «ενταχθούν» στο υπάρχον σύστημα, για να αποκρυπτογραφούνται οι συνομιλίες μέσω κινητών. Όμως και οι ίδιες οι εταιρείες, παρότι κινούνται δικαστικώς, γνωρίζουν ότι η έναρξη της παρακολούθησης των κινητών και στην Ελλάδα, είναι μια νομοτέλεια. Γι’ αυτό λοιπόν, παράλληλα, προχωρούν στην προμήθεια των σχετικών συστημάτων και σε λίγους μήνες τα κινητά θα παρακολουθούνται και με το νόμο. Έτσι λοιπόν, το ζήτημα αναμένεται και τυπικά και «πρακτικά» να λυθεί μέχρι το επόμενο καλοκαίρι. Τότε αναμένεται να κατασκευαστούν και οι σχετικές «βάσεις» υποδοχής δεδομένων στην ΕΥΠ και την ΕΛ.ΑΣ., ενώ δεν αποκλείεται να υπάρχει «σύνδεση» και με γραφεία πληροφοριών του Πενταγώνου.
Την τελευταία επταετία, αυτή η τεχνολογία υπήρχε, όμως διακινούνταν στην Ελλάδα σχεδόν στην παρανομία και .αποσπασματικά. Όχι σαν σύστημα ενσωματωμένο στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, αλλά σαν συσκευές, που χρησιμοποιούσαν ιδιώτες ή άλλες υπηρεσίες.
Έτσι λοιπόν, τα τελευταία χρόνια κυκλοφορούσαν πολλοί εκπρόσωποι κατασκευής συστημάτων ασφαλείας ή gadgets, που είχαν μετατραπεί σε πλασιέ συσκευών παρακολούθησης κινητών τηλεφώνων, μεγέθους "βαλίτσας". Περίπου 10 εταιρείες σε ΗΠΑ, Ιταλία, Γερμανία και Ισραήλ, έχουν δυνατότητα κατασκευής τέτοιου είδους συσκευών υποκλοπών, κόστους 200.000 -300.000 ευρώ. Ενδεικτική είναι η δραστηριότητα της εταιρείας "Endoacustika». Οι "βαλίτσες" που περιέχουν ειδικούς δέκτες, αλλά και έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή, τοποθετούνται κοντά στο υπό παρακολούθηση κινητό και προχωρούν σε καταγραφή της συνομιλίας, αφού λειτουργούν σαν "ψευτοκεραία" του δικτύου της κινητής τηλεφωνίας (εικόνα 1). Παράλληλα, σε τρείς τουλάχιστον υποθέσεις διακίνησης ναρκωτικών, λαθρεμπορίου τσιγάρων, αλλά και σε μία υπόθεση απαγωγής, Έλληνες αξιωματούχοι ζήτησαν από τις ιταλικές αρχές να τους σταλούν τέτοιες βαλίτσες παρακολούθησης κινητών, χωρίς όμως επίσημα αιτήματα, γιατί αυτό ήταν παράνομο. Όμως, για την παρακολούθηση των κινητών υπήρχε ενδιαφέρον και της ΕΥΠ.
Την περίοδο 1999-2001, η ΕΥΠ πραγματοποίησε σειρά εκτεταμένων επαφών με ξένες εταιρείες από το Ισραήλ, τη Γαλλία και την Ιταλία, προκειμένου να αποκτηθεί σύστημα παρακολούθησης κινητών τηλεφώνων. Πιο συγκεκριμένα, η ΕΥΠ είχε έλθει σε επαφή με την εταιρεία "Comverse Infosys" με βάση στη Βιρτζίνια των ΗΠΑ και "παράρτημα" στο Τελ Αβίβ. Αυτό το σύστημα ονομαζόταν "Αudio Disk-TM". Επρόκειτο για ένα πλήρες σύστημα παρακολούθησης δεκάδων κινητών και σταθερών τηλεφώνων ταυτόχρονα, ενώ προγραμματίσθηκε η λειτουργία μιας κεντρικής βάσης συγκέντρωσης και ανάλυσης των μαγνητοφωνημένων συνομιλιών στα επονομαζόμενα "Κλειστά" της ΕΥΠ, στον 15ο όροφο, τα οποία συνδέονται με την Ε΄ Διεύθυνση της ΕΥΠ. Είναι η αρμόδια διεύθυνση της ΕΥΠ για τη συλλογή, την επεξεργασία και την εκμετάλλευση πληροφοριών από τα μέσα επικοινωνίας, αλλά και άλλες πηγές. Παράλληλα, υπήρξαν επαφές με την εταιρεία "SAGEM", γαλλικών συμφερόντων. Όμως, σύμφωνα με αναφορές αξιωματούχων, αλλά και υπευθύνων αυτών των εταιρειών, καμιά από τις προμήθειες αυτές δεν ολοκληρώθηκε, γιατί το κόστος θεωρήθηκε απαγορευτικό. Τους τελευταίους μήνες, η ΕΥΠ επανήλθε δριμύτερη στο ενδιαφέρον της για την απόκτηση πολυσυστήματος παρακολούθησης κινητών τηλεφώνων. Μία τριμελής επιτροπή έχει αρχίσει επισκέψεις σε εταιρείες στη Γερμανία, στην Αγγλία και στη Δανία, για να προμηθευτεί τέτοιο σύστημα. Τα στελέχη της ΕΥΠ υποστηρίζουν ότι θέλουν να προχωρήσουν στην «προμήθεια», με βασικό κριτήριο να μην αρχίσουν διαρροές των μυστικών της ΕΥΠ – μέσω της εταιρείας που θα πουλήσει, θα εγκαταστήσει και θα συντηρεί το σύστημα. Το κόστος αγοράς αυτού του συστήματος αναμένεται να ανέβει στα 5-8 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο και αυτή η προμήθεια φαίνεται να «κολλάει», γιατί το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης φαίνεται να επιλέγει και η ΕΥΠ να μην έχει δικό της σύστημα, αλλά για ότι χρειάζεται, να ενημερώνεται μέσω των «επισυνδέσεων» – όπως και η Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία με την ΕΛ.ΑΣ.